2023-04-19, 22:18
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Negressen ser ju mycket farligare och äckligare ut än Johanna. Ingen person jag hade bjudit hem på te
Citera
2023-04-19, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av laddkingen
mannen ta dina bög fantasier och förutfattade meningar och försvinn din rasse typisk vänsterbliven att vara rasist och placera folk i fack väx upp

vad talar för att de verkligen kommer sitta livstid 10+ år menar du/ni ? i sverige med priviligerat kön ? glöm det grabbar ni ser för mycket csi det är ett under de ens blev dömda till fängelse

Lär dig komma (,) och punkt (.). Du skulle spenderat mer tid i skolan istället för att dra ladd som en nolla hela dagarna.
Citera
2023-04-19, 22:20
Medlem
Zoneinopiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo men det är inte den dominantes fel att den andre hänger på av egen fri vilja. Det är skillnad om det utövas hot eller liknande. Man har ett eget ansvar.

Absolut, men det är skillnad på att planera ett mord och utföra det uppsåtligt, och att agera i affekt, impulsivt.
Men däremot blir det likgiltighetsuppsåt.
Citera
2023-04-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoneinopium
Absolut, men det är skillnad på att planera ett mord och utföra det uppsåtligt, och att agera i affekt, impulsivt.
Men däremot blir det likgiltighetsuppsåt.

Nej, det är ingen skillnad när det kommer till uppsåtsbedömningen. Det är uppsåtet i gärningsögonblicket som är av relevans, oberoende av planering innan eller dylikt.
Citera
2023-04-19, 22:24
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, jag kommer inte att bråka särskilt mycket om Maja i slutändan får 18 år. Men jag tror att det får komma via vad jag brukar kalla för knäppskallerabatt isåfall. (Däremot kan det ju bli mycket mindre ändå om Göta inte fäster lika stort avseende vid grannens vittnesmål när det gäller att bedöma hurpass mycket sanning Johanna talar om Majas inblandning.)

Men man ska ha klart för sig att det straffrättsligt inte spelar någon jättestor roll vem av två gärningsmän som har varit mest drivande. Det är vem som har gjort vad som räknas i rättssalen.

Dessutom: Visst kan man hävda att Maja inte hade varit med och begått något mord om hon inte varit kompis med Johanna. Men är det så alldeles säkert att Johanna hade begått något mord utan att vara kompis med Maja heller?

Precis. Människor vågar mer i flock. Jag är tveksam till om JJ skulle kunnat döda själv. De har tagit styrka av varandra både psykiskt och fysiskt. De kände säkert redan på väg från Nöjet att "nu har vi makten och kontrollen. Hon är ensam mot oss två".
Citera
2023-04-19, 22:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Rättssäkerheten är i fara när man beslutar sig för att döma en 18-åring till livstid på så svag grund. Skamligt.
Det borde inte få förekomma, men att det idag krävs lägre bevisning när det kommer till "ställt utom rimligt tvivel", är ett faktum som inte går att bestrida.
Ett alltmer hårdnande samhällsklimat smittar även av sig på rättssystemet som efter detta domslut går mot "hellre fälla än fria".

Jag har skummat igenom det TR har knåpat ihop. Hälsoappens registrering 02:19 som så många härinne har påstått vara oförenlig med M:s sväng till badrummet, har i alla fall TR fattat:

"Angående det som hände i lägenheten har Maja Hellman sagt att hon själv gick och lade sig direkt medan Tove och Johanna Leshem Jansson satte sig i köket. Efter en stund gick Maja Hellman upp från sängen och sa i köket att hon mådde illa, då var både Johanna Leshem Jansson och Tove där. Sedan gick hon och lade sig igen. Denna uppgift stämmer väl med den analys som gjorts av hälsoappen i Maja Hellmans telefon som kl. 02.19 registrerat 33 steg."

Men hur resonerar de med den andra tiden, dvs 02:43 när T redan var avliden? Hör här på deras slutledning:

"Av utredning kring när sms:et mellan Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om Maja Hellman då befann sig på toan med sin telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43. Eftersom Maja Hellman svarat med en tumme upp på Johanna Leshem Janssons sms måste Maja Hellmans telefon varit påslagen."

