Citat:
Ursprungligen postat av
nedboy
Jag måste nog ändå säga att Bibeln är den sämsta bok jag läst.
Inte trovärdig för fem öre. Allt är för överdrivet, logiken i övernaturligheten bryts gång på gång och gör därför att hela storyn faller.
De flesta av berättelserna verkar dock vara påhittade som barnberättelser och när de försökte klippa ihop dessa berättelser och rikta dem mot vuxna så kan det vara där det gick snett.
Jag gillar fantasy men Biblen är den i särklass minst trovärdiga jag läst i den genren.
Storyn faller? Vilken story? Sen att kalla det fanstay visar ju på vilken nivå du är. Vilket annat verk som har så många år på nacken har du ens varit i närheten av???
Men nu är ju frågan vilken sämsta boken just du läst som är den sämsta och det har ju faktiskt bara du svaret på. Även om jag tror att det grundar sig i din avsmak för religiösa föreställningar.
Skulle tro att de flesta gamla religiösa skrifter är extremt tråkig läsning och är ofta orealistiska och svårbegripliga. Är ju inte utan grund det tar en bra stund att bli präst i organiserade religioner.
Håller med om att det är väldigt tråkigt läsning på många ställen dock. Majoriteten av alla aktivt kristna har ju inte en läst hela bibeln skulle jag tro.
Finns ingen bok som har påverkat västerlandet(ja, hela världen) på samma vis som bibeln oavsett vad man tycker om den eller om man inte tror på ett enda ord.