2023-04-01, 15:27
Medlem
Hussefars avatar
Kul att du nämner Coehlo för exakt min första tanke var Alkemisten efter att ha läst din rubrik. Tvingades kötta mig igenom den ett jullov i gymnasiet någon gång för längesen.

Pretentiös symbolisk skit rakt igenom. Annars en hyllad bok av kultureliten. Om du vill vara fin i kanten, intellektuell och av bättre börd så gillar du den. Annars inte.
Citera
2023-04-01, 15:41
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Kul att du nämner Coehlo för exakt min första tanke var Alkemisten efter att ha läst din rubrik. Tvingades kötta mig igenom den ett jullov i gymnasiet någon gång för längesen.

Pretentiös symbolisk skit rakt igenom. Annars en hyllad bok av kultureliten. Om du vill vara fin i kanten, intellektuell och av bättre börd så gillar du den. Annars inte.
Öh, nej. Kultureliten föraktar Coelho. Fråga Horace om du inte tror mig.
Citera
2023-04-01, 15:45
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag försökte läsa 50 Shades of Grey när den boken var som mest populär. En jävla massa brudar verkade ju tycka att det var det häftigaste som någonsin skrivits, och plötsligt var typ alla fruntimmer lite lagom BDSM. Och karaktären Christian Grey blev närapå helgonförklarad bland brudar som plötsligt började läsa böcker.

Så jag tänkte att den boken borde man ju läsa för att lära sig ett och annat. Det var bland det värsta skräp jag någonsin läst. Och det påstår jag inte bara för att provocera brudar som älskar boken. Boken är faktiskt helt enkelt genomusel. Det var så ostigt skrivet att det liksom kändes plågsamt pinsamt att läsa skräpet. Berättelsen är ju på nivå med något som en högstadiebrud skulle ha knåpat ihop. Karaktärerna är bisarrt stereotypa och endimensionella. För att inte tala om de skrattretande scenerna i boken. Jag menar, någon jävla sjukt rik finanstopp i Armani som har anställda för att hämta kaffe på Starbucks, men tydligen måste gå och handla rep och kedjor själv på byggvaruhus. Lika oavsiktligt tokroligt som att skriva om att kungen skulle köa på Systembolaget.

Jag gjorde mitt bästa. Jag tror jag kom fyra kapitel innan jag verkligen inte pallade mer. Och då har jag ändå läst ett par Bond-böcker av Ian Flemming. Och där kan man ju snacka ostigt, Bondfilmerna är ju flera hundra gånger bättre än böckerna. Det går inte att läsa en Bondbok utan att facepalma ett par dussin gånger åt de pinsamma dumheterna. Men 50 Shades gick inte ens att ta sig igenom.

Det är för mig helt obegripligt att 50 Shades of Grey blev så stort att det blev ett fenomen. Det finns inte en möjlighet att sådär hundra miljoner sålda exemplar har blivit lästa. Det hela måste ju varit en trend som brudar hoppade på och påstod att de läst boken och hur fantastisk den var. Alla köpte den och kände sig moderna och trendiga för att ha den på hyllan antagligen. Utan att ha en aning om att boken i själva verket är rena rama smörjan som knappt skulle hålla en frikyrklig tonårstjej vaken.

För mig talar det för att väldigt många kvinnor inte har något i huvudet.
Citera
2023-04-01, 15:51
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba

Äldreomsorgen i Övre Kågedalen(eller vad den heter) var verkligen en riktigt dålig bok som aldrig borde givits ut.

Det är däremot top tio av de bästa böcker som någonsin skrivits.
Citera
2023-04-01, 15:54
Medlem
Midvintermörker av Lars Wilderäng (Olofsson)är det sämsta skräp jag läst alla kategorier,

Har läst flera av hans böcker , dom håller alla en låg nivå men kan ändå vara underhållande. Dock inte midvintermörker som endast var en plåga rakt igenom
Citera
2023-04-01, 15:58
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Ja, den är alltför sexfixerad dessutom, tänk på raden "ingång till hårigt sköte". Martinssons hela gubbgeneration var en samling incels.

En typ av meningslös och utdragen realism som förekommer i Stig Strömholms romaner. Där kan det länge inte hända annat än att gardinerna fladdrar lite grann. Trist och överskattat.

Inget fel att skriva om sex. Helt ok med hårigt sköte.
Citera
2023-04-01, 16:18
Avslutad
Läst och läser mycket. En påbörjad bok jag inte gillar då slutar jag. Så de allra sämsta har jag inte läst klart.
En bok jag läste klar var
" Det största av allt"
Malin PerssonGiolito. Tegelsten som hyllats. Min sammanfattning:
Inte trovärdigt. Fattar inte storyn - varför tjejen i häktet inte redan från början berättade vad som hände? Jo för då hade det ju aldrig blivit en lång och seg tillbakablick.
Citera
2023-04-01, 16:22
Medlem
Lelianas avatar
Bok som jag aldrig skulle rekommendera någon att läsa: American psycho. Titta på filmen, javisst. Men efter att ha läst den plus "Less than zero" var jag tvungen att söka extra på författaren för något står inte rätt till. Man mår illa.

Vad sägs om extremvänster och radikalfeminism med en touch av psykos? Läs då Drömfakulteten av Sara Stridsberg. Den vältrar sig stolt i fulhet med berättelsen om Valerie Solanas som sköt Andy Warhol och skrev SCUM manifestet.
Citera
2023-04-01, 16:23
Medlem
NewDeers avatar
Sammanfogat ämnen /mod
Citera
2023-04-01, 16:32
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Strindberg, Sartre, Hemingway, Hašek, Frans G. Bengtsson, Harry Martinsson, Rushdie, Defoe, Dagerman, Conrad - lite oroande att så många klassiker får utmärkelsen "sämsta någonsin" i den här tråden.
Håller läskunnigheten på att förtvina i detta land, eller är det bara på Flashback?
Ja, minst sagt oroväckande att flashbackfolket dissar dessa att ligga bakom bland det "sämsta någonsin"
Citera
2023-04-01, 17:06
Medlem
"hon den roliga" av Alba Mogenson. Dåligt skriven och riktigt dryg i allmänhet.

Annars har jag läst mycket skit under mina år som jag glömt namnet på. Röda rummet av Strindberg klarar jag inte heller av. Har man sex kommatecken i en mening gör man sig bara till och är riktigt jobbig att läsa.
Citera
2023-04-01, 17:08
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Öh, nej. Kultureliten föraktar Coelho. Fråga Horace om du inte tror mig.

Horace Engdahl är kanske vettig trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in