2023-04-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ja, man kan nämna några. Crowley och så vidare.
Men du kommer inte ifrån att LaVey skrev Bibeln för satanismen. Samt fick kända inflytelserika personer att vara med på sina svarta mässor, och det gjorde att Satanism blev stort.
LaVey stiftade ju även budorden satanister bör följa.

Visst kan det finnas enstaka typer ( säkert någon i tidiga Egypten som ägna sig åt falska gudar och occultism) men det betyder ju inte att man uppfunnit en ny religion.

Crowley var knappast satanist. Ockultism har knappast något att göra med satanism att göra per automatik. Den mesta ockultismen drar sig snarare mot kristendom.
Han skrev en bibel ja men FS hade redan skapat en satanistisk lära samt organiserat sig långt innan dess.
Citera
2023-04-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster

Återkom när ONA över huvud taget vågar delta i offentlig debatt och skriva under annat än pseudonym.

Anton Long har ju varit offentligt med sina åsikter mot Aquino och många andra utövare har debatterat det på olika håll.
Det finns en poäng med användandet av påtagna identiteter som är en central aspekt av det praktiska arbetet inom O9A. Det är egentligen inte någon hemlighet vilka dem är (Även om DM utmanar folk på duell). Det är inte heller frågan om att orden egentligen är centrerad kring vissa specifika personer eller en sammanhängande orden som styrs från toppen.
Citera
2023-04-11, 08:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Anton Long har ju varit offentligt med sina åsikter mot Aquino och många andra utövare har debatterat det på olika håll.
Det finns en poäng med användandet av påtagna identiteter som är en central aspekt av det praktiska arbetet inom O9A. Det är egentligen inte någon hemlighet vilka dem är (Även om DM utmanar folk på duell). Det är inte heller frågan om att orden egentligen är centrerad kring vissa specifika personer eller en sammanhängande orden som styrs från toppen.

Anton Long = pseudonym använd av David Myatt. Har Myatt deltagit i offentlig debatt med Aquino, när/var?

(Vilka de är, inte vilka dem är.)
Citera
2023-04-11, 19:24
Medlem
Citat:
Anton Long = pseudonym använd av David Myatt. Har Myatt deltagit i offentlig debatt med Aquino, när/var?

(Vilka de är, inte vilka dem är.)

Det jag tänkte på var brev som skickades fram och tillbaka mellan Long och Aqunio. Sidan verkar dock vara borta nu.

Problemet är fokuset du har på namn och personligheter vilket är irrelevant i O9A och något som ändras med tiden och som en del i det alkemiska arbetet. Det är inte konstigt att Myatt senare tog en annan identitet.
Citera
2023-04-12, 17:03
Avslutad
Citat:
Det jag tänkte på var brev som skickades fram och tillbaka mellan Long och Aqunio. Sidan verkar dock vara borta nu.

Problemet är fokuset du har på namn och personligheter vilket är irrelevant i O9A och något som ändras med tiden och som en del i det alkemiska arbetet. Det är inte konstigt att Myatt senare tog en annan identitet.

Brev från anonym organisation skrivna under pseudonym.

För det första kan du inte ens bevisa att ONA existerar i verkligheten, eller hur många som isf är med eller hur seriösa dessa är. Hittills känner vi till en som svär trohet till ONA, och det är en hemlös, knarkande, kriminell, graffitimålande transa i den här tråden.

Jag har inte sett dig ta avstånd från transan, är du också transa kanske?
Citera
2023-04-12, 17:19
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Hur går vägen till att man blir satanism? Brukar man vara kristen först, eller kan man direkt förespråka djävulen och att det är han man bör dyrka istället för Gud?

Satanism och djävulsdyrkan är två helt olika saker.
Jag gick ur kyrkan på min 18 års dag och gick med i CoS, är inte döpt och har aldrig varit troende kristen.

https://www.churchofsatan.com/faq-fundamental-beliefs/
Citera
2023-04-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Om man som satanist är emot att ha nakna kvinnor på ett altare, så tycker jag att man ska fråga sig själv om man öht. är satanist. Att inte kunna dyrka eller göra en ritual av nakna kvinnor låter som att det skulle komma från en rörelse som vill kontrollera eller styra kvinnors sexualitet. oavsett om det skulle va en fråga om moral, kristna högern, eller om det skulle va hbtq-vänstern som skulle försöka kontrollera kvinnors sexualitet genom en percieved notion om 'värdighet' alltså att kvinnor som är nakna i satanistiska sällskap vanärar sig själva, objektifierar sig själva osv.

Hur tycker du jag sköter mig i det jag söker, Mästaren? Jag har hittils beställt Naos som kostade 365kr och är på jakt efter de 3 andra böcker du beskrev, BBoD I II & III och har hittils läst den första. Funderar på att köpa dom i Hardcover edition för flera tusen kr då det är den enda utgåva dom verkar finnas i.

