Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-06, 13:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Primärt baserar jag min kunskap på Lennart Bengtssons populärvetenskapliga och nyligen uppdaterade bok "Vad händer med klimatet"? Har du inte läst den, kan jag verkligen rekommendera dig att läsa den!
Vad står det i den om konsensus?
Citera
2023-04-06, 14:44
Medlem
Citat:
Primärt baserar jag min kunskap på Lennart Bengtssons populärvetenskapliga och nyligen uppdaterade bok "Vad händer med klimatet"? Har du inte läst den, kan jag verkligen rekommendera dig att läsa den!
Sen LB tänkte gå med i lobbygruppen GWPF och fick kritik av det från sina kollegor har han radikaliserats rejält, så numera vinklar han vetenskapen så mycket som möjligt. För all del kan man läsa boken om man vill ha en något sansad syn från skeptikersidan, men att ha den som primär källa ger inte en bra bild av forskningsläget.
Citera
2023-04-06, 16:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad står det i den om konsensus?
Du får väl ta och läsa boken...
Citera
2023-04-06, 16:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sen LB tänkte gå med i lobbygruppen GWPF och fick kritik av det från sina kollegor har han radikaliserats rejält, så numera vinklar han vetenskapen så mycket som möjligt. För all del kan man läsa boken om man vill ha en något sansad syn från skeptikersidan, men att ha den som primär källa ger inte en bra bild av forskningsläget.
Jag anser att den ger en balanserad och mycket trolig beskrivning av läget inom klimatforskningen.

Boken bygger ju till stora delar på IPCC:s forskningsrapporter, så inget kontroversiellt där. Och jag kan ju säga att jag litar 100 ggr mer på Lennart Bengtssons statistik och bedömningar än alla "Erika Bjerström" i världen...
Citera
2023-04-06, 16:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du får väl ta och läsa boken...
Hur vet du det?
Var ju frågan. Vill du inte berätta?
Kanske MidlifeMommy vill svara?
Eller häver ni bara ur påståenden om saker ni inte vet hur ni vet eller en vet att ni inte vet eller inte vet att ni inte vet?
Senast redigerad av MrArtur 2023-04-06 kl. 16:58.
Citera
2023-04-06, 17:17
Medlem
Citat:
Jag anser att den ger en balanserad och mycket trolig beskrivning av läget inom klimatforskningen.
Du sa att du använt boken som primär källa. Det låter inte som du hade tillräckligt med kunskaper innan för att kunna avgöra hur balanserad den är. Jag har tyvärr inte hållit mig a jour med populärvetenskapliga böcker i ämnet så jag kan ge en bra rekommendation.
Citat:
Boken bygger ju till stora delar på IPCC:s forskningsrapporter, så inget kontroversiellt där.
Om du har IPCC som facit för vad som är rätt kanske du borde hålla dig till de rapporterna istället. Har du läst dem tillräckligt noga för att kunna säga om LB ger en rättvisande bild? Det finns gott om folk som säger att de baserar sig på IPCC samtidigt som de vinklar som de själva vill.
Citera
2023-04-07, 07:04
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ja det stämmer, men nu var det en enskild sommar dvs. 2018 som jag tog som ett exempel. Det finns ju andra överdrifter och lögner också som ständigt trumpetas ut i media, tex. att antalet oväder och "katastrofväder" ökar, vilket inte är vetenskapligt belagt.

Och visst, medeltemperauren har som sagt gått upp. Men frågan är varför, det är inte helt bevisat. Tex. så började temperaturerna stiga redan 1850, efter lilla istiden, och det kan rimligen inte haft något med mänskligt genererade växthusgaser att göra.

Som sagt de varmaste åren har inträffat detta sekel, utvecklingen ligger i linje med beräkningar. Se det så här: en budget görs sedan följer man upp utfallet.

Det är bevisat att människans klimatrelaterade utsläpp leder till klimatförändringar, dessutom går utsläppen mkt snabbare än de som föranledde PETM.

Vid en övergång till nytt klimat sker en övergång varvid väderhändelser blir vanligare och vanligare e.x. varmare vintrar, till slut är övergången ett faktum.

