Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Bor du på Nordpolen?

Här i Göteborg var det mycket varmt, vilket också hade som resultat ett antal regnbyar med vind från havet.

Det bästa man kunde göra som jobbare var att bo i de östra delarna och jobba i väst, så fick man medvind hela vägen. För mig var det tvärtom då jag bodde i Frölunda men jobbade i Kållered.

Man var antingen dyngsur av hetta, eller av regn. Det enda trevliga med det senare var att man genom sjöbrisen kunde känna doften av havet, och som jag tror kom det även från själva marken, som är gammal havsbotten.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Då befann du dig nog inte i Sverige det året...

Stockholms skärgård. Kolla någon online tjänst typ temperatur.nu så ser du att det var jäkligt kallt i juni 2018. Jag skulle cykla en gång i början av juni och höll på att cykla åt helvete på grund av frost på asfalten.
Citera
2023-04-02, 22:54
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Stockholms skärgård. Kolla någon online tjänst typ temperatur.nu så ser du att det var jäkligt kallt i juni 2018. Jag skulle cykla en gång i början av juni och höll på att cykla åt helvete på grund av frost på asfalten.

Början av juni 2018 var det några kalla nätter, det stämmer. Juni blev ändå varmare än normalt. Enstaka kyliga dagar gör ingen skillnad om snittet är högre, se på bilden, 1,5 till 2°C varmare för östra Svealand.

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.136985.1537173997!/image/tmp_avv1806_1806.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/tmp_avv1806_1806.png

Citat:
Ursprungligen postat av SMHI
Efter den exceptionella värmen i maj följde en junimånad med mer typiskt och varierat svenskt sommarväder, framför allt i mitten av månaden. Längst i söder var det dock sommarvärmen som dominerade och där blev juni 2018 en av de allra varmaste på 100 år.

Natten till den 3 juni rapporterades en tropisk natt från Vinga med 20,1° i minimitemperatur. Detta är ett rekordtidigt datum för en tropisk natt i Sverige. Under dagen kulminerade försommarhettan med 32,7° i Oskarshamn och Gladhammar i Småland. Flera stationer i Götaland och Svealand rapporterade de högsta junitemperaturerna på över 40 år. I Norrköping och Uppsala var det den varmaste junidagen sedan 1947 med 31,2° respektive 31,5°.

En högtrycksrygg växte in från nordväst till nationaldagen den 6 juni. Lokal nattfrost förekom i Svealand och Götaland med exempelvis -2,1° i Tullinge i Sörmland och -0,4° vid Jönköpings flygplats.

Juni 2018 - Svalt och regnigt kring midsommar

SMHI har ett faktablad från 2011 om värmeböljor inkl. den beryktade år 1975 när folk sov på balkongerna.

Faktablad nr 49 -2011

Men visst jag hade gärna sett någon fördjupad analys över senares års värmeböljor inklusive de upptagna i Faktablad 49 ovanför för att se trender i extremvärden d.v.s. tecken på klimatförändringen.
Citera
2023-04-03, 09:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Mars var kallare än normalårsperioden. Början av april var också kall, sen kom den extrema värmen i maj. I norra Norrland var sommaren 2018 inte varmast, ett avlångt land där både väder och klimat skiljer sig åt.
Du varken tänker eller reflekterar över inläggen du svarar på, svaren kommer via den inre telepromptern, färgat av tung ideologisk faktaresistens.
Du förstår inte mitt inlägg. Jag tog upp sommaren 2018 (inte mars 2018) som ett exempel på hur enstaka väderhändelser ständigt används av "alarmisterna" i debatten som ett bevis för klimatförändringar, men när väderhändelser går i för dem fel riktning, är det knäpptyst. Alternativt beror också det på klimatförändringar...

https://twitter.com/bolund/status/1641742539593056258
Citera
2023-04-03, 12:00
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Du förstår inte mitt inlägg. Jag tog upp sommaren 2018 (inte mars 2018) som ett exempel på hur enstaka väderhändelser ständigt används av "alarmisterna" i debatten som ett bevis för klimatförändringar, men när väderhändelser går i för dem fel riktning, är det knäpptyst. Alternativt beror också det på klimatförändringar...

Mars 2018 var kallare ändå blev sommaren den varmaste uppmätta, som sagt enstaka månader eller t.o.m. år kan bli kallare än normalårsperioden, i det stora hela ökar medeltemperaturen.
Att de varmaste åren inträffat efter år 2000 är ingen slump, nu blir åren ännu varmare och de gamla rekorden ersätts med nya.
Citera
2023-04-03, 12:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Vad tycker du om argumenten (punkt 1 till 5), med jetströmmar och "polar vortex"? Vad har du för invändningar förutom att kallt väder och snö inte borde kunna förekomma samtidigt som en global uppvärmning?
Senast redigerad av MrArtur 2023-04-03 kl. 12:09.
Citera
2023-04-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad tycker du om argumenten (punkt 1 till 5), med jetströmmar och "polar vortex"? Vad har du för invändningar förutom att kallt väder och snö inte borde kunna förekomma samtidigt som en global uppvärmning?

"2. När polarområdena värms snabbare än resten av planeten minskar skillnaden i temperatur mellan polerna och områdena runt dem. Det gör att klimatsystemen, som får sin kraft av temperaturskillnaden och som förut varit stabila, nu blir oförutsägbara och instabila."

