2021-09-12, 23:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Däremot heter det förstås ”hans egna gångart”, om någon förflyttar sig till fots på ett avvikande sätt.

Jag skulle nog förorda: ...hans säregna gångart (eller gångstil).

Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag hade redan frågat och fått svar här

(FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!

Det är tillåtet att reta sig på företeelser i denna tråd och den som retar sig på sådant har ofta klart för sig vad som är korrekt. Denna tråd är alltså inte avsedd för att fråga och få svar.
Citera
2021-09-13, 10:34
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle nog förorda: ...hans säregna gångart (eller gångstil).

Det är tillåtet att reta sig på företeelser i denna tråd och den som retar sig på sådant har ofta klart för sig vad som är korrekt. Denna tråd är alltså inte avsedd för att fråga och få svar.

Precis, här härskar den oförställda irritationen. Vackert så.
Citera
2021-09-17, 09:25
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Missing peoples sökande efter den försvunna kvinnan i skogen i Niemisel på onsdag eftermiddag gav inte frukt.
https://sverigesradio.se/artikel/inga-spar-av-forsvunna-kvinnan-i-niemisel

Varför kan man inte helt enkelt skriva "gav inget resultat"?
Citera
2021-09-17, 09:47
Medlem
Arnstads avatar
Den ökande frekvensen av: "komma till bukt med". Antagligen en sammanblandning av "komma till rätta med" och "få bukt med".

Någon annan som noterat saken?
Citera
2021-09-17, 10:11
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
https://sverigesradio.se/artikel/inga-spar-av-forsvunna-kvinnan-i-niemisel

Varför kan man inte helt enkelt skriva "gav inget resultat"?

Ge frukt är mer poetiskt. Resultat är ekonomspråk.
Frukt (fructus) betyder för övrigt avkastning och har en vidsträckt innebörd; det syftar inte bara på äpplen, chinotti och andra ätbara naturens läckerheter.
Citera
2021-09-17, 10:19
Medlem
Dorniers avatar
Då är det nog bättre om det används i positiv mening. Det blir poetiskt och trevligt.

Det klingar lite tråkigt med ingen frukt om man letar efter en försvunnen person.
Citera
2021-09-17, 17:23
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Ge frukt är mer poetiskt. Resultat är ekonomspråk.
Frukt (fructus) betyder för övrigt avkastning och har en vidsträckt innebörd; det syftar inte bara på äpplen, chinotti och andra ätbara naturens läckerheter.
Det jag reagerade på var att det står ger frukt och inte det vanliga "bär frukt". Poängen var att vet man inte vad det heter kan man skriva något som man vet vad det heter.
Citera
2021-09-17, 23:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Den ökande frekvensen av: "komma till bukt med". Antagligen en sammanblandning av "komma till rätta med" och "få bukt med".

Någon annan som noterat saken?

Ja det det är som en epidemi.
Citera
2021-09-17, 23:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det jag reagerade på var att det står ger frukt och inte det vanliga "bär frukt". Poängen var att vet man inte vad det heter kan man skriva något som man vet vad det heter.

Du har helt rätt och jag tycker absolut att de ska använda den vedertagna termen: ...gav inget resultat eller var resultatlös.

Det var naturligtvis helt fel med »gav ingen frukt« och det hade varit olämpligt med bar ingen frukt.
Citera
2021-09-18, 10:06
Medlem
Frontlinjens avatar
En ny, obildad anglicism hittade jag i SvD idag. Teresa Küchler skriver att ”EU-länderna hållits i mörker” (av USA.

Tja, ”förts bakom ljuset” hade väl passat bättre? Kanske?
Citera
2021-09-18, 10:36
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
En ny, obildad anglicism hittade jag i SvD idag. Teresa Küchler skriver att ”EU-länderna hållits i mörker” (av USA.

Hållas i mörker var en ful skapelse, men föra bakom ljuset är att vilseleda och det är det kanske inte riktigt fråga om här, snarare att Förenta staterna inte säger hela sanningen.

”EU-länderna har hållits ovetande om farorna”, kan man kanske tänka sig.
Citera
2021-09-18, 13:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Kan du belägga att det är en anglicism?

Jag tror snarare att skribenten missuppfattat vad mörka betyder och försökte sig på en nybildning. Om något mörkas är det ju detta som »hålls i mörker« (döljs) inte den som blivit utan informationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in