Citat:
Ursprungligen postat av
whiskeyroy
Men vad man aldrig riktigt har utrett är möjligheten, att Palme mördades i en privat uppgörelse. Mårten Palme blir mitt i natten uppringd av Lisbeth Palme, när hon befinner sig på Sabbatsbergs Sjukhus. Mårten med flickvän störtar iväg till föräldrarnas lägenhet på Västerlånggatan, väcker grannen Janken Myrdal för att få tag i lägenhetens reservnyckel. Efter att man varit i föräldrarnas lägenhet en stund, så beger man sig till sjukhuset. När han kommer till sjukhuset, så har Lisbeth pratat med både SÄPO och delar av regeringen och mörkläggningen börjar. Och då får Mårten instruktioner om vad som skall gälla. Men vad sa Mårten till Janken när han hämtade nycklarna?
Veckan efter mordet, så har FIB Aktuellt Kulturfront en artikel, där Jan Myrdal och Jan Guillou bland andra diskuterar mordet på Palme. Där hävdar Jan Myrdal (Janken Myrdals far) att mordet på Palme var en privat uppgörelse.
Jan Myrdal har senare visserligen hävdat politiska skäl till mordet, men intressant att han hävdade privat uppgörelse direkt efter mordet. Måste ha kommit från sonen. När en journalist ringde till Janken Myrdal för att ställa frågor om Mårtens ankomst mitt i natten för att hämta föräldrarnas reservnycklar, vägrade han att uttala sig och slängde på luren i örat på journalisten.
Som jag tidigare skrivit i den här tråden om det privata motivet till MOP, och att man kände till ett attentats hot mot OP i förväg. Att ”Stay behind” var ute är nog det största beviset på att man viste på förhand att det förelåg ett allvarligt hot mot OP, då det är en av ”Stay behind” uppgifter att skydda landets ledning vid hot. Och det stora antalet poliser som var i farten runt Sveavägen med och utan VT.
”Così fan tutte” är ytligare en tanke.
Tydligen hade någon typ av svensk säkerhets tjänst avlyssnat Sovjetiska officerare i Stockholm som pratade om att dom kände till ett mordhot mot OP.
Det finns och fanns Ryska agenter i Jämtland som rapporterade uppåt i leden om vad som uppsnappades på bygden.
Diskussionen utanför biografen kan ha handlat om att man ville skjutsa hem LOP med bil på grund av ett hot, det fanns en bil med mörka rutor på plats. OP var känd för att vara avog mot polis och livvakter och tog inte hotet på allvar.
Frågan är om det är samme man som utanför Grand, som var tidigt på plats vid mordet och pratade med LP. (mannen i beigeullster )
Den vanligaste anledningen för mord på åttiotalet var svartsjuka och nära relationer.
Som jag tidigare skrivit, utan kommentarer från tråden, så är det om man inte vill diskutera något annat än klockslag på stämpelmaskiner mm. Och tråden som inte har kommit lösningen närmare borde vara intresserad att diskutera andra teorier.
Upprinnelsen till mordet på OP finns nog under de två dygn OP var i Jämtland utan LP, Vad hände?