Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-30, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Och omsättningshastigheten då? Inga 70dagar på hus där, bara att casha på auktionen under klubban. D v s snabba transaktioner. Själv avvaktar jag lite då räntorna fortfarande är låga och på uppgång.

Ja, det har ju "avvaktats lite" i typ 30 år för många av hyresråttorna. Så vänta i 30 år till du!

Snart kommer det. Blodbad. Vrakpriser. Krasch.

Snart så! Bara lite till.
Citera
2023-06-30, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det var ju lite intressant. Ynka 39 objekt hos kronkalle.

Bubbelpratarna har ju talat om massivt inflöde till kronofogden och att dom skulle fynda på exekutiva auktioner. Något som skulle bli väldigt vanligt givet hur många bolåntagare som skulle "konka".

Och så blir det bara business as usual.

Nog låter det som bubbelpratarna i vanlig ordning inte hade någon vidare koll på verkligheten.
Och det borde ju leda till en hel del ödmjukhet. Men den ser man inte mycket av. Istället blir ju inläggen mer hysteriska desto mer bostadspriserna stiger.

Jo, men du vet, "snart kommer det" - "snart blir det fyndpriser" - "snart kraschar det"...
Har låtit så i typ 30 års tid nu. Backar vi 3 månader, skulle kraschen redan vara här nu. Blodbadet, vrakpriserna och tusentals objekt för hundralappar på exekutiv auktion. Vart finns dessa?
Citera
2023-06-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Ja, det har ju "avvaktats lite" i typ 30 år för många av hyresråttorna. Så vänta i 30 år till du!

Snart kommer det. Blodbad. Vrakpriser. Krasch.

Snart så! Bara lite till.
Ja det är winnersgame, går priserna ned så köper jag fler fastigheter. Går de upp så ökar mina befintliga fastigheter i värde. Men jag är realistisk, och enligt fundamenta bör priserna gå ned. Annars för man investera i antal för pengarna, valuta har varit okej senaste året 😂

Noterat att CHF är upp drygt 11% på blott ett år. Samt att blanco räntor och fastighetsräntor inte skiljer sig nämnvärt. D v s marknaden tycker panten är värdelös
Senast redigerad av Niklas86 2023-06-30 kl. 14:22.
Citera
2023-06-30, 14:21
Bannlyst
Citat:
Och omsättningshastigheten då? Inga 70dagar på hus där, bara att casha på auktionen under klubban. D v s snabba transaktioner. Själv avvaktar jag lite då räntorna fortfarande är låga och på uppgång.

Nej...här har du alla dom tusentals försäljningarna som gjorts under 2023 genom exekutiv auktion.
Vilken omsättning! Speciellt om man räknar med att det finns ca 2.5 MILJONER villor i Sverige...

Någon som kan räkna ut procenten? Blir väl snarare promille?

https://auktionstorget.kronofogden.se/Avslutadeforsaljningar.html
Citera
2023-06-30, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ja det är winnersgame, går priserna ned så köper jag fler fastigheter. Går de upp så ökar mina befintliga fastigheter i värde. Men jag är realistisk, och enligt fundamenta bör priserna gå ned. Annars för man investera i antal för pengarna, valuta har varit okej senaste året 😂

Om du nu tror på ständigt sjunkande priser i framtiden, varför ska du då investera i fastigheter? Låter lite motsägelsefullt?
Citera
2023-06-30, 14:27
Medlem
Citat:
Nej...här har du alla dom tusentals försäljningarna som gjorts under 2023 genom exekutiv auktion.
Vilken omsättning! Speciellt om man räknar med att det finns ca 2.5 MILJONER villor i Sverige...

