Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-23, 18:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tror det här kommer bli ett STORT problem för skolvärlden framöver.

Har en bekant som jobbar på en högstadieskola. Han berättade nyligen att några elever i 7:an, som aldrig tidigare egentligen lämnat in något, helst plötsligt började skicka in långa uppsatser. Texterna var FÖR bra för att vara skrivna av dem, men samtidigt FÖR DÅLIGA för att vara skrivna av en svensk.
Skolan måste ändra sitt sätt att arbeta. Adapt or die, liksom. Uppsatser och andra uppgifter får skrivas på plats i skolans egna slutna system. Det fångar även upp möjligheten att fuska med någon annan (människa) som skriver uppsatsen.
Citera
2023-02-23, 19:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Skolan måste ändra sitt sätt att arbeta. Adapt or die, liksom. Uppsatser och andra uppgifter får skrivas på plats i skolans egna slutna system. Det fångar även upp möjligheten att fuska med någon annan (människa) som skriver uppsatsen.
Muntliga förhör fungerar fortfarande, men snart är säkert det en historia blott.
Citera
2023-02-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Skolan bör väl också fundera på vilken kompetens som är viktig att lära ut, mäta och betygsätta.
Är det viktigt att kunna det som verktyg kan göra åt oss?
Citera
2023-02-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Du lär inte få något mejl. Jag testade själv att ange min e-post men de skickade inte mig något besked om att sidan blivit tillgänglig för mig.
Nä. Förmodligen inte. Hade tänkt testa idag men fick massa annat att hålla på med så jag får kika på det imorgon.
Citera
2023-02-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Muntliga förhör fungerar fortfarande, men snart är säkert det en historia blott.
Vad ska det bli av oss människor till slut? I teorin kan AI komma att ersätta alla mänskliga sysslor.
Citera
2023-02-23, 21:43
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Vad ska det bli av oss människor till slut? I teorin kan AI komma att ersätta alla mänskliga sysslor.
Visst. Så är det. Köp aktier i bolag som sysslar med AI så har du iaf något att leva av den dagen.
Citera
2023-02-23, 21:44
Medlem
AI:n lär bli så välutvecklad att vi till slut måste diskutera vad det innebär att vara människa.
Citera
2023-02-23, 22:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Skolan bör väl också fundera på vilken kompetens som är viktig att lära ut, mäta och betygsätta.
Är det viktigt att kunna det som verktyg kan göra åt oss?
Ja, det är absolut viktigt att lära sig egen kunskap och inte bara “kunskapen” att fråga någon annan.
Citera
2023-02-23, 23:01
Medlem
Citat:
AI:n lär bli så välutvecklad att vi till slut måste diskutera vad det innebär att vara människa.

Än så länge är problemet snarare det motsatta, "AI:n" är fortfarande såpass usel att risken är stor att den bara skapar problem och sprider desinformation och felaktigheter.

Problemet är att det flesta bara sett några "coola" exempel som råkar funka men de förstår inte begränsningarna och dessutom saknar många källkritiskt tänkande.

Men ägna ett par timmar med att "umgås" med chatGPT och det har aldrig stått så klart vad det innebär att vara människa.
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-02-23 kl. 23:05.
Citera
2023-02-23, 23:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Än så länge är problemet snarare det motsatta, "AI:n" är fortfarande såpass usel att risken är stor att den bara skapar problem och sprider desinformation och felaktigheter.
Ganska ofta jag har fått rätta..
Jag beklagar min förvirring tidigare i denna fråga. Efter att ha undersökt ärendet ytterligare, så finns det ingen bekräftelse på att..
:-)

Men den blir garanterat bättre varefter.

Lite kul att en ganska banal fråga kallas för ett "ärende". Jag har liksom inte polisanmält någon, jag bara ställde en enkel fråga och rättade AI:n som var helt ute och cyklade.

Men det kanske finns någon vits med AI:ns agerande som jag inte förstår mig på.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-02-23 kl. 23:39.
Citera
2023-02-24, 03:04
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Okej. Får testa det.

Klarar chatgpt bara av text eller kan den rita/designa en bild eller skriva ett program med?
Den skriver bara text och svamlar ibland så det är nog en del saker som man behöver vänta på innan det blir mer avancerat. Jag tror inte gratisprogrammen kommer börja göra en massa saker för människor utan kostnad.
Citera
2023-02-24, 04:28
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Har provat ChatGPT och fastnat i djuplodande och mångfacetterade diskussioner om politik, filosofi osv. Mer intressanta diskussioner än de flesta människor jag mött har kunnat erbjuda, och då har jag mött många smarta människor. Helt ofattbart hur bra AIn är på att följa röda trådar och återkoppla till det som tidigare sagts för att spinna vidare med nya bredare perspektiv, samt ta upp för- och nackdelar med allt för att nyansera bilden. Brister inte i logiken utan det känns som mänsklig kommunikation, bara mer skarpt fokuserad och objektiv.

Visst, en del sakfel har man fått rätta, men det är sekunda då det är lätt att åtgärda. Det otroliga är hur pass avancerade konversationer man kan ha med en icke-människa. Snabbt har det gått, och det kommer bara gå ännu snabbare.
Senast redigerad av AllHailBoognish 2023-02-24 kl. 04:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in