2023-04-04, 16:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Filter-Mattias var en hang around avseende både Kevin och Quick. Han hade noll påverkan på dessa falls utveckling, trots att han skrek högst.

Det kanske var revanschlustan detta väckte som gjorde att han gick all in på att på obefintliga grunder peka ut en oskyldig man som statsministermördare.

För varje upplaga av sagoboken så backar Thomas Pettersson från sina tvärsäkra påståenden.
Nja snarare tillför nya saker. Bland annat det om den pendlande kollegan som råkat höra herr Engström prata i telefon med "någon" efter mordet. Han tyckte att det var märkligt att Engström inte förekommit i utredningen så han skickade ett brev till LGWP drygt 30(!) år efter mordet, efter att mordet "återigen aktualiserats" . Telefonsamtalet hade handlat om förväxlingen, "... så att den han pratade med skulle förstå att det var han som sprang in i Thulegatan" står det i brevet. Han hade sagt till TP att han blivit illa berörd av det där samtalet och inte pratat om det med någon. Det sista låter knappast som det skulle varit det menlösa "förhöret" den 10 mars. "Genom åren har jag tänkt många gånger på det jag hörde" skrev han vidare i brevet till LGWP. Han sa att det var den 3 mars "men var inte hundra på det". Samtalet skulle dock ägt rum mellan 7-8, förhöret hölls vid 10-tiden. Min gissning är att det handlade om att övertyga en misstänksam bekant (WG?) om att det skett en förväxling.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-04 kl. 16:35.
Citera
2023-04-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
1. Jo, den här punkten vet jag inte varför du hela tiden tar upp när den inte stämmer för fem öre.
LP pratade mycket på plats. Hon hade konversationer med både SE och GS och sa saker rakt ut.

SE beskriver henne inte heller att hon var helt sansad heller. Han säger under omständigheterna sansad.
"Engström började samtala med Lisbeth Palme. Hon var upphetsad, men stundtals sansad. Hon ropade efter ambulans ett par gånger i minuten."

Där är för övrigt en till detalj han har rätt på. Att hon skrek på ambulans.

2. Att han tar fel på en ung blond tjej som är bredvid en annan ung blond tjej är inte superkonstigt.

3. Vet du exakt hur OP vändes och hur han låg i olika skeden? Det är det ingen som listat ut med säkerhet hittils.

4. Jag hittade en till grej SE har rätt om i IWs förhör.

"Ett 10-tal personer uppehöll sig runt platsen."

SE "Vid Engströms återkomst till platsen stod det cirka 10 personer som kommit till platsen."

Jag hittar inte riktigt var du har fått det här med polisernas position. Så det får du gärna länka.

5. De var redan borta vid Luntmakargatan när SE kom på det där med signalementet. Att de är borta när han kommer fram är inte märkligt. De var inte kvar någon längre tid där.

6. Om nu det är korrekt angivet exakt vad han sa om det. Både YN och AD är ju där och uppger hans klädsel.

7. Det vet jag inte varifrån du får. Enda stället jag hittade om när AB fick reda på att det är Palme är det här från hypnosförhören:
A: När får du reda på vem det är som är skjuten?
B: Polisen kom (ohörbart)
A: Så du visste inte innan dess?
B: Nej.

Och SE säger att han sa det efter att poliserna kom. Så den biten stämmer.

8. Jag vet inte ens vad det där ska visa. Vilket intresse hade inte "skruvats upp"? Och vem påstår att det var uppskruvat?

Då fattar jag inte varför GS säger att Lisbeth var okontaktbar och han försökte 3 gånger..

När Engström beskriver så var hon behärskad och kunde svara , för du missar att han ställer frågor och hon svarar..

Att hon skriker om Ambulans och andra saker betyder inte att hon var kontaktbar ..

Så varför fick inte GS svar från Lisbeth och påstår att hon var okontaktbar ?

Sen har KJ koll på Lisbeth så hon inte ska putta bort Hage och Glantz samt att hon springer fram och tillbaka..

Så att hon och Engström har en konversation är osannolik..

