En Liza Marklund och Da Vinci-koden har man ju läst i medhängningssyfte, men jag vet inte om jag tycker att det räknas, det är ju givet att de är dåliga. Personligen tycker jag att det är mer förbittrande med böcker som man antingen inte alls förstår varför de existerar (Marklunds existerar för att hon blir rik på dem, men det gäller ju långt ifrån alla författare ens av skräp), eller de som slutar på ett sätt som förstör hela boken.
Någon nämnde CJ Vallgren. Köpte och läste Kunzelmann & Kunzelmann eftersom den skulle handla om ett så trevligt ämne som konstförfalskande bögar. Och visst var den rätt trevlig att läsa (konstförfalskardelarna i alla fall) men slutet var så sliskigt äckellyckligt och malplacerat att jag ville ringa upp författaren och fråga varför han gjorde så mot sig själv och alla andra och förstörde ett femhundratal sidor helt okej prosa med något som hör hemma i en Disneyfilm eller annan rom-kom från det populärdementa landet i väst

Så går det när man köper topplistelitteratur, antar jag. Det krävs många homosexuella konstförfalskare för att väga upp ett slut där alla gifter sig och bildar familj, Vallgren hade för få.
Samma sak med en Paul Auster som jag hittade i mammas hylla, minns inte vad den hette men det var något med en särskilt inspirerande anteckningsbok.
(säkert stavfel här, orkar inte läsa igenom själv...)