Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
Politiet har ikke akkurat vært redde for å forhåndsdømme TH i denne saken. Med god hjelp av NOEN aviser.
Politiet plikter å etterforske skyld og uskyld, men trenger ikke ha hypotesen bortføring som gikk galt, som en av hovedhypotesene av den grunn. Kunne politiet fastslå at det ikke var en bortføring som gikk galt, hadde de selvsagt lagt bort en slik hypotese.
Det er nettopp det de ikke kan.
Offentliggjøring av informasjon som utelukker bortføring vil forsterke mistanken mot Tom Hagen, og dermed kunne bidra til forhåndsdømming.
Politiet har en plikt til å forhindre forhåndsdømming.
Og det er ingen grunn til å anklage mediene for forhåndsdømming heller. Mediene har vært tilbakeholdne og oppstrådt meget ansvarlig, overfor Tom Hagen selv, barna og øvrige familie.
Hvis jeg hadde hatt noe matnyttig informasjon å bidra med, så hadde jeg selvfølgelig gitt den videre til politiet.
Det kunne ha vært, feks, hendelser med vold fra Tom Hagen, hendelser der Tom Hagen har avslørt datakunnskaper, observasjoner av Tom Hagen i Sparkjøp-butikker som førte Sprox-sko, eller i Clas Ohlson-butikker der han kjøpte printerpapir, og eller konvolutter, og eller printer. Observasjoner av at Tom Hagen kjøpte strips. Observasjoner av at Tom Hagen har dratt med seg et bakhon. Observasjoner av at Tom Hagen har kastet eller kvittet seg med vaskebøtte og mopp. Observasjon av at Tom Hagen har kjøpt hurtigtørkende sement. Observasjoner av Tom Hagen kjøpe eller bruke smarttelefoner. Osv osv.
Nå har jeg ikke sett noe som helst med egne øyne som kan være av interesse eller til hjelp for politiets etterforskning.
Det kunne ikke falle meg inn å forstyrre politiet med tåpelige "tips". Som du oppfordrer til.
Det ville jo ha blitt å aktivt forsøke å hindre etterforskningen.