PM om du vill diskutera mer, @LPI.

anarkistiska falangen av följare. Alternativet är ordo ab chao.
.

Kalla mig inte mästare tack. Eftersom jag inte ägnar mig åt O9As praktik så blir det konstigt.

Dina kommentarer om anarkism är konstiga eftersom O9A inte agerar inom det politiska spektrumet över huvudtaget och det inte går att beskriva det på det sättet eftersom utövare är allt från katoliker till jihadister.
Citera
2023-04-12, 17:59
Medlem
Citat:
Brev från anonym organisation skrivna under pseudonym.

För det första kan du inte ens bevisa att ONA existerar i verkligheten, eller hur många som isf är med eller hur seriösa dessa är. Hittills känner vi till en som svär trohet till ONA, och det är en hemlös, knarkande, kriminell, graffitimålande transa i den här tråden.

Jag har inte sett dig ta avstånd från transan, är du också transa kanske?

Det är också en del i det hela eftersom det kanske inte är så att Anton Long behövs längre, precis som han inte längre är Abdul-Aziz bin Myatt som sagt, namn och personligheter är något som kommer brännas och förändras. Vi har ju även Christos Beest eller som han egentligen heter Richard Moult som är katolik idag.
Det är en praktisk applikation av ett koncept som existerar i många ordenssällskap.
Nej ingen kan bevisa hur många som utövar det eller hur seriösa det är men det är en sak som är medvetet. Materialet släpptes gratis online för att spridas till de som var intresserade av det. Vi har ju dock vissa tempel som har släppt material som passar inom traditionen.

Jag har inte tagit avstånd från någon eftersom jag inte är utövare av O9As tradition utan en helt annan tradition. Jag kom i kontakt med O9A under mitt utforskande av olika satanistiska traditioner och högaktar många av de ideer som presenteras även om det mål jag har är något annorlunda.

Jag tror att transa är det sämsta sättet att beskriva mig på.
Citera
2023-04-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Jag gick ur kyrkan på min 18 års dag och gick med i CoS, är inte döpt och har aldrig varit troende kristen.

https://www.churchofsatan.com/faq-fundamental-beliefs/

Vad är egentligen skillnaden då?
Citera
2023-04-12, 18:00
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r

Du gick ur verkligheten ingenting annat.

Satanism där oheliga väsen visar sig är exakt likadant som djävulsdyrkan där oheliga väsen visar sig.

Citat:
Vad är egentligen skillnaden då?

Skillnaden är att satanism är när dom tar över din kropp.
Djävulsdyrkan är när du tillber dom utanför din kropp.
Citera
2023-04-13, 07:56
Avslutad
Citat:
Det är också en del i det hela eftersom det kanske inte är så att Anton Long behövs längre, precis som han inte längre är Abdul-Aziz bin Myatt som sagt, namn och personligheter är något som kommer brännas och förändras. Vi har ju även Christos Beest eller som han egentligen heter Richard Moult som är katolik idag.
Det är en praktisk applikation av ett koncept som existerar i många ordenssällskap.
Nej ingen kan bevisa hur många som utövar det eller hur seriösa det är men det är en sak som är medvetet. Materialet släpptes gratis online för att spridas till de som var intresserade av det. Vi har ju dock vissa tempel som har släppt material som passar inom traditionen.

Jag har inte tagit avstånd från någon eftersom jag inte är utövare av O9As tradition utan en helt annan tradition. Jag kom i kontakt med O9A under mitt utforskande av olika satanistiska traditioner och högaktar många av de ideer som presenteras även om det mål jag har är något annorlunda.

Jag tror att transa är det sämsta sättet att beskriva mig på.

Min kommentar var ett svar på Hellraisers kommentar att CoS är fega och att de alltid backar i offentlig debatt. På det svarade jag att ONA aldrig deltagit i offentlig debatt och alltid skriver under pseudonym. Jag finner det föga produktivt att diskutera uttalandet när det klippts ur sin kontext (som du gjort), och avslutar därför detta samtal med dig, om denna sak.
Citera
2023-04-13, 14:55
Medlem
nonameds avatar
Har inte läst satanisternas handbok men hörde något i stil med detta. Jag har äpplen och en skylt med äpplen på men dom är giftiga. Det är fel sätt men sätter jag en lapp om att det är giftiga äpplen och du tar dom eller jag lurar i dig det ändå så är det okej enligt satanistiska handboken. Alltså om jag skriver en självmordscocktail till någon och säger att det är en självmordscocktail så är det okej. Vad tror ni om mina funderingar? Som sagt säger någon att tex tabletten är jätte dålig för mig men jag tar den ändå så är det okej.
Senast redigerad av nonamed 2023-04-13 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in