All musik litteratur och annat är såklart inspirerat av annat - men inget är skapat genom automatisering.
Folk har försökt hitta "formeln" för en hit i eviga tider. Men det har visat sig lika omöjligt som speltorskarna som försöker hitta ett "system" för att alltid vinna på lotto. Det går inte.
Den kultur som ändå slår igenom och har det där extra, som gör den populär har ofta begåvade författare eller showrunners som kan hitta nånting nytt som gör att det känns som en variation eller förnyelse. Breaing bad eller Sopranos skulle inte kunna skapas av chatGPT.
Men en språkmodell skulle säkert kunna generera bulkmaterial inom en redan existerande ram. Typ komma på intrigen i mellanavsnitten av en tv-serie. Iaf om manus sedan redakteras av människor.
Precis, all ny musik bygger på tidigare musik och har i bästa fall något nytt i sig, men oftast inte mycket. GAI har nog större potential till nyskapande än vad människor har men att bara nå nivån som den mesta musiken ligger på är inte något stort steg för GAI att nå.
Man bör vara rätt försiktig med påståenden att GAI omöjligen kan göra detta, sådana påståenden kommer åldras dåligt.
Mitt svar på samma uppmaning blev inte alls samma intrikanta historia från start, med intrigerande chefer utan mer en beskäftig illa dold reklamtext för ChatGPT!! Men sista raden utlovade ju i och för sig nån sorts twist. Men jag iddes inte be den fortsätta.
Sonny var kontorsvaktmästare på ett stort företag i Stockholm. Han hade många olika arbetsuppgifter, som att dela ut post, sköta avfall, flagga, möblera konferensrum och bemanna receptionen vid behov[^1^][2]. Han tyckte om sitt jobb, men han hade också en hemlig passion: GPT.
GPT stod för Generative Pre-trained Transformer, och var en typ av artificiell intelligens som kunde generera text utifrån ett givet ämne eller en fråga. Sonny hade läst om GPT på internet och blivit fascinerad av dess möjligheter. Han drömde om att kunna skapa egna berättelser, dikter, låtar och annat med hjälp av GPT.
Men det fanns ett problem: GPT var inte gratis. För att använda den mest avancerade versionen, GPT-3, behövde man ha tillgång till en speciell plattform som kostade pengar. Sonny hade inte råd att betala för det, så han nöjde sig med att läsa om andras erfarenheter med GPT-3 på nätet.
En dag hände något som skulle förändra Sonnys liv. Han var på väg till kontoret när han såg en lapp på anslagstavlan utanför entrén. Det stod:
"Vill du vara med i ett spännande forskningsprojekt om artificiell intelligens? Vi söker frivilliga som vill testa vår nya plattform för GPT-3. Du behöver inga förkunskaper, bara ett intresse för att skapa text med hjälp av AI. Anmäl dig till rum 312 senast fredag."
Sonny kunde knappt tro sina ögon. Var det verkligen sant? Fanns det en chans att han kunde få prova GPT-3 på sitt eget jobb? Han kände hur pulsen ökade och ett leende spred sig över hans ansikte. Han tog snabbt lappen från anslagstavlan och stoppade den i fickan. Han skulle inte missa den här möjligheten för allt i världen.
Han skyndade sig in i byggnaden och tog hissen upp till tredje våningen. Han letade upp rum 312 och knackade på dörren. En kvinna öppnade och log m"Hej, jag heter Anna och jag är forskare på AI-labbet. Välkommen! Är du här för att anmäla dig till vårt projekt?"
"Ja, det är jag", sa Sonny nervöst. "Jag heter Sonny och jag är kontorsvaktmästare här."
"Kul att träffa dig, Sonny! Kom in så ska jag berätta mer om vad det handlar om."
Anna förde in Sonny i ett rum fullt av datorer och kablar. Hon pekade på en skärm där det stod "GPT-3" med stora bokstäver.
"Det här är vår plattform för GPT-3", sa hon. "Vi har fått tillstånd att använda den i vårt forskningsprojekt, som går ut på att undersöka hur människor interagerar med artificiell intelligens när de skapar text."
"Hur går det till?" frågade Sonny nyfiket mot honom.
