2023-04-21, 16:48
Medlem
ziracorns avatar
Johanna är så FÅCHT up

Johanna är så fåcked upp i sin skalle!

Stackars tös Kommer fler strypninar på Hisne

p i huvudet
Citera
2023-04-21, 16:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag har en iPhone 11. När jag klickar på ”antal steg” så kommer jag till sidan med staplarna. Sen längst ner på sidan så finns fliken ”visa alla data” , klickar man på den så får man upp en massa olika datum med en mobilikon och antal steg. Går man in på datumet så står alla exakta tider där. Sen kan man klicka på dom tiderna och få exakt starttid och sluttid för stegen.

🙏🙏🙏

Tack! och där finns även starttid och sluttid, ja!
Jag är lite för lat när det gäller det it- tekniska, så jag sätter gärna andra i arbete.

En sådan redovisning borde väl finnas med i FUP? Vet inte om det skulle vra agöranade i det här fallet direkt, men som det ser ut nu, är det lite tunt runt Maja och tiden för mordet.

Som försvarare skulle jag sätta mig ner och går igenom varenda "bevisning" som åklagaren och rätten tycker sig se, och gå in på djupet där, både it- tekniskt och vittnesmässigt (rättsläkaren).
Citera
2023-04-21, 16:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Maja säger att hon hämtade mobilen när Johanna hade åkt till Donken. Hur får du in Maja mobilsteg till kl 02:43 om Johanna åker till Donken 02:46?
Det är just det jag inte vet.
2.19 går hon fram och tillbaka. Varifrån?
Vart?
2.43 går hon några fler steg. Varifrån och vart?
Citera
2023-04-21, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror att M plockar upp sin telefon när J lämnar lägenheten första gången för att vara nåbar i denna stressfyllda situation. Även M måste snabbt kunna ringa J om någon skulle ringa på dörrklockan igen, så hon sitter nog still någonstans i lägenheten med den i handen. Att det tog 23 sekunder att svara på donken sms et tyder ju på det.
Jag tror också att hon gjorde det men i sin berättelse sätter det till efter Johanna lämnar lägenheten pga att historien först berättas i ett sammanhang där Maja kräks våldsamt. Det är klart att om man vaknar upp och mår så dåligt så tar man sig inte tid att leta reda på sin telefon innan man går på toaletten. Men sen tar hon tillbaka historien om att hon ramlat på toaletten och kräkts. Då mår hon bara illa när hon går till toaletten. Men då hänger det kvar att hon hämtar telefonen när Johanna åkt till Donken.

Detta är i förhör 15/11:
Citat:
Väl i lägenheten gick jag in i vardagsrummet och Tove och Johanna gick och satte sig i köket. Jag ligger och halvsover i Johannas säng och efter en stund går jag in till dem i köket och säger att jag mår dåligt och börjar gå till toan och då säger Tove och Johanna hej då till varandra. Jag ramlar inne på toaletten och börjar spy på golvet. Jag krälar mig sen till toaletten och fortsätter spy i toan. Johanna hjälper mig inne på toan med att torka upp spyorna med papper som jag uppfattar att hon slänger i toaletten och spolar ner tillsammans med min spya. Jag sitter kvar inne på toaletten och mår skit och säger och säger sedan att jag behöver äta något och Johanna instämmer och bestämmer sig för att åka och köpa Donken till mig. Eh, och efter någon minut så kommer hon tillbaka in till lägenheten att hon mött grannen i trappuppgången och att han erbjudit sig att köra henne till Donken så hon lämnar nycklarna i lägenheten och går. Jag hämtar min mobil som ligger kvar i sängen och går sedan tillbaka till toan medan hon är borta. Hon skickar något sms om att hon är på Donken. Hon kommer tillbaka till lägenheten efter 10-15 minuter och jag och då går vi och sätter oss i köket.
Citera
2023-04-21, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är just det jag inte vet.
2.19 går hon fram och tillbaka. Varifrån?
Vart?
2.43 går hon några fler steg. Varifrån och vart?
Innebär det här att du tvivlar på Majas vittnesmål? För hon förklarar ju där sina steg. (Sen stämmer det inte med andra uppgifter i utredningen, vilket gör att hennes förklaring blir icke trovärdig.)
Citera
2023-04-21, 16:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror att M plockar upp sin telefon när J lämnar lägenheten första gången för att vara nåbar i denna stressfyllda situation. Även M måste snabbt kunna ringa J om någon skulle ringa på dörrklockan igen, så hon sitter nog still någonstans i lägenheten med den i handen. Att det tog 23 sekunder att svara på donken sms et tyder ju på det.
Jo, men var befann hon sig när hon tog tfn och vart gick hon?
Någon hade roat sig med att räkna ut att antalet steg stämde sängen-köket-toa-sängen.
Citera
2023-04-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
🙏🙏🙏

Jag är lite för lat när det gäller det it- tekniska, så jag sätter gärna andra i arbete.

En sådan redovisning borde väl finnas med i FUP? Vet inte om det skulle vra agöranade i det här fallet direkt, men som det ser ut nu, är det lite tunt runt Maja och tiden för mordet.

