2023-04-01, 11:28
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Allt av Judith Butler.
Komplicerat nonsens. Låter smart för en dum person, men är totalt skiljt från vad vi vet om verkligheten.
Citera
2023-04-01, 11:48
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Någon filosofibok av TV4 Ernst.
Fanns inget att hämta från den tramsiga boken, som tur var den kort.
Citera
2023-04-01, 12:08
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Ja, den är alltför sexfixerad dessutom, tänk på raden "ingång till hårigt sköte". Martinssons hela gubbgeneration var en samling incels.

En typ av meningslös och utdragen realism som förekommer i Stig Strömholms romaner. Där kan det länge inte hända annat än att gardinerna fladdrar lite grann. Trist och överskattat.

Precis, lika roligt som att sitta och titta på när färg torkar.
Citera
2023-04-01, 12:18
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Utan jämförelse ,Jan Guillou : I hennes majestäts hemliga tjänst.
Fanns det ett pris för långtråkig skulle denna vinna med hästlängder.

Alla hans Coq Rouge-romaner är ju långtråkiga på gränsen till oläslighet. Bara en massa politiskt bullshit och sedan något plötsligt frosseri i våld. Minns Vendetta som den enda hyfsat läsbara?

Det är svårt att säga vad som är det sämsta, jämför man inom sin genre? Jag menar Clive Cussler som någon nämnde är ju skräplitteratur, men det finns förstås ännu sämre skräplitteratur än Cussler.

Om i stället man säger "mest överskattad" så är det bara att gå in och rada upp den litteratur som blir populär bland pöbeln. Dan Brown, Liza Marklund och alla andra svenska kvinnliga deckarefterföljare, Millenniumtrilogin, Femtio nyanser av kåtslag, allt Paulo Coelho någonsin skrivit.

Den allra sämsta svenska författaren som uppnått ryktbarhet torde dock vara Henning Mankell, det är i alla fall den värsta jag kommer på just nu. Uselt skrivna böcker, saknar basal fackkunskap om det han skriver om, intrigdetaljer som aldrig följs upp, allmän litterär inkompetens. Sen finns det ju dessutom en massa författare som uppnått ryktbarhet av komplett ickelitterära skäl, t.ex. Jonas Khemiri och Carina Rydberg.
Citera
2023-04-01, 12:24
Medlem
MatuldaochMegasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det finns så många värdelösa böcker. Tänker istället nämna en av de största besvikelserna, nämligen Den tappre soldaten Švejks äventyr under världskriget av Jaroslav Hašek. Detta är en klassisk bok som översatts till otaliga språk, filmatiserats otaliga gånger, satts upp som opera och som fått ett stort politiskt och kulturellt genomslag.

Men när jag läste den upplevde jag den inte som annat än banal och småtrist.

Håller inte med om boken i stort, men avslutningen är nog det värsta jag läst.
Den tappre soldaten Švejk sitter på tåget till fronten när texten tar slut.
Sedan kommer ett tillägg:
"Tyvärr avled författaren när han kommit så här långt i manuskriptet, men vi tror att han hade för avsikt att låta Švejk överleva kriget"
Citera
2023-04-01, 14:04
Medlem
Läckberg är det sämsta jag läst, eller läst, blev runt 50 sidor sedan pallade jag inte mer.
Kasst på ALLA plan, språk, handling, pinsamt dåligt.
Citera
2023-04-01, 14:38
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Håller absolut inte med. Tycker att Röde Orm var riktigt kul att läsa. Skön stämning i boken. Visst är det en "gubb-skröna" men faktiskt en jävligt bra sådan.
Tack. Röde Orm läser jag om och om igen. Mest för att njuta av språket. Bra skröna dessutom.

Sämsta då. Kan inte välja. Ofta kommer jag bara några sidor innan jag ger upp. Märker direkt. Luktar det unket eller något språkbruk som jag inte tål har man friheten att lägga ifrån sig skiten.
Citera
2023-04-01, 14:39
Medlem
Slottsherres avatar
Strindberg, Sartre, Hemingway, Hašek, Frans G. Bengtsson, Harry Martinsson, Rushdie, Defoe, Dagerman, Conrad - lite oroande att så många klassiker får utmärkelsen "sämsta någonsin" i den här tråden.
Håller läskunnigheten på att förtvina i detta land, eller är det bara på Flashback?
Citera
2023-04-01, 14:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Totte bakar.
Fattar fortfarande inte storyn..
Citera
2023-04-01, 14:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Strindberg, Sartre, Hemingway, Hašek, Frans G. Bengtsson, Harry Martinsson, Rushdie, Defoe, Dagerman, Conrad - lite oroande att så många klassiker får utmärkelsen "sämsta någonsin" i den här tråden.
Håller läskunnigheten på att förtvina i detta land, eller är det bara på Flashback?
Nu anser jag att Aniara var urkass, men visst, det kan bero på att jag inte är så förtjust i poesi.

Å andra sidan var Röde orm en av de bästa böcker jag läst.
Citera
2023-04-01, 15:10
Medlem
scoremaxs avatar
”Media manipulation” utgiven av Paladin press, var den tråkigaste jävla bok jag någonsin läst.

John Minnerys böcker brukar inte heller vara läsbara.
Citera
2023-04-01, 15:22
Medlem
Försökte läsa en bok av Peter Robinson men när det dök upp feministiska floskler som "vad män gör mot det kvinnliga könet" fick jag nog. Den står kvar i hyllan men lär aldrig bli läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in