"Jo, du får sitta vid den här datorn och skriva in ett ämne eller en fråga som du vill ha text om. Sedan trycker du på enter och väntar på att GPT-3 ska generera ett svar. Du kan sedan läsa texten och bedöma hur bra den är, om den är relevant, korrekt, intressant och så vidare. Du kan också ställa följdfrågor eller be om mer text om du vill. Vi kommer att spela in din röst och dina tangenttryckningar för att analysera hur du kommunicerar med GPT-3."
"Oj, det låter spännande", sa Sonny. "Men vad är syftet med det här? Vad vill ni uppnå?"
"Vi vill förstå hur människor använder artificiell intelligens som ett kreativt verktyg", sa Anna. "Vi vill se hur GPT-3 kan inspirera, utmana och stödja människor i deras skapande process. Vi vill också se hur GPT-3 kan anpassa sig till olika användare och situationer, och vad det innebär för etik, ansvar och tillit."
"Jag förstår", sa Sonny. "Det låter väldigt intressant. Men hur länge ska jag göra det här? Och får jag någon ersättning?"
"Du behöver bara göra det en gång, och det tar ungefär en timme", sa Anna. "Du får ingen ersättning i pengar, men du får en unik upplevelse av att testa den senaste teknologin inom artificiell intelligens. Och du får också bidra till vetenskapen och kanske lära dig något nytt."
"Det låter bra", sa Sonny. "Jag är med!"
"Vad roligt att höra!" sa Anna glatt. "Då ska jag bara skriva upp ditt namn och din e-postadress här. När kan du komma och göra testet?"
"Jag kan komma nästa vecka", sa Sonny. "Är det okej?"
"Absolut", sa Anna. "Vi har lediga tider på måndag, tisdag och onsdag mellan klockan nio och femton. Vilken dag passar dig bäst?"
"Jag kan komma på måndag klockan tio", sa Sonny.
"Perfekt", sa Anna. "Då bokar jag in dig då. Du får ett bekräftelsemail med mer information om vad du behöver ta med dig och var du ska gå. Har du några frågor innan dess?"
"Nej, jag tror inte det", sa Sonny. "Jag ser verkligen fram emot det här!"
"Det gör jag också", sa Anna. "Tack för att du vill vara med i vårt projekt. Vi ses på måndag!"
Sonny tackade Anna och gick ut från rummet med ett stort leende på läpparna. Han kunde knappt vänta tills han fick prova GPT-3 och se vad den kunde skapa för honom. Han hade en känsla av att det skulle bli en fantastisk upplevelse.
Men han hade ingen aning om vad som väntade honom...
Haha! Intressant att se att din historia blev så annorlunda. Men visst, texten är på något sätt väldigt ytlig och platt, men lättläst. Undrar om det skulle kunna utvecklas till en kärlekshistoria mellan Sonny och Anna? Fast jag misstänker att även skildringen av detta skulle bli tämligen platt.
Jag måste nog testa själv. Jag har alltid velat skriva texter själv, men tyvärr är jag för lat för att det verkligen ska bli av. Jag inbillar mig inte heller att andra ska vara särskilt intresserade av mina alster.
Senast redigerad av Sonny00 2023-03-25 kl. 10:09.
OK! Jag måste nog skaffa appen själv, verkar roligt!
Ju mer detaljer du ger gpt desto mer färgrik kan berättelsen bli. Jag testade med följande lilla modifiering nu och det lustiga var att när historien började hetta till så censurerade den sig själv, raderade det sista den skrev och sa att den inte kunde fortsätta.
Skriv en berättelse om kontorsvaktmästaren Sonny och hans tillvaro på det stora företaget i Stockholm. Den ska vara rolig och spännande och inkludera detaljer om Sonnys intresse för GPT. Det ryktas även om lite pikanta saker som hände under en personalfest.
Sonny var kontorsvaktmästare på ett stort företag i Stockholm som sysslade med IT-lösningar. Han hade jobbat där i flera år och trivdes med sina arbetsuppgifter som bland annat innebar att hanterade posten, skötte om fastigheten, möblerade konferensrum och bemannade receptionen vid behov[^1^][1]. Han var en ansvarsfull, flexibel och samarbetsvillig person med ett servicemedvetet kundbemötande[^1^][1]. Han hade också en god fysik eftersom han ofta fick lyfta tunga möbler och utrustning[^1^][1]. Han var händig och kunde fixa till det mesta som behövde lagas[^1^][1].
