2023-04-09, 19:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
OK. Det är karaktäristiskt för statsministermördare att ha kontrollbehov enligt dig?

Du kanske är något på spåren här!

Lägg till dessa punkter i din klarsynta analys:

- SE var noga med att knäppa sin rock innan han gick ut på gatan --> OCD.
- SE var noga med att kontrollera sin utstämplingstid --> OCD.
- SE var noga med att gå igenom arbetad övertid under kvällen, arbetsuppgifter som skulle slutföras före semestern och den annalkande fjällresan med tillhörande packningsbestyr med väktarna på under 20 sekunder innan han lämnade Skandia--> OCD
- SE gick tillbaka till Skandia för att kontrollera när bussen gick från Odenplan istället för att bara gå till Odenplan och vänta på nattbussen --> OCD.
- SE ville hjälpa polisen att ta bort ett felaktigt signalement --> OCD.

Finns det någon psykolog i tråden som vågar sig på en diagnos?

Tror inte en psykolog är till någon större hjälp i fråga om detta (5 års utbildning).

En psykiater däremot ... (Över 12 års utbildning.)

Nej, 1-2 upprepningar är inom normalintervallet. Men när det börjar bli ett halvdussin ...

Ja, då är det ett tecken på något slags kontroll-tvång, tror jag. Eller möjligen, ihärdig energi ...
Citera
2023-04-09, 19:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tror inte en psykolog är till någon större hjälp i fråga om detta (5 års utbildning).

En psykiater däremot ... (Över 12 års utbildning.)

Nej, 1-2 upprepningar är inom normalintervallet. Men när det börjar bli ett halvdussin ...

Ja, då är det ett tecken på något slags kontroll-tvång, tror jag. Eller möjligen, ihärdig energi ...
Hur lyder din förklaring till att SE kan känna till OPs blodfria bröst?
Citera
2023-04-09, 19:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hur lyder din förklaring till att SE kan känna till OPs blodfria bröst?

Kan du utveckla med citat och hänvisningar? Känner inte till den detaljen alls ...

AH tar, i boken, upp sina blodiga händer efter att hon hade gjort hjärtkompressioner.

Då måste bröstkorgen ha varit blodig.
Citera
2023-04-09, 19:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Lite fler sjukt specifika saker SE har rätt om. Detta gällande hur OP låg och var det kom blod.

När SE kommer fram är det två personer framme vid kroppen och OP är liggandes på rygg.
Detta stämmer överens med hur AH beskriver det.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-C

"F: På vilket sätt låg han när du höll på, låg han då på rygg?
H: På rygg ja, i och för sig är det farligt att vända en människa som har invärtes skador på rygg men han låg i framstupa sidoläge och har han ingen puls då spelar det ingen roll om han sitter, ligger eller står...
F: I vilket läge låg han när du kom fram till...
H: Då låg han i framstupa, inte exakt eftersom han hade fallit så.
F: På vilken sida låg han?
H: Han låg på höger sida, lutad höger."

Han föll alltså så att han låg i framstupa sidoläge och låg så under tiden GM hade möjlighet att se kroppen från ett rimligt avstånd. Men när SE kommer fram ligger han på rygg. Precis som SE säger. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-B"Där såg han en person liggande på rygg med fötterna åt Engströms håll och huvudet mot det håll där den lilla T-banenedgången till Hötorget är belägen."

Det är bara en av två saker han har rätt om här. Den andra är en så specifik detalj att den nästan på egen hand kan bekräfta honom som varande på platsen.
Det är OPs blodfria bröst. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
"Jag observerade inte massa blod i bröstet som det rätteligen skulle ha varit i så fall."

Det är en väldigt märklig detalj att bara gissa på. Det råkar också som så ofta med SE stämma med verkligheten, vi kan här se OPs kläder efteråt http://www.itdemokrati.nu/page16.html
Som ni ser är bröstet på skjortan och slipsen nästan helt blodfria.
Att SE som skjuter bakifrån och springer därifrån medan OP ligger i framstupa sidoläge ska ha koll på hurvida det är blod på bröstet eller inte, det faller på sin egen orimlighet. Dessutom när det rimliga borde vara att bröstet är blodigt.

