Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-31, 14:10
Medlem
djvs avatar
The Celestine Prophecy av James Redfield gjorde mig otroligt besviken när jag läste den (för ~15 år sen). Kan såklart ha varit ett uselt översättningsjobb då jag av någon anledning läste den på svenska, men tror bara den var dålig/inte svarade till mina förväntningar.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Pestens tid - Stephen King. Har försökt läst den ett par gånger men ruttnat efter ett par kapitel. Jurtjyrkogården likaså. Vet inte om det är hans sätt att skriva som gör dom tråkiga eller om jag inte gillar intrigerna.
Har provat ett flertal King-böcker men den enda som intresserat mig är 22/11/63. Den har jag å andra sidan läst tre gånger.
Christine har jag också läst och i det fallet är filmen bättre än boken

Mr King är min guilty pleasure, har alltid älskat honom Gillar hans sätt att skriva, stör mig dock på att det "alltid" måste vara med någon tröttsam kärlekshistoria mellan två karaktärer.
Ser fram emot att läsa 22/11/63!
Testat Richard Bachman? The Regulators kommer jag ihåg att jag gillade skarpt, dock kan jag inte lova något då det var många år sedan senast jag läste den.

Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Har försökt ge mig på Ulysses av James Joyce vid flera tillfällen men aldrig kommit särskilt långt. Tycker den är svår att komma in i.

Samma här!! Jag vill så gärna läsa den då den ju tillhör de stora klassikerna (och jag tycker oftast de som hör hemma i den kategorin förtjänar sin stjärnglans, inom litteraturen. Tvärtom nästan i filmvärlden.), men har alltså försökt två gånger och inte lyckats. Kom inte alls långt heller. Och jag hatar att inte läsa färdigt, gör i princip alltid det bara för att.

Citat:
Ursprungligen postat av Kasuaren
Alkemisten av Paulo Coelho. Maken till klyschigt budskap har jag inte skådat tidigare. Jag kan inte begripa hur så många människor (oftast kvinnor) tycker den är bra.

Gud vad jag håller med, vilken pretentiös dynga! //Kvinna
Citera
2020-12-31, 14:11
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicoped
Om jag inte minns fel så är det väldigt många personer som figurerar med olika böjningar av namn
Hur gör du för att hålla reda på vad alle personerna heter?
Blir det njutbar läsning eller är det bara att stålsätta sig och försöka komma ihåg och bläddra i appendix?
Det är svårt att hålla reda på de ryska namnen. Jag hade ingen särskild teknik. Stålsätta sig och försöka komma ihåg och bläddra i appendix är nog rätt teknik.
Citera
2020-12-31, 14:17
Medlem
Jane Austens "Stolthet och fördom" är nog den tråkigaste bok jag försökt plåga mig igen. Tror nästan jag fått någon slags PTSD av upplevelsen.
Citera
2020-12-31, 14:20
Medlem
Imalosers avatar
Väldigt lustigt att folk beklagar sig över Dostoevsky och i synnerhet brott och straff som nog är min absoluta favoritbok. Personligen är jag glad att jag inte läste den förrän jag var nära 30 eftersom jag inte hade kunnat uppskatta den lika mycket innan. Bröderna Karamazov är en annan fantastisk bok som tävlar om förstaplatsen. Krig och fred av Tolstoy var lite segare däremot.

Läste en annan bok förra året som blivit upphöjd till skyarna, Leviathan Wakes av en sci-fi författarduo. Det var så bedrövligt dåligt att jag skämdes å deras vägnar. Alla på reddit och goodreads sa att den var så fantastisk. Det var marvel i bokformat. Ja, det är en diss.
Citera
2020-12-31, 14:42
Medlem
RonnyRasks avatar
Har läst några böcker med Dan Brown och kan väl inte påstå att det levde upp till förväntningarna.

Allt han skriver är ju samma sak fast med lite olika karaktärer och miljöer. Förutsägbart och tråkigt.
Citera
2020-12-31, 14:58
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensktfolkhem
Robinson Crusoe

Jag fick sug efter den gamla klassikern. Har dratt igenom den minst en gång tidigare i livet och minns den som mycket spännande. Fy fan vilket sömnpiller😖

Hade exakt samma tanke nyligen och jag kan inte annat än hålla med om din bedömning. Även om det säkert, för en del, är en intressant inblick i 1700-talets styre var den för mig totalt slöseri med tid.
Citera
2020-12-31, 15:07
Medlem
Brave New World av Aldous Huxley. Jag tror det beror på att jag redan hade läst 1984, och därför inte var intresserad av alternativa dystopier.

Animal Farm var också bedrövligt tråkig, så till den grad att jag fuskade mig igenom förhöret i gymnasiet eftersom jag aldrig läste ut den. Den beskrev bara det politiska läget som rådde när boken skrevs. Inget siande om framtiden. Skittråkig.
Citera
2020-12-31, 15:29
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Brave New World av Aldous Huxley. Jag tror det beror på att jag redan hade läst 1984, och därför inte var intresserad av alternativa dystopier.

Animal Farm var också bedrövligt tråkig, så till den grad att jag fuskade mig igenom förhöret i gymnasiet eftersom jag aldrig läste ut den. Den beskrev bara det politiska läget som rådde när boken skrevs. Inget siande om framtiden. Skittråkig.

Om du läste den i gymnasiet kanske du ska ge den en ny chans om du nu är äldre idag?
Citera
2020-12-31, 15:42
Medlem
Tepexs avatar
Jag hade extremt svårt att läsa klart den hemliga historien av Donna tartt och en diaboliad av Michail Bulgakov, kan inte direkt säga att de var dåligt skrivna... verkade bara som att de stundvis gick runt i cirklar...

Vill gilla Dan Brown men han skriver i luften med stundvis intressanta små instick och twists, ser att en del skriver King - tycker han nästan alltid lyckas med en bra början men tomma slut

Känns som att sparka på en död häst att säga Twilight men innehåller det där sociala spelet som fastnat i fantasy i stort där alla intriger är på högstadienivå kryddat med magi... vet inte om det är det som Rowling försökt att kravlat sig mot.

Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
goodreads sa
haha det gamla Tumblr gardet kan man inte lita på.
Citera
2020-12-31, 15:56
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Har försökt ge mig på Ulysses av James Joyce vid flera tillfällen men aldrig kommit särskilt långt. Tycker den är svår att komma in i.

Enda boken i världshistorien som borde brännas på bål.
Citera
2020-12-31, 16:06
Medlem
orrtupps avatar
Tre män i en båt, den skulle vara så rolig hette det men det är en av mycket få böcker som jag inte orkade läsa ut.

Animal farm som någon nämnde, väldigt bra tycker jag.
Citera
2020-12-31, 16:16
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Är för dampig för att läsa klart om jag inte fastnat. Men som barn läste jag Blytons Fem-Böcker (20+ st), läste till och med dom som kom efter hennes död
(Spökskrivare?). Försöker jag idag inser jag att dom är näst intill oläsbara. Så är det inte med alla ungdomslitteratur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in