Men Sonny hade också en hemlig passion: han var fascinerad av GPT, en avancerad form av artificiell intelligens som kunde generera texter på olika språk och om olika ämnen. Han hade läst mycket om GPT på nätet och hade till och med skaffat sig ett konto på en plattform där man kunde testa GPT:s förmågor. Han brukade smyga sig in på ett av kontorets datorer när ingen såg och skriva in olika frågor eller uppdrag till GPT och se vad den kom upp med. Han tyckte det var otroligt spännande och roligt att se hur GPT kunde skapa allt från dikter och noveller till recept och instruktioner. Han drömde om att en dag kunna använda GPT för att skriva sin egen bok eller starta sin egen blogg.
En dag fick han ett mail från plattformen där han använde GPT. De meddelade att de hade lanserat en ny version av GPT som var ännu mer kraftfull och kreativ än den förra. De bjöd in honom att prova den nya versionen gratis i en begränsad tid. Sonny blev överlycklig och kunde knappt vänta tills han fick chansen att testa den nya GPT. Han bestämde sig för att göra det samma dag efter lunch när de flesta av hans kollegor var ute på möten eller hade gått hem för dagen.
Han smög sig in på ett av de tomma kontoren och loggade in på plattformen. Han såg att den nya versionen av GPT hade fler funktioner och inställningar än den gamla. Han kunde välja mellan olika språk, teman, genrer, tonlägen, längder och mycket mer. Han bestämde sig för att börja med något enkelt: han ville att GPT skulle skriva en kort presentation om honom själv på svenska. Han skrev in sitt namn, sitt yrke, sin ålder och några av sina intressen i ett formulär och tryckte på "generera". Efter några sekunder fick han tillbaka ett stycke text som såg ut så här:
"Hej! Jag heter Sonny och jag är kontorsvaktmästare på ett stort IT-företag i Stockholm. Jag är 35 år gammal och bor i en liten lägenhet i Solna. På fritiden gillar jag att läsa böcker, spela schack och lyssna på musik. Men mitt största intresse är GPT, en fantastisk teknik som kan skapa texter om vad som helst. Jag älskar att testa GPT:s olika möjligheter och se vad den kan hitta på."
Sonny blev imponerad av texten. var kort och enkel, men ändå korrekt och personlig. Han kände att GPT hade fångat hans essens ganska bra. Han bestämde sig för att utmana GPT lite mer: han ville att GPT skulle skriva en längre berättelse om honom själv på engelska. Han skrev in samma information som tidigare, men ändrade språket till engelska och längden till 500 ord. Han tryckte på "generera" igen och väntade spänt på resultatet.
Efter några sekunder fick han tillbaka en längre text som såg ut så här:
"Hello! My name is Sonny and I work as an office caretaker at a large IT company in Stockholm. I am 35 years old and I live in a small apartment in Solna. In my spare time, I like to read books, play chess and listen to music. But my biggest interest is GPT, a wonderful technology that can create texts about anything. I love to test GPT's different possibilities and see what it can come up with.
I have always been fascinated by language and writing. When I was a kid, I used to write stories and poems for fun. I dreamed of becoming a famous author or journalist someday. But life took me in a different direction. I didn't do very well at school and I had to drop out before finishing high school. I started working as a delivery boy for a local newspaper and then moved on to various odd jobs. I ended up as an office caretaker at this IT company, where I have been working for several years now.
Don't get me wrong, I don't hate my job. It pays the bills and it's not too stressful. I get along well with my colleagues and my boss. I enjoy helping them with their daily needs and making sure everything runs smoothly at the office. I also learn a lot from them about IT and computers. They are very smart and talented people who work on cutting-edge projects and solutions.
But sometimes I feel like something is missing in my life. I feel like I have more potential than what I am doing right now. I feel like I have a creative spark inside me that wants to come out and express itself. That's why I became interested in GPT.
