Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Spännande hur man kan ta en egen upplevelse av hur "ens umgängeskrets som bor i innerstan" väljer att leva och sedan applicera på ett helt land. Säger en hel del om din förmåga att analysera situationen.

Jag har bara pratat om innerstan och aldrig påstått att mina upplevelser är representativa för resten av landet. Det har varit väldigt tydligt om man läser inläggen.
Citera
2023-04-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Hur många bostadskrascher har historiskt varit klara inom ett år? Så om man tror att lågkonjunkturen måste slå först innan nästa ras kommer så jämförs man med covid-massdöd…hög nivå.

Som det ser ut sedan juni 2022 kommer "kraschen" ta 30-40 år eller liknande.
Citera
2023-04-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Karise ligger 3 min närmare Köpenhamn än vad