2023-03-31, 15:38
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Du måste nog förklara varför ryssen vill invadera Sverige? Vad är det de vill åstadkomma? Vill de bara förinta oss så att vi inte utgör ett hot mot Ryssland? Vill de invadera oss för vår järnmalm? Vill de bara döda oss svenskar för att sedan ta alla somalier, albaner, kurder, afghaner och araber till Ryssland så att de kan rädda de ryska pensionerna?

Ryssland vill alltid expandera sitt territorium, och tar chansen varhelst den ges.

Varför tror du att Putler invaderat Tjetjenien, Georgien, Moldavien och Ukraina?
Citera
2023-03-31, 15:40
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vad är alternativet?
Att låta sig annekteras av Ryssland och sedan tvingas slåss för Putin i ett Warszawapakten 2,0?
Alternativet är att avveckla Nato, isolera USA och arbeta för Sveriges och Europas intressen, som varken är amerikanska eller ryska. Den enda anledning att få in oss i Nato är att använda oss som bondeoffer i USA:s aggressioner. Vi har exakt noll intresse av att användas på det sättet, och enormt intresse av att omöjliggöra att det sker.

Decimaltal skrivs med komma på svenska, rättade ditt amerikaniserade inlägg.
Citera
2023-03-31, 15:52
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
Ryssland vill alltid expandera sitt territorium, och tar chansen varhelst den ges.

Varför tror du att Putler invaderat Tjetjenien, Georgien, Moldavien och Ukraina?

Jag är inte pro-Putin eller pro-Ryssland men man behöver ju inte leva i en fantasivärld för det. Du vet säkert mycket väl att de länderna historiskt tillhört Ryssland och att krigen utmynnar i det på ett eller annat vis. Sverige har som bekant inte gjort det. Att Putin vill göra Sörmland, Närke, Dalarna, Skåne och Småland till ryskt territorium får man väl ändå säga är grundlöst.

Varför invadera USA Irak? Även om Saddam skulle ha haft (vilket han nu inte hade) WMDs så varför ger det USA rätt att bomba ett helt land? Varför avsatte de Kadaffi i Libyen? Vad gav USA rätt att göra det? Varför invaderade USA Korea? Varför bombar USA Niger idag? Varför bombar de Syrien idag ända sedan 2014?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_the_United_States

USA är ett land som leds av judar. De skiter i Sverige. De kommer mer än gärna se till att NATO startar ett krig mot Ryssland. Hur kan vi svenskar komma att tjäna på att vårt land bombas med missiler? Blir Sverige tryggare om Ryssland får en annan president? Är det verkligen där skon klämmer för det svenska folket?
Citera
2023-03-31, 15:59
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Jag är inte pro-Putin eller pro-Ryssland men man behöver ju inte leva i en fantasivärld för det. Du vet säkert mycket väl att de länderna historiskt tillhört Ryssland och att krigen utmynnar i det på ett eller annat vis. Sverige har som bekant inte gjort det. Att Putin vill göra Sörmland, Närke, Dalarna, Skåne och Småland till ryskt territorium får man väl ändå säga är grundlöst.

Finland har historiskt tillhört Ryssland, liksom Baltikum.

När Sverige är med i Nato, blir det lättare för oss att delta i försvaret av Finland och Baltikum.

Citat:
Varför invadera USA Irak? Även om Saddam skulle ha haft (vilket han nu inte hade) WMDs så varför ger det USA rätt att bomba ett helt land? Varför avsatte de Kadaffi i Libyen? Vad gav USA rätt att göra det? Varför invaderade USA Korea? Varför bombar USA Niger idag? Varför bombar de Syrien idag ända sedan 2014?

USA har aldrig annekterat något av de länderna. Eller menar du att de länderna idag är amerikanska delstater?
Citera
2023-03-31, 16:07
Medlem
Citat:
1. Går man med i NATO så kan man implicit räkna med att det landet kan få tillgång till kärnvapen.
2.

"Relations between Ukraine and the North Atlantic Treaty Organization (NATO) started in 1991. Ukraine applied to integrate with a NATO Membership Action Plan (MAP) in 2008."

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine%E2%80%93NATO_relations

3. Det är möjligt men beteendet är ju fortfarande helt orimligt. Sverige har aldrig tillhört Ryssland. Vi är inte en del av den ryska intressesfären så som Ukraina är. Vi har inte samma historia som Ryssland har med Ukraina.

