2023-04-07, 22:52
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Det beror på vilken form av satanism. Andra former än den ateistiska sätter fokus på självutveckling och andligt arbete.

Exakt! Vilket jag nämnde innan.
Men enligt den enda för mig godtagbara formen av Satanism är Svarte Påven LaVeyismen. Annan tolkning av satanismen borde anses som onödiga.
Citera
2023-04-08, 14:09
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Det har inte varit exklusivt till satanism utan det är något som även kristna har hållit på med i århundraden. Satanismen är dels inte en singulär lära så man behöver snarare prata om olika satanismer. Det finns satanismer som är helt ateistiska och det finns satanismer som är religiösa där mystik och ockult praktik förekommer.
Jo, det finns inriktningar och sekter inom kristenheten som har praktiserat ganska hårresande och makabra ritualer, medges. Denna typ av kristendom är dock korrupt och förljugen i jämförelse med den ursprungliga kristendomen i början av det första århundradet.
Som sagt, jag är ingen expert vad gäller olika sekter inom satanismen. Men jag har ändå den uppfattningen att man ville vara en motpol och bryta med den korrupta, hycklande och förljugna kristenheten som hade utvecklats under århundradenas gång. Det är såsom jag förstår just därför som man inom satanismen använder vissa "kristna" symboler såsom korset (som hänger uppochner).
Även talet "666" har fått ny innebörd inom satanismen, av just ovannämnda orsaker.
Att sedan satanismen såsom många andra religioner har splittrats i många sekter följer samma tendens som många andra trosriktningar, eller filosofiska riktningar.
Rätta mig gärna ifall jag har missuppfattat någonting.
Som JV så har jag inte djupstuderat just detta ämne...
Senast redigerad av Megalit 2023-04-08 kl. 14:14.
Citera
2023-04-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Jo, det finns inriktningar och sekter inom kristenheten som har praktiserat ganska hårresande och makabra ritualer, medges. Denna typ av kristendom är dock korrupt och förljugen i jämförelse med den ursprungliga kristendomen i början av det första århundradet.
Som sagt, jag är ingen expert vad gäller olika sekter inom satanismen. Men jag har ändå den uppfattningen att man ville vara en motpol och bryta med den korrupta, hycklande och förljugna kristenheten som hade utvecklats under århundradenas gång. Det är såsom jag förstår just därför som man inom satanismen använder vissa "kristna" symboler såsom korset (som hänger uppochner).
Även talet "666" har fått ny innebörd inom satanismen, av just ovannämnda orsaker.
Att sedan satanismen såsom många andra religioner har splittrats i många sekter följer samma tendens som många andra trosriktningar, eller filosofiska riktningar.
Rätta mig gärna ifall jag har missuppfattat någonting.
Som JV så har jag inte djupstuderat just detta ämne...

För det första, upp och ned vänt kors förekommer även inom kristendomen, detta i form av Petruskorset som är en symbol för ödmjukhet då Petrus inte ansåg sig värdig att korsfästas som Jesus.
Satanismens historia är mer komplex än som en motreaktion mot kristendomen, däremot så används ett kristet symbolspråk och en om tolkning av vissa kristna myter för att presentera vissa ideer som har en djupare mening (undantaget här är Church of Satan och Satanic Temple).
Det finns inget universellt symbolspråk eller en sammanhängande tolkning inom satanism utan användningen av symboler är rent traditions specifika. Det finns även symboler som har blivit kopplade till satanism men som inte har någon satanistisk tolkning.
Det har inte heller varit någon egentlig splittring eftersom det aldrig har funnits någon form av moderkyrka, faktum är att den första organisationen som faktiskt kan kallas satanistisk är ett ordenssällskap i Tyskland vid namn Fraternitas Saturni som bildades på 1920-talet och som inte har någon koppling till vare sig Church of Satan eller Order of Nine Angles.
Citera
2023-04-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Exakt! Vilket jag nämnde innan.
Men enligt den enda för mig godtagbara formen av Satanism är Svarte Påven LaVeyismen. Annan tolkning av satanismen borde anses som onödiga.

Fast det var ju knappast så att LaVey var den första som ens organiserade satanism ur ett mer praktiserande perspektiv och om man går in på litteraturen så är han nog hundra år efter andra satanismer så det är nog det sämsta försvaret för CoS jag hört. Ska man använda det perspektivet borde ju andra former av satanism än Fraternitas Saturnis tolkning vara onödig eftersom de faktiskt kom 40 år innan.
Citera
2023-04-08, 23:14
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Fast det var ju knappast så att LaVey var den första som ens organiserade satanism ur ett mer praktiserande perspektiv och om man går in på litteraturen så är han nog hundra år efter andra satanismer så det är nog det sämsta försvaret för CoS jag hört. Ska man använda det perspektivet borde ju andra former av satanism än Fraternitas Saturnis tolkning vara onödig eftersom de faktiskt kom 40 år innan.