Mindre "kraft" (temperaturskillnad mellan tropikerna och polerna) gör att vädersystemen får mindre energi, dvs är mer stabila. Inte mindre stabila, som Bolund skriver.
Citera
2023-04-03, 14:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
"2. När polarområdena värms snabbare än resten av planeten minskar skillnaden i temperatur mellan polerna och områdena runt dem. Det gör att klimatsystemen, som får sin kraft av temperaturskillnaden och som förut varit stabila, nu blir oförutsägbara och instabila."

Mindre "kraft" (temperaturskillnad mellan tropikerna och polerna) gör att vädersystemen får mindre energi, dvs är mer stabila. Inte mindre stabila, som Bolund skriver.
Ogiltigförklarar det resonemanget kring påverkan på jetströmmar och polar vortex?

https://www.nature.com/articles/nclimate3136

https://sos.noaa.gov/catalog/datasets/earthnow-how-does-the-arctic-affect-extreme-weather/

https://www.nature.com/articles/s41467-018-05256-8
Senast redigerad av MrArtur 2023-04-03 kl. 14:28.
Citera
2023-04-03, 15:15
Medlem
Citat:

Klimatkrisen som Per Bolund nämner borde han ha upplevt under barndomen. Alla som har växt upp under 70-80 talet borde känna igen denna "klimatkris".

Per är ledamot i Sveriges riksdag, men han tillåter inte vem som helst att kommentera på hans Twitter sida. Bara av den anledningen så sågar jag tönten i allt vad han skriver.
Senast redigerad av MedelJanne 2023-04-03 kl. 15:20. Anledning: Autokorrigering borde förbjudas!!!
Citera
2023-04-05, 08:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag pratar inte om dessa teorier, utan om hur debatten förs. "Alarmisterna" (om vi nu ska kalla dem så) gapar ju ständingt för minsta väderförändring, de tycks tro att det går att konservera något klimat och att det ska bestå i all framtid. Naturligtvis en helt befängd tanke, som saknar all vetenskaplig förankring.

Sjävklart är inte de verkliga klimatexperterna inne på denna linje, men det är ju så debatten till stor del förs av de okunniga papegojorna som för ut sitt buskap, tex. i public service 24/7. Och i det läget tog jag sommaren 2018 som ett exempel på detta. Den som orkar kan ju lätt få fram fakta på att somrarna 1858, 1901, 1914 och 1937 var på ungefär samma nivå som sommaren 2018. Allt blir så otroligt överdrivet och felvinklat. Vem tjänar på det? Det bör folk fråga sig.
Citera
2023-04-05, 08:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Mars 2018 var kallare ändå blev sommaren den varmaste uppmätta, som sagt enstaka månader eller t.o.m. år kan bli kallare än normalårsperioden, i det stora hela ökar medeltemperaturen.
Att de varmaste åren inträffat efter år 2000 är ingen slump, nu blir åren ännu varmare och de gamla rekorden ersätts med nya.
Jo, men då pratar du om global medeltemperatur. Sommaren 2018 som jag tog som ett "alarmistexempel" var av lokal karaktär, dvs. en väderhändelse som lika gärna kan ha varit slumpmässig.
Citera
2023-04-05, 10:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag pratar inte om dessa teorier, utan om hur debatten förs. "Alarmisterna" (om vi nu ska kalla dem så) gapar ju ständingt för minsta väderförändring, de tycks tro att det går att konservera något klimat och att det ska bestå i all framtid. Naturligtvis en helt befängd tanke, som saknar all vetenskaplig förankring.

Sjävklart är inte de verkliga klimatexperterna inne på denna linje, men det är ju så debatten till stor del förs av de okunniga papegojorna som för ut sitt buskap, tex. i public service 24/7. Och i det läget tog jag sommaren 2018 som ett exempel på detta. Den som orkar kan ju lätt få fram fakta på att somrarna 1858, 1901, 1914 och 1937 var på ungefär samma nivå som sommaren 2018. Allt blir så otroligt överdrivet och felvinklat. Vem tjänar på det? Det bör folk fråga sig.
Du gjorde ju narr av Bolunds argument utan att bemöta dem. Det var ju just ett bemötande av argumenten (punkt 1 till 5) och hur slutsatsen följde av dessa, jag efterfrågade av dig.

Vidare är det i det närmaste uteslutande förnekare som lyfter enskilda kalla väder som ett argument mot den globala uppvärmningen. Följt av påståendet att det är så alarmisterna håller på, fast i omvänd riktning.

Och exakt detta har du och endast du och kanske andra förnekare framfört och gett exempel på.
Citera
2023-04-05, 11:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Du gjorde ju narr av Bolunds argument utan att bemöta dem. Det var ju just ett bemötande av argumenten (punkt 1 till 5) och hur slutsatsen följde av dessa, jag efterfrågade av dig.

Vidare är det i det närmaste uteslutande förnekare som lyfter enskilda kalla väder som ett argument mot den globala uppvärmningen. Följt av påståendet att det är så alarmisterna håller på, fast i omvänd riktning.

Och exakt detta har du och endast du och kanske andra förnekare framfört och gett exempel på.
Vad menar du med "förnekare"? Måste man ansluta sig 100% till det narrativ som sprids i media, för att inte kallas förnekare? Ska det inte gå att ha en en bred diskussion kring ämnet, utan att diverse eptitetklistrande på motståndaren görs? Inser du inte hur sjukt det är? Bara det i sig är ett bevis att något inte står rätt till i den här debatten och att här finns minst en hund begraven.

Och nej, det är sällsynt att "förnekare" drar upp enstaka väderfenomen som argument för sin sak. Det var därför jag drog det exemplet här. Dessutom har ju "alarmisterna" ett extremt informationsövertag, som i det närmaste gör den diskussion vi för löjlig, för det är ju så tydligt vem som har rätt, dvs jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in