2020-05-29, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Joda, like etter saken ble kjent, så sto det at det ble gjort arbeid innvendig også. Jeg har skrevet om dette for lenge siden.
Jeg skrev kamera og skallsikringen, og da mente jeg også bevegelsessensorne. Poenget at man tar ned systemet ved oppussing, er jo hovedsaklig fordi man ikke vil ha malingsøl osv på duppedittene. Bevegelsessensorne er jo montert på veggen, og da er det en fordel at de monteres på tapeten o.l., istedet for under
Men uansett, et slik alarmsystem, hadde vært til ingen nytte i huset den dagen. AEH var jo hjemme, og da har man hverken skallsikring eller bevegelsessensorne på likevel, hvis man ikke ligger og sover.
Sånn sett er det nok en helt uvesentlig informasjon fra media, at alarmsystemet var deaktivert, så jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre. Bortsett fra at hun kunne hatt en panikk-knapp, hvis hun hadde fått installert det nye systemet fra Verisure. De hadde vel bare et gammelt alarmsystem på det tidspunktet.

Jeg syntes det virker som du har mange gode og spennende refleksjoner uten tunnelsyn. Jeg tror alt her har en sammenheng med alt...

For mange år siden fikk de besøk av en midt på natten som var ett kidnappingsoffer, og han kom seg inn grunnet ulåst dør, og dette må ha gjort en voksen dame skremt.

AEH hadde i en periode følt seg utrygg, alarm var utkoblet og på bakgrunn av dette fikk Verisure i fra henne anledning til å oppgradere systemet. I tillegg så finner TH huset ulåst med ingen spor av innbrudd. Da tenker jeg at noen med kjennskap til reserve nøkkel har låst seg inn i boligen. Så antar jeg videre at på eller rundt denne nøkkelen finner de ingen fremmed DNA som med resten av huset.
Dette i seg selv beviser jo ikke skyldspørsmål eller hvem GM er, men føyer seg inn i rekken av mange tilfeldigheter.

Nok indisier i en kombinasjon med ett sterkt motiv vil nok tilslutt felle en GM. Ut i fra de siste døgns nyheter, hvem/hvilke tror du kan være GM?
Citera
2020-05-29, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du har rett i at det mangler spor. Det er synd at TH ikke monterte overvåkningskamera som kunne overvåke eiendommen 24/7 (jeg tenker på området utenfor huset) da han mistenkte at uvedkommende personer hadde vært på eiendommen, i garasjen og rundt huset.
Synd... eller iskald beregning?
Citera
2020-05-29, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk! Hvis det er slik i denne saken, og hvis TH er skyldig og hvis TH planla forbrytelsen i mange måneder: Han kan eventuelt i mange måneder før oktober-18 ha forstått at hun kom til å skille seg, men han trengte tid til planlegging. Kanskje han gjorde ting for å få henne til å bli i ekteskapet eller for å få henne til å utsette skilsmisseplanene. Men han lagde sin egen plan i tilfelle han ikke fikk henne til å ombestemme seg angående skilsmisse. Kan det ha vært slik, og at det ikke ble eksplosivt før kort tid før ugjerningen?
Dette har jeg tenkt også. At han linet opp alt og var klar til den dagen han var rimelig sikker på at skilsmisse sto for tur. Kanskje de hadde en krangel etter teater forestillingen, og at hun denne kvelden sa at hun ikke ville bli med. Kanskje dette var vendepunktet. Men TH visste ikke at hun sendte en SMS om kanselleringen til noen i familien samme kveld. Just a thought...
Citera
2020-05-29, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis. Läs min kommentar igen nu...

I forkant av blir, på svenska, invändigt till en utsida som står i nödvändig relief – innan.

I förväg = i forkant av. Jeg oppfatter det litt annerledes enn "innan" (Jag gikk i svensk skola, før 100 år sen&#128521
Citera
2020-05-29, 08:41
Medlem
Det at barna uttaler seg slik de nå gjør syns jeg er uhyre spesielt. Jeg forsøker å leve meg inn i situasjonen de er i, og det må være forferdelig, men hadde det vært min far hadde jeg holdt kjeft. Saken mot TH har bare såvidt begynt, og de burde holdt seg fra å komme med en lang rekke utspill.
Citera
2020-05-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Jeg stusser voldsomt over det.

Som andre skriver her er det ikke rart hvis barna tar det hele veldig tungt og ikke klarer å tro at faren deres kan ha gjort det. Det må være den opplevelsen som snakker høyest her. For det å regne med at en av ens foreldre uansett ville vært åpen om tanker rundt skilsmisse, det er naivt og viser liten forståelse for hvordan det er å stå i en slik tankeprosess.

