Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-06, 17:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ingen kan ju själv påvisa om brev är skrivna av någon när det är polis o åklagare som beslutar om DNA-tester. De har ju orginalbreven o jag kan bara jämföra skrifterna.
Det är ju skrämmande att polisen inte har koll på vad som skett i utredningen före 2017 när de tror att Engström skrivit brev.

Vad är det som säger de tror SE skrivit breven? Vad är det som säger de tror mördaren skrev breven?

Svaret på båda frågorna är: inget
Citera
2023-04-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad är det som säger de tror SE skrivit breven? Vad är det som säger de tror mördaren skrev breven?

Svaret på båda frågorna är: inget

Trodde. För de fick bevis för att det inte var Ensktröm. Klart mördaren har skrivit mängder av brev. Han var glad för att skriva. O synas.
Citera
2023-04-08, 11:14
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Svartenbrandt satt inte alls inspärrad utan hade frigång på Säter. Bodde i egen villa på området. Det finns personal som sa att han inte var på plats men ändå gav läkaren som inte ens jobbade då Svarten alibi. Det var synd för annars hade mordet varit löst från början.

Svartenbrandt sköt inte Palme. Det är ingen som tror det förutom några psykfall.
Förutom det så är det uppenbart att du inte förstår vad frigång betyder.
Och nej, mordet hade inte varit löst bara för att du inbillar dig att Svartenbrandt gjorde det.
Citera
2023-04-08, 11:39
Medlem
Så här är det. Högern mördade Palme. Varför det, då? Jo, som GW sa så blir politiker i allmänhet mördade av politiska skäl. Finns ingen anledning att tro något annat.

Då finns ett par frågor man gärna ställer sig. För det första sköttes utredningen såpass illa att det gränsar till pajaseri. Det framgår bland annat av radiotrafiken från ledningscentralen och polisens agerande direkt efter mordet. Jämför med när Ursut sköt mot poliser vid Mariatorget. Som natt och dag.

Holmér klev in av sig själv tycktes det som, i rollen som chef för hela utredningen; var han där med order att sabba allt eller hade någon bara skickat fram honom för att han var känd som allmänt puckad? Hur många fler poliser var inblandade i komplotten? Det här är ingenting som en ensam gärningsman planerar och utför själv, så det är klart att det måste vara så.

Nästa fråga blir då varifrån uppdraget kom. Politiker är i allmänhet nickedockor, speciellt på högerkanten, så min gissning ligger någonstans i närheten av SAF. Då får vi ett naturligt motiv också. Palme hade inte en enda vän där och det jublades nog i hemlighet, så det kunde räcka med en eller ett par högdjur därifrån som drog i trådarna.

Vem som tryckte av är egentligen egalt, så länge de som planerade visste att vederbörande kunde hålla tyst. Med tanke på skäggandet uppför trappan så gissar jag att gm var fysiskt vältränad. En polis eller militär känns mest troligt.

Finns det något som säger emot den här teorin?
Citera
2023-04-08, 13:57
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Så här är det. Högern mördade Palme. Varför det, då? Jo, som GW sa så blir politiker i allmänhet mördade av politiska skäl. Finns ingen anledning att tro något annat.

Då finns ett par frågor man gärna ställer sig. För det första sköttes utredningen såpass illa att det gränsar till pajaseri. Det framgår bland annat av radiotrafiken från ledningscentralen och polisens agerande direkt efter mordet. Jämför med när Ursut sköt mot poliser vid Mariatorget. Som natt och dag.

Holmér klev in av sig själv tycktes det som, i rollen som chef för hela utredningen; var han där med order att sabba allt eller hade någon bara skickat fram honom för att han var känd som allmänt puckad? Hur många fler poliser var inblandade i komplotten? Det här är ingenting som en ensam gärningsman planerar och utför själv, så det är klart att det måste vara så.

Nästa fråga blir då varifrån uppdraget kom. Politiker är i allmänhet nickedockor, speciellt på högerkanten, så min gissning ligger någonstans i närheten av SAF. Då får vi ett naturligt motiv också. Palme hade inte en enda vän där och det jublades nog i hemlighet, så det kunde räcka med en eller ett par högdjur därifrån som drog i trådarna.

Vem som tryckte av är egentligen egalt, så länge de som planerade visste att vederbörande kunde hålla tyst. Med tanke på skäggandet uppför trappan så gissar jag att gm var fysiskt vältränad. En polis eller militär känns mest troligt.

