2023-03-26, 20:14
Medlem
Dranghoffs avatar
Många verkar ha så svårt för att skilja på engelska och svenska (snart lika som bär) att de har börjat använda det svenska verbet ”föreslå” med samma innebörd som engelskans suggest!
Bl and annat på Flashback ser man folk skriva t ex ”Föreslår du att han har sparat ihop lite kapital?”.

En idiomatisk svensk formulering vore här ”Antyder du ...” eller ”Insinuerar du ...” ”Vill du därmed säga ...”

Svenskans ”föreslå” betyder ”rekommendera” i betydelsen anbefalla.
Citera
2023-03-30, 12:52
Medlem
Dranghoffs avatar
I dagens Sydsvenskan finns en stor annons för en jubelkonsert med M. Ernman & R. Söderberg som ska framföras både i f.d. Globen, Scandinavium och Malmö Arena. Rubriken lyder: ”Den bästa musiken av Mozart, Tchaikovsky, Puchini & många fler”

Herregud. Hoppas sångarna sjunger bättre än vad marknadsförarna stavar.
Citera
2023-03-30, 14:34
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
I dagens Sydsvenskan finns en stor annons för en jubelkonsert med M. Ernman & R. Söderberg som ska framföras både i f.d. Globen, Scandinavium och Malmö Arena. Rubriken lyder: ”Den bästa musiken av Mozart, Tchaikovsky, Puchini & många fler”

Herregud. Hoppas sångarna sjunger bättre än vad marknadsförarna stavar.

Vi kan nog utgå från att marknadsförarna varken har intresse eller kunskap när det gäller klassisk musik. Konsertens arrangörer är troligen klassiskt skolade musiker,men fick nog inte se annonsen innan den publicerades.
Citera
2023-04-01, 21:31
Medlem
(FB) Mikael Rickfors (kämpar om sjukdomen)
Det ska vara "kämpar mot sjukdomen". Jag har ingen aning om var man får "om" ifrån här.

(FB) Vilket är det minst ohälsosamma sättet att servera/äta pannkakor till middag?
"Servera/äta"? Räcker det inte med "äta"? Hur kan serveringen vara ohälsosam?

(FB) Bidens DOJ går all out fascism? Åtalar en "memer" för brott
Verbet "gå" har inte samma abstrakta innebörd som engelskans "go". "Gå" kan enbart innebära fysisk rörelse eller någots funktion. Jag är så trött på det här svengelska uttrycket.

(FB) Iphone i spannet 6-9000 kr?
Är det verkligen så jobbigt för en vuxen människa att skriva ut de där tre nollorna?

(FB) Stew Peters Goes Nuclear -"We only have one enemy, that enemy is Satan"
Att engelskans abstrakta "go" inte finns i svenskan gör det inte acceptabelt att byta till engelska. I Sverige skall det svenska språket brukas.

(FB) Fler Ukrainska flaggor än Svenska i Sverige?!
Ännu mer svengelska. I Sverige stavas språknamn med liten bokstav.

(FB) Var fjärde svensk kommun förbjuder Tiktok på jobbmobiler Vad i helvete
(FB) Lukasjenko förbjöd höjningar på varor och tjänster bra eller dåligt?
Tänk så fel det kan bli när dagens ungdom får lära sig av media att skiljetecken ger läsaren ångest.

(FB) Kvinnors utseende är extremt viktigt för mig. (Övervikt nej tack)
Och så har vi såklart även dem som inte fattar var skiljetecknet ska vara. Vet folk idag ens vad parentesens funktion är?

Fritt fall, ja. Det svenska språket är i fritt fall.
Ibland blir jag riktigt trött på svenskarna.
Ha lite jävla stolthet.
Senast redigerad av sefipaw 2023-04-01 kl. 21:38.
Citera
2023-04-01, 21:44
Avslutad
https://www.youtube.com/watch?v=7B6YV9IjycQ

