2023-04-05, 11:43
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad menar du med "förnekare"? Måste man ansluta sig 100% till det narrativ som sprids i media, för att inte kallas förnekare? Ska det inte gå att ha en en bred diskussion kring ämnet, utan att diverse eptitetklistrande på motståndaren görs? Inser du inte hur sjukt det är? Bara det i sig är ett bevis att något inte står rätt till i den här debatten och att här finns minst en hund begraven.

Jag menar de som inte accepterar det vetenskapliga forskningsläget kring uppvärmingen, dess orsak och riskerna detta för med sig och istället förnekar detta.
Citat:

Och nej, det är sällsynt att "förnekare" drar upp enstaka väderfenomen som argument för sin sak. Det var därför jag drog det exemplet här. Dessutom har ju "alarmisterna" ett extremt informationsövertag, som i det närmaste gör den diskussion vi för löjlig, för det är ju så tydligt vem som har rätt, dvs jag.
Särskilt vanligt är det kanske inte. Senast det hände var det dock du som anförde just detta.
Senast redigerad av MrArtur 2023-04-05 kl. 12:02.
Citera
2023-04-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag menar de som inte accepterar det vetenskapliga forskningsläget kring uppvärmingen, dess orsak och riskerna detta för med sig och istället förnekar detta.

Särskilt vanligt är det kanske inte. Senast det hände var det dock du som anförde just detta.

Du har till och med missat att det finns olika uppfattningar inom forskarkåren, där många anser att uppvärmningen sedan Lilla istiden primärt är av godo, eller att många välkomnar den höjda CO2-nivån som fortfarande är låg i ett historiskt perspektiv.

Fattas bara att du kommer dragande med 97 %. Det är ta mig tusan Greta Thunberg-nivå på dina argument. Det är inte menat som en komplimang.
Citera
2023-04-05, 16:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Forskningsläget är inte så sjävlkart som du vill göra gällande. Och Flashback är inte en relevant representant för diskussionsklimatet i Sverige, snarare ett lysande undantag!
Citera
2023-04-05, 17:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du har till och med missat att det finns olika uppfattningar inom forskarkåren, där många anser att uppvärmningen sedan Lilla istiden primärt är av godo, eller att många välkomnar den höjda CO2-nivån som fortfarande är låg i ett historiskt perspektiv.

Fattas bara att du kommer dragande med 97 %. Det är ta mig tusan Greta Thunberg-nivå på dina argument. Det är inte menat som en komplimang.
Det är mer än 97 procent enligt de flesta senare studier. Givetvis förnekar du detta också och försöker framställa det som att konsensus är en produkt av Greta. Det är en produkt av publicerad vetenskap och har också kvantifierats genom publicerad vetenskap. Ett otaligt antal gånger.

Den senaste studien jag sett är M. Lynas et al 2021. Över 99 procent.

Den enda skillnaden mellan dig och Greta i er inställning i frågan är att hon kan ta till sig vetenskap. Och det försöker du förlöjliga. Varför? Gillar du inte vetenskap? Varför?
Senast redigerad av MrArtur 2023-04-05 kl. 17:49.
Citera
2023-04-05, 17:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Forskningsläget är inte så sjävlkart som du vill göra gällande.

Hur vet du det?
Citat:

Och Flashback är inte en relevant representant för diskussionsklimatet i Sverige, snarare ett lysande undantag!
Det håller jag med om. Här väller det av klimatförnekare. I den verkliga världen är ni betydligt färre.
Citera
2023-04-05, 19:53
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Jo, men då pratar du om global medeltemperatur. Sommaren 2018 som jag tog som ett "alarmistexempel" var av lokal karaktär, dvs. en väderhändelse som lika gärna kan ha varit slumpmässig.

Nope, medeltemperaturen ökar även här. Sommaren 2018 fanns inte i mätdata d.v.s. över 250år, det tyder på ett ovanligt fenomen. Stockholm hade en juli ekvivalent med Belgrad, det är anmärkningsvärt.
Fler stekhetta somrar i ett tätare intervall visar på en förändring.
Sommar i all ära, det är vintrarna som påverkas mest.
Citera
2023-04-05, 20:22
Medlem
Mike.Andersens avatar
Jag hittade den här i dag. Det är uppenbart att det har varit lika varmt förr i tiden för inte så länge sedan.

The ice in Antarctica has melted before, says study

Citat:
This ice sheet sector in East Antarctica was thinner in the past than it is now, and not particularly long ago either. In fact, it was thinner following the end of the last ice age, when massive ice sheets previously covered North America, northern Europe and southern South America. When these ice sheets melted, they raised the sea level by more than 100 meters.

