Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Rättssäkerheten är i fara när man beslutar sig för att döma en 18-åring till livstid på så svag grund. Skamligt.
Det borde inte få förekomma, men att det idag krävs lägre bevisning när det kommer till "ställt utom rimligt tvivel", är ett faktum som inte går att bestrida.
Ett alltmer hårdnande samhällsklimat smittar även av sig på rättssystemet som efter detta domslut går mot "hellre fälla än fria".
Jag har skummat igenom det TR har knåpat ihop. Hälsoappens registrering 02:19 som så många härinne har påstått vara oförenlig med M:s sväng till badrummet, har i alla fall TR fattat:
"Angående det som hände i lägenheten har Maja Hellman sagt att hon själv gick och lade sig direkt medan Tove och Johanna Leshem Jansson satte sig i köket. Efter en stund gick Maja Hellman upp från sängen och sa i köket att hon mådde illa, då var både Johanna Leshem Jansson och Tove där. Sedan gick hon och lade sig igen. Denna uppgift stämmer väl med den analys som gjorts av hälsoappen i Maja Hellmans telefon som kl. 02.19 registrerat 33 steg."
Men hur resonerar de med den andra tiden, dvs 02:43 när T redan var avliden? Hör här på deras slutledning:
"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43. Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste Maja Hellmans telefon varit påslagen."
M hämtade sin mobil som låg i sängen, sedan gick hon till badrummet och vidare in till köket för att åter lägga sig efter burgaren; 28 m, 48 steg. Det går att skicka sms samtidigt som appen registrerar steg. - Vad exakt är oklart, någon som har tillräcklig kunskap och kan förklara för mig?
Hela mordåtalet mot Maja vilar i stort sett på att hon skall ha hållit
T:s händer under den tid J ströp Tove. Dels tror jag inte att det förhåller sig så rent sakligt, dels menar jag att sannolikheten för att så skulle kunna vara fallet inte på något sätt uppnår bortom rimligt tvivel, d.v.s. ca 97-98 procents sannolikhet.
F.ö. tror jag att du hade hanterat Majas försvar på ett trovärdigare sätt ;-)