2020-05-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Joda, like etter saken ble kjent, så sto det at det ble gjort arbeid innvendig også. Jeg har skrevet om dette for lenge siden.
Jeg skrev kamera og skallsikringen, og da mente jeg også bevegelsessensorne. Poenget at man tar ned systemet ved oppussing, er jo hovedsaklig fordi man ikke vil ha malingsøl osv på duppedittene. Bevegelsessensorne er jo montert på veggen, og da er det en fordel at de monteres på tapeten o.l., istedet for under
Men uansett, et slik alarmsystem, hadde vært til ingen nytte i huset den dagen. AEH var jo hjemme, og da har man hverken skallsikring eller bevegelsessensorne på likevel, hvis man ikke ligger og sover.
Sånn sett er det nok en helt uvesentlig informasjon fra media, at alarmsystemet var deaktivert, så jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre. Bortsett fra at hun kunne hatt en panikk-knapp, hvis hun hadde fått installert det nye systemet fra Verisure. De hadde vel bare et gammelt alarmsystem på det tidspunktet.
Jeg leste at det hadde vært deaktivert det siste året.

Hvorfor det, noen som vet?
Citera
2020-05-29, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Jeg syntes det virker som du har mange gode og spennende refleksjoner uten tunnelsyn. Jeg tror alt her har en sammenheng med alt...

For mange år siden fikk de besøk av en midt på natten som var ett kidnappingsoffer, og han kom seg inn grunnet ulåst dør, og dette må ha gjort en voksen dame skremt.

AEH hadde i en periode følt seg utrygg, alarm var utkoblet og på bakgrunn av dette fikk Verisure i fra henne anledning til å oppgradere systemet. I tillegg så finner TH huset ulåst med ingen spor av innbrudd. Da tenker jeg at noen med kjennskap til reserve nøkkel har låst seg inn i boligen. Så antar jeg videre at på eller rundt denne nøkkelen finner de ingen fremmed DNA som med resten av huset.
Dette i seg selv beviser jo ikke skyldspørsmål eller hvem GM er, men føyer seg inn i rekken av mange tilfeldigheter.

Nok indisier i en kombinasjon med ett sterkt motiv vil nok tilslutt felle en GM. Ut i fra de siste døgns nyheter, hvem/hvilke tror du kan være GM?
Takk! Det er som du sier, at det finnes bare indisier, det kan virke som at det bare er det politiet også har. Likevel så har politiet større mulighet til å bekrefte ting, i alle fall til en viss grad, men de har ikke fått lagmannsretten med seg på det virker det som.
Her i tråden finnes det en hel del rykter, men vi har ikke mulighet til å bekrefte disse. Vi er i et anonymt forum, så det blir veldig begrenset hva man kan være sikker på. Jeg kunne ment mye om både det ene og det andre, men jeg synes at det er nok av de som allerede har avsagt dommen. Derfor velger jeg å vente til vi vet mer. Men jeg synes det er veldig rart at AEH ble skuffet over, at TH glemte bryllupsdagen, hvis hun allerede hadde snakket med noen om å skille seg fra TH. Derfor lurer jeg litt på når hun fortalte dette og til hvor mange.

Jeg er egentlig åpen for det meste, men jeg er veldig imot den massive forhåndsdømmingen i media nå, hvor f.eks. VG har ført AEH opp i en partnerdrap-statistikk, og forklarer det med at det er nødvendig i tilfellet TH, i dette tilfellet, begår selvmord før han eventuelt blir dømt. Jeg tenker egentlig mest på slike holdninger jeg nå - at alt er bare blitt show og sensasjon. Sånn har det blitt i politikken også. Det er media som har makten, og nå har de overtatt domstolen også, dvs egentlig før denne saken, men denne saken har fått så stor oppmerksomhet, slik at det merkes.

Jeg har aldri utelukket TH, men jeg ser for meg litt forskjellige hypoteser. Dekke over selvmord, medvirket ifm drap gjort i affekt.
Jeg ser fremdeles muligheter for, at andre utenom familien kan ha gjort det, og at motivet kan være penger eller hevn. Jeg utelukker heller ikke at det kan være en kidnapping heller.
Uansett så håper jeg at saken blir løst.
Citera
2020-05-29, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Jeg leste at det hadde vært deaktivert det siste året.