Ja, man kan nämna några. Crowley och så vidare.
Men du kommer inte ifrån att LaVey skrev Bibeln för satanismen. Samt fick kända inflytelserika personer att vara med på sina svarta mässor, och det gjorde att Satanism blev stort.
LaVey stiftade ju även budorden satanister bör följa.

Visst kan det finnas enstaka typer ( säkert någon i tidiga Egypten som ägna sig åt falska gudar och occultism) men det betyder ju inte att man uppfunnit en ny religion.
Citera
2023-04-09, 16:33
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Det är inte en fråga om vilka som har rätt eller fel. CoS är mindre PK än Satanic Temple, faktum är att Satanic Temple grundades bland annat för att CoS inte var tillräckligt PK med sina nakna kvinnor som altare. Jag förespråkar inte själv CoS utan anser att man behöver söka djupare.
Sedan tycker jag i vanlig ordning att JoS kan dra något gammalt över sig.

Om man som satanist är emot att ha nakna kvinnor på ett altare, så tycker jag att man ska fråga sig själv om man öht. är satanist. Att inte kunna dyrka eller göra en ritual av nakna kvinnor låter som att det skulle komma från en rörelse som vill kontrollera eller styra kvinnors sexualitet. oavsett om det skulle va en fråga om moral, kristna högern, eller om det skulle va hbtq-vänstern som skulle försöka kontrollera kvinnors sexualitet genom en percieved notion om 'värdighet' alltså att kvinnor som är nakna i satanistiska sällskap vanärar sig själva, objektifierar sig själva osv.

Hur tycker du jag sköter mig i det jag söker, Mästaren? Jag har hittils beställt Naos som kostade 365kr och är på jakt efter de 3 andra böcker du beskrev, BBoD I II & III och har hittils läst den första. Funderar på att köpa dom i Hardcover edition för flera tusen kr då det är den enda utgåva dom verkar finnas i.

PM om du vill diskutera mer, @LPI.

Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Vad baserar du den åsikten på?

Ett uttalande från visionären och grundaren av Order of Nine Angles, Anthon Long. En ideell satanistisk stat skulle se ut som och agera på ungefär samma sätt som 3:e riket. Den perioden var en period av action och handlingskraft, i ett annars trist och pissliberalt Europa.

Vad anser du själv? Ändå så tillhör jag den anarkistiska falangen av följare. Alternativet är ordo ab chao.

Det är ju alltid kul att leka satanist tills du kommer öga mot öga med den politiska korrektheten och du så fint böjer dig ner på knä och börjar suga av.
Citera
2023-04-09, 16:37
Medlem
styckets avatar
Verkqr va en ny våg av okunniga människor som identifierar sig som levey satanister där de är både ateister och satanister samtidigt. Helt ologiskt och onödigt att öht stödja satanism i någon form dock då levey satanism mest är en manipulativ undergren inom riktig satanis. Gjord för att lura ateister att delta i satanismens budskap som är och alltid varit anti-liv.
Citera
2023-04-09, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Ett uttalande från visionären och grundaren av Order of Nine Angles, Anthon Long. En ideell satanistisk stat skulle se ut som och agera på ungefär samma sätt som 3:e riket. Den perioden var en period av action och handlingskraft, i ett annars trist och pissliberalt Europa.

Vad anser du själv? Ändå så tillhör jag den anarkistiska falangen av följare. Alternativet är ordo ab chao.

Det är ju alltid kul att leka satanist tills du kommer öga mot öga med den politiska korrektheten och du så fint böjer dig ner på knä och börjar suga av.

Hur välkommen tror du att du som transa, knarkare, graffiti-målare och emellanåt hemlös hade varit i ONAs Tredje rike? Du lever på det liberala samhälles nåders som du föraktar. ONA har som metod att offra sådana som dig till sina mörka gudar. Du är den största idioten på Flashback och det vill inte säga lite.