From the evidence we presented in our study, we concluded that the East Antarctic ice sheet in Queen Maud Land also melted rapidly along its margins between 9,000 to 5,000 years ago, in a period we call the mid-Holocene. At this time, many parts of the world experienced warmer-than-present summers, Rogozhina said.
Citera
2023-04-06, 09:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Hur vet du det?

Det håller jag med om. Här väller det av klimatförnekare. I den verkliga världen är ni betydligt färre.
Hur jag vet det? Jag har läst böcker, försökt sätta mig in i ämnet. Då upptäcker man lätt att mediabilden är starkt vinklad och överdriven, vilket i sin tur leder till ständiga felbeslut.

Dräller inte också i mainstreammedia och den offentliga debatten av självpåtagna klimatexperter? Forskare inom diverse ämnen som i sin forskning accepterar klimatalarmismen som ett axiom, utan att själva veta ett dyft om det är också vanligt.
Senast redigerad av Karman 2023-04-06 kl. 09:12.
Citera
2023-04-06, 09:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Nope, medeltemperaturen ökar även här. Sommaren 2018 fanns inte i mätdata d.v.s. över 250år, det tyder på ett ovanligt fenomen. Stockholm hade en juli ekvivalent med Belgrad, det är anmärkningsvärt.
Fler stekhetta somrar i ett tätare intervall visar på en förändring.
Sommar i all ära, det är vintrarna som påverkas mest.
Ja det stämmer, men nu var det en enskild sommar dvs. 2018 som jag tog som ett exempel. Det finns ju andra överdrifter och lögner också som ständigt trumpetas ut i media, tex. att antalet oväder och "katastrofväder" ökar, vilket inte är vetenskapligt belagt.

Och visst, medeltemperauren har som sagt gått upp. Men frågan är varför, det är inte helt bevisat. Tex. så började temperaturerna stiga redan 1850, efter lilla istiden, och det kan rimligen inte haft något med mänskligt genererade växthusgaser att göra.
Citera
2023-04-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag hittade den här i dag. Det är uppenbart att det har varit lika varmt förr i tiden för inte så länge sedan.
Det är inte något riktigt bra sätt att mäta snabba temperaturvariationer eftersom det tar lång tid för is som den på Antarktis att smälta. Antarktis is minskar idag och även om temperaturen slutade stiga skulle det ta hundratals år för den att anpassa sig till den temperatur vi har idag. Det du mäter är snarare att Antarktis var varmare strax efter senaste istidens slut än på 1800-talet.

Det är samma som att folk nämner att det fanns träd längre upp i fjällen under bronsåldern. Bara för att det snabbt blir varmare idag innebär inte det att det plötsligt kommer stå fullvuxna träd där även om temperaturen flyttat så långt uppåt att de långsamt kan börja kolonisera nya områden.
Citera
2023-04-06, 09:39
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Hur jag vet det? Jag har läst böcker, försökt sätta mig in i ämnet. Då upptäcker man lätt att mediabilden är starkt vinklad och överdriven, vilket i sin tur leder till ständiga felbeslut.

Dräller inte också i mainstreammedia och den offentliga debatten av självpåtagna klimatexperter? Forskare inom diverse ämnen som i sin forskning accepterar klimatalarmismen som ett axiom, utan att själva veta ett dyft om det är också vanligt.
Det finns hur mycket böcker och litteratur på nätet som helst som ger en felaktig bild. Den som innehar en felaktig bild tenderar dessutom att välja sådan litteratur i uteslutande utsträckning.

Det är ju trots allt ett tvärvetenskapligt område. Så jag föreslår att du istället gör litteratursökningar bland den vetenskapliga litteraturen där du tänker på din egen bekräftelsebias i dina söktermer.

Var har du exempelvis läst något så verklighetsfrånvänt som att det inte skulle föreligga ett starkt dominerande vetenskapligt konsensus?
Citera
2023-04-06, 12:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det finns hur mycket böcker och litteratur på nätet som helst som ger en felaktig bild. Den som innehar en felaktig bild tenderar dessutom att välja sådan litteratur i uteslutande utsträckning.

Det är ju trots allt ett tvärvetenskapligt område. Så jag föreslår att du istället gör litteratursökningar bland den vetenskapliga litteraturen där du tänker på din egen bekräftelsebias i dina söktermer.

Var har du exempelvis läst något så verklighetsfrånvänt som att det inte skulle föreligga ett starkt dominerande vetenskapligt konsensus?
Primärt baserar jag min kunskap på Lennart Bengtssons populärvetenskapliga och nyligen uppdaterade bok "Vad händer med klimatet"? Har du inte läst den, kan jag verkligen rekommendera dig att läsa den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in