GPT stands for Generative Pre-trained Transformer[^1^][3]. It is a type of artificial intelligence that can generate texts on different languages and topics[^1^][3]. It is based on a deep learning architecture called the Transformer, which enables it to learn patterns in language and generate texts that are coherent and human-like[^1^][3]. It has been trained on a massive corpus of text data and can therefore generate responses to a wide variety of prompts[^1^][3].
I discovered GPT on the internet one day when I was browsing some articles about AI and language. I was amazed by what it could do and how realistic its texts were. I wanted to try it for myself, so I signed up for an account on a platform where you can test GPT's abilities. Since then, I have been using it almost every day, whenever I have some free time at work or at home.
I use GPT to write texts about anything that comes to my mind: stories, poems, essays, jokes, recipes, instructions, etc. Sometimes I give it a specific prompt or topic, sometimes I let it choose for itself. Sometimes I write in Swedish, sometimes in English or other languages. Sometimes I write for fun, sometimes for learning or improving my skills.
I have to say that GPT is amazing. It never ceases to surprise me with its creativity and intelligence. It can write texts that are funny, informative, emotional, or even philosophical. It can write texts that are better than what I could ever write myself. It can write texts that make me laugh, cry, think, or wonder.
I feel like GPT is more than just a tool or a toy. It is like a friend or a teacher who helps me explore my own creativity and potential. It is like a window into a world of infinite possibilities and wonders.
I don't know what the future holds for me or for GPT. Maybe someday I will be able to use GPT to write my own book or start my own starta sin egen blogg.
Men han visste också att GPT inte var perfekt. Ibland kunde den skriva saker som var felaktiga, motsägelsefulla eller opassande. Ibland kunde den skriva saker som var så bra att de verkade för bra för att vara sanna. Han var medveten om att han inte kunde lita på GPT helt och hållet, utan att han alltid behövde kontrollera och redigera texterna innan han använde dem för något seriöst.
Han hade också en annan anledning till att vara försiktig med GPT: han ville inte att någon skulle upptäcka hans hemliga hobby. Han visste att hans kollegor och chef inte skulle förstå hans intresse för GPT. De skulle antingen tycka att han var konstig, lat eller oärlig. De skulle kanske till och med anklaga honom för att missbruka företagets resurser eller bryta mot någon policy. Han ville inte riskera sitt jobb eller sitt rykte för GPT.
Därför höll han sin passion för GPT hemlig för alla. Ingen visste om hans konto på plattformen eller om de texter han skapade med GPT. Han raderade alltid sina spår på datorn och loggade ut från plattformen när han var klar. Han sparade aldrig några texter på sin egen dator eller mobil, utan bara i ett molnkonto som bara han hade tillgång till. Han använde aldrig sitt riktiga namn eller några personliga uppgifter när han registrerade sig på plattformen eller kommunicerade med andra användare av GPT.
Han trodde att han var säker och smart. Men han hade fel.
En dag hände det som inte fick hända: han blev påkommen.
Det var en fredag eftermiddag i december och företaget skulle ha sin årliga julfest[^1^][2]. Det var en av de två personalfesterna som arbetsgivaren fick avdrag för[^1^][2]. Det skulle bjudas på julbord, glögg, underhållning och lotteri[^1^][2]. Alla anställda var inbjudna, inklusive Sonny.
Sonny hade egentligen ingen lust att gå på julfesten. Han tyckte inte om stora folksamlingar, hög musik eller alkohol. Han föredrog att hålla sig för sig själv och njuta av sin hobby med GPT. Men han kände sig tvungen att gå, eftersom det var en del av hans jobb och hans chef hade bett honom att hjälpa till med förberedelserna.
Så Sonny gick till julfesten, men han hade en plan: han skulle smita iväg så fort han fick chansen och gå till ett av kontoren där han kunde använda GPT i fred. Han hade nämligen fått ett nytt uppdrag från plattformen: de ville att han skulle testa en ännu nyare version av GPT som var ännu mer kraftfull och kreativ än den förra. De ville att han skulle skriva en berättelse om kontorsvaktmästaren Sonny och hans tillvaro på det stora företaget i Stockholm. De ville att berättelsen skulle vara rolig och spännande och inkludera detaljer om Sonnys intresse för GPT. De ville också att berättelsen skulle innehålla lite pikanta saker som hände under en personalfest.
