Citat:
Ursprungligen postat av
LTO
..Och det är precis därför innerstaden aldrig kommer krascha ner till 60K. Den stora majoriteten är beredda att lägga nästan hela sin lön/förmögenhet på bostad, mat och lyx. Tycker faktiskt det är dumsnålt av dig att välja bort mat du gillar om ni har en årslön på 6M. Sånt är förnuftigt om du har en vanlig lön eller t o m kanske bättre än så - men i din sits handlar matkontot om några få procent av din inkomst även om du lyxar till det.
Jo, kanske borde släppa mina principer för man lever ju bara en gång trots allt. Men någon måste ju hålla igen annars lägger sig väl aldrig inflationen.
Hursomhelst, håller med om att folk verkar vara beredda att lägga precis så mycket de får tillåtelse av banken att lägga på en bostad.
Jag bor utomlands så jag vet inte riktigt hur mycket det faktiskt kostar med bostad i Sverige men det känns som att det kanske faktiskt är väldigt billigt? Det kanske snarare är bankens lånelöfte som styr priset på en bostad än den faktiska månadskostnaden?
Om man inte amorterar särskilt mycket och det finns ju knappt någon fastighetsskatt och sedan ränteavdrag osv så borde det inte bli så dyrt.
Jag betalar själv drygt 27k i månaden för ett 6 miljoners hus i USA och detta var när räntan var riktigt låg (2.7%). Men med skatter och amortering osv blir det ändå 27k per månad.
När jag ser hus i närheten som ligger till försäljning ligger det ett ute för 860 000 dollar så säg 8.6 miljoner SEK för enkelhets skull.
Enligt Zillow (amerikanske Hemnet) skulle det kosta 6750 dollar per månad om man lägger 10% i handpenning. Detta pga att räntan gått upp rejält och ligger på 6-7%.
Undrar hur många svenskar som hade varit villiga att lägga 70 lök i månaden på sitt boende? Misstänker att om Sverige hade samma amorteringskrav, räntor osv som här så hade bostadspriserna varit bra mycket lägre.