2023-01-06, 15:29
Medlem
KJosefs avatar
Trocadero Zero med sin reklam "Varför inte." får underkänt av mig. Hur är det möjligt att en vuxen människa inte vet vad ett frågetecken är?
Citera
2023-01-06, 22:49
Medlem
Stilrent, dvs att något håller sig helt inom viss stil, verkar ha tappat sin faktiska betydelse.

Det verkar numera ofta användas för att beteckna "enkelt", "avskalat" och liknande. En helt ny innebörd.
Citera
2023-01-07, 13:28
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Ordet ”sök” har väl aldrig varit en allmänt erkänd förkortning eller synonym till ”försök”.

Jo. Inte förkortning men synonym. Betydelsen står förtecknad i SAOB under 7 b).
Citera
2023-01-07, 13:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Stilrent, dvs att något håller sig helt inom viss stil, verkar ha tappat sin faktiska betydelse.

Det verkar numera ofta användas för att beteckna "enkelt", "avskalat" och liknande. En helt ny innebörd.

Det har väl blivit en tolkning som skulle kunna beskrivas som en ren stil, dvs en stil utan några krumbukter eller konstiga inslag.
Citera
2023-01-11, 13:36
Medlem
Modernt uttal av "i" (av tjejer)

Det här konstiga uttalet av "i" som alla tjejer använder nu för tiden - finns det något ord för det?
Citera
2023-01-11, 13:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrickthegray
Det här konstiga uttalet av "i" som alla tjejer använder nu för tiden - finns det något ord för det?
"Viby-i" kanske?
Citera
2023-01-11, 14:02
Medlem
Jag har också reagerat på dessa vassa "iii" Och det verkar uttalas på detta sätt bland tjejer som tycker att de är märkvärdiga. Har hört att detta är typiskt bland dem som bor på Lidingö. "Liiidingö."
Citera
2023-01-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Viby-i" kanske?
Är det samma sak som Lidingö-i? Det som jag pratar om liknar Lidingö-i:et, men jag vet inte om det är exakt samma sak. Jag önskar att jag hade något exempel att visa upp. Det är i alla fall ett uttal som har blivit extremt populärt under de senaste åren.
Citera
2023-01-11, 14:29
Medlem
Jag är den förste att…
Nej den som säger så är sällan det.

Eller som centerpartiets kommande partiledare uttryckte sig om att han skallade en person:

Jag hamnade i en tråkig situation som jag löste på det sämsta möjliga sättet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q753W8/offret-misshandlades-av-centerpartiets-muharrem-demirok

Jaså skallningen var det allra sämsta sättet att lösa situationen på, det skulle alltså varit bättre med ett head shot?
Citera
2023-01-11, 14:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Är det samma sak som Lidingö-i? Det som jag pratar om liknar Lidingö-i:et, men jag vet inte om det är exakt samma sak. Jag önskar att jag hade något exempel att visa upp. Det är i alla fall ett uttal som har blivit extremt populärt under de senaste åren.
Jepp det är samma sak.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Viby-i
Citera
2023-01-11, 14:34
Medlem
Citat:

Vet inte vad du pratar om när du säjer nuförtiden.
Det finns minst två dialekter i Sverige där iii är utmärkande.
På norra sidan av Stockholm, Lidingö/Djursholm samt på västkusten utanför Göteborg.
Det är inte något nytt.
Citera
2023-01-11, 14:39
Medlem
Det har varit tider av sjukfrånvaro. Flera av mina kollegor och bekanta har varit sängliggande med hög feber, hosta, frossa och annat som hör förkylning och influensa till.

Förskylning och förskyld har jag vid flertalet tillfällen bevittnat som förklaring till sjukfrånvaron. Vad är nu detta för något? En vanlig förkylning är jag bekant med, däremot har jag aldrig hört talas om en förskylning. Genomgår den traditionella förkylningen muteringar likt coronaviruset där ett "s" lagt till eller vad beror denna besinningslösa våldtäkten av språket på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in