Är det någon typ av 'bad jacketing' du försöker dig på när du inte kritiserar det jag citerat utan poängterar att tidningen publiceras från Tanzania (vet ej om så är fallet)? Oavsett så har jag rätt i det jag säger; flera framträdande personer har insett att en expansion av NATO skulle leda till konfrontation med Ryssland.

Min fråga kvarstår dock. Hur skulle USA förehålla sig till Mexiko och Kanada om de gick med i en militär anti-USA organisation? Vi vet ju alla svaret på den frågan men när det kommer till USA så är det helt plötsligt en annan femma. Vi kommer alla ihåg hur de invaderade Irak på falska grunder. Saddam hade inga massförstörelsevapen. Mellanöstern blev ett helvete pga dem och vi fick betala för kalaset i form av tusentals araber som hatar oss och kommer så småningom ta över vårt land. De bombade Afghanistan sönder och samman och vann inte ens kriget efter 20 år.

Men det är USA som är de goda. Det är USA som ska se till att de onda ryssarna inte gör det USA gjort mot en lång räcka av länder.

Det vi kommer få är mer "trans rights are human rights", mer judisk makt över Sverige där vi kommer behöva bli ännu mer "diversified" av främmande raser för att det är så det ser ut i hela västvärlden. Sverige kommer inte på något sätt och vis bli säkrare.

Citat:
Det är möjligt men beteendet är ju fortfarande helt orimligt. Sverige har aldrig tillhört Ryssland. Vi är inte en del av den ryska intressesfären så som Ukraina är. Vi har inte samma historia som Ryssland har med Ukraina.

Alla europeiska länder är ryska intressesfären. Ryssland är landet utan gränser. Du är djupt naiv om du tror att ryssarna inte har många möjliga ursäkter för att invadera Sverige om möjligheten till invasion finns. Imperiet kan förstås inte ha ett litet oregerligt land liggande mitt i imperiet.
Citera
2023-03-31, 16:16
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
Finland har historiskt tillhört Ryssland, liksom Baltikum.

När Sverige är med i Nato, blir det lättare för oss att delta i försvaret av Finland och Baltikum.

Finland har tillhört oss längre tid än vad Finland tillhört finnarna själva, men det kanske är irrelevant i sammanhanget?

Så poängen med NATO, enligt dig, är att svenskars liv ska offras för att försvara liv i Finland, Estland, Lettland och Litauen?

Citat:
USA har aldrig annekterat något av de länderna. Eller menar du att de länderna idag är amerikanska delstater?

Det tror jag nog du är klipsk nog att förstå att jag inte menar. Du kanske inte tycker det är tydligt att USA agerat våldsamt och bitvis irrationellt ute i världen med konstanta krig det senaste århundradet?
Citera
2023-03-31, 16:25
Medlem
Citat:
Finland har tillhört oss längre tid än vad Finland tillhört finnarna själva, men det kanske är irrelevant i sammanhanget?

Så poängen med NATO, enligt dig, är att svenskars liv ska offras för att försvara liv i Finland, Estland, Lettland och Litauen?

Det tror jag nog du är klipsk nog att förstå att jag inte menar. Du kanske inte tycker det är tydligt att USA agerat våldsamt och bitvis irrationellt ute i världen med konstanta krig det senaste århundradet?

Det är helt irrelevant historiskt sett vilka länder USA har varit i krig med, när dessa krig inte har resulterat i annektering och efterföljande förslavning av länderna – de är alla fria oberoende länder idag. Ukraina är inte avsett för rollen som ett fritt oberoende land när Ryssland har erövrat det – vilket de lyckligtvis inte gör.
Citera
2023-03-31, 16:40
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det är helt irrelevant historiskt sett vilka länder USA har varit i krig med, när dessa krig inte har resulterat i annektering och efterföljande förslavning av länderna – de är alla fria oberoende länder idag. Ukraina är inte avsett för rollen som ett fritt oberoende land när Ryssland har erövrat det – vilket de lyckligtvis inte gör.

Innan Ryssland anföll så var Ukraina korrumperat av judar och andra. Ukraina är ett skitland.

Till och med mitt under brinnande krig så håller ukrainarna på att tillskansa sig pengar på folkets bekostnad!

