Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Räknelära?
Kan du redogöra för din utbildning i räknelära så vi kan avgöra om du är kompetent att uttala dig i frågan.

Och sedan visa vilket fel i räkneläran som du åsyftar här.

Med detta sätt att räkna kan penningmängden skena (och penningvärdet rasa i motsvarande grad) utan att ge minsta avtryck i ”inflationsmåttet”.
Citera
2023-03-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Nu ökar utbudet på booli igen medan försäljningen tokrasat. Skall bli intressant att se hur uthålliga de som bara väntar är.

Jag letar Bromma - Kungsholmen- Solna och tyvärr vet de som letar bstr om de bra föreningarna och de lägenheterna hår mkt bra än.
Kollar ofta med mäklare som säljer och köpare till bstr maxbelånar sina bstr än och bryr sig inte om räntehöjningar. Antagligen räknar dessa med räntesänkningar inom nått år
Citera
2023-03-26, 11:50
Medlem
Nu är jag bara en simpel lurker i tråden, men jag bara måste säga att jag älskar alla invektiv som haglar här inne, att det finns så många innovativa sätt att idiotförklara varandra
Citera
2023-03-26, 12:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, de maler på som om det var någon form av tipping point vid 3.50% eller 4% där hela ekonomin går i kras om styrräntan blir 0.25% högre. Riksbanken har inte siktat på att höja räntan till 10%, vilket man lätt kan tro när man läser om dessa domedagsräntescenarios.

Styrräntan har ofta legat ett par pe över KPIF, så att resten av 20-talet sikta på 4% styrränta med 2% KPIF vore inget konstigt alls.
Lite roande att en ledarsida ger sig i kast med att förmana riksbanken vad de bör eller inte bör göra. Är det 5 poäng NEK som ledarskribenten lutar sig emot.
Vilket blir nästa område? Kommer DN berätta hur skog skall skötas, skadeförsäkringsbolagen hur de skall reservsätta eller hur Volvos lastvagnar bör sköta sin logistik?
Plaskdammen Sverige, där managerklassen i Sthlm ser med fasa på att deras bostäder kan tappa ännu mer i värde.
Citera
2023-03-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Jag letar Bromma - Kungsholmen- Solna och tyvärr vet de som letar bstr om de bra föreningarna och de lägenheterna hår mkt bra än.
Kollar ofta med mäklare som säljer och köpare till bstr maxbelånar sina bstr än och bryr sig inte om räntehöjningar. Antagligen räknar dessa med räntesänkningar inom nått år
Precis så det fungerar. Maxade lånelöften sätter bostadspriserna. Nu när lånelöften sjunkit med 14% så har priserna också sjunkit med runt 14%. Sådana här enkla samband förstår inte liksom-fb, Flanders eller bolånetorsken Barf som gick all-in 2019 🥳
Citera
2023-03-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite roande att en ledarsida ger sig i kast med att förmana riksbanken vad de bör eller inte bör göra. Är det 5 poäng NEK som ledarskribenten lutar sig emot.
Vilket blir nästa område? Kommer DN berätta hur skog skall skötas, skadeförsäkringsbolagen hur de skall reservsätta eller hur Volvos lastvagnar bör sköta sin logistik?
Plaskdammen Sverige, där managerklassen i Sthlm ser med fasa på att deras bostäder kan tappa ännu mer i värde.

Du har aldrig kommit i kontakt med en ledare tidigare märker jag. Rätt strong jobbat. Hela poängen är att ha åsikter om hur olika politiska instanser gör sitt jobb förstår du.
Citera
2023-03-26, 13:18
Medlem
Har ingen koll, men tittar man på lägenheter i GBG tycker jag priserna står still. Kanske sjunkit några %.

Frågan är vem som går in just närmsta månaderna
Bankerna måste vara lyckliga. Vad ligger räntan på idag? 4.7% ? "Med rabatter"
Citera
2023-03-26, 13:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Ja, det var mycket text och försök till analys, men givetvis tomt på djupare kunskap. Passar väl DNs läsare rätt väl då.

Riksbanken kan såklart börja flagga för räntesänkningar när/om deflationsoron börjar komma, dvs en risk för negativ KPIF. Det kanske blir aktuellt 2028 eller så.

När väl KPIF stagnerat och fallit börjar vi närma oss valet 2026 och utan att ha några särskilt höga tankar om de blåbrunas förmåga är regeringen nog rätt sugen på att stimulera brett och stort för att klamra sig fast vid makten.
Citera
2023-03-26, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrjean
Har ingen koll, men tittar man på lägenheter i GBG tycker jag priserna står still. Kanske sjunkit några %.

Den rörliga ränta efter rabatter ligger runt 4%. Flanders Bygg AB ger dock 2%
Citera
2023-03-26, 13:27
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrjean

Jag tycker att det ser ut som att hyfsade objekt i populära områden omsätts ganska smärtfritt, men samtidigt finns det ett stort utbud av bland annat nybyggen där det tycks stå mer eller mindre still. Där måste det nog komma till prissänkningar eller ombildningar så småningom.

Samtidigt har vi som diskuterats tidigare faktorn med trögheten i bland annat BRF-avgifter. Kan tänka mig att en hel del avgifter höjs just närmsta månaderna och då också kommer att påverka prisbilden hos högt belånade föreningar.
Citera
2023-03-26, 13:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Precis så det fungerar. Maxade lånelöften sätter bostadspriserna. Nu när lånelöften sjunkit med 14% så har priserna också sjunkit med runt 14%. Sådana här enkla samband förstår inte liksom-fb, Flanders eller bolånetorsken Barf som gick all-in 2019 🥳
Att lånelöftena inte har särskilt mycket att göra med priset på en 20 MSEK-villa i Bromma förstår däremot däremot inte Niklas86 (plus ganska mycket annat).

Det som styr priset är hur stor kontantinsats köparna kan hala upp.
Det hade du också kunnat läsa dig till i inlägget du citerade.

Att köparna inte bryr sig mycket om ränta är för att den ränta dom betalar är en ringa andel av inkomsten.

Men du tror väl att köparna lånar 19 av dessa 20 MSEK. På en månadslön på 26 k efter skatt. Det är ju där många av bubbelpratarna har befunnit sig sedan 2010. (Och med där menas föreställningen att man får låna mycket med liten inkomst).
Citera
2023-03-26, 13:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Den rörliga ränta efter rabatter ligger runt 4%. Flanders Bygg AB ger dock 2%
Snittränta på Skandia ser jag var 3.5%.

Den som lånar 1 MSEK betalar ca 2k/månaden i räntor.

Det skall väl gå att härda ut under nuvarande räntepuckel.
Eller är det oöverstigligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in