2023-04-07, 10:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Köpkraften följer inte KPI, och du kan inte köpa hus för dina ICA-poäng

Edit: du kan däremot köpa hus om du säljer av lite fonder eller aktier, ifall du nu inte råkar sitta på insatsen i cash. Hur går det för dessa nu?
Köpkraften sjunker stadigt tack vare RB’s oförmåga att agera på inflationen.
Inflationen äter ur medelklassens köpkraft och det får förr eller senare rätt dramatiska konsekvenser. Pengarna kommer inte räcka till allt och något måste prioriteras ned, men fastigheter kommer att öka i pris enligt bubbelkramarna. Samtligt sjunker fastigheter realt i värde för varje månad.
Citera
2023-04-07, 10:27
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ojoj någon träffade en öm punkt.
Vad har du själv för planer bostadsmässigt?
Jag hoppas på att det ska sjunka rejält.
Och vad har DU för planer?
Citera
2023-04-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jamen precis! Snacka om styrka när priserna vänder upp igen. Niklas och de andra bubbelpratarna måste ju omvärdera sig själva. Det skulle ju bara gå neråt och neråt konstant! Nu pratar de om tjurfällan istället 😅
Niklas han sitter nog och gråtrunkar i sin sletna HR ute i orten och undrar NÄR han skall få chansen till eget boende
Bor i BR som jag tidigare skrivit, dock downsizat till ett våningsplan så sent som förra året. Varit inne på marknaden sedan 2002.

Ser lika lite fördel att priserna på bostäder går upp snabbare än köpkraften precis som med all annan konsumtion.
Citera
2023-04-07, 10:50
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Köpkraften sjunker stadigt tack vare RB’s oförmåga att agera på inflationen.
Inflationen äter ur medelklassens köpkraft och det får förr eller senare rätt dramatiska konsekvenser. Pengarna kommer inte räcka till allt och något måste prioriteras ned, men fastigheter kommer att öka i pris enligt bubbelkramarna. Samtligt sjunker fastigheter realt i värde för varje månad.
Håller med i sak, men mitt inlägg var mer en reaktion på de som talar om pris justerat till KPI som det "verkliga" priset.

Vi har för tillfället deflation i tillgångspriser
Citera
2023-04-07, 11:26
Medlem
Jag sticker ut hakan.

Priset på boende är styrt av utbud och efterfrågan. Hög inflation och minskad köpkraft gör att priserna sjunker generellt.

Men det finns två faktorer som inte diskuteras.

Vi har en våldsspiral av gängkriminalitet Sverige. Det skjuts som aldrig förr. Min spaning är att det inte finns en vettig människa som vill bo i dessa områden.

Det i kombination med att det är stopp i bostadsbyggandet innebär att priset i attraktiva och lugna områden inte sjunker.

Och det går inte att bygga hyreshus eller subventionerat boende för då flyttar problemen in. Med resultatet att politikerna förstör ännu ett område. Vilket skulle vara argumentet för att öka utbudet och få ner priserna.

Jag har personlig erfarenhet av detta.

Det byggdes hyreshus i det förra området jag bodde i. Kort därefter började inbrotten. Knarksprutorna i parkerna. Och det allmänna förfallet i området.

Kommunens politiker lider av självskadebeteende. Det finns en inneboende vilja att göra livet surt för hederliga skattebetalare.

Kan konstatera så här i efterhand att resultatet blev att jag tillsammans med 5 andra grannar på kort tid flyttat från området. Resultatet blir allmänt sänkt köpkraft för det lokala näringslivet samt ökade snatterier. Det är tragiskt.

Nu bor jag på tryggt avstånd ifrån eländet.
Det säljs fortfarande hus i mitt nya område. Priserna har inte gått ner även om det inte har gått upp.

Mina erfarenheter under de senaste åren har förändrat mig på djupet. Får jag reda på att en person stödjer den rödgröna röran säger jag upp bekantskapen.

Jag är väl som de flesta svenskar är mest artig och konflikträdd. Men på insidan finns en ilska som kommer finnas kvar så länge jag lever.
Citera
2023-04-07, 11:33
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Ett tips till alla i tråden är att kolla på städerna längs norrlandskusten. På grund av avstånden blir varje stad som en liten isolerad ö, där marknadsmekansimerna kan studeras med minimalt brus.

Huspriser runt Umeå ger till exempel en tydlig bild av vad folk tycker är "rimlingt pendlingsavstånd". Skellefteåborna klagar i kölvattnet av Northvolt på bostadbrist, men deras priser är 2/3 av Umeås, trotts likvärdigt löneläge. Umeå tätort har 152% högre befolkning, men lika viktigt tro jag är befolkningsutvecklingen, där umeå växt 92% mellan 1970-2020, medan Skellefteå växt 32% under samma period.

Folk har råd att bo i Umeå genom att dra ner på annat. Det cyklas till förbannelse och mitt personliga intryck är att utbudet på välutrustade begagnade bilar runt 150-300k är betydligt bättre i Övik och Skellefteå. En gissning är att i dessa städer ryker den belånade bilen, medan man i Umeå faktiskt kommer att tvingas flytta när bindningstiden för ränta löper ut.