Någon som kan räkna ut procenten? Blir väl snarare promille?

https://auktionstorget.kronofogden.se/Avslutadeforsaljningar.html
Tja försäljning där sker bara om man är på obestånd. Och då till fina priser som du kan se. Men vi har ju fortfarande låg ränta, så de flesta klarar sig fint. Och lånelöften har bara korrigerats med nedgången på 15%, men vi får se efter semestern hur FI ska hantera detta när de rörliga räntorna snart är uppe och nosar på kalkylräntor. KALP-liv för de som maxbelånar sig d v s
Citera
2023-06-30, 14:28
Medlem
Citat:
Om du nu tror på ständigt sjunkande priser i framtiden, varför ska du då investera i fastigheter? Låter lite motsägelsefullt?
Varför skulle jag tro på ständigt sjunkande fastighetspriser? Under normal marknad så är de en okej hedge i portföljen. Faktiskt väldigt bra senaste 20 åren typ.
Citera
2023-06-30, 14:31
Bannlyst
Citat:
Tja försäljning där sker bara om man är på obestånd. Och då till fina priser som du kan se. Men vi har ju fortfarande låg ränta, så de flesta klarar sig fint. Och lånelöften har bara korrigerats med nedgången på 15%, men vi får se efter semestern hur FI ska hantera detta när de rörliga räntorna snart är uppe och nosar på kalkylräntor. KALP-liv för de som maxbelånar sig d v s

Lät precis likadant i Januari också, även om räntan var lägre då. Nu har det gått hela 6 månader. Vart är alla fynden?

Ta gärna fram lite data/källor på hur många hushåll som är maxbelånade. Enligt dom källor/data/fakta jag hittat hitills på internet är det ca 4% av bostadsägarna i Sverige som har över 3 miljoner i lån. Dom som lånar mest, har också mest tillgångar/sparkapital enligt vad jag kunnat hitta.

Men kan du visa på annat, så länka gärna det till oss här
Citera
2023-06-30, 14:38
Medlem
Citat:
Lät precis likadant i Januari också, även om räntan var lägre då. Nu har det gått hela 6 månader. Vart är alla fynden?

Ta gärna fram lite data/källor på hur många hushåll som är maxbelånade. Enligt dom källor/data/fakta jag hittat hitills på internet är det ca 4% av bostadsägarna i Sverige som har över 3 miljoner i lån. Dom som lånar mest, har också mest tillgångar/sparkapital enligt vad jag kunnat hitta.

Men kan du visa på annat, så länka gärna det till oss här
Nä jag serverar inte data till dig, allt finns ju enkelt tillgängligt en googling borta. Däremot så sätter ju marknaden priserna på marginalen. Och det är inga konstigheter men en tjurfälla då och då. Nu går ju dessutom Sveriges ekonomi bra, och då vi blivit low-cost så stretar arbetsmarknaden på fint, och vi har låg arbetslöshet för dem som konsumerar bostäder.
Dock är köpkraften utarmad p g a valutan och reallönesänkningar. Tar så klart lite tid.
Citera
2023-06-30, 14:38
Bannlyst
Citat:
Varför skulle jag tro på ständigt sjunkande fastighetspriser? Under normal marknad så är de en okej hedge i portföljen. Faktiskt väldigt bra senaste 20 åren typ.

Här hade vi ett fint inlägg! För ungefär 6 månader sedan:

(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

"Vi får se hur det blir med inflationen, logiskt borde den gå ned kraftigt framöver. Komplexa samband som verkar åt olika håll dock. En sak som är säker är att energipriserna inte kommer lösa sig på ett tag, varav hus rasar mer än BRF med fjärrvärme. Blir en fattig Januari för många, mycket REA blir det."

Vad hände med denna "REA"? Såhär 6 månader senare? Bara undrar lite? Grumlig spåkula igen?
Citera
2023-06-30, 14:39
Bannlyst
Citat:
Nä jag serverar inte data till dig, allt finns ju enkelt tillgängligt en googling borta. Däremot så sätter ju marknaden priserna på marginalen. Och det är inga konstigheter men en tjurfälla då och då. Nu går ju dessutom Sveriges ekonomi bra, och då vi blivit low-cost så stretar arbetsmarknaden på fint, och vi har låg arbetslöshet för dem som konsumerar bostäder.
Dock är köpkraften utarmad p g a valutan och reallönesänkningar. Tar så klart lite tid.

Klart du inte gör det. Du har ingen data som motbevisar mina påståenden.

Uppförsbacke.
Citera
2023-06-30, 14:41
Bannlyst
Citat:

Jodå. Det har tagit sisådär en 30 år? Men, nästa gång, om 3 månader, då smäller det?. Eller nästa, eller nästa, eller nästa, eller nästa.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in