I samma avsnitt som han diskuterar blodet https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C kan vi också notera saker gällande tidigare diskussioner som rör SEs egen fotokonfrontation. Det har framförts som försvårande för SE att han pekar ut HL, när hon inte ens är på brottsplatsen. Jag har hävdat att det är möjligt att se henne på andra sidan Sveavägen. Men tydligen har alla haft fel här. För han pekar inte ens ut henne. Han väljer bara ut henne som ett alternativ till den siluett han ser på tunnelgatan.

"Du är också intresserad av foton som är benämnda E107-01 (E107-01 Helena Lähde) , men mest E15 (E15 Lars Jeppsson) .
Du tycker att det skulle vara den mest välliknande till siluetten vad jag förstår.
E: Ja det är riktigt. Det stämmer väldigt bra överens med min bild utan siluetten."

Citat:
Kan du utveckla med citat och hänvisningar? Känner inte till den detaljen alls ...

AH tar, i boken, upp sina blodiga händer efter att hon hade gjort hjärtkompressioner.

Då måste bröstkorgen ha varit blodig.

Här kan du läsa. Och angående händerna blir de blodiga när hon ska känna efter puls, inte via kompressionerna https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-C
"H: På vilken sida låg han? Han låg på höger sida, lutad höger. Han vilade på höger axel? På höger axel och sen så låg något sånt här någonting med huvudet vänt mot gränden låg han, det gjorde han och han så vänster ben lite ovanför det högra.. knät då och då när jag kände på pulsen var jag tvungen att torka bort med vantarna lite grann för det gled ju och "blankt" var ju där då också precis samtidigt. Så att när han kände, man slank på blodet, så jag torkade av med vantarna och sen när jag kände att det var, inte var någon puls helt enkelt så tänkte jag att det bära eller brista man måste ju vända på honom. Och försöka ?
Citera
2023-04-09, 19:56
Medlem
Citat:
Jag blir helt snurrig av all syrefattig cluedologik. Menar du att SE ska "frikännas från misstankar"?

Jag har inte ens gått JÖKen på Södertörn, men går det ens att "frikännas från misstankar"? Är det ens en juridisk term?

Ja och ändå är det exakt det du gör...

Vi har aldrig påstått att Engström ska dömas...

Men du gissar för att du inte vill att han ens ska misstänkas .

Ännu värre är att du försöker använda dina gissngar som bevis ...
Citera
2023-04-09, 19:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är nästan oförlåtligt klumpigt av PU och KP att inte hyra in en välutbildad psykiatriker för att lösa Palmemordet.

Är det bara hur lång akademisk utbildning man har det hänger på så kan nog Professor 5ven Å Christi@nson med god insyn i kriminologi kanske vara behjälplig för att lösa mordet?

SÅL skulle nog kunna tolka in helt nya förträngda minnen i SEs maniska klocktittande på mordnatten till Palmemordlösningens fromma.

Klumpigt av KP att lita blint på en journalist med 2 årig folkhögskoleutbildning när SÅL gick hemma och drog benen efter sig med relevant akademisk utbildning redo att slå klorna i "Elefantmannen på mordplatsen".

Om inte annat hade det varit bra att, i ett tidigt skede, vända på varje sten.

Redan 1987 hade man kunnat gå till botten med SE-mysteriet. Istället nöjde man sig med ... *trumvirvel*

Att JÅS är konstaterad som varande på platsen efter skotten.

