2023-04-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Inget färdigutvecklat konsekvenstänk OCH bristande konsekvenstänk pga ADHD.

med tex ADHD och autism är man oftast "några år efter" mentalt, särskilt under barndomen och tonårstiden.

Även OM Maja var med inne på toaletten finner jag det väldigt konstigt att hon med fick livstid, medhjälp till mord skulle jag kunna köpa. (dock tillhör jag "Majasidan" i det hela om man ska kalla det så som tror att Johanna själv var ansvarig för allt utan gravfridsbrottet)
eller säg tex 18 år, istället för livstid. Vilket skulle visa klart och tydligt att det var fel men samtidigt "inte lika illa" som den som planerar och utför det.

Särskilt i detta fall där det är så klart och tydligt..
Johannas hat mot Tove
Johannas eftersökningar ang mordbrand och hämnd på exvänner m.m
Johannas låttext
Johannas hämnd mot exet och fd kompisen (branden+bilen)
Johannas brand mot Toves pappas lägenhet.

Listan kan göras mycket längre.

Johanna "skryter" inne på Hinseberg om sin livstidsdom.
Hinsan har fått sig en ny (och betydligt farligare) "Hinsehäxa"

Dilemmat är att rättens anser att M s gärningar når upp till livstid. Rätten är faktiskt tydlig med att J s insats klassas som värre iom uppsåtet, men högre straff går inte att utdela.
Citera
2023-04-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Förmodligen inte. Det är svårt att vara objektiv när man själv drabbas. Vad rättvisa är, är något samhället gemensamt kommit fram till, och straff ska utdömas objektivt.

Och det har de eminenta nämndemännen och rådmannen vid Eksjö tingsrätt gjort nu.
Maja ljuger.
Hur vet vi det?, hennes stegräknare rörde på sig i nästan 50 steg i en 1:a under tiden som mordet begicks.
Capishe?
Citera
2023-04-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalnaGudrun
Asså, har det överhuvudtaget kommit fram VARFÖR Johanna hatade Tove så mycket?
Var det ett triangeldrama?

Nej det var inget triangeldrama
Varför Johanna kände hat mot Tove och flera andra - det kan bara Johanna svara på. Om hon har den insikten
Citera
2023-04-21, 11:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Tänker du på överläggningen som domare och nämndemännen håller innan dom beslutas?

För själva överläggning är inte offentlig, allt som står i domen är vad som finns tillgängligt för allmänheten.
Ok. Jag hoppades på en tyngre motivering.
Citera
2023-04-21, 11:23
Medlem
Någon med plus
https://www.vetlandaposten.se/2023-04-21/fortsatt-oklart-var-kvinnorna-ska-avtjana-sina-straff

Handlar det om att Maja Hellman och Johanna inte ska sitta på samma stället? låter väl rätt rimligt väl
Citera
2023-04-21, 11:24
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Dilemmat är att rättens anser att M s gärningar når upp till livstid. Rätten är faktiskt tydlig med att J s insats klassas som värre iom uppsåtet, men högre straff går inte att utdela.
ja, det ska bli intressant att se vad allt hamnar på när överklagningar m.m är klart och straffen vinner laga kraft.

Johannas advokat vill ha egen rättsläkare till överklagan, det är lite oroande, de kommer leta efter minsta lilla tecken till tvivel om dödsorsaken.
Citera
2023-04-21, 11:25
Medlem
Nu finns grannens vittnesmål att lyssna på och vi får därigenom flera saker bekräftade, saker vi i princip redan visste men flera skribenter i tråden hakat upp sig på. Grannen har en mycket detaljerad beskrivning av tiderna, även om han velat lite med exakta tidpunkter.

Det tar 2-3 minuter från första dunsen tills han är uppe och ringer på, och 1,5 minut står han utanför dörren. Det är 30 sekunder mellan påringningara. Under tiden han står och ringer på hör han ett antal slag som han bedömer kommer från toalettens vägg, men han kan inte avgöra om slagen är mot väggen eller om någon stampar i golvet. Det här är viktigt för att knäcka flera skribenters idéer om att det är omöjligt att sparka mot väggen. Det måste anses bevisat att detta är TTs som gör motstånd.

Sedan tar det "5-10 minuter" (men grannen är mer osäker om detta tidsspann) innan JJ kommer ner i trappan. 02.47 rör sig JJ mot mcd, 02.43 rör sig MHs telefon inne i lägenheten. MH får alltså anses bevisligen vara vaken antingen under mordet eller möjligen strax därefter, medan JJ är och öppnar dörren ut till trappen 2-3 gånger. Tidsangivelsen "02.40" får vi nog ta med en stor nypa salt, det handlar nog snarare om ca 02.32-02.37, som jag tror en del här typ redan gissat.

