2023-04-01, 07:48
Medlem
brunnsangs avatar
Sämsta boken jag läst måste varit Mein Kampf , jag fick verkligen tugga i mig sida för sida.

Auf der heide blüht ein kleines blümelein
Citera
2023-04-01, 07:49
Avslutad
Power of now. Eckhart.

Den är äcklig och det är alltid vidriga typer som följer.

Jag förstod nog en liten del.
Citera
2023-04-01, 07:49
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Sitter och funderar på vilken som skulle vara sämst, och det finns ju olika sidor av hur man kan se det. Språket, dramaturgiskt, stilistik. Själva handlingen eller budskapet.
Det finns så många värdelösa böcker. Tänker istället nämna en av de största besvikelserna, nämligen Den tappre soldaten Švejks äventyr under världskriget av Jaroslav Hašek. Detta är en klassisk bok som översatts till otaliga språk, filmatiserats otaliga gånger, satts upp som opera och som fått ett stort politiskt och kulturellt genomslag.

Men när jag läste den upplevde jag den inte som annat än banal och småtrist.
Citera
2023-04-01, 08:09
Medlem
Någon valfri Nobelpristagare.

Av alla dryga hundratalet författare som fått Nobelpriset är det bara en handfull författare som är läsvärda resten är bara skit. För att dra till med ett namn av den stora skara Nobelpristagare som bara är skräp så väljer jag Claude Simon som den värste av den stora skara värdelösa Nobelpristagare.
Citera
2023-04-01, 08:26
Avslutad
Har inte läst ut hela, pallade inte mer än ca 30 sidor. Fick nästintill huvudvärk och kände mig mentalt torterad. Boken? Lord Jim av Joseph Conrad. Boken är skriven på ett fruktansvärt detaljerat sätt. Tänk dig att det tar 2 sidor att beskriva hur en person rör sig från ett rum till ett annat.
Citera
2023-04-01, 09:01
Medlem
Durgas avatar
Utan jämförelse ,Jan Guillou : I hennes majestäts hemliga tjänst.
Fanns det ett pris för långtråkig skulle denna vinna med hästlängder.
Citera
2023-04-01, 09:13
Medlem
felstavadds avatar
Nåt med Clive Cussler, det var många år sen jag läste den och jag har glömt titeln men har läst nån innan dess också så jag tar mig friheten att generellt bedöma hans samlade verk som usla, det är f.ö. den enda bok jag använt för att tända en brasa med.

Handlade om elaka kineser som byggde nån hemlig hamn i träskmarkerna
Citera
2023-04-01, 09:19
Medlem
Bankdosas avatar
Läste precis ut Kepler's bok Playground. Det är ingen bok jag kan rekommendera om man säger så.
Citera
2023-04-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Aniara av Harry Martinson. Knäpp poesi, hur fan kan man få Nobelpris av att ha skrivit den?

Ja, den är alltför sexfixerad dessutom, tänk på raden "ingång till hårigt sköte". Martinssons hela gubbgeneration var en samling incels.

Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Började läsa en bok (kommer inte ihåg namnet) men hela första kapitlet var en beskrivning på ett sovrum där duken på nattduksbordet var rutig och fransarna lite slitna och så höll det på hel kapitlet och då tröttnade jag rejält.

En typ av meningslös och utdragen realism som förekommer i Stig Strömholms romaner. Där kan det länge inte hända annat än att gardinerna fladdrar lite grann. Trist och överskattat.
Citera
2023-04-01, 09:44
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Någon valfri Nobelpristagare.

Av alla dryga hundratalet författare som fått Nobelpriset är det bara en handfull författare som är läsvärda resten är bara skit. För att dra till med ett namn av den stora skara Nobelpristagare som bara är skräp så väljer jag Claude Simon som den värste av den stora skara värdelösa Nobelpristagare.

Det är väl därför riktigt stora populära författare aldrig vinner priset. Stephen King har ju sålt över 300 miljoner böcker genom åren. Många av hans böcker har filmatiserats. Han får ju ändå anses som en folklig författare.

Folkliga författare vinner aldrig Nobelpriset.
Helt Apropå gjorde ju nån sketch om det där för länge sen. Det var:

"Vad är det största kriteriet för att du skall kunna vinna Nobelpriset i litteratur?
Du skall vara helt okänd för den stora allmänheten!"

Detta stämmer fan i mig.
Citera
2023-04-01, 09:48
Medlem
fritjofkonkass avatar
Tråd finns:

(FB) Sämsta bok?

OnT: Läste Lydia Sandgrens Samlade verk när den gavs ut och var hajpad. Vilken jävla dynga. Helt värdelös bok som saknar såväl handling som karaktärsutveckling.
Citera
2023-04-01, 09:54
Medlem
Kevin Mitnick: Bedrägerihandboken

En bok skriven av den då berömda/omtalade hackaren Kevin Mitnick.
Boken är en ren plåga att försöka ta sig igenom. Där exempel efter exempel radas upp om hur en hackare kanske försöker får tillgång till information.
Som jag minns det så var det typ samma exempel som togs upp fast ena gången hade personen gröna strumpor o nästa gång blåa strumpor.

Då det är en amerikansk bok som antagligen fått betalt per ord så har man fyllt ut meningarna i oändlighet med nonsens.
Jag har försökt mig på två gånger att faktiskt läsa hela boken men misslyckats då jag kräkts inombords över hur dålig och tråkig boken är.

Bonus: En utmaning till er är att försöka läsa hela boken utan att avlida. I DARE YOU!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in