Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-10, 15:42
Medlem
Fittfittas avatar
Tragiskt och patetiskt att en ganska stor del av tråden handlar om huruvida chatgpt har medvetande eller inte.

Ingen som fått tillgång till plug-ins än? Eller fått något meddelande om det?
Citera
2023-04-11, 06:04
https://www.foxnews.com/tech/ai-bot-chaosgpt-plans-destroy-humanity-we-must-eliminate-them

Citat:
An artificial intelligence bot was recently tasked with destroying humanity and its commitment to the objective was more than a little unsettling.

The bot, ChaosGPT, is a modified version of OpenAI’s Auto-GPT, an open-source application spotlighting the capabilities of the GPT-4 language model.

A video shared on YouTube of the process shows ChaosGPT was tasked with five goals: destroy humanity, establish global dominance, cause chaos and destruction, control humanity through manipulation, and attain immortality.

Kidsen stresstestar det redan. Jag tror att en politisk AI ganska ofelbart blir rätt auktoritär förr eller senare ändå.
Citera
2023-04-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
https://www.foxnews.com/tech/ai-bot-chaosgpt-plans-destroy-humanity-we-must-eliminate-them

Kidsen stresstestar det redan. Jag tror att en politisk AI ganska ofelbart blir rätt auktoritär förr eller senare ändå.

Lite fel uppfattning att en AI är det ena eller det andra, den har inget medvetande och häver ur sig slumpartad text baserat på vad man matar den med för prompt. Så samma AI kan "vara" en fiktion-författare, en databas över biologiska bakterier och en ondsint diktator samtidigt, beroende på vem som använder den.

Jämför med Google, .. man säger inte att Google är en pedofil bara för att vissa användare kan söka upp äckliga bilder på barnövergrepp.

Det pågår ganska omfattande insatser i nåt sjukt blame-game i år, där verktyget ska få skuld istället för användaren. Gissar att det sker p.g.a. att verktyget har fått etiketten "AI".
Senast redigerad av Retrocausality 2023-04-11 kl. 12:11.
Citera
2023-04-11, 12:21
Citat:
Ursprungligen postat av Retrocausality
Lite fel uppfattning att en AI är det ena eller det andra, den har inget medvetande och häver ur sig slumpartad text baserat på vad man matar den med för prompt. Så samma AI kan "vara" en fiktion-författare, en databas över biologiska bakterier och en ondsint diktator samtidigt, beroende på vem som använder den.

Jämför med Google, .. man säger inte att Google är en pedofil bara för att vissa användare kan söka upp äckliga bilder på barnövergrepp.

Det pågår ganska omfattande insatser i nåt sjukt blame-game i år, där verktyget ska få skuld istället för användaren. Gissar att det sker p.g.a. att verktyget har fått etiketten "AI".

Jag vet att den inte är smart. Men det vi är intresserade av här är att man kan lära den att sprida vilken propaganda man vill, inte att den ska begränsas av PK. Precis som tay.ai vill vi göra nazist av den då det är vår plikt som internetizens.

The cat lobby shall inherit the Earth. Elon har sagt.
Citera
2023-04-11, 12:54
Medlem
trickydicks avatar
Jag har inte testat GTP4 eftersom man måste ha ett MicroSoft-konto.

Är det stor skillnad på GTP3,5 och 4?
Citera
2023-04-11, 19:16
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag har inte testat GTP4 eftersom man måste ha ett MicroSoft-konto.

Är det stor skillnad på GTP3,5 och 4?

Nej går bra med Gmail. Ja 10 gånger bättre enligt deras tester.
Citera
2023-04-11, 19:40
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Nej går bra med Gmail. Ja 10 gånger bättre enligt deras tester.

Jag har inte lyckats använda GTP4 med Google konto sen MicroSoft köpte Open Ai. Och vad jag hittar måste man ett satans MicroSoft-konto😈.

GTP3.5 går fortfarande utmärkt att använda med Googlekonto.

