2023-02-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Du kan räkna med att jag som läst nederländska kommer att uttala det "van CHOCCCCHKCHCK" varje jävla gång.

Gör du det! 🤣 Så kan jag som kan grekiska gå omkring och kalla Athen för Athiiiiina och Kreta för Kriiiiti. 😉
Citera
2023-02-19, 10:03
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Du kan räkna med att jag som läst nederländska kommer att uttala det "van CHOCCCCHKCHCK" varje jävla gång.

Att uttala konsonanten ”G” i namnet van Gogh på korrekt nederländska är nog att begära för mycket av en svensk.
Däremot borde de flesta svenskar känna till att ”V” som i van både på nederländska och tyska uttalas ”F”.
Citera
2023-02-20, 18:48
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Har rätt att KALLA sig doktorer ja, men de ÄR inte doktorer. Det var ju just det jag störde mig på så jag har inte fel.

Och jag får kalla mig Läkare hela dagen lång trots att jag inte har medicinsk utbildning.

Jag får för övrigt kalla mig doktor lika mycket som de odoktoretade läkarna får det men varför skulle jag vilja det?
Nej, det får du inte eftersom läkare, precis som t ex advokat, är en skyddad titel. Men du kan kalla dej barfotaläkare, kvacksalvare, pellejöns eller något annat obskyrt utan att få smäll på fingrarna.
Citera
2023-02-20, 22:30
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Nej, det får du inte eftersom läkare, precis som t ex advokat, är en skyddad titel. Men du kan kalla dej barfotaläkare, kvacksalvare, pellejöns eller något annat obskyrt utan att få smäll på fingrarna.

Legitimerad läkare får man inte kalla sig men naturläkare är tillåtet.
Citera
2023-02-24, 18:32
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Legitimerad läkare får man inte kalla sig men naturläkare är tillåtet.
Ja, såklart, men läkare och naturläkare är två vitt skilda ting. Dom råkar bara likna varandra rent ordmässigt. Jag nämnde ju även barfotaläkare i mitt inlägg och det liknar också ordet läkare utan att för den sakens skull vara identiskt.
Citera
2023-02-24, 19:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, såklart, men läkare och naturläkare är två vitt skilda ting. Dom råkar bara likna varandra rent ordmässigt. Jag nämnde ju även barfotaläkare i mitt inlägg och det liknar också ordet läkare utan att för den sakens skull vara identiskt.

Däremot går det bra att kalla sig lekare och i vissa dialekter uttalas läkare på det sättet.
Citera
2023-02-24, 19:32
Medlem
MisterCluelesss avatar
Dialekter ska man sannerligen inte förakta - dialekter är otroligt spännande och bör respekteras så långt det är möjligt - , men den ursprungliga frågan var väl om man får lov att kalla sej läkare utan att vara det? Eller missade jag kanske något..?
Citera
2023-02-25, 13:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Dialekter ska man sannerligen inte förakta - dialekter är otroligt spännande och bör respekteras så långt det är möjligt - , men den ursprungliga frågan var väl om man får lov att kalla sej läkare utan att vara det? Eller missade jag kanske något..?

I grunden blir fråga lite felställd. Det handlar ju egentligen om att få utöva ett yrke med en viss titel. Naturligtvis får du kalla dig läkare om du inte håller på med sjukvård. Däremot får du inte utge dig för att vara läkare och utföra uppdrag som läkare. Det kallas att yrket är reglerat och kräver legitimering.

https://archive.is/20130831225459/http://www.hsv.se/utlandskutbildning/regleradeyrkenisverige.4.539a949110f3d5914ec800056 642.html
Citera
2023-02-25, 15:18
Medlem
MisterCluelesss avatar
Du har alldeles rätt om man ska vara petnoga, men det är nog egentligen inte vad frågeställaren avser. Att "kalla sej" läkare implicerar att man gör det så att andra ska tolka det som att man är det och det är just det som man inte får lov att göra. Naturligtvis kan man gå omkring och kalla sej precis vad som helst hemma på sin kammare. Det är helt OK att titta sej i spegeln och kalla sej Gud, Gandhi, läkare eller vad man vill, men man får inte yttra sina uppenbara vanföreställningar för någon som eventuellt skulle kunna förledas att tro att dessa är sanna.
Citera
2023-02-25, 19:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har alldeles rätt om man ska vara petnoga, men det är nog egentligen inte vad frågeställaren avser. Att "kalla sej" läkare implicerar att man gör det så att andra ska tolka det som att man är det och det är just det som man inte får lov att göra. Naturligtvis kan man gå omkring och kalla sej precis vad som helst hemma på sin kammare. Det är helt OK att titta sej i spegeln och kalla sej Gud, Gandhi, läkare eller vad man vill, men man får inte yttra sina uppenbara vanföreställningar för någon som eventuellt skulle kunna förledas att tro att dessa är sanna.

Man får kalla dig läkare inför andra också, men man får inte utföra sjukvård under förespeglingen att vara läkare. Dock är det ingen god idé att kalla sig läkare offentligt och sedan bli avslöjad om man har ett förtroendefullt arbete. Jobbar man som sophämtare (inget ont sagt om dem) lär det inte påverka anställningen, men är man förtroendevald politiker eller i en ansvarsbefattning torde det vara kört.
Citera
2023-03-08, 17:59
Medlem
HerrGickhans avatar
I kommentarsfält när någon omkommit i en olycka är det alltid någon/några som ska skriva:
Så onödigt.
Jag kan tycka att det närmast är en skymf mot den som förolyckats. Det antyder att det var något som skulle kunnat undvikas. Onödigt och tragiskt är inte synonymer

En annan kommentar vid dödsolyckor som jag kan irritera mig på är sådana som skriver:
Varför just den personen som var så snäll?
Undrar om innebörden verkligen är att de accepterar olyckan, men hade önskat att det var någon annan som dött?
Citera
2023-03-23, 14:44
Medlem
Atamons avatar
Ni som uttalar parmesan "pärmesan" och/eller parfym "pärfym" kan väl sluta med det omedelbart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in