Du kanske menar att Engström snappar upp ord som Lisbeth skriker ut men det är inte alls så han beskriver det..
Citera
2023-04-04, 16:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nja snarare tillför nya saker. Bland den om den pendlande kollegan som råkat höra herr Engström prata i telefon med "någon" efter mordet. Han tyckte att det var märkligt att Engström inte förekommit i utredningen så han skickade ett brev till LGWP drygt 30(!) år efter mordet, efter att mordet "återigen aktualiserats" . Telefonsamtalet hade handlat om förväxlingen, "... så att den han pratade med skulle förstå att det var han som sprang in i Thulegatan" står det i brevet. Han hade sagt till TP att han blivit illa berörd av det där samtalet och inte pratat om det med någon.

Vilken oerhörd substans. "Sagt till TP". Det handlar om fel gata dessutom.

Är det det här mailet det gäller? https://drive.google.com/file/d/1b_4RJXCB7MoRwxCW_5XPI0LlRLjhhjvk/view
Isåfall är det ju ganska långt ifrån vad TP uppger konstigt nog.

"Min minnesbild av Stig E är att det var "rekorderlig" man som jag i ett sådant här sammanhang hade haft fullt förtroenden för."
Citera
2023-04-04, 16:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Då fattar jag inte varför GS säger att Lisbeth var okontaktbar och han försökte 3 gånger..

När Engström beskriver så var hon behärskad och kunde svara , för du missar att han ställer frågor och hon svarar..

Att hon skriker om Ambulans och andra saker betyder inte att hon var kontaktbar ..

Sen har KJ koll på Lisbeth så hon inte ska putta bort Hage och Glantz samt att hon springer fram och tillbaka..

Du kanske menar att Engström snappar upp ord som Lisbeth skriker ut men det är inte alls så han beskriver det..

Det stämmer ju märkligt nog överens med SE som säger att hon var stundtals samlad. Efter tredje försöket fick han ju kontakt och hade ett samtal med henne.

Att GS fick kontakt med henne betyder att hon är kontaktbar.

Men ändå uppger AH att hon svarar på frågan om var gm tog vägen under den tiden. Var det en fråga hon bara hittade på för att sedan att svara på? Antagligen är ju frågeställaren den som uppger att han frågar. Märkligt nog uppger ju AH och SE identiska uppgifter om hennes svar dessutom.
Citera
2023-04-04, 16:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vilken oerhörd substans. "Sagt till TP". Det handlar om fel gata dessutom.

Är det det här mailet det gäller? https://drive.google.com/file/d/1b_4RJXCB7MoRwxCW_5XPI0LlRLjhhjvk/view
Isåfall är det ju ganska långt ifrån vad TP uppger konstigt nog.

"Min minnesbild av Stig E är att det var "rekorderlig" man som jag i ett sådant här sammanhang hade haft fullt förtroenden för."
Thulegatan=Tunnelgatan(?).

"Det var inget förhör och det var ingen journalist. Jag blev väldigt illa berörd av det jag hörde men pratade aldrig med Stig om det. Inte med någon annan på Skandia heller, ja inte med någon".

Uppenbarligen var det något som skavde rejält när han efter drygt 30 år beslutade sig för att skriva till LGWP. Det här var innan Engström blev presenterad som misstänkt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-04 kl. 16:47.
Citera
2023-04-04, 16:46
Medlem
Citat:
Det stämmer ju märkligt nog överens med SE som säger att hon var stundtals samlad. Efter tredje försöket fick han ju kontakt och hade ett samtal med henne.

Att GS fick kontakt med henne betyder att hon är kontaktbar.

Men ändå uppger AH att hon svarar på frågan om var gm tog vägen under den tiden. Var det en fråga hon bara hittade på för att sedan att svara på? Antagligen är ju frågeställaren den som uppger att han frågar. Märkligt nog uppger ju AH och SE identiska uppgifter om hennes svar dessutom.

Nu är du bara märklig..

Om GS menar att hon inte kan svara på frågor så är det väl ett bevis på att hon inte är samlad nog att förstå frågornas innebörd ?

Engström menar att han hade ett samtal med frågor och svar...Inte att han snappade upp ord som Lisbeth skrek ut..

Du vet innerst inne skillnaden.

Det är alltid samma visa , du tror på Engströms berättelse och jag tror inte på den..

Det är också det som blir skillnaden på att ha Engström som misstänkt och oskyldig
Citera
2023-04-04, 16:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Thulegatan=Tunnelgatan(?).

"Det var inget förhör och det var ingen journalist. Jag blev väldigt illa berörd av det jag hörde men pratade aldrig med Stig om det. Inte med någon annan på Skandia heller, ja inte med någon".