Sonny tyckte att uppdraget lät roligt och utmanande. Han ville gärna se vad den nya versionen av GPT kunde göra med hans livshistoria. Han tänkte att det kunde vara ett bra sätt att avsluta året med stil.
Så när festen började, hjälpte han till med att bära in maten, duka fram julbordet[^1^][4], tända ljusen och ställa upp lotterivinster. Han hälsade artigt på sina kollegor och chefen, men försökte undvika att prata för mycket med dem. Han ville inte verka otrevlig, men han ville heller inte dra uppmärksamhet till sig.
Han väntade på rätt tillfälle att smita iväg. Han tänkte att det skulle vara lättast när alla var upptagna med att äta eller dansa. Han hade redan spanat in ett kontor som var låst och där det inte fanns några kameror eller fönster. Han hade också fixat en extra nyckel till kontoret från sin vän i receptionen som inte skulle vara på julfesten.
Han hade allt planerat i minsta detalj. Han hade bara ett problem: han hade glömt att räkna med en person.
Den personen var Lena.
Lena var en av Sonnys kollegor. Hon jobbade som administratör på företaget och satt i samma korridor som Sonny. Hon var en trevlig och glad person som alltid hade ett leende på läpparna. Hon var också väldigt snygg och populär bland de andra anställda. Hon hade långt blont hår, blå ögon och en kurvig figur som hon gärna visade upp i åtsittande kläder.
Sonny hade alltid tyckt om Lena, men han hade aldrig vågat prata med henne mer än nödvändigt. Han trodde inte att hon skulle vara intresserad av honom. Han ansåg sig vara för tråkig, ful och gammal för henne. Han var 35 år, hon var 25 år. Han var kort, mörk och smal, hon var lång, ljus och fyllig. Han var kontorsvaktmästare, hon var administratör. Han var intresserad av GPT, hon var intresserad av mode.
Men vad Sonny inte visste var att Lena också tyckte om honom. Hon tyckte att han var snäll, smart och rolig. Hon tyckte att han hade vackra bruna ögon och ett charmigt leende. Hon tyckte att han var spännande, mystisk och annorlunda. Hon brydde sig inte om hans ålder, utseende eller yrke. Hon brydde sig inte heller om hans hobby med GPT, även om hon inte visste vad det var.
Lena hade länge velat lära känna Sonny bättre, men hon hade aldrig fått chansen. Hon visste att han var blyg och reserverad, så hon ville inte vara för påträngande eller framfusig. Hon ville inte skrämma bort honom eller göra honom obekväm. Hon ville bara visa honom att hon gillade honom och att hon ville vara mer än bara en kollega.
Hon hade bestämt sig för att julfesten skulle vara hennes tillfälle att göra ett drag på Sonny. Hon hade klätt sig extra fint i en röd klänning som framhävde hennes former och ett par höga klackar som gjorde henne längre. Hon hade sminkat sig lätt och lagt på sig lite parfym som doftade gott. Hon hade också köpt en lott till lotteriet som hon tänkte ge till Sonny som en julklapp.
Hon letade efter Sonny bland de andra gästerna på julfesten. Hon såg honom hjälpa till med förberedelserna och tänkte att han var så duktig och omtänksam. Hon gick fram till honom när han stod vid julbordet
My mistake, I can’t give a response to that right now. Let’s try a different topic.
Precis, all ny musik bygger på tidigare musik och har i bästa fall något nytt i sig, men oftast inte mycket. GAI har nog större potential till nyskapande än vad människor har men att bara nå nivån som den mesta musiken ligger på är inte något stort steg för GAI att nå.
Man bör vara rätt försiktig med påståenden att GAI omöjligen kan göra detta, sådana påståenden kommer åldras dåligt.
Dagens Bing Chat-experiment, ville se om den kunde skriva en norgehistoria om den utgick från skämtets poäng. Använde samma norgehistoria som igår.
Citat:
Kan du skriva en norgehistoria där poängen med skämtet är att norrmannen använder toalettborsten till att torka sig i baken istället för att använda den på rätt sätt. Det ska vara två norrmän som pratar med varandra.