Jeg tror AEFH kan ha vært inne på tanken tidligere, kanskje til og med luftet den for TH. Det kan til og med være grunnen til ektepakten fra ‘93. Den er så vond å lese mtp hvor mye AEFH har bidratt inn i familielivet og til at TH kunne få tid til å bygge opp formuen. Konsekvensene av den ektepakten er å være låst til ekteskapet, og rett og slett ikke ha noe annet valg enn å bli. Det er mange som kimser av ektepaktene. Det syns jeg vitner om mangel på forståelse for grunnleggende aspekter ved livet.

Barna tenker vel da at den ektepakten er helt ok. Det sier sitt om hvor mye definisjonsmakt TH har, og hvor lite barna har visst om hvordan moren deres hadde det.

Det er nesten så jeg lurer på om TH kan ha ønsket en slik ektepakt for at AEFH ikke skulle ha sjans til å vurdere skilsmisse. (Senere kom paragrafen som sørger for mer til hjemmeværende ektefelle.)

Det er uansett helt utenkelig at AEFH skulle ha snakket med sine barn om det (før hun og TH var forsonet om en løsning). Hvis hun nettopp har latt være å drøfte det med sine barn (og jeg kan ikke tenke meg at hennes venner dikter opp skilsmissebetroelser), sier det mest om hvor seriøst hun vurderte det.

Barna er ofre, og har vært det, akkurat som sin mor. De er ofre for manipulasjon og kontroll. Det er umulig å sette seg inn i hvordan dette har påvirket dem. Denne situasjonen er så voldsom at det nok kan sidestilles med tortur. Det forandrer allikevel ikke det faktum at vi ikke kan tro et ord på hva de sier. "Oss mot dem" er modus der nå.

Interessant lesning:

https://frilanser.tjenester.org/2016/08/21/4909-2/?fbclid=IwAR2HfAChav-5WKjMTWcLE6skhb_DKHsVNYYnUZ-M5sR7qhfxixk6hI1yOl0
Senast redigerad av agvvv 2020-05-29 kl. 09:18.
Citera
2020-05-29, 08:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er så hinsides.
"Han sier hun vil argumentere med at hun har levd livet, at han er iskald, at de ikke kommer til å få noe, og at hun vil spørre hva som da skulle være hensikten med å drepe henne.

Ifølge VGs opplysninger beskriver han kona som smart og sannsynligvis sterkere mentalt enn de som nå har henne. Han åpner opp for hun kanskje allerede er i gang med å vinne dem."
Har det ikke også vært nevnt at han mente at kona ville sette seg kraftig til motverge. Som om hun kunne overvinne de angivelige kidnapperne rent fysisk.

Gal manns tale og gal manns verk. Hinsides all fornuft.
Han erkänner att han är iskall alltså. Inte så smart.

Tror icke han blir dömd dock. Är så besviken på rättegångar i Sverige som friat uppenbara gärningsmän.
Citera
2020-05-29, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Tror icke han blir dömd dock. Är så besviken på rättegångar i Sverige som friat uppenbara gärningsmän.

Det er jeg også redd for. At han skal slippe unna. Selv om han er anmeldt for truende adferd og vold før, så er han ikke dømt. Det er sikkert henlagt. Og det er uansett kun indisier.
Jeg ser for meg at han kan ha benyttet en mellommann i nær relasjon som har leid inn noen, og at denne har et selvstendig motiv han kan peke på hvis det drar seg til.
Jeg kan si en ting; hvis AE "bare" hadde forsvunnet, så hadde nærmest alle i familien tenkt at han sto bak. Derfor var det nødvendig med et dramatisk og utrolig narrativ.
Citera
2020-05-29, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, har de tänkt før så har de tänkt i forkant.
Hvis ikke så får det bli i etterkant. - men jo før jo heller ;-)
Citera
2020-05-29, 09:37
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Som t.ex i Arboga-saken, hvor hun ble frikjent for drapet på mannen, men dømt for drap og drapsforsøk på foreldrene sine.
Citera
2020-05-29, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Joda, like etter saken ble kjent, så sto det at det ble gjort arbeid innvendig også. Jeg har skrevet om dette for lenge siden.
Jeg skrev kamera og skallsikringen, og da mente jeg også bevegelsessensorne. Poenget at man tar ned systemet ved oppussing, er jo hovedsaklig fordi man ikke vil ha malingsøl osv på duppedittene. Bevegelsessensorne er jo montert på veggen, og da er det en fordel at de monteres på tapeten o.l., istedet for under
Men uansett, et slik alarmsystem, hadde vært til ingen nytte i huset den dagen. AEH var jo hjemme, og da har man hverken skallsikring eller bevegelsessensorne på likevel, hvis man ikke ligger og sover.
Sånn sett er det nok en helt uvesentlig informasjon fra media, at alarmsystemet var deaktivert, så jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre. Bortsett fra at hun kunne hatt en panikk-knapp, hvis hun hadde fått installert det nye systemet fra Verisure. De hadde vel bare et gammelt alarmsystem på det tidspunktet.

