Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-11, 21:52
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Komplett biased och uppenbart politiskt programmerad. Ganska kass och mycket faktafel. T.o.m. inom matematik. Så förvånansvärt kass.

Hade en mycket underhållande dialog där jag öppnade med att fråga om ashkenaziska judars genomsnittliga IQ. Den hade inga problem att skriva om deras överlägsna IQ och att dem var högst uppmäta bland alla folkgrupper osv.

Följdfrågan blev såklart svartas IQ och skillnaden mellan svarta och vita. Helt plötsligt började den ranta om hur oetiskt det är att påtala etniska folkgruppers genomsnittliga IQ och att den inte ville få någon folkgrupp att framstå som över-eller underlägsen och att IQ testet är opålitliga osv.

Jag påminde om ashkenazijudarna och undrade hur detta isåfall kunde fastslås. Då blev det en slags syntax error.

Nästa fråga var om män kan bli gravida och vad biologiskt kön var osv. Förvirringen var total och jag ”avslöjade” AI:s politiska programmering flera ggr om och ställde den mot väggen. Den bad t.o.m. om ursäkt flera ggr och skrev vidare att hans skapare mycket väl kunde vara politiska.

Den säger emot sig själv på så många plan och den döljer det inte ens när man frågar om det.

Testa Playground på openais hemsida. Där kan man manipulera den lättare till att prata om kontroversiella ämnen.
Citera
2023-04-11, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Nyhet idag -

https://openai.com/blog/bug-bounty-program

GPT-4 sammanfattat:
Behöver man verkligen sammanfatta en artikel på 343 ord med ChatGPT? Den tog inte med att dom använder sig av Bugcrowd och att belöningarna är på mellan $200 och $20.000.
Citera
2023-04-11, 22:34
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Komplett biased och uppenbart politiskt programmerad. Ganska kass och mycket faktafel. T.o.m. inom matematik. Så förvånansvärt kass.

Hade en mycket underhållande dialog där jag öppnade med att fråga om ashkenaziska judars genomsnittliga IQ. Den hade inga problem att skriva om deras överlägsna IQ och att dem var högst uppmäta bland alla folkgrupper osv.

Följdfrågan blev såklart svartas IQ och skillnaden mellan svarta och vita. Helt plötsligt började den ranta om hur oetiskt det är att påtala etniska folkgruppers genomsnittliga IQ och att den inte ville få någon folkgrupp att framstå som över-eller underlägsen och att IQ testet är opålitliga osv.

Jag påminde om ashkenazijudarna och undrade hur detta isåfall kunde fastslås. Då blev det en slags syntax error.

Nästa fråga var om män kan bli gravida och vad biologiskt kön var osv. Förvirringen var total och jag ”avslöjade” AI:s politiska programmering flera ggr om och ställde den mot väggen. Den bad t.o.m. om ursäkt flera ggr och skrev vidare att hans skapare mycket väl kunde vara politiska.

Den säger emot sig själv på så många plan och den döljer det inte ens när man frågar om det.
Testa köra sådana frågor på någon lokalt renderad modell.
Citera
2023-04-11, 22:34
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Behöver man verkligen sammanfatta en artikel på 343 ord med ChatGPT? Den tog inte med att dom använder sig av Bugcrowd och att belöningarna är på mellan $200 och $20.000.

Jag lät GPT-4 sammanfattade detta: https://bugcrowd.com/openai

Betydligt mer än 343 ord. Och nej, jag tror de flesta som inser att de inte har besitter den expertis som efterfrågas inte bryr sig om belöningarnas värde och skrollar vidare. Har man det, så står det ändå att det innefattar en belöning..
Citera
2023-04-11, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tack, jag har läst delar, av den chatt-konversationen, men blev inte speciellt imponerad.
Nä. Jag läste väl 2/3 innan jag ledsnade. Det var inte så mycket att skriva hem om tycker jag. Språket var väl i och för sig rätt mycket mer likt en människas än vad jag har sett ChatGPT3 skriva i alla fall.
Citera
2023-04-11, 22:45
Bannlyst
Citat:
Jag lät GPT-4 sammanfattade detta: https://bugcrowd.com/openai

Betydligt mer än 343 ord. Och nej, jag tror de flesta som inser att de inte har besitter den expertis som efterfrågas inte bryr sig om belöningarnas värde och skrollar vidare. Har man det, så står det ändå att det innefattar en belöning..
Det var inte den sidan du länkade. Det verkar vara en ganska konstig sammanfattning av sidan du länkar nu. Är du säker på att det är den som du fick sammanfattad? Det är ju mer eller mindre bara en massa dokumentation där.
Senast redigerad av anetregor 2023-04-11 kl. 22:54.
Citera
2023-04-11, 22:59
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Det var inte den sidan du länkade. Det verkar vara en ganska konstig sammanfattning av sidan du länkar nu. Är du säker på att det är den som du fick sammanfattad? Det är ju mer eller mindre bara en massa dokumentation där.

Nä, det är en knapp på länken som leder dit. "Participate in our Bug Bounty Program". Är väl inte så man traditionellt citerar. Men eftersom djupare information kändes enbart relevant till professionella/inbitna så var det inte en lång väg att gå.

Ja det sammanfattades av GPT-4, men den blev förvirrad i början. Jag har märkt det med längre texter, även fast jag skriver i slutet "////Sammanfatta denna text" så börjar den istället att bygga på texten. Så jag fick lov att stoppa den och fråga var han befinner sig någonstans. Det verkar som att denna modell i ChatGPT har problem med att förhålla sig till längre texter.
Citera
2023-04-11, 23:26
Citat:
Testa Playground på openais hemsida. Där kan man manipulera den lättare till att prata om kontroversiella ämnen.

Ok tack för tipset
Citera
2023-04-11, 23:56
Medlem
laxkaviars avatar
Citat:

Instämmer. Också varit inne på liknande frågor. Den ber om ursäkt dock, när man sätter dit den. Verkar som den lär sig.

Plus dock för att vara så konkret när den verkar vara programmerad av judar.
Citera
2023-04-12, 00:13
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:

Precis, har provat den diskussionen med. Tråkigt att den är så PK, platt, svamlande och inte ens kan grundläggande matte. Men förbättringar sker kanske så småningom. (Åtminstone vad gäller mattekunskaperna iaf, även om det känns som det minst viktiga faktiskt).
Citera
2023-04-12, 00:57
Medlem
laxkaviars avatar
För övrigt kan det mycket väl vara så att ChatGPT är skapat för att kunna studera våra tankar och värderingar (särskilt vita människor) snarare än att vi ska få mer utvecklade svar än från en Google-sökning.

Men andra ord, ha det i åtanke när ni leker med AI.
Citera
2023-04-12, 01:17
Bannlyst
Alibaba ger sig in i leken:
https://www.cnbc.com/2023/04/11/alibaba-to-roll-out-its-rival-to-chatgpt-across-all-its-products.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in