Nu är SE istället, på gott och ont, en legend som kommer leva för alltid.
Citera
2023-04-09, 19:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Här kan du läsa. Och angående händerna blir de blodiga när hon ska känna efter puls, inte via kompressionerna https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-C
"H: På vilken sida låg han? Han låg på höger sida, lutad höger. Han vilade på höger axel? På höger axel och sen så låg något sånt här någonting med huvudet vänt mot gränden låg han, det gjorde han och han så vänster ben lite ovanför det högra.. knät då och då när jag kände på pulsen var jag tvungen att torka bort med vantarna lite grann för det gled ju och "blankt" var ju där då också precis samtidigt. Så att när han kände, man slank på blodet, så jag torkade av med vantarna och sen när jag kände att det var, inte var någon puls helt enkelt så tänkte jag att det bära eller brista man måste ju vända på honom. Och försöka ?

Så blodet forsade inte ut när hon gjorde kompressioner?
Citera
2023-04-09, 20:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Så blodet forsade inte ut när hon gjorde kompressioner?
https://www.flashback.org/sp84100366

Nej, då hade skjortan och slipsen haft blod på sig där. Blodet kom genom rygg och mun.
Citera
2023-04-09, 20:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Skillnaden är att ingen i tråden har dömt Engström som GM

Utan vi misstänker honom...stor skillnad

Men att du sitter och gissar för att frikänna honom är pinsamt..

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja och ändå är det exakt det du gör...

Vi har aldrig påstått att Engström ska dömas...

Men du gissar för att du inte vill att han ens ska misstänkas .

Ännu värre är att du försöker använda dina gissngar som bevis ...

Jag läste kanske fel. Jag trodde du skrev "frikänna" i det inlägget jag svarade på.
Citera
2023-04-09, 20:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om inte annat hade det varit bra att, i ett tidigt skede, vända på varje sten.

Redan 1987 hade man kunnat gå till botten med SE-mysteriet. Istället nöjde man sig med ... *trumvirvel*

Att JÅS är konstaterad som varande på platsen efter skotten.

Nu är SE istället, på gott och ont, en legend som kommer leva för alltid.

Hade man gjort en fotokonfrontation med vittnena på Bohemia som iakttog SE där efter mordet hade vi säkert fått en annan "skenlösning" än SE. Men SE hade inte varit aktuell om det hade gjorts, där är vi helt eniga.
Citera
2023-04-09, 20:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
https://www.flashback.org/sp84100366

Nej, då hade skjortan och slipsen haft blod på sig där. Blodet kom genom rygg och mun.

Ok. Intressant!

Fast det förhör som du hänvisar till där han nämner denna detalj, är den 25:e april?

Det vill säga, nästan två månader efter mordet.

Så denna information var inte känd då, i exempelvis media?
Citera
2023-04-09, 20:07
Medlem
Citat:
Hahaha. Sure! Nej, tänkte om väktarna pratat ihop sig. Det hade inte sett bra ut om HO var på bridge under denna historiska händelse. Men larmlistan bevisar visst att HO var där åtminstone kl. 23:23.

Situationen med väktarna var tillkrånglad. Inget som man behöver hitta på:

ASO, som skulle ha varit där 16:45-20:45, var på resa.

ALG, som skulle ha hoppat in för henne, kom först efter kl. 20.

HO, som skulle ha varit där på kvällen, "skrev in sig" 20:45, men inkom först strax efter kl. 23.

Tanken är om han anlände strax EFTER att SE hade gått ut, och strax innan AK gick runt kl. 23:30 ...

HO minns inte om både ALG och AK var där när SE gick ut. ALG var av allt att döma ute på sin rond. ALG minns dock honom runt 23:10, när hon passerade receptionen.

HO:s första kvittering med sin kod verkar vara kl. 23:23. Är detta i realiteten kl. 23:22?

Klockan i systemet gick ju en minut fel. Så HO måste ha vänt sig till panelen efter att ha pratat med SE.

Men hur lång tid det gick från det att SE lämnade Skandia, och till dess att HO kollade panelen ...

Det vore förstås intressant att veta, men omöjligt att ta reda på.

ALG blandar ihop vilka tider hon jobbat.

Hon börjar jobbar 16:45

Detta kan betyda att hon blandar ihop vilken dag han var ute och "drack middag"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in