Själv hade jag anpassat mig, liksom jag anpassar mig till alla system (såsom en satanist bör göra). Jag är skötsam och strävsam. Kanske hade jag varit lägerkommendant i det läger som du skickats till för att arbeta, förnedras och dö. Det hade varit kul.
Citera
2023-04-10, 12:26
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Hur välkommen tror du att du som transa, knarkare, graffiti-målare och emellanåt hemlös hade varit i ONAs Tredje rike? Du lever på det liberala samhälles nåders som du föraktar. ONA har som metod att offra sådana som dig till sina mörka gudar. Du är den största idioten på Flashback och det vill inte säga lite.

Själv hade jag anpassat mig, liksom jag anpassar mig till alla system (såsom en satanist bör göra). Jag är skötsam och strävsam. Kanske hade jag varit lägerkommendant i det läger som du skickats till för att arbeta, förnedras och dö. Det hade varit kul.

Ett väldigt rangligt och defensivt inlägg med mycket aggro-tendenser. Finns inte mycket att bemöta i den halmdocka till inlägg du just skrev men.

För det första så heter det transsexuell på svenska. Att du använder ordet transa i pejorativt syfte, vilket för många av oss kan liknas vid N-ordet, tyder på din egen intolerans och transofobi.

När det kommer till att knarka, vad fan har det ens med tro att göra? O9A är anarkister! Och dom är inte den sortens anarkister som tror att citera marx och sen va laglydig 24/7 och suga kuk åt systemet är det som gör en till en anarkist.

Åter en sak som du måste läsa på om innan du uttalar dig!

Och du verkar ha svårt att skilja på anarkism och liberalism. i liberalism så sitter du i en bur och dom "friheter" som du ges är typ att din husse köper ett lite större hamsterhjul åt dig.

Citat:
A bigger cage, I can even see the bars!

Och ärligt talat, kan du konkretisera varför exakt O9A skulle vilja ta livet av mig? kan det va din egen extrema rädsla för denna organisation som talar? när folk inte bara vill hålla på med hypotetiska termer för djävulen utan vill dyrka djävulen på riktigt, och inte vill att massa judar ska få axla ledarrollen eller att massa genuskärringar ska få bestämma vad som är okej. Då blir du rädd. Jag skulle även gissa på att det väcker din inre fruktan.
Citera
2023-04-10, 12:52
Avslutad
Citat:
Ett väldigt rangligt och defensivt inlägg med mycket aggro-tendenser. Finns inte mycket att bemöta i den halmdocka till inlägg du just skrev men.

För det första så heter det transsexuell på svenska. Att du använder ordet transa i pejorativt syfte, vilket för många av oss kan liknas vid N-ordet, tyder på din egen intolerans och transofobi.

I ena inlägget hyllar du Tredje riket och massmord och i nästa inlägg är du woke pissliberal och ondgör dig över transfobi.

Citat:
När det kommer till att knarka, vad fan har det ens med tro att göra? O9A är anarkister! Och dom är inte den sortens anarkister som tror att citera marx och sen va laglydig 24/7 och suga kuk åt systemet är det som gör en till en anarkist.

Åter en sak som du måste läsa på om innan du uttalar dig!

Du hyllade Tredje riket och massmord senast igår, men nu är det alltså anarki och drogmissbruk du hyllar? Ja jag har svårt att hålla koll på vad som är det senaste i ditt huvud eftersom din ideologi förändras timme för timme. Men nu har jag läst på och nu är det alltså inte Tredje riket som gäller längre .. eller?

Citat:
Och du verkar ha svårt att skilja på anarkism och liberalism. i liberalism så sitter du i en bur och dom "friheter" som du ges är typ att din husse köper ett lite större hamsterhjul åt dig.

Du kan kalla dig precis vad du vill, hamsterhjulet försvinner inte för den sakens skull. Du sitter fortfarande fast i din no go zone, och jag är fortfarande en strävsam/skötsam satanist som har allt som du vill ha och lite till, men som du aldrig kommer att kunna få.

Citat:
Och ärligt talat, kan du konkretisera varför exakt O9A skulle vilja ta livet av mig? kan det va din egen extrema rädsla för denna organisation som talar? när folk inte bara vill hålla på med hypotetiska termer för djävulen utan vill dyrka djävulen på riktigt, och inte vill att massa judar ska få axla ledarrollen eller att massa genuskärringar ska få bestämma vad som är okej. Då blir du rädd. Jag skulle även gissa på att det väcker din inre fruktan.

Du skrev att O9A idealiserar Tredje riket och vill återskapa en sådan ordning. Hur passar en knarkande-graffiti-målande-transa in i Tredje riket? Svaret på det fick du i min förra postning.

Apropå genuskärringar så är de de enda som respekterar dig transa lille.
Citera
2023-04-10, 17:00
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
I ena inlägget hyllar du Tredje riket och massmord och i nästa inlägg är du woke pissliberal och ondgör dig över transfobi.