MHs historia här är alltså att hon går på toa när grannen redan har frågat JJ om hon vill ha skjuts. Det kan ju i princip stämma med hennes telefons rörelse, men så har vi det här lilla att TT inte finns i lägenheten den här tiden... Så på 10-15 minuter ska JJ hinna få in TT på toaletten, mörda henne på ett inte helt outdraget sätt, släpa ut henne till ett förråd utanför lägenheten (utan att grannen hör ett hasande ljud mind you), och MH ska sova sig igenom allt detta för att sedan vakna och... Gå på toaletten. Medan grannen under hör i princip allting.
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-04-21 kl. 11:35.
Citera
2023-04-21, 11:27
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
ja, det ska bli intressant att se vad allt hamnar på när överklagningar m.m är klart och straffen vinner laga kraft.

Johannas advokat vill ha egen rättsläkare till överklagan, det är lite oroande, de kommer leta efter minsta lilla tecken till tvivel om dödsorsaken.

Vad ska den rättsläkaren göra menar du? Tove är ju begravd . Hon kanske till och med är kremerad
Citera
2023-04-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Någon med plus
https://www.vetlandaposten.se/2023-04-21/fortsatt-oklart-var-kvinnorna-ska-avtjana-sina-straff

Handlar det om att Maja Hellman och Johanna inte ska sitta på samma stället? låter väl rätt rimligt väl

Det är praxis enligt lagar och förordningar att målskamrater inte ska sitta på samma avdelning då kriminalvården har huvudansvar för intagnas liv.

Inte hade sett så bra ut om Jackie Arklöv och Tony Olsson hade fått sitta tillsammans eftersom Jackie försa sig om vem det var som sköt ihjäl poliserna i Malexander…

… ska du vara med i matchen någon gång eller?
Citera
2023-04-21, 11:31
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Vad ska den rättsläkaren göra menar du? Tove är ju begravd . Hon kanske till och med är kremerad
Antar att advokaten vill hitta minsta lilla tvivel i obduktionsrapporten?

"I tingsrätten har försvaret hävdat att dödsorsaken inte är helt fastställd. Det baseras på att rättsläkaren i en preliminär obduktionsrapport skrev att det fanns ”misstänkt” maginnehåll i lungorna. I slutversionen var dock rättsläkaren ”säker” på att så inte var fallet.

– Tingsrätten har ju skrivit att rättsläkaren är säker. Jag kan bara säga att det är något vi naturligtvis vill bemöta. Bara för att man är säker behöver man inte ha rätt."

https://omni.se/20-aringens-advokat-vill-kalla-in-egen-rattslakare/a/eJyK1K
Citera
2023-04-21, 11:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det finns åtskilliga inlägg i tråden där hennes beteende försökt förklaras med olika diagnoser eller att hon var styrd av J.

Varför jag har svårt att anamma dessa förklaringar beror på hennes fortsatta beteende efter att mordet avslöjats, och fortsätter ändå in i rättssalen. Hade hon brutit ihop, varit ärlig, bett om förlåtelse, visat sitt riktiga jag helt enkelt. Då hade hon fått min sympati och till viss del förståelse hur det kunde hända. Men det kyliga beteende släpper ju inte. Hon fortsätter på samma spår vilket får mig att tro att hennes riktiga jag är en empatistörd mördare precis som J.
Jag förstår dina tankar och visst är det möjligt att det förhåller sig så.

Mina funderingar rör sig runt hur mycket mordiskt som blivit normaliserat och hur mycket Js förhållningssätt kan ha påverkat henne.

Eller om sanningen, oavsett vilken den är, är för påfrestande och lögnerna är skyddsmekanismer.
Citera
2023-04-21, 11:36
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Antar att advokaten vill hitta minsta lilla tvivel i obduktionsrapporten?

"I tingsrätten har försvaret hävdat att dödsorsaken inte är helt fastställd. Det baseras på att rättsläkaren i en preliminär obduktionsrapport skrev att det fanns ”misstänkt” maginnehåll i lungorna. I slutversionen var dock rättsläkaren ”säker” på att så inte var fallet.

– Tingsrätten har ju skrivit att rättsläkaren är säker. Jag kan bara säga att det är något vi naturligtvis vill bemöta. Bara för att man är säker behöver man inte ha rätt."

https://omni.se/20-aringens-advokat-vill-kalla-in-egen-rattslakare/a/eJyK1K

Så du menar att Hovrätten skall tro mer på en annan rättsläkares utlåtande om dödsorsak. Trots att denne inte undersökt toves kropp .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in