Uppenbarligen var det något som skavde rejält när han efter drygt 30 år beslutade sig för att skriva till LGWP. Det här var innan han blev misstänkt, först av Filter, sedan av åklagaren.

Läste du ens mailet? Anledningen till att han hör av sig är för att han upplever att SE inte blir trodd på.

"Stig ett nyckelvittne?? Ja, om jag får-ha en uppfattning. vad säger det han berättar om Lisbets agerande och de uppgifter om mördaren som hon ger stig kan det inte vara så att Lisbet fick en-"klar" bild av mördaren. Förvirrad var hon helt klart, men. . .
jag anar i mycket av det jag läst att man inte fick något förtroende för det Stig berättade.
Min minnesbild av Stig E är att det var "rekorderlig" man som jag i ett sådant här sammanhang hade haft fullt förtroenden för."

Det är alltså helt motsatt mot vad TP uppger
Citera
2023-04-04, 16:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Om två personer tror något så blir det inte fakta.

(Det räcker inte ens om 100 personer tror något.)

Det är väl på grund av såna korkade felslut som Thomas Pettersson blev mindre och mindre tvärsäker för varje upplaga av sagoboken.

Om samma sak verifieras av två oberoende källor så ökar trovärdigheten för denna sak väsentligt. I detta fall alltså detaljen att SE drack efter ordinarie arbetstid.

Det är grundläggande källkritik inom vetenskapen.

Den som står för "korkade sagor" är dessvärre du själv.

Skandiamannen hade använt dig som rundningskon.
Citera
2023-04-04, 16:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nu är du bara märklig..

Om GS menar att hon inte kan svara på frågor så är det väl ett bevis på att hon inte är samlad nog att förstå frågornas innebörd ?

Engström menar att han hade ett samtal med frågor och svar...Inte att han snappade upp ord som Lisbeth skrek ut..

Du vet innerst inne skillnaden.

Det är alltid samma visa , du tror på Engströms berättelse och jag tror inte på den..

Det är också det som blir skillnaden på att ha Engström som misstänkt och oskyldig

Det är väl ni som är märkliga som gång på gång hävdar att GS inte får kontakt med henne trots att han själv uttryckligen säger det.
"Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon:

"Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbeth Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!"

Att han inte får kontakt direkt är inte samma sak som att hon inte är kontaktbar. Han får ju uppenbarligen kontakt.

Och ja, både SE och AH uppger att hon svarade på samma fråga. På samma sätt. Har både SE och AH fel?
Citera
2023-04-04, 16:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Läste du ens mailet? Anledningen till att han hör av sig är för att han upplever att SE inte blir trodd på.

"Stig ett nyckelvittne?? Ja, om jag får-ha en uppfattning. vad säger det han berättar om Lisbets agerande och de uppgifter om mördaren som hon ger stig kan det inte vara så att Lisbet fick en-"klar" bild av mördaren. Förvirrad var hon helt klart, men. . .
jag anar i mycket av det jag läst att man inte fick något förtroende för det Stig berättade.
Min minnesbild av Stig E är att det var "rekorderlig" man som jag i ett sådant här sammanhang hade haft fullt förtroenden för."

Det är alltså helt motsatt mot vad TP uppger
Visst har jag läst mejlet och jag har läst vad vederbörande har sagt till TP.

Tycker du inte det är märkligt att han efter 30 års tystnad börjar skriva om herr Engström? Självklart är det något som skavt. Jag tror inte TP har hittat på det där samtalet han haft med kollegan. Då hade nog någon TP-belackare skrapat fram det för länge sedan, LGWP har hans mejladress, om inte annat. Vi får nog utgå ifrån att det stämmer det som TP skriver i boken och säger i Filterpodden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-04 kl. 16:59.
Citera
2023-04-04, 16:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om samma sak verifieras av två oberoende källor så ökar trovärdigheten för denna sak väsentligt. I detta fall alltså detaljen att SE drack efter ordinarie arbetstid.

Det är grundläggande källkritik inom vetenskapen.

Den som står för "korkade sagor" är dessvärre du själv.

Skandiamannen hade använt dig som rundningskon.

Vad bra att samtalet mellan SE och LP verifieras av två oberoende källor då.
Citera
2023-04-04, 16:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Bra sammanfattat. Inte nog med det, SE hävdar att LP uppskattade det som till exempel AH gjorde.

Det låter som en ren gissning.

Rimmar inte särskilt bra med AH:s beskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in