Hvorfor det, noen som vet?
Jeg selv hadde mitt system nede i 2 år pga oppussing, men fikk røykvarsleren opp etter 1 år.
Citera
2020-05-29, 10:35
Medlem
Citat:
Og:
- Betalte "kidnapperne" etter for lang tid og rett etter politiet hadde byttet hovedteori.
- Foreslo at kidnapperne kan ha funnet nøkkelen i garasjen (hvordan?).
- Hadde møter med kryptofyren og prøvde senere å fremstå som han ikke kunne noe om det.
- La for dagen svært lite medfølelse med AEH da hun var "kidnappet".
- Har aldri utlovet dusør for tips.
- Har aldri gått ut i media og appellert til "kidnapperne" om å levere tilbake AEH (ingen har gjort det).
- Har vært vanskelig for politiet å samarbeide med.
- Gikk på jobb som vanlig etter kidnappingen.

Sjokkerende å lese hva han sa i tiden etter forsvinningen.

Hva dette syke, syke sinnet har konstruert opp som "normale" og "plausible" reaksjoner.

At TH fremholdt overfor politiet at AEH var så fysisk og psykisk sterk, at "kidnapperne" nærmest hadde skaffet seg et problem. At denne en-kvinnes-hæren som hadde stått TH last og brast i nærmere 50 år, nærmest skulle "vinne" over kidnapperne.

Det er så helt hinsides. En gal mann. Det tror jeg alle normale mennesker forstår.
Citera
2020-05-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
”... hun vil argumentere med at hun har levd livet...”

Detta låter som TH:s egna argument till försvar för mord på sin hustru - inte vad AEH skulle tänka med tanke på barn, barnbarn, en ny valp.

Jeg har egentlig ikke ord. Det er så absurd.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Han erkänner att han är iskall alltså. Inte så smart.

Tror icke han blir dömd dock. Är så besviken på rättegångar i Sverige som friat uppenbara gärningsmän.

Det gjenstår å se om det blir tiltale og kanskje dom. Jeg er håpefull. Og tror at politiet vil lykkes i å skaffe tilstrekkelige beviser eller indisier for å få han dømt. Selv om det vil ta lang tid.

I saker som denne må politiet aldri gi opp.

I første omgang skal Eidsivating lagmannsrett behandle anken om politiets fortsatte ransakinger i Sloraveien. Det vil komme en kjennelse enten i dag eller neste uke.
Citera
2020-05-29, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
.
Ved å lure inn GM som en trojansk hest, så slipper man at inntrengningen skjer i dagslys og samtidig har en bil stående på utsiden og venter.
Du må lese det du svarer på. Følg pilen der jeg har sitert deg. Den kan du bruke som en trojansk hest, sånn at jeg slipper å si det om igjen.
Senast redigerad av Havhest 2020-05-29 kl. 11:17.
Citera
2020-05-29, 11:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollontai
I förväg = i forkant av. Jeg oppfatter det litt annerledes enn "innan" (Jag gikk i svensk skola, før 100 år sen&#128521

Alla intryck emottages med glädje. Men ”i förväg”? Det var på unionstiden då? 😄

Låt vara att användningen mer dagligdags kan vara friare.
Citera
2020-05-29, 11:20
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Og:
- Betalte "kidnapperne" etter for lang tid og rett etter politiet hadde byttet hovedteori.
- Foreslo at kidnapperne kan ha funnet nøkkelen i garasjen (hvordan?).
- Hadde møter med kryptofyren og prøvde senere å fremstå som han ikke kunne noe om det.
- La for dagen svært lite medfølelse med AEH da hun var "kidnappet".
- Har aldri utlovet dusør for tips.
- Har aldri gått ut i media og appellert til "kidnapperne" om å levere tilbake AEH (ingen har gjort det).
- Har vært vanskelig for politiet å samarbeide med.
- Gikk på jobb som vanlig etter kidnappingen.

Og hva med dette tillegget:

- Snakket ikke om AE eller kidnappingen med nærstående. Eks på lunsjen som datter og han arrangerte for hans gjenlevende søsken. Verken TH eller noen av søsknene tok opp den konkrete saken, ingen snakket om AE, at hun var savnet, de var bekymrede osv. Ingenting. Når en person klarer å påvirke stemningen så mye i en familie, sier det ikke rent lite. Han blir ikke utfordret.

Hvem er det som egentlig har tunnelsyn her?! Ikke politiet. Synes siste podcast i VG er interessant. Anbefales. Psykolog forklarer blant annet det med tunnelsyn, bekreftelsesbias, troverdighet og tillit.

I samme podcast snakker AE sin svigerinne. De er gift med hver sin bror. Hun omtaler TH og broren som at de ikke er «den romantiske typen», men noe om at de er ansvarsfulle osv. I den duren. Denne svigerinnen vet om alt som har foregått. Å undergrave alvorlighet av psykisk og fysisk vold, ved å omtale TH som en ikke-romantisk type, er bare så graverende. Glatte over. Lukke øynene.