Återigen. Anarkism och liberalism är två helt olika saker. Du verkar knappt ha nån aning om dom begrepp du spottar ur dig. Läs på lite för helvete. All anarkism är inte marxistisk. Alla transpersoner är inte HBTQ-människor, men vi är människor som kan tänka själva.

Citat:
Du hyllade Tredje riket och massmord senast igår, men nu är det alltså anarki och drogmissbruk du hyllar? Ja jag har svårt att hålla koll på vad som är det senaste i ditt huvud eftersom din ideologi förändras timme för timme. Men nu har jag läst på och nu är det alltså inte Tredje riket som gäller längre .. eller?

Du verkar ha problem med att du dömer boken efter omslaget. Om du lägger ett par timmar på att läsa igenom O9A:s skrifter så kommer du se deras inställning till olika saker. O9A har en åsikt om 3:e Riket, men det betyder inte att det är exakt samma ideologi som dom. Faktum är att dom endast sagt att Hitler var den satanistiska andan personifierad, men det måste inte betyda att O9A vill återskapa Tyskland år 1933.

Du verkar vara smått efterbliven om ja ska va helt ärlig. Du har själv sagt att du stödjer transsexualitet och att du vill ha ett fascistiskt polissamhälle som sträcker sig över hela jorden. Att inte vilja det utan vilja att individen ska gå före samhället - vilket stämmer överens med satanismen som är extremindividualistisk - är enligt dig att va pissliberal? Du verkar va fett hycklare asså.

Citat:
Du kan kalla dig precis vad du vill, hamsterhjulet försvinner inte för den sakens skull. Du sitter fortfarande fast i din no go zone, och jag är fortfarande en strävsam/skötsam satanist som har allt som du vill ha och lite till, men som du aldrig kommer att kunna få.

Jag skiter ärligt talat rätt rejält i va du har, du har säkert inga vänner ändå och att skryta om att man har mycket pengar är inget som ja imponeras av direkt och tyder oftast snarare på motsatsen egentligen. Frihet för mig är att gå barfota i en park och ha picknick tsm med bondage-entusiaster.

Du är lika patetisk som blattarna på bögappar som skickar dickpicks till sina ovilliga offer och tror att dom har rätt till ett knull bara för att dom har stor kuk. Så jävla impad är ja inte så fuck you and your unsolicited dickpikz och skryt.

Citat:
Du skrev att O9A idealiserar Tredje riket och vill återskapa en sådan ordning. Hur passar en knarkande-graffiti-målande-transa in i Tredje riket? Svaret på det fick du i min förra postning.

Apropå genuskärringar så är de de enda som respekterar dig transa lille.

1. Du ljuger och vrider bilden rejält. Förtydligande kan du läsa ovan.
2. Vad vill du ha för samhälle? Du skriver att du vill ha ett fascistisk världsregering där frihet är ett minne blott, du vill att allt vi gör ska massövervakas och att polisen ska styra allting och gripa människor utan rättegång osv. Hur kul är det? Liksom ja vill åka ner på stan och göra nåt kul, är kontrollanterna på vagnen dom människorna du idoliserar?

På tal om det där med anarkism kontra liberalism. En liberal man kan låta dig få åka spårvagn billigare i ditt hamsterhjul, men en anarkist kan känna att denne vägrar att lyda en lag som är patetisk och hence göra så att denne själv helt plötsligt får gratis kollektivtrafik, det är liksom ett val om man väljer att va laglydig eller inte.

Om vi ska prata lite mer om CoS så har dom inte gjort speciellt mycket ställningstaganden om nånting. Ganska innehållslöst och händelsefattigt måste jag säga.

I CoS har du ju ett levande exempel på en organisation som är just pissliberal och som viker sig tredubbelt för politisk korrekthet. Kolla bara på valfri debatt med LaVey så ser du att han bara sitter och försvarar sig och förnekar massa saker hela tiden.
Citera
2023-04-10, 18:14
Avslutad
Citat:
Återigen. Anarkism och liberalism är två helt olika saker. Du verkar knappt ha nån aning om dom begrepp du spottar ur dig. Läs på lite för helvete. All anarkism är inte marxistisk. Alla transpersoner är inte HBTQ-människor, men vi är människor som kan tänka själva.

Jag skrev att du i ena stunden hyllar Tredje riket och massmord och att du i nästa stund är en woke pissliberal som vill att man ska ta hänsyn till att du är transa. Nej du kan inte tänka själv. Du försöker men det blir bara pannkaka av allting.