Finns det något som säger emot den här teorin?
Jag tror du har låtit dig luras.

Det var nog vänsterterrorister och då har vänsterdebattörer desperat försökt rikta blickarna mot högeraktörer, du och många andra tycker det känns rätt.

Pro Palestina terrorister med bakgrund från olika länder är min gissning. Att araber syns tillsammans med européer vid mordplatsen är det som avgör saken för mig. Det är det som sticker ut, inte att högerpoliser finns sig ute i Stockholmsnatten.
Säkerhetsapparaten visste att något planerades men bommade totalt att skydda statsministern och därför har man försökt villa bort allmänheten från sanningen.

Stasi och Irak genom Abu Nidal med godkännande från Sovjetunionen. Det är den teori som låter korrekt.
Citera
2023-04-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Svartenbrandt sköt inte Palme. Det är ingen som tror det förutom några psykfall.
Förutom det så är det uppenbart att du inte förstår vad frigång betyder.
Och nej, mordet hade inte varit löst bara för att du inbillar dig att Svartenbrandt gjorde det.

Tyvärr gjorde han det. O det är du som får läsa på om Svartenbrandt och Säter. Finns dokument i arkiven bla. Måste ju finnas fler än jag på flashback som vet saker om Svarten. 🤔
Men kvittar ju för är ändå rättsväsendet som måste agera.
Citera
2023-04-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag tror du har låtit dig luras.

Det var nog vänsterterrorister och då har vänsterdebattörer desperat försökt rikta blickarna mot högeraktörer, du och många andra tycker det känns rätt.

Pro Palestina terrorister med bakgrund från olika länder är min gissning. Att araber syns tillsammans med européer vid mordplatsen är det som avgör saken för mig. Det är det som sticker ut, inte att högerpoliser finns sig ute i Stockholmsnatten.
Säkerhetsapparaten visste att något planerades men bommade totalt att skydda statsministern och därför har man försökt villa bort allmänheten från sanningen.

Stasi och Irak genom Abu Nidal med godkännande från Sovjetunionen. Det är den teori som låter korrekt.
Sist jag kollade så var Palme med om att driva fram löntagarfonderna. Ett äkta vänsterförslag. Vad jag vet så var han inte palestiniernas huvudfiende. Han var inte så imponerad av Stasi, men nog hade de större fiender än Palme. Din logik haltar betänkligt.
Citera
2023-04-09, 15:00
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
I den här långa förklaringen av palmemordet av Ulf Lingärde framkommer polisen LT som själva skytten.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag11614-12

Jag har då kollat upp förhöret med LThttps://wpu.nu/wiki/Uppslag12975-00 och hittade några saker jag undrar över.

Dels är det vad det maskade de hittade i lägenheten skulle vara. Det låter som någon slags nazistmemorabilia.

Och dels över kostnaden på radioutrustningen. Tre enheter där walkie talkiesarnas värde uppskattas till 1000 kr, vilket blir ca 2500 kr i dagens värde, och en med nödsignal med värde på 1600, vilket blir nästan 4000 i dagens värde.

Är det rimligt att walkie talkies i den prisklassen är inblandade i mordet? Det känns som att de möjligtvis borde vara mer påkostade, men samtidigt känns de lite för dyra för hemmabruk.

Är någon här haj på radioutrustning?

Lingärde skriver förljande.

"En för allmänheten okänd polisman Stefan Svensson var operationschef. Men det höll på att gå alldeles galet. När tillslaget skulle ske på Sveavägen stod skytten, en legosoldat, fryst till is medan paret Palme ovetande promenerade förbi. En lång tystlåten polisman Leif Tell gick då på eget initiativ med raska steg ner till Tunnelgatan och sköt Olof Palme i ryggen när han passerade. Sedan sprang uppför trappan och norrut på Kungsgatan och förenade sej med gruppen. Och alla som var med eller sett på fick brått att komma undan".

Ingenstans i Stockholm går Kungsgatan i nordlig riktning. Gatan går i ost-västriktning från Birger Jarlsgatan vid Stureplan till Kungsholmsgatan. Gör man sådana missar i en sådan "avslöjande" text så måste man fråga sig hur mycket mer som inte stämmer?

