• 1
  • 2
2023-04-01, 10:51
Medlem
feemaxxxs avatar
Nu förbjuder 1/4 av kommunerna tiktok på jobbmobilen

https://www.tv4.se/artikel/34sIiP2SA...pa-jobbmobiler

Som boeende utomlands blir jag förvånad. Här är det självklart att man överhuvudtaget inte har några appar som används privat bruk. Skulle själv inte drömma att ha någon som helst app på mobilen som inte behövs för jobbet.

Har man inte samma synsätt på detta i Sverige, springer man verkligen omkring med jobbmobiler med privata/sociala nätverk. Vad finns det för grund att överhuvudtaget tillåta privat använding av jobbmobilen?
Citera
2023-04-01, 10:58
Medlem
Den enda grunden som finns är snålhet. Man använder sitt privata simkort i jobbtelefonen också.
Citera
2023-04-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Nu förbjuder 1/4 av kommunerna tiktok på jobbmobilen

https://www.tv4.se/artikel/34sIiP2SA...pa-jobbmobiler

Som boeende utomlands blir jag förvånad. Här är det självklart att man överhuvudtaget inte har några appar som används privat bruk. Skulle själv inte drömma att ha någon som helst app på mobilen som inte behövs för jobbet.

Har man inte samma synsätt på detta i Sverige, springer man verkligen omkring med jobbmobiler med privata/sociala nätverk. Vad finns det för grund att överhuvudtaget tillåta privat använding av jobbmobilen?

Skulle inte drömma om att skaffa TikTok men det är inte ovanligt att folk har Facebook, Twitter etc. även på sin jobbmobil utomlands. Kanske ovanligt om man jobbar i Kina eller Nordkorea eller så men annars är det rätt vanligt.
Citera
2023-04-01, 11:01
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Du vet att det är en app som är skapad av kineser i syfte att samla info va? Det är ett diktaturland vi har att göra med.
Citera
2023-04-01, 11:04
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Du vet att det är en app som är skapad av kineser i syfte att samla info va? Det är ett diktaturland vi har att göra med.

Självklart vet jag det, och därför borde man totalförbjuda skiten.

Min fråga var varför Sveriges arbetsgivare generellt tillåter privata appar att installeras på telefonen.
Citera
2023-04-01, 11:11
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Haha. Det är bara kineser som kartlägger. Det är bara Kina som är ett diktaturland. Jag lär mig så mycket nytt varje dag på FB.

Nä, nu skall jag fejsbooka och instagramna lite på min amerikanska Apple-mobil som har BankID (som snart blir statligt BankID) och göra affärer i ett kontantlöst samhälle som anmäler mig om jag kommer med större summa pengar till banken.
- Och där mina åsikter och preferenser kan riskfritt spridas offentligt utan att jag blir av med jobb, vänner och familj.
- Och där Säpo kartlägger och hävdar att tjejlösa unga killar är värre än islamistisk terror (nåja, samma dignitet).
- Och där samma samhälle lär ut att killar är skit och att dessa skall hållas korta.... så att killar förblir tjejlösa och Säpo får vatten på sin kvarn....

Men, allt det här är ju bara killgissningar. Men visst, TikTok är den stora boven i dramat.
Senast redigerad av Tomtekukar 2023-04-01 kl. 11:21.
Citera
2023-04-01, 11:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Konstigt att det endast finns fem (irrelevanta) trådstarter på IT-säkerhet om detta stora ämne TikTok. FOI nämnde 2020 att "... Tiktok [samlar] i princip in all information från telefonen, även när appen är nedstängd. Det handlar om vad du skriver, vad du surfar, vad du filmar eller vem du ringer". Och vad snabbt "whatabout" inläggen kom här.
Citera
2023-04-01, 11:18
Medlem
Citat:

Nej, syftet är inte att samla information. Däremot är det troligen en trevlig bonus som man såg till att införliva.

Men TikTok är troligen inte värre än något annat.
Alla Android och iphones har amerikansk programvara i sig.
Vet du ens vad dessa sysslar med?
Utöver det så har/hade amerikanarna Echelon som samlar in all information som förs över via mobil/telenätet i hela jävla Europa.
Facebook, google, instagram, twitter, ja alla samlar de in information om dig.
Du vet aldrig vem som lyssnar på din mikrofon du ständigt bär med dig i fickan.

Så varför förbjuds bara tiktok?
Citera
2023-04-01, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Konstigt att det endast finns fem (irrelevanta) trådstarter på IT-säkerhet om detta stora ämne TikTok. FOI nämnde 2020 att "... Tiktok [samlar] i princip in all information från telefonen, även när appen är nedstängd. Det handlar om vad du skriver, vad du surfar, vad du filmar eller vem du ringer". Och vad snabbt "whatabout" inläggen kom här.
Egentligen, vilka appar gör inte detta nuförtiden? Messenger, spotify och facebook gör det precis lika mycket. Varför förbjuds inte de?
Citera
2023-04-01, 11:25
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej, syftet är inte att samla information. Däremot är det troligen en trevlig bonus som man såg till att införliva.

Men TikTok är troligen inte värre än något annat.
Alla Android och iphones har amerikansk programvara i sig.
Vet du ens vad dessa sysslar med?
Utöver det så har/hade amerikanarna Echelon som samlar in all information som förs över via mobil/telenätet i hela jävla Europa.
Facebook, google, instagram, twitter, ja alla samlar de in information om dig.
Du vet aldrig vem som lyssnar på din mikrofon du ständigt bär med dig i fickan.

Så varför förbjuds bara tiktok?
Ingenting är privat längre. Vår info lagras permanent.
Idag har jag fått över 100 spårare för att jag varit inne på Safari och använt en annan app. (Nu har jag en app som blockerar.) Den infon skulle jag aldrig dela med nån men företag med okända människor kan få tillgång till det utan problem. Det är bisarrt.

Men diktaturländer bör man undvika till varje pris.
Citera
2023-04-01, 11:27
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar

Men, allt det här är ju bara killgissningar. Men visst, TikTok är den stora boven i dramat.

Eftersom Kina redan har ett utvecklat ansiktsigenkänning-system så är det inte särskilt långsökt att de använder tiktok till att utöka detta även globalt.

Sedan finns det ju många andra stater och organisationer som blir inspirerade av Kinas system. WEF osv.

Edit: Tiktok verkar även (tillskillnad från instagram och facebook) blockera de flesta VPNs. Så är svårt att tiktoka anonymt.

Självklart har denna app som enda syfte att kartlägga individer och samla så mycket info som möjligt om så många som möjligt innan de inför ett globalt övervaknings samhälle.
Senast redigerad av ManAvOrdning 2023-04-01 kl. 11:33.
Citera
2023-04-01, 11:29
Medlem
frdks avatar
Citat:

Google samlar in 10x mer information än vad tiktok gör, så man bör vara lite källkritisk i vem som klagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in