Citat:
Du verkar ha problem med att du dömer boken efter omslaget. Om du lägger ett par timmar på att läsa igenom O9A:s skrifter så kommer du se deras inställning till olika saker. O9A har en åsikt om 3:e Riket, men det betyder inte att det är exakt samma ideologi som dom. Faktum är att dom endast sagt att Hitler var den satanistiska andan personifierad, men det måste inte betyda att O9A vill återskapa Tyskland år 1933.

Det är du som har hyllat Tredje riket - och det är du som för två el tre inlägg sedan påstått att Tredje riket är systemet som ONA eftersträvar. Nu vill du ha det till att jag påstått det och att detta påstående är fel ..

Citat:
Du verkar vara smått efterbliven om ja ska va helt ärlig. Du har själv sagt att du stödjer transsexualitet och att du vill ha ett fascistiskt polissamhälle som sträcker sig över hela jorden. Att inte vilja det utan vilja att individen ska gå före samhället - vilket stämmer överens med satanismen som är extremindividualistisk - är enligt dig att va pissliberal? Du verkar va fett hycklare asså.

Jag har inget emot HBTQ-personer men sätter heller inte sådana på piedestal. Att kräva särbehandling och respekt för att man är transa är att vara pissliberal och woke. Inte särskilt satanistiskt alls.

Apropå Polisstat yttrade LaVey följande:

Citat:
I’m all for a police state; no messing around. There should be an armed guard on every street corner. The Israelis have the right idea: school bus drivers and MacDonalds managers carrying Uzis.

https://www.churchofsatan.com/interview-mf-magazine/

...

Citat:
Jag skiter ärligt talat rätt rejält i va du har, du har säkert inga vänner ändå och att skryta om att man har mycket pengar är inget som ja imponeras av direkt och tyder oftast snarare på motsatsen egentligen. Frihet för mig är att gå barfota i en park och ha picknick tsm med bondage-entusiaster.

Jag noterar att din barnsliga livsfilosofi inte ger dig någonting mer än problem. Du idealiserar droger, graffiti och all möjlig annan skit. ONA offrar som sagt sådana som dig till sina mörka gudar. Passiva drägg som lever på samhället och som inte bidrar med annat än totalt skräp och nedskräpning. Läs på vad ONA gör med sådana = "opfer" som de kallar sina människooffer.

Citat:
Du är lika patetisk som blattarna på bögappar som skickar dickpicks till sina ovilliga offer och tror att dom har rätt till ett knull bara för att dom har stor kuk. Så jävla impad är ja inte så fuck you and your unsolicited dickpikz och skryt.

Jag noterar att du inte gillar svar på tal på ditt jvla nonsens.

Citat:
1. Du ljuger och vrider bilden rejält. Förtydligande kan du läsa ovan.
2. Vad vill du ha för samhälle? Du skriver att du vill ha ett fascistisk världsregering där frihet är ett minne blott, du vill att allt vi gör ska massövervakas och att polisen ska styra allting och gripa människor utan rättegång osv. Hur kul är det? Liksom ja vill åka ner på stan och göra nåt kul, är kontrollanterna på vagnen dom människorna du idoliserar?

Jag hyllar fascister som spöar hippies, absolut.

Citat:
På tal om det där med anarkism kontra liberalism. En liberal man kan låta dig få åka spårvagn billigare i ditt hamsterhjul, men en anarkist kan känna att denne vägrar att lyda en lag som är patetisk och hence göra så att denne själv helt plötsligt får gratis kollektivtrafik, det är liksom ett val om man väljer att va laglydig eller inte.

Klart det är ett val. Du väljer att knarka, måla graffiti, vara hemlös och under konstant polisiär/OV-uppsikt. Jag väljer att vara skötsam, på så vis slipper jag bli kontrollerad när jag rör mig offentligt, jag kan också köpa ungefär vad jag vill och resa som jag vill. Vem är friast av oss två?

Citat:
Om vi ska prata lite mer om CoS så har dom inte gjort speciellt mycket ställningstaganden om nånting. Ganska innehållslöst och händelsefattigt måste jag säga.

I CoS har du ju ett levande exempel på en organisation som är just pissliberal och som viker sig tredubbelt för politisk korrekthet. Kolla bara på valfri debatt med LaVey så ser du att han bara sitter och försvarar sig och förnekar massa saker hela tiden.

Återkom när ONA över huvud taget vågar delta i offentlig debatt och skriva under annat än pseudonym.
Senast redigerad av SithMaster 2023-04-10 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in