De enda gatorna man kan springa "norrut" när man kommit upp för trappan är Malmskillnadsgatan mot Johannes Kyrka (byter vid kyrkogården namn till Döbelnsgatan), nästa är Johannesgatan om man sprungit en bit på David Bagares Gata österut och sedan Regeringsgatan en bit till. Sedan kommer man till ett par trappor på David Bagares Gata som slutar där Brunkebergstunneln mynnar ut. Nästa norrut är Smala Gränd och svänger man inte av där så kommer man till slut ner till Birger Jarlsgatan.

Det kan ju också vara en miss av Lingärde att han menade någon av gatorna jag nämner ovan eller så skulle det stå "österut på Kungsgatan". Det finns nämligen ett par trappor på Malmskillnadsgatan ner till Kungsgatan om man tar höger efter Tunnelgatans trappor.

Med det sagt så menar jag inte att polisman F14 inte skulle kunna vara gärningsmannen ändå. Han är garanterat en av de inblandade i vad som hände.
Citera
2023-04-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Lingärde skriver förljande.

"En för allmänheten okänd polisman Stefan Svensson var operationschef. Men det höll på att gå alldeles galet. När tillslaget skulle ske på Sveavägen stod skytten, en legosoldat, fryst till is medan paret Palme ovetande promenerade förbi. En lång tystlåten polisman Leif Tell gick då på eget initiativ med raska steg ner till Tunnelgatan och sköt Olof Palme i ryggen när han passerade. Sedan sprang uppför trappan och norrut på Kungsgatan och förenade sej med gruppen. Och alla som var med eller sett på fick brått att komma undan".

Ingenstans i Stockholm går Kungsgatan i nordlig riktning. Gatan går i ost-västriktning från Birger Jarlsgatan vid Stureplan till Kungsholmsgatan. Gör man sådana missar i en sådan "avslöjande" text så måste man fråga sig hur mycket mer som inte stämmer?

De enda gatorna man kan springa "norrut" när man kommit upp för trappan är Malmskillnadsgatan mot Johannes Kyrka (byter vid kyrkogården namn till Döbelnsgatan), nästa är Johannesgatan om man sprungit en bit på David Bagares Gata österut och sedan Regeringsgatan en bit till. Sedan kommer man till ett par trappor på David Bagares Gata som slutar där Brunkebergstunneln mynnar ut. Nästa norrut är Smala Gränd och svänger man inte av där så kommer man till slut ner till Birger Jarlsgatan.

Det kan ju också vara en miss av Lingärde att han menade någon av gatorna jag nämner ovan eller så skulle det stå "österut på Kungsgatan". Det finns nämligen ett par trappor på Malmskillnadsgatan ner till Kungsgatan om man tar höger efter Tunnelgatans trappor.

Med det sagt så menar jag inte att polisman F14 inte skulle kunna vara gärningsmannen ändå. Han är garanterat en av de inblandade i vad som hände.

Meningen med att Lingärde skriver som han gör är att du skall spekulera/fantisera ihop något som passar dig utan att du är i närheten av det verkliga förloppet.

Samma som Ove Persson som utelämnar några gator för sin hemfärd från den för tidigt avbrutna spaningen mot en kvinna som skulle haft koppling till en narkotikahandlare.

Lingärde uppger att han gjorde arbete (konsultuppdrag) för SSI så det är väl inte svårt att räkna ut varifrån han får sina hmm "instruktioner" ifrån.

Stefan Svensson var enligt polisförhör på militär övning i Norrland så det är lugnt att peka ut honom, han har alibi, falskt eller sant. Men absolut uppbackning från SSI.
Senast redigerad av Utredaren 2023-04-09 kl. 16:00.
Citera
2023-04-10, 05:07
Medlem
Tänk så fel det blev för Stig Engström. Ett oskyldigt vittne vars rykte och heder blivit besudlat på värsta tänkbara sett. Ett kul kuriosa är att när den här tråden startades på Flashback levde faktiskt Stig.
Citera
2023-04-10, 13:04
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Måste vart en enklav inom säkerhetspolisen som gjort det, man försökte senare beskylla Pettersson, utan framgång. Nu hade man ihjäl löving då han kunde tänkas glappa om det han visste om Palmemordet
Citera
2023-04-10, 13:04
Medlem
staticages avatar
Med tanke på alla oändliga spår,Holmers helt värdelösa utredning.Det mest troliga är att Palme klipptes av sina egna.
Holmer var första chefen för SÄPO som var trogen den socialdemokratiska regimen.

Nån nära Palme beordrade mordet,case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in