M hämtade sin mobil som låg i sängen, sedan gick hon till badrummet och vidare in till köket för att åter lägga sig efter burgaren; 28 m, 48 steg. Det går att skicka sms samtidigt som appen registrerar steg. - Vad exakt är oklart, någon som har tillräcklig kunskap och kan förklara för mig?

Hela mordåtalet mot Maja vilar i stort sett på att hon skall ha hållit
T:s händer under den tid J ströp Tove. Dels tror jag inte att det förhåller sig så rent sakligt, dels menar jag att sannolikheten för att så skulle kunna vara fallet inte på något sätt uppnår bortom rimligt tvivel, d.v.s. ca 97-98 procents sannolikhet.

F.ö. tror jag att du hade hanterat Majas försvar på ett trovärdigare sätt ;-)
Citera
2023-04-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Leif verkade så säker att åtminstone Maja nästan skulle bli frikänd. Leif är en skön gammal kändis och en besserwisser. Men här hade han väldigt fel.

Ingen skuld på honom. Han har sin statistik och har sin enorma erfarenhet.

Men för oss åhörare kan man inte bara lyssna på ”experter”. Även dessa kan ha fel. Så vi alla måste vara ödmjuka inför detta faktum. Även Leif kan ha fel även om han resonerar rätt.

Han är ofta ute och cyklar men den här gången hade han vettiga invändningar mot åklagarens bevisning gällande Maja. Med bra advokat och vettiga domstolsledamöter blir hon helt friad från mord i hovrätten. Även om man utgår från att hon deltog i gärningen genom att hålla fast händerna på offret så är påståendet om uppsåt långsökt.
Citera
2023-04-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Han är ofta ute och cyklar men den här gången hade han vettiga invändningar mot åklagarens bevisning gällande Maja. Med bra advokat och vettiga domstolsledamöter blir hon helt friad från mord i hovrätten. Även om man utgår från att hon deltog i gärningen genom att hålla fast händerna på offret så är påståendet om uppsåt långsökt.

Det är problemet, eftersom hon inte vill erkänna den delen så kan hon inte ge sin förklaring till varför hon gjorde som hon gjorde, därav en objektiv uppsåtsbedömning.
Citera
2023-04-19, 22:30
Medlem
Kanske inte hör till så mycket till tråden men hon Johanna hade rätt schysst skäggväxt.
Citera
2023-04-19, 22:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Leif verkade så säker att åtminstone Maja nästan skulle bli frikänd. Leif är en skön gammal kändis och en besserwisser. Men här hade han väldigt fel.

Ingen skuld på honom. Han har sin statistik och har sin enorma erfarenhet.

Men för oss åhörare kan man inte bara lyssna på ”experter”. Även dessa kan ha fel. Så vi alla måste vara ödmjuka inför detta faktum. Även Leif kan ha fel även om han resonerar rätt.

GW har faktiskt inte haft fel ännu. De är inte dömda ännu. Det blir de inte förrän domen vunnit laga kraft. Och det kommer den inte att göra eftersom båda åtalade överklagar.

Det är inte bara jag som uttalat att det mycket väl kan bli som det blev i tingsrätten, men att hovrätten sedan kan ge ett helt annat utslag. Det är, tyvärr, inte ovanligt att mycket långa straff i tingsrätten blir till friande domar i hovrätten.
Citera
2023-04-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vad har du missförstått? Du får nog läsa om, för jag säger ju att det är griftefridsbrott/gravfridsbrott??
Ja men du skrev längre upp att griftesfridsbrott leder tilö sammantaget hårdare straff a la Johanna och Maja.

Borde inte det gällt samma sak för SD-mannen?
Citera
2023-04-19, 22:35
Avslutad
Har inte läst allt
Fast vad jag undrar är om M H verkligen varit riktigt medveten i vad som hänt ?
M H kan faktiskt ha missbedömt situationens allvar.

Knepigt fall detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in