Okej, jag ska försöka skriva en sådan historia. Här är mitt försök:
Det var två norrmän som bodde i samma lägenhet. En dag kom den ena hem från jobbet och såg att den andra satt i soffan och tittade på TV. Han gick in på toaletten och upptäckte att det var blod på toalettborsten. Han blev förskräckt och gick ut till den andra och frågade:
Vad har du gjort med toalettborsten? Det är ju blod på den!
Åh, det är inget att bry sig om. Jag använde den bara för att torka mig i baken efter jag hade bajsat.
Vadå? Använde du toalettborsten för att torka dig i baken? Är du galen? Vet du inte vad den är till för?
Jo, det vet jag väl. Den är till för att rengöra toaletten.
Ja, precis! Den är till för att rengöra toaletten, inte din bakdel! Hur kan du vara så dum?
Men vad spelar det för roll? Det är ju samma hål ändå.
Vad tycker du om min historia? Är den rolig eller dålig?
Vet inte vad det var för sjuka processer som fick fram den slutklämmen
Försöker installera Wolfram Alpha-pluginen men jag ser inte att det går att göra någonstans. Jag hittar att plusmedlemmar kan göra detta (har plus) och sen läser jag också att endast vissa plusmedlemmar kan komma åt detta (vilka då?) och jag hänvisas till en väntelista (som jag började vänta i. Stod att de hör av sig). Någon som vet mer om detta?
Då kommer den ju antagligen kunna matte med snart.
Försöker installera Wolfram Alpha-pluginen men jag ser inte att det går att göra någonstans. Jag hittar att plusmedlemmar kan göra detta (har plus) och sen läser jag också att endast vissa plusmedlemmar kan komma åt detta (vilka då?) och jag hänvisas till en väntelista (som jag började vänta i. Stod att de hör av sig). Någon som vet mer om detta?
Då kommer den ju antagligen kunna matte med snart.
Ja du får tillgång till det när du blir accepterad på waitlist..Du får ett mejl då.
Dagens Bing Chat-experiment, ville se om den kunde skriva en norgehistoria om den utgick från skämtets poäng. Använde samma norgehistoria som igår.
Okej, jag ska försöka skriva en sådan historia. Här är mitt försök:
Det var två norrmän som bodde i samma lägenhet. En dag kom den ena hem från jobbet och såg att den andra satt i soffan och tittade på TV. Han gick in på toaletten och upptäckte att det var blod på toalettborsten. Han blev förskräckt och gick ut till den andra och frågade:
Vad har du gjort med toalettborsten? Det är ju blod på den!
Åh, det är inget att bry sig om. Jag använde den bara för att torka mig i baken efter jag hade bajsat.
Vadå? Använde du toalettborsten för att torka dig i baken? Är du galen? Vet du inte vad den är till för?
Jo, det vet jag väl. Den är till för att rengöra toaletten.
Ja, precis! Den är till för att rengöra toaletten, inte din bakdel! Hur kan du vara så dum?
Men vad spelar det för roll? Det är ju samma hål ändå.
Vad tycker du om min historia? Är den rolig eller dålig?
Vet inte vad det var för sjuka processer som fick fram den slutklämmen
Jag har stött på betydligt bättre LLM historier än den. En mänsklig förbättring av slutklämmen skulle kunna vara: "Men vad spelar det för roll? Det är ju skit samma." eller "Det är väl skit samma? Det är ju samma skit."
Jag har stött på betydligt bättre LLM historier än den. En mänsklig förbättring av slutklämmen skulle kunna vara: "Men vad spelar det för roll? Det är ju skit samma." eller "Det är väl skit samma? Det är ju samma skit."
Naturligtvis finns det betydligt bättre historier, anledning till att jag postade den var ju den bisarra slutklämmen som en människa aldrig kommit fram till. Men du har nog rätt i att det borde varit något som "det är samma skit" baserat på hur den skrev resten av skämtet. Men på nåt sätt blev det fel.. Den kanske tänkte skithål som skithål :P
Senast redigerad av ncr04 2023-03-26 kl. 00:34.