"I samband med att flera korruptionsskandaler uppdagats i Ukraina har avgångarna bland högt uppsatta tjänstemän duggat tätt.

Under tisdagen meddelade biträdande stabschef Kyrylo Tymosjenko och vice försvarsminister Vyacheslav Shapovalov att de säger upp sig och vice riksåklagaren Oleksij Symonenko uppges ha fått sparken, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Också flera regionala guvernörer har tvingats avgå, bland annat i Kiev, Zaporizjzja och Cherson.

Det här sker två dagar efter att den ukrainska nyhetssajten ZN.UA avslöjade att försvarsministeriet misstänks ha upphandlat matvaror till soldater för priser som är två till tre gånger högre än genomsnittspriserna. Försvarsministeriet har avvisat anklagelserna och kallat dem falska och vilseledande."

https://svenska.yle.fi/a/7-10027162

Jag skiter i vad som händer i Ukraina. Det är inte vårt land. Inte vårt folk. Sverige och svenskarna är vad jag bryr mig om och går vi med i NATO så kommer vi bara bli en liten bricka i ett spel vi inte behöver spela. Det är inte svårare än så.
Citera
2023-03-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Innan nato-tramset var vi inget mål för ryssland, men nu när halva befolkningen vill in i krigsalliansen, dvs vi är ej längre opartiska, så är det självklart att vi blir en måltavla.

För ni som vill in i skiten tycker att det är ok med kärnvapen och amerikanska baser i sverige.

Håller med till 100%. Är bara naivt att tro något annat. Det har varit tryggt länge nu i Europa men den tryggheten kan man nog glömma snart. Och kärnvapen de har placerat i Belarus är förstärker den bilden.
Citera
2023-03-31, 16:48
Medlem
Citat:
Innan Ryssland anföll så var Ukraina korrumperat av judar och andra. Ukraina är ett skitland.

Till och med mitt under brinnande krig så håller ukrainarna på att tillskansa sig pengar på folkets bekostnad!

"I samband med att flera korruptionsskandaler uppdagats i Ukraina har avgångarna bland högt uppsatta tjänstemän duggat tätt.

Under tisdagen meddelade biträdande stabschef Kyrylo Tymosjenko och vice försvarsminister Vyacheslav Shapovalov att de säger upp sig och vice riksåklagaren Oleksij Symonenko uppges ha fått sparken, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Också flera regionala guvernörer har tvingats avgå, bland annat i Kiev, Zaporizjzja och Cherson.

Det här sker två dagar efter att den ukrainska nyhetssajten ZN.UA avslöjade att försvarsministeriet misstänks ha upphandlat matvaror till soldater för priser som är två till tre gånger högre än genomsnittspriserna. Försvarsministeriet har avvisat anklagelserna och kallat dem falska och vilseledande."

https://svenska.yle.fi/a/7-10027162

Jag skiter i vad som händer i Ukraina. Det är inte vårt land. Inte vårt folk. Sverige och svenskarna är vad jag bryr mig om och går vi med i NATO så kommer vi bara bli en liten bricka i ett spel vi inte behöver spela. Det är inte svårare än så.

Det som händer i Ukraina är helt och hållet Ukrainas egen sak, och definitivt inte något som berör Ryssland, och definitivt inte något som ger Ryssland rätt till imperialistisk territoriell annektering - lika lite som något olämpligt styre i Ryssland är något som ger vilket land som helst rätt till imperialistisk territoriell annektering av Ryssland.
Citera
2023-03-31, 16:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Sverige hade försvarat Finland oavsett.
Citera
2023-03-31, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Alternativet är att avveckla Nato, isolera USA och arbeta för Sveriges och Europas intressen, som varken är amerikanska eller ryska. Den enda anledning att få in oss i Nato är att använda oss som bondeoffer i USA:s aggressioner. Vi har exakt noll intresse av att användas på det sättet, och enormt intresse av att omöjliggöra att det sker.

Decimaltal skrivs med komma på svenska, rättade ditt amerikaniserade inlägg.

Nato skulle lätt kunna avskaffas om Ryssland och andra diktaturer inte fanns. Länder som hotar, invaderar, annekterar och förslavar andra länder. Om detta latenta hot inte existerade skulle Nato läggas ner i morgon. Ingen vill lägga resurser på säkerhet om det inte finns något hot, men verkligheten visar att det finns i en skrämmande grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in