Det åligger kritikerna att lägga fram hållbara argument baserade på granskningsbart underlag, ännu så länge har inget sådant framkommit, bara pseudovetenskaplig rappakalja.
Kritikerna kan ställa upp andra modeller och låta dessa granskas av andra, men icke! Narrativet om konspiration är i sig själv ett bevis på hur dåligt förankrad kritiken är. Sagor är viktigare än fakta.
Citera
2023-04-07, 07:09
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Som sagt de varmaste åren har inträffat detta sekel, utvecklingen ligger i linje med beräkningar. Se det så här: en budget görs sedan följer man upp utfallet.

Det är bevisat att människans klimatrelaterade utsläpp leder till klimatförändringar, dessutom går utsläppen mkt snabbare än de som föranledde PETM.

Vid en övergång till nytt klimat sker en övergång varvid väderhändelser blir vanligare och vanligare e.x. varmare vintrar, till slut är övergången ett faktum.

Det åligger kritikerna att lägga fram hållbara argument baserade på granskningsbart underlag, ännu så länge har inget sådant framkommit, bara pseudovetenskaplig rappakalja.
Kritikerna kan ställa upp andra modeller och låta dessa granskas av andra, men icke! Narrativet om konspiration är i sig själv ett bevis på hur dåligt förankrad kritiken är. Sagor är viktigare än fakta.
-
När inträffar den lilla istiden tror du?
2040 eller 50?
Citera
2023-04-07, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna

Vilka utsläpp skulle det varit?
Spetsade stenåldersmänniskorna sina majbrasor?
Vad kan de ha lagt i sina majbrasor så att det blev så varmt att skogen växte tät ända upp till norra ishavets kust?
Citera
2023-04-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
När inträffar den lilla istiden tror du?
2040 eller 50?
Den har redan inträffat flera gånger senaste decennierna, i alla fall om man skall tro somliga klimatförnekare som gång efter annan förutspått att temperaturen är på väg att rasa.
https://skepticalscience.com/pics/ArchibaldMidLat.png
Citera
2023-04-07, 17:12
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den har redan inträffat flera gånger senaste decennierna, i alla fall om man skall tro somliga klimatförnekare som gång efter annan förutspått att temperaturen är på väg att rasa.
https://skepticalscience.com/pics/ArchibaldMidLat.png
-
Klimatförnekare är en trams term för klimatreligiösa.
Ai vet ur man löser det problemet.
https://nypost.com/2023/03/30/married-father-commits-suicide-after-encouragement-by-ai-chatbot-widow/

”Exakthet på 97 procent”
Senaste gången en miniistid inträffade var för drygt 300 år sedan, mellan år 1645 och 1715. Då frös bland annat den brittiska floden Themsen till is.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-jorden-pa-vag-mot-liten-istid
Citera
2023-04-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
Klimatförnekare är en trams term för klimatreligiösa.
Det är en term med motsvararande laddning som klimatalarmist eller som du tycks föredra -religiös.
Citat:
”Exakthet på 97 procent”
Senaste gången en miniistid inträffade var för drygt 300 år sedan, mellan år 1645 och 1715. Då frös bland annat den brittiska floden Themsen till is.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...ot-liten-istid
Tyvärr har media ofta inte kompetens att bedöma trovärdighet hos forskningsresultat de, som det tycks slumpvis, råkar få se. Det här är en sån där nonsensnyhet där Zharkova fick dra tillbaka en artikel efter att allvarliga fel hittats i den, och även då:
Citat:
En kortare period av nedkylning, som de brittiska forskarna förutser, skulle sannolikt vara en tillfällig nedgång i den globala uppvärmningen.

Den "lilla istiden" var f.ö. ett fenomen i Nordatlanten, inte global. Det hade varit en långsamt avsvalnande trend i årtusenden, men effekten vart extra dramatisk här. Themsen har dessutom frusit till emellanåt under mycket lång tid:
https://en.wikipedia.org/wiki/River_Thames_frost_fairs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in