Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-29, 20:39
Medlem
Maxtaduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow
Jag frågade ChatGPT om en speciell sak och fick ett helt felaktigt svar. Då jag vet mycket om ämnet rättade jag boten och frågade återigen. Då hade boten bäddat in min rättelse i svaret. När jag frågade någon dag senare påstod sig boten inte veta någonting om ämnet. Vad är det för censur man ägnar sig åt?

det är en LLM inte wikipedia.
Citera
2023-11-29, 20:46
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Går det att köra lokalt? Går det att "tämja" en AI och få den att jobba för mig likt SciFi-AIs som i filmen "Her" etc?

Du kan köra små modeller lokalt, ja du kan träna modellerna med din egna data, har inte sett filmen så vet ej vad du syftar på.
Citera
2023-11-29, 20:47
Medlem
Citat:
Jag frågade ChatGPT om en speciell sak och fick ett helt felaktigt svar. Då jag vet mycket om ämnet rättade jag boten och frågade återigen. Då hade boten bäddat in min rättelse i svaret. När jag frågade någon dag senare påstod sig boten inte veta någonting om ämnet. Vad är det för censur man ägnar sig åt?

Det är in context learning du såg då, det är inget modellen sparar och finns bara i den chattkonversationen.
Startar du en ny chat kommer den inte ha något minne av någon tidigare konversation eller vad du lärt den då.
Citera
2023-11-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxtadus
det är en LLM inte wikipedia.

Ja men AI:n hade kunskap om ämnet, fick mer kunskap för att sen inte vilja kännas vid ämnet ens. Det finner jag märkligt. Den har ju inte "glömt".
Citera
2023-11-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det är in context learning du såg då, det är inget modellen sparar och finns bara i den chattkonversationen.
Startar du en ny chat kommer den inte ha något minne av någon tidigare konversation eller vad du lärt den då.

Men då borde den, andra gången, ha svarat som initialt på ämnet tycker jag, nu påstod den sig inte veta var ämnet var för nåt överhuvudtaget.
Citera
2023-11-29, 20:56
Medlem
Citat:
Du kan köra små modeller lokalt, ja du kan träna modellerna med din egna data, har inte sett filmen så vet ej vad du syftar på.

Filmen: en kille köper en röststyrd dator med ett AI-operativsystem med en personlighet och påstådd självmedvetenhet.
Citera
2023-11-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ja men AI:n hade kunskap om ämnet, fick mer kunskap för att sen inte vilja kännas vid ämnet ens. Det finner jag märkligt. Den har ju inte "glömt".

Det du ”lär” ChatGPT under en session är ingenting den minns. Skulle i så fall vara extremt dåligt då det skulle bli enkelt att manipulera den.
Citera
2023-11-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Det du ”lär” ChatGPT under en session är ingenting den minns. Skulle i så fall vara extremt dåligt då det skulle bli enkelt att manipulera den.

Det köper jag. Men varför hade den "glömt bort" hela ämnet plötsligt?
Citera
2023-11-29, 21:07
Medlem
Citat:
Det köper jag. Men varför hade den "glömt bort" hela ämnet plötsligt?

För ChatGPT är inte smart eller tänkande, det är en algoritm som följer mönster och om du inte skriver rätt ord så kommer den aldrig svara på vad du frågar även om den tekniskt känner till det.

Gjorde ett kort exempel här.

https://chat.openai.com/share/89f4fbff-3b31-44be-9d9e-a4e4d796f199

Sen är detta ett lite elakare exempel eftersom ord för ordöversättningen är "má sān jīn", masagin är den engelska stavningen av det fonetiska kinesiska uttalet. Och betyder tre kilo lin eller hampa typ.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-11-29 kl. 21:39.
Citera
2023-11-29, 21:15
Medlem
Citat:
För ChatGPT är inte smart eller tänkande, det är en algoritm som följer mönster och om du inte skriver rätt ord så kommer den aldrig svara på vad du frågar även om den tekniskt känner till det.
den
Jag skrev exakt samma sak som första gången när den svarade. Jag tror verkligen den har blivit censurerad på ämnet.
Citera
2023-11-29, 21:32
Medlem
Maxtaduss avatar
Citat:
den
Jag skrev exakt samma sak som första gången när den svarade. Jag tror verkligen den har blivit censurerad på ämnet.

Sluta censurera dig själv och berätta vad det var för ämne då?
Citera
2023-11-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxtadus
Sluta censurera dig själv och berätta vad det var för ämne då?

Det handlade om en specifik störteknik mot radar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in