Malingssøl? jeg syntes du skreiv støv. Uansett er det vel vanlig å dekke det til med noe hvis det er fare for søl eller støv. Man demonterer jo ikke lysarmatur, av/påbrytere. River ned ledninger, listverk, koblingsbokser osv, fordi veggen under skal males. Man bruker maletape. Men mulig noen er mer grundig enn andre. Tror det er andre grunner til at alarmsystemet har blitt deaktivert.
Alarmsystemet kunne vært til nytte. Det kommer ann på hvordan man ser på det. GM kunne listet seg inn på kvelden/natten, og uten at alarmen hadde gått av. At alarmsystemet ikke har vært i bruk på et år eller hvor lenge, har vi bare THs ord på. Den eneste gjenlevende i huset. Det kan hende at det var fullt operativt oppe å gikk, bare ikke den natten. På dagen har det jo ingen hensikt å ha det på, da ville jo alarmen gått av hele tiden, og man måtte ringe vekteren hele tiden for å avbryte utrykning.
Men når de kom hjem fra teateret, og gikk å la seg, så kunne TH i skjul slått av systemet og låst opp døren uten at AE merket det. På den måten kunne GM lurt seg inn mens det var mørkt, og så gjemt seg en plass inne, bak et skap eller noe, og når kysten var klar, så gikk han til angrep.
Ved å lure inn GM som en trojansk hest, så slipper man at inntrengningen skjer i dagslys og samtidig har en bil stående på utsiden og venter.
Verisure-selgeren, som forøvrig er stasjonert ved kontor i Futurum-bygget, kan ha vært en brikke i dette spillet for å underbygge at alarmsystemet var gammeldags og trengte oppdatering. De ble visstnok enige om videre kontakt, men det har vi ikke AEs ord på, bare TH og selgeren.
Vi får høre lite om THs opptreden under dette verisure-besøket. Kanskje TH hadde sagt at AE skulle si at systemet var gammelt, og man trengte nytt, og dermed ble det avtalt videre kontakt.
Citera
2020-05-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Disse tror jeg er noen av tabbene TH gjorde:

1. Feilberegnet at kidnapping fører til større politiressursbruk enn drap
2. Fikk AE til å bli så redd at hun avlyste hytteturen
3. AE rakk å sende avlysning av hyttetur uten at han visste det
4. Skrev for langt trusselbrev med umoderne språk
5. Overfabrikkerte kidnappingen
6. Ringte for tidlig til AE og slettet anrop i panikk
7. Ringte for mange ganger til AE
8. Løy om at han ikke hørte AE’s telefon/var et annet sted i huset
9. La ikke nok vekt på at ektepakten kunne oppfattes som mulig motiv
10. Som «motpart» fulgte han dårlig opp pengekravet
11. Rigget ble kjøpt i nærområdet
12. «Hjalp» politiet overdrevent mye mtp mulige løsninger og GM
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Bra liste, som egentlig kunne vært enda lenger. F.eks. kidnapping med Monero som eneste kommunikasjonskanal, med ferdiglaget språk, som var dømt til å bli goddag mann øks. Og som umulig kunne brukes til reelle forhandlinger og heller ikke til livsbevis.
Og:
- Betalte "kidnapperne" etter for lang tid og rett etter politiet hadde byttet hovedteori.
- Foreslo at kidnapperne kan ha funnet nøkkelen i garasjen (hvordan?).
- Hadde møter med kryptofyren og prøvde senere å fremstå som han ikke kunne noe om det.
- La for dagen svært lite medfølelse med AEH da hun var "kidnappet".
- Har aldri utlovet dusør for tips.
- Har aldri gått ut i media og appellert til "kidnapperne" om å levere tilbake AEH (ingen har gjort det).
- Har vært vanskelig for politiet å samarbeide med.
- Gikk på jobb som vanlig etter kidnappingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in