2023-04-01, 10:54
Bannlyst
Röda rummet av snubbe
Citera
2023-04-01, 10:59
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Sämsta boken jag läst måste varit Mein Kampf , jag fick verkligen tugga i mig sida för sida.

Haha, jag håller med. Halva första boken (jag har den uppdelad på två böcker) var ganska intressant när man fick läsa om Hitlers uppväxt och pluggande men sen börjar det politiska dravlet som är så infantilt och tradigt. Har inte läst klart faktiskt.

edit: stavfel
Citera
2023-04-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag måste nog ändå säga att Bibeln är den sämsta bok jag läst.

Inte trovärdig för fem öre. Allt är för överdrivet, logiken i övernaturligheten bryts gång på gång och gör därför att hela storyn faller.

De flesta av berättelserna verkar dock vara påhittade som barnberättelser och när de försökte klippa ihop dessa berättelser och rikta dem mot vuxna så kan det vara där det gick snett.

Jag gillar fantasy men Biblen är den i särklass minst trovärdiga jag läst i den genren.

Storyn faller? Vilken story? Sen att kalla det fanstay visar ju på vilken nivå du är. Vilket annat verk som har så många år på nacken har du ens varit i närheten av???

Men nu är ju frågan vilken sämsta boken just du läst som är den sämsta och det har ju faktiskt bara du svaret på. Även om jag tror att det grundar sig i din avsmak för religiösa föreställningar.

Skulle tro att de flesta gamla religiösa skrifter är extremt tråkig läsning och är ofta orealistiska och svårbegripliga. Är ju inte utan grund det tar en bra stund att bli präst i organiserade religioner.

Håller med om att det är väldigt tråkigt läsning på många ställen dock. Majoriteten av alla aktivt kristna har ju inte en läst hela bibeln skulle jag tro.

Finns ingen bok som har påverkat västerlandet(ja, hela världen) på samma vis som bibeln oavsett vad man tycker om den eller om man inte tror på ett enda ord.
Citera
2023-04-01, 11:04
Medlem
Karin Smirnoff håller låg språklig nivå, påtvingade dialektala och religiösa inslag i böckerna om kippo. Det känns uppenbart att hon försöker efterlikna vissa andra men hennes språk spelar i korpen när exempelvis språket i Hjortronlandet spelar i elitserien.

Att hon vinner Ivar Lo-priset är för mig en gåta. Visst, kvinna ger bonuspoäng, Västerbotten ger bonuspoäng. Annars förstår jag inte storheten.
Citera
2023-04-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Haha, jag håller med. Halva första boken (jag har den uppdelad på två böcker) var ganska intressant när man fick läsa om Hitlers uppväxt och pluggande men sen börjar det politiska dravlet som är så infantilt och tradigt. Har inte läst klart faktiskt.

edit: stavfel

Den finns som ljudbok på svenska, hörde den när jag pendlade och måste säga att jag tyckte inte det var så farlig när man fick den uppläst. Men är nog inget jag skulle sträckläsa direkt.
Citera
2023-04-01, 11:07
Medlem
Kapitalet av Karl Marx.
Citera
2023-04-01, 11:07
Medlem
Jens Lapidus snabba cash böcker. Oläsligt och talskrift överallt.

-Öh tjena tedde
- ah tjena nygge, händer då?
- nä jag kilar nygge
Citera
2023-04-01, 11:08
Avslutad
Läste nåt i jack reacher-serien. Sämsta skitet jag läst.
Citera
2023-04-01, 11:10
Medlem
Måleriboken - Skolbok för måleriutbildningen.

Färg - svart, vit, etc...

Kulör - negerbrun, bajsbrun, vanlig brun.(en och samma färg kan ha olika nyanser)

Rolla - upp ned med målerskaft.

Snoppa - skära av tapethörn

90 sidor och detta ovan var det väsentliga i hela boken.
Citera
2023-04-01, 11:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det finns pop-kända kvinnliga deckarförfattare som skriver enligt en formel, och om jag läser ens de 10 första raderna i en sådan bok så mår jag illa över det tafatta språket, det förutsägbara upplägget, bristen på nyskapande, det maniska rabblandet av adjektiv och namn. Litteraturen blev verkligen inte bättre när författarna övergick från skrivmaskin eller penna till word.

TS egen kompetens kring språk och litteratur blir ganska bra belyst i hans egenkomponerade rubrik som bara gränsar till svenska. Det räcker som kommentar till hans egna förslag.
Citera
2023-04-01, 11:12
Medlem
World war z, satan så tungläst bok. Skriven i någon form av artikelform, hade kanske kunnat bli spännande men nu var den mer en plåga att ta sig igenom. Tur den var rätt kort.
Citera
2023-04-01, 11:26
Medlem
Imalosers avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Leviathan_Wakes

Alla älskade tydligen den så jag köpte den och läste hela... Blev bara sämre och sämre. Fruktansvärt torftig bok för lågbegåvade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in