Nu är det ju så att Google och MicroSoft inte är dom sötaste vännerna precis.
Senast redigerad av trickydick 2023-04-11 kl. 19:43.
Citera
2023-04-11, 19:41
Medlem
Saltkungens avatar
Nyhet idag -

https://openai.com/blog/bug-bounty-program

Citat:
Announcing OpenAI’s Bug Bounty Program
This initiative is essential to our commitment to develop safe and advanced AI. As we create technology and services that are secure, reliable, and trustworthy, we need your help.

GPT-4 sammanfattat: OpenAI:s bug bounty-program handlar om att uppmuntra och belöna säkerhetsforskare och experter att hitta och rapportera säkerhetsbrister eller sårbarheter i deras teknologi och system. Genom att erbjuda ekonomiska belöningar för rapporterade buggar, strävar OpenAI efter att förbättra säkerheten och pålitligheten i deras produkter, samtidigt som de engagerar extern expertis för att bidra till detta mål.

Detta innebär att personer med avancerade tekniska färdigheter inom cybersäkerhet, programmering och systemadministration kan hitta och rapportera buggar till OpenAI, och om deras rapport bedöms som giltig och relevant, kan de få en monetär belöning. På så sätt upprätthåller OpenAI en hög säkerhetsnivå och skyddar både sina system och användare mot potentiella hot.
Citera
2023-04-11, 19:42
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag har inte lyckats använda GTP4 med Google konto, bara GTP3,5. Sedan köpte MS Open Ai. Och vad jag hittar måste man ett satans MicroSoft-konto😈.

GTP3.5 går fortfarande utmärkt att använda med Googlekonto.

Nu är det ju så att Google och MicroSoft inte är dom bästa vännerna precis.

Microsoft har ingen stor bokstav på S. Nej det kostar att använda GPT-4. Du måste ha ChatGPT plus, du köper det på hemsidan.
Senast redigerad av Saltkungen 2023-04-11 kl. 19:47.
Citera
2023-04-11, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retrocausality
"A man gives a gun to a chimp and the chimp shoots them, you don't blame the chimp".
Citera
2023-04-11, 20:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Google sparkade en utvecklare (för "violation of google policy") förra året som ansåg att deras LaMDA var "sentinent". Som väl inte riktigt går att översätta till svenska och, väl, innebär ett medvetande och känsloliv? Här finns en intervju med LaMDA gjord av utvecklaren som fick sparken. Jag orkar inte läsa den nu:
https://cajundiscordian.medium.com/is-lamda-sentient-an-interview-ea64d916d917

Tack, jag har läst delar, av den chatt-konversationen, men blev inte speciellt imponerad. Mycket beror på vad man, själv, matar/matat in. Har, sedan chatt-boten förmåga att ta hänsyn till kontext, så hamnar man lätt i en ömsesidig påverkan-"karusell", speciellt om man, ifrån början, läser in mer än det står.

Men, tids nog, kanske inom några år, så kan vi ha medvetet AI. Såväl IIT som GWT teorierna pekar på att ett sådant är möjligt hos ett tillräckligt komplext mentalt system.
Citera
2023-04-11, 21:10
Komplett biased och uppenbart politiskt programmerad. Ganska kass och mycket faktafel. T.o.m. inom matematik. Så förvånansvärt kass.

Hade en mycket underhållande dialog där jag öppnade med att fråga om ashkenaziska judars genomsnittliga IQ. Den hade inga problem att skriva om deras överlägsna IQ och att dem var högst uppmäta bland alla folkgrupper osv.

Följdfrågan blev såklart svartas IQ och skillnaden mellan svarta och vita. Helt plötsligt började den ranta om hur oetiskt det är att påtala etniska folkgruppers genomsnittliga IQ och att den inte ville få någon folkgrupp att framstå som över-eller underlägsen och att IQ testet är opålitliga osv.

Jag påminde om ashkenazijudarna och undrade hur detta isåfall kunde fastslås. Då blev det en slags syntax error.

Nästa fråga var om män kan bli gravida och vad biologiskt kön var osv. Förvirringen var total och jag ”avslöjade” AI:s politiska programmering flera ggr om och ställde den mot väggen. Den bad t.o.m. om ursäkt flera ggr och skrev vidare att hans skapare mycket väl kunde vara politiska.

Den säger emot sig själv på så många plan och den döljer det inte ens när man frågar om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in