Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
All musik litteratur och annat är såklart inspirerat av annat - men inget är skapat genom automatisering.
Folk har försökt hitta "formeln" för en hit i eviga tider. Men det har visat sig lika omöjligt som speltorskarna som försöker hitta ett "system" för att alltid vinna på lotto. Det går inte.

Den kultur som ändå slår igenom och har det där extra, som gör den populär har ofta begåvade författare eller showrunners som kan hitta nånting nytt som gör att det känns som en variation eller förnyelse. Breaing bad eller Sopranos skulle inte kunna skapas av chatGPT.

Men en språkmodell skulle säkert kunna generera bulkmaterial inom en redan existerande ram. Typ komma på intrigen i mellanavsnitten av en tv-serie. Iaf om manus sedan redakteras av människor.

Precis, all ny musik bygger på tidigare musik och har i bästa fall något nytt i sig, men oftast inte mycket. GAI har nog större potential till nyskapande än vad människor har men att bara nå nivån som den mesta musiken ligger på är inte något stort steg för GAI att nå.

Man bör vara rätt försiktig med påståenden att GAI omöjligen kan göra detta, sådana påståenden kommer åldras dåligt.
Citera
2023-03-25, 10:06
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Mitt svar på samma uppmaning blev inte alls samma intrikanta historia från start, med intrigerande chefer utan mer en beskäftig illa dold reklamtext för ChatGPT!! Men sista raden utlovade ju i och för sig nån sorts twist. Men jag iddes inte be den fortsätta.

Haha! Intressant att se att din historia blev så annorlunda. Men visst, texten är på något sätt väldigt ytlig och platt, men lättläst. Undrar om det skulle kunna utvecklas till en kärlekshistoria mellan Sonny och Anna? Fast jag misstänker att även skildringen av detta skulle bli tämligen platt.

Jag måste nog testa själv. Jag har alltid velat skriva texter själv, men tyvärr är jag för lat för att det verkligen ska bli av. Jag inbillar mig inte heller att andra ska vara särskilt intresserade av mina alster.
Senast redigerad av Sonny00 2023-03-25 kl. 10:09.
Citera
2023-03-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
OK! Jag måste nog skaffa appen själv, verkar roligt!

Ju mer detaljer du ger gpt desto mer färgrik kan berättelsen bli. Jag testade med följande lilla modifiering nu och det lustiga var att när historien började hetta till så censurerade den sig själv, raderade det sista den skrev och sa att den inte kunde fortsätta.

Skriv en berättelse om kontorsvaktmästaren Sonny och hans tillvaro på det stora företaget i Stockholm. Den ska vara rolig och spännande och inkludera detaljer om Sonnys intresse för GPT. Det ryktas även om lite pikanta saker som hände under en personalfest.

Del 2 kommer…
Citera
2023-03-25, 10:57
Medlem
Del 2

Citera
2023-03-25, 11:53
Medlem
Sonny00s avatar
Haha! Det är som om den kommer på sig själv med att vara på väg att gå för långt!
Citera
2023-03-25, 12:34
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Precis, all ny musik bygger på tidigare musik och har i bästa fall något nytt i sig, men oftast inte mycket. GAI har nog större potential till nyskapande än vad människor har men att bara nå nivån som den mesta musiken ligger på är inte något stort steg för GAI att nå.

Man bör vara rätt försiktig med påståenden att GAI omöjligen kan göra detta, sådana påståenden kommer åldras dåligt.

Du menar AGI? https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_general_intelligence
Citera
2023-03-25, 13:29
Medlem
ncr04s avatar
Dagens Bing Chat-experiment, ville se om den kunde skriva en norgehistoria om den utgick från skämtets poäng. Använde samma norgehistoria som igår.

Citat:
Kan du skriva en norgehistoria där poängen med skämtet är att norrmannen använder toalettborsten till att torka sig i baken istället för att använda den på rätt sätt. Det ska vara två norrmän som pratar med varandra.
Vet inte vad det var för sjuka processer som fick fram den slutklämmen
Citera
2023-03-25, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hur kan du göra det i text? Matade du in vad som stod på chippet eller? Det går väl inte ladda upp bilder?
Matade in chippet det handlade om och vilka anslutningar den hade och vart de gick. Inga konstigheter.
Citera
2023-03-25, 22:46
Medlem
Fittfittas avatar
Försöker installera Wolfram Alpha-pluginen men jag ser inte att det går att göra någonstans. Jag hittar att plusmedlemmar kan göra detta (har plus) och sen läser jag också att endast vissa plusmedlemmar kan komma åt detta (vilka då?) och jag hänvisas till en väntelista (som jag började vänta i. Stod att de hör av sig). Någon som vet mer om detta?

Då kommer den ju antagligen kunna matte med snart.
Citera
2023-03-25, 23:52
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Försöker installera Wolfram Alpha-pluginen men jag ser inte att det går att göra någonstans. Jag hittar att plusmedlemmar kan göra detta (har plus) och sen läser jag också att endast vissa plusmedlemmar kan komma åt detta (vilka då?) och jag hänvisas till en väntelista (som jag började vänta i. Stod att de hör av sig). Någon som vet mer om detta?

Då kommer den ju antagligen kunna matte med snart.

Ja du får tillgång till det när du blir accepterad på waitlist..Du får ett mejl då.
Citera
2023-03-26, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Dagens Bing Chat-experiment, ville se om den kunde skriva en norgehistoria om den utgick från skämtets poäng. Använde samma norgehistoria som igår.

Okej, jag ska försöka skriva en sådan historia. Här är mitt försök:

Det var två norrmän som bodde i samma lägenhet. En dag kom den ena hem från jobbet och såg att den andra satt i soffan och tittade på TV. Han gick in på toaletten och upptäckte att det var blod på toalettborsten. Han blev förskräckt och gick ut till den andra och frågade:

Vad har du gjort med toalettborsten? Det är ju blod på den!

Åh, det är inget att bry sig om. Jag använde den bara för att torka mig i baken efter jag hade bajsat.

Vadå? Använde du toalettborsten för att torka dig i baken? Är du galen? Vet du inte vad den är till för?

Jo, det vet jag väl. Den är till för att rengöra toaletten.

Ja, precis! Den är till för att rengöra toaletten, inte din bakdel! Hur kan du vara så dum?

Men vad spelar det för roll? Det är ju samma hål ändå.

Vad tycker du om min historia? Är den rolig eller dålig?
Vet inte vad det var för sjuka processer som fick fram den slutklämmen

Jag har stött på betydligt bättre LLM historier än den. En mänsklig förbättring av slutklämmen skulle kunna vara: "Men vad spelar det för roll? Det är ju skit samma." eller "Det är väl skit samma? Det är ju samma skit."
Citera
2023-03-26, 00:30
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ditalltpekar
Jag har stött på betydligt bättre LLM historier än den. En mänsklig förbättring av slutklämmen skulle kunna vara: "Men vad spelar det för roll? Det är ju skit samma." eller "Det är väl skit samma? Det är ju samma skit."
Naturligtvis finns det betydligt bättre historier, anledning till att jag postade den var ju den bisarra slutklämmen som en människa aldrig kommit fram till. Men du har nog rätt i att det borde varit något som "det är samma skit" baserat på hur den skrev resten av skämtet. Men på nåt sätt blev det fel.. Den kanske tänkte skithål som skithål :P
Senast redigerad av ncr04 2023-03-26 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in