Som försvarare skulle jag sätta mig ner och går igenom varenda "bevisning" som åklagaren och rätten tycker sig se, och gå in på djupet där, både it- tekniskt och vittnesmässigt (rättsläkaren).

Åklagaren kommer förhoppningsvis också gå igenom sina svaga punkter en gång till, och gissningsvis kunna styrka specifikt tider för steg och dunsar, plus kanske nån expert på judiska militärtaekwondogrepp 😎
Citera
2023-04-21, 16:59
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
🙏🙏🙏

Det har säkert försvarare gjort men inte funnit något som kan vara till nytta...
Citera
2023-04-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att sparkljuden per automatik skulle innebära en fullt medveten och försvarskapabel T håller jag inte med om.

Någon föreslog att M sparkade / dunkade huvudet i väggen av frustration.

Förstår inte uttrycket "per automatik" här? Det ska ju finnas en förklaring som är åtminstone liiiite rimlig, förslag om att en av gärningsmännen skulle dunka huvudet i väggen är inte bara orimligt; det förefaller dessutom minst sagt märkligt att ingen av dom påstått att dom betett sig så, trots att dom ställs inför åklagarens teori om att TT inte kunnat röra armarna men ändå varit kapabel att försvara sig. Åtminstone MH har all anledning att tillstå en sådan känsloyttring.
Citera
2023-04-21, 17:03
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=cVLGQ668L_o

https://www.youtube.com/watch?v=m880flvjuzs

https://www.youtube.com/watch?v=GShxO7CitF8

Äntligen börjar Prime Crime släppa lite från rättegången, mer intressantare att lyssna än att läsa
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2023-04-21 kl. 17:06.
Citera
2023-04-21, 17:04
Medlem
Citat:
Har inte lyssnat på hans förhör ännu. Men finns det anledning att misstänkta att åklagaren planterat tiden? Om han ställer ledande frågor i rätten till vittnet för att få honom att nämna en felaktig tid vore det riktigt illa såklart. Finns inget i hans förhör som pekar på att polisen ställt ledande frågor, utan han själv har fått svara på frågor om vilka tider han hört dom om jag minns rätt.

Ingen aning såklart, men när jag blev kallad till rätten som vittne blev jag tillfrågad via telefon, och advokaten ställde VÄLDIGT ledande frågor. Det är bara spekulation från min sida här dock, tycker bara det är lite udda att det ser ut som att grannen justerat sin tid i lagom tid till rättegången trots att han varit rätt bestämd med "klockan 3" i polisförhören.
Citera
2023-04-21, 17:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror faktiskt jag hunnit med att läsa alla dina inlägg .

Men jag ser ändå inte något problem med att rätten skriver:

"Sammanfattningsvis anser tingsrätten att det är styrkt att Johanna Leshem Jansson strypt Tove
med ett kraftigt tag med båda händerna om Toves hals medan Maja Hellman höll fast Toves
armar så att Tove inte hade någon möjlighet att göra något motstånd. Det är genom bevisningen
visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022."

Dom skriver strax efter 02:40 vilket jag tycker är styrkt med hänvisnings till grannens vittnesmål ihop med tidpunkten då J och T s telefon lämnar bostaden. Även om man plockar bort hans exakta tid på 02:40. Men visst kan det diffa nån min upp eller ner.

Ja, vi ser lite olika på bevisningen, det gör vi. Jag tycker att det krävs mer och att mycket blir en rundgång.

Jag kan se varför du tror annorlunda än jag, och i grunden handlar det nog om för mig att Maja inte tlat sanning under så lång tid, och då hamnar man lätt där att man inte litar på henne sedan heller. Det finns saker som det finns frågetecken och runt, som rätten pekar på (men bestämmer helt frankt att så här är det).

Jag landar ju i att Maja kan veta om mordet tidigare än hon påstår och att det är därför det inte går ihop sig riktigt. kanske hörde hon men ingrpe inte, larmade inte. Eller så tog hon ett tag om armarna innan hon insåg allvaret, kanske i tron om att hon borde hjälpa Johanna.

Men jag ser det inte lls omöjligt att hon kan berätta sanningen, men blandar ihop tider, eller att Johanna faktiskt gömde kroppen. Johanna är SNABB och mycket organiserad. Först det, sedan det,och det och det. Full rulle från sekunde ett.

Så kan det vara, att rätten tycker att grannens vittnesmål med den tidpunkten räcker. Men med tanke på det grava allvaret att en person blir dömd till livstid, utifrån att ett vittne säger ett klockslag, borde detta strykas från åklgarens sida i ett dokument. Det är ju inte alls omöjligt, eftersom grannen vitnar om att han låg på sängen och kollade.

Jag tycker ju också att när åklagaren nämner 02:30- tiden (han säger inte 02:40), då skiljer det ju på tio minuter där.

Nu blir ju grannens tidsupplevelse lltid en upplevelse. Det måste ju vara jättesvårt att kunna i efterhand höfta.

Och återigen, en rekonstruktion... hur fel är det?

För allas, skull, ingen vill att en oskyldig blir dömd, eller tvärtom att en skyldig går fri. Vad vi än tror vill väl alla (utom några) att vi ska komma så nära sanningen som det bara går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in