Lyssna på Sten Broman!
Citera
2023-04-01, 22:42
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
(FB) Var fjärde svensk kommun förbjuder Tiktok på jobbmobiler Vad i helvete
(FB) Lukasjenko förbjöd höjningar på varor och tjänster bra eller dåligt?
Tänk så fel det kan bli när dagens ungdom får lära sig av media att skiljetecken ger läsaren ångest.
Det räcker att läsa valfri 60-årings Facebookinlägg för att förstå att detta inte är något åldersbetingat fenomen. Svenskar i allmänhet är helt enkelt dåliga på att uttrycka sig skriftligt. Antingen det, eller också skiter de bara i det i informella sammanhang.
Citera
2023-04-05, 22:46
Medlem
MisterCluelesss avatar
Jag har inte läst igenom hela tråden. Om jag hade gjort det skulle jag förmodligen vara ännu mer irriterad över alla dessa obildade stollar som inte reflekterar över ordens betydelse och inte inser skillnaden mellan t ex "längs" och "längst". Sådana missar ger mej rysningar.

Häromdagen såg jag dock en alldeles ny språklig katastrof jag inte stött på tidigare - "frästen". Det tog mej några extra sekunder att förstå vad sjutton det betyder, men sedan trillade polletten ner. Personligen tycker jag att det är tråkigt att språket förflackas och att det är dom okunnigas nivå som alltid sätter ribban.

För dom som eventuellt nu vill påpeka att jag skriver "dom" och "dej/mej/sej" kan jag lugna med att jag faktiskt vet hur man "ska" skriva, men att jag tycker att det är lite gôtt rebelliskt i ett diskussionsforum och i informella sammanhang. Om jag däremot skriver en formell text håller jag mej naturligtvis till det hittills vedertagna. Personligen tycker jag att en dom-reform vore väldigt bra, med reservationen att "de" och "dem" fortfarande skulle vara gångbara så länge den som skriver är konsekvent i sina alster.
Citera
2023-04-06, 17:46
Medlem
zombie-nations avatar
Varför skriver folk med stor bokstav helt plötsligt? Ibland finns ett mönster och man förstår att de tror det ska vara stor bokstav. Men ibland är det bara ett viktigt ord och då får det stor bokstav.

På vårt café står det "Här talar vi Svenska." Pinsamt.
Citera
2023-04-06, 18:05
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför skriver folk med stor bokstav helt plötsligt? Ibland finns ett mönster och man förstår att de tror det ska vara stor bokstav. Men ibland är det bara ett viktigt ord och då får det stor bokstav.

På vårt café står det "Här talar vi Svenska." Pinsamt.

Gå gärna in och tala om för dem hur det ska vara. Seriöst, jag är inte ironisk nu. Skylten talar ju emot deras eget syfte, det borde ju inte vara kontroversiellt att påpeka.
Senast redigerad av NoTruce 2023-04-06 kl. 18:11.
Citera
2023-04-06, 18:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Gå gärna in och tala om för dem hur de ska vara. Seriöst, jag är inte ironisk nu. Skylten talar ju emot deras eget syfte, det borde ju inte vara kontroversiellt att påpeka.

Jag är med i verksamheten och anar vem som gjort skyltarna. Det får fan inte bli pinsamt. Synd att de är lamerade, annars hade jag kunnat skriva ut nya utan att någon märkte. Sedan trots mina egna stavfel är jag lite av en språkpolis (i de sammanhang där det är viktigt med stavning och grammatik, inte annars), så jag undrar ju vad som är normalt beteende.

Men tack. Ska försöka lyfta detta.
Citera
2023-04-06, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Häromdagen såg jag dock en alldeles ny språklig katastrof jag inte stött på tidigare - "frästen". Det tog mej några extra sekunder att förstå vad sjutton det betyder, men sedan trillade polletten ner. Personligen tycker jag att det är tråkigt att språket förflackas och att det är dom okunnigas nivå som alltid sätter ribban.
Frestelsen?
Citera
2023-04-06, 23:35
Medlem
Allt för ofta ser man folk (som är svenskar, förresten) skriva meningar som är grammatiskt helt åt helvete. Då menar jag inte talspråkliga meningar, utan meningar som uttalade låter helt förskräckliga. Man utgår ju ändå från talspråket när man skriver informella texter, så man måste vara djävligt slö med sitt skrivande för att lyckas förstöra grammatiken. Dessa felen skulle ej publiceras om folk faktiskt läste igenom sina texter innan de tryckte på »Skicka», men det är tydligen för mycket möda för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in