Vilket leder mig till en annan poäng. Det intessanta är inte folk med 20% belåning på huset köpt 97. Det intessanta är en minoritet av folk på marginalen. De som antingen "tvingas" till hög belåning pga brist på hyresrätter, eller de som tvingas sälja pga ohållbar privatekonomi. Endast en liten del av det totala bostadsbeståndet säljs vare år, så om någon av dessa små grupper plötsligt ökar får det stor inverkan.

Edit: inlägget ovan är förståss också en faktor, som vi mestadels slipper i Norrland. Det är rätt fascinerande att kolla på USA, där man spritt ut städerna så mycket att infrastukturen haverarar, bara för att komma bort från problemen
https://myth20c.wordpress.com/2022/11/17/suburban-redevelopment-the-growth-ponzi-scheme/
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2023-04-07 kl. 12:05.
Citera
2023-04-07, 11:43
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo

Vi har en våldsspiral av gängkriminalitet Sverige. Det skjuts som aldrig förr. Min spaning är att det inte finns en vettig människa som vill bo i dessa områden.

Det i kombination med att det är stopp i bostadsbyggandet innebär att priset i attraktiva och lugna områden inte sjunker.

Det byggdes hyreshus i det förra området jag bodde i. Kort därefter började inbrotten. Knarksprutorna i parkerna. Och det allmänna förfallet i området.
Nu tycker jag du låter lite vrång. Det är väl inga problem med lite nya influenser.
Enligt flanders är det inga problem att behöva vada genom drivor av knarksprutor, tomhylsor och glaskross på väg att lämna ungarna på dagis.

Säkert blivit billigt att bo där.
Citera
2023-04-07, 11:52
Medlem
Citat:
Jag sticker ut hakan.

Priset på boende är styrt av utbud och efterfrågan. Hög inflation och minskad köpkraft gör att priserna sjunker generellt.

Och det går inte att bygga hyreshus eller subventionerat boende för då flyttar problemen in. Med resultatet att politikerna förstör ännu ett område. Vilket skulle vara argumentet för att öka utbudet och få ner priserna.

Kommunens politiker lider av självskadebeteende. Det finns en inneboende vilja att göra livet surt för hederliga skattebetalare.

Kan konstatera så här i efterhand att resultatet blev att jag tillsammans med 5 andra grannar på kort tid flyttat från området. Resultatet blir allmänt sänkt köpkraft för det lokala näringslivet samt ökade snatterier. Det är tragiskt.

Det säljs fortfarande hus i mitt nya område. Priserna har inte gått ner även om det inte har gått upp.

Mina erfarenheter under de senaste åren har förändrat mig på djupet. Får jag reda på att en person stödjer den rödgröna röran säger jag upp bekantskapen.

Jag är väl som de flesta svenskar är mest artig och konflikträdd. Men på insidan finns en ilska som kommer finnas kvar så länge jag lever.
Skall man ändå flytta kan man väl titta på alternativ utomlands också? Finns ju bra mycket säkrare ställen, högre löner, lägre skatter, bättre väder, klasskillnad när det kommer till mat, kultur och uteliv etc etc
Senast redigerad av DattMamon666 2023-04-07 kl. 12:00.
Citera
2023-04-07, 12:09
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Kanske det. Men tror många känner igen sig om inte annat känner ett flertal som gjort just det.
Eller så är jag den enda i Sverige som har sådant klientel jag antingen bor nära eller umgås med och alla andra är helt enkelt bara skötsamma individer som det aldrig skulle komma på fråga att nalla av värdeökningen.

Det finns "reverse mortgage" lån i Sverige numera, dvs lån där en åldring lånar och inte betalar ränta eller amorteringar över huvud taget, räntekostnaden läggs på lånet och när åldringen dör så säljs bostaden för att betala av lånet. Det möjliggör för panschsiar att extrahera "maximum value" ur sina bostäder utan att behöva lämna dem.
Citera
2023-04-07, 12:12
Medlem
Citat:
Jag sticker ut hakan.

Tillgång och efterfrågan känns som en trött floskel när det gäller boende.

Efterfrågan på paradvåningar på Strandvägen är väll i de närmaste oändlig. Ändå finns det en gräns för vad de kostar.

Faktorerna du radar upp påverkar så klar vad folk är villiga att betala. Men inte alls hur mycket de kan betala.
Citera
2023-04-07, 13:40
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Och vad har DU för planer?
Jag visste inte att det var dig jag skrev till, flera konton?
Min förhoppning är att 90-talet återupprepar sig, då ska jag cascha ett hus med bra läge.
Citera
2023-04-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det finns "reverse mortgage" lån i Sverige numera, dvs lån där en åldring lånar och inte betalar ränta eller amorteringar över huvud taget, räntekostnaden läggs på lånet och när åldringen dör så säljs bostaden för att betala av lånet. Det möjliggör för panschsiar att extrahera "maximum value" ur sina bostäder utan att behöva lämna dem.
Ja så gör den generationen som levt upp allt de tjänat under en livstid, samt hela arvet från generationerna före.
Inget lämnar de till generationen efter heller.
De vita individer som gör på det sätt gör att deras efterkommande kommer bli den nya samhällsklassen i Sverige.
Även det hämtat från kolonierna i väst och kallas white trash där.
Skulle skämmas ihjäl uppe i himlen om jag hade orsakat det åt mina efterkommande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in