Anbefaler ellers alle om å lese artikkelen agvvv la ut om familier og behovet for syndebukker i familien. Noe er polarisert her. Over land, lang tid, har hun blitt en syndebukk? En som får skylden? Uansett?
Citera
2020-05-29, 11:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Disse tror jeg er noen av tabbene TH gjorde:

1. Feilberegnet at kidnapping fører til større politiressursbruk enn drap
2. Fikk AE til å bli så redd at hun avlyste hytteturen
3. AE rakk å sende avlysning av hyttetur uten at han visste det
4. Skrev for langt trusselbrev med umoderne språk
5. Overfabrikkerte kidnappingen
6. Ringte for tidlig til AE og slettet anrop i panikk
7. Ringte for mange ganger til AE
8. Løy om at han ikke hørte AE’s telefon/var et annet sted i huset
9. La ikke nok vekt på at ektepakten kunne oppfattes som mulig motiv
10. Som «motpart» fulgte han dårlig opp pengekravet
11. Rigget ble kjøpt i nærområdet
12. «Hjalp» politiet overdrevent mye mtp mulige løsninger og GM
Det här är långt ifrån första gången i tråden som det pratas om alla tabbar TH har gjort. Jag tycker inte att det är riktigt rättvisande. Han har ett järnsmitt alibi, det finns inget lik, och ingen medhjälpare har identifierats och vidgått sin del i planeringen. (Och som lök på laxen underkändes häktningen av honom i lagmannsretten - vilket både försvårar fortsatt utredning och ge en fingervisning om hurpass klen bevisning polisen satt på då.) Chanserna till fällande dom under de omständigheterna är, vill jag påstå, obefintliga, och det måste alltså till ett rejält genombrott i utredningen av en sort som den ännu uppenbart inte har varit i närheten av för att det ska kunna bli ens ett åtal - för att inte tala om en fällande dom. Som jag ser det har TH, (om han är skyldig, ska vi försiktigtvis tillägga) under den här långa tiden på ett snarast lysande sätt undgått åtal och dom, trots att han länge har varit föremål för synnerligen ingående polisutredning, och trots att han inte har haft några yrkesmässiga erfarenheter som har varit till hjälp för att manipulera en polisutredning. Skulle någon här i tråden verkligen ha klarat det bättre?
Citera
2020-05-29, 11:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hvis ikke så får det bli i etterkant. - men jo før jo heller ;-)

Ja jo før jo heller. Jag återlämnar härmed norsk språkkänsla till Norge.
Citera
2020-05-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Og hva med dette tillegget:

- Snakket ikke om AE eller kidnappingen med nærstående. Eks på lunsjen som datter og han arrangerte for hans gjenlevende søsken. Verken TH eller noen av søsknene tok opp den konkrete saken, ingen snakket om AE, at hun var savnet, de var bekymrede osv. Ingenting. Når en person klarer å påvirke stemningen så mye i en familie, sier det ikke rent lite. Han blir ikke utfordret.

Hvem er det som egentlig har tunnelsyn her?! Ikke politiet. Synes siste podcast i VG er interessant. Anbefales. Psykolog forklarer blant annet det med tunnelsyn, bekreftelsesbias, troverdighet og tillit.

I samme podcast snakker AE sin svigerinne. De er gift med hver sin bror. Hun omtaler TH og broren som at de ikke er «den romantiske typen», men noe om at de er ansvarsfulle osv. I den duren. Denne svigerinnen vet om alt som har foregått. Å undergrave alvorlighet av psykisk og fysisk vold, ved å omtale TH som en ikke-romantisk type, er bare så graverende. Glatte over. Lukke øynene.

Anbefaler ellers alle om å lese artikkelen agvvv la ut om familier og behovet for syndebukker i familien. Noe er polarisert her. Over land, lang tid, har hun blitt en syndebukk? En som får skylden? Uansett?

Siste opplysninger om hva han har sagt i avhør tidligere må være spikeren i kista. Alle må forstå nå. Men har de bevis? Hvorfor nevner ingen søsken eller svigerinner at de visste at hun var undertrykt? Jeg vet også at de har snakket om det seg i mellom. Men nå fornekter de alt. Det er stygt gjort.
Barna er unnskyldt. Det de har gjennomgått kan sammenlignes med tortur. De vet ikke lenger hva som er virkelighet.
Citera
2020-05-29, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Siste opplysninger om hva han har sagt i avhør tidligere må være spikeren i kista. Alle må forstå nå. Men har de bevis? Hvorfor nevner ingen søsken eller svigerinner at de visste at hun var undertrykt? Jeg vet også at de har snakket om det seg i mellom. Men nå fornekter de alt. Det er stygt gjort.
Barna er unnskyldt. Det de har gjennomgått kan sammenlignes med tortur. De vet ikke lenger hva som er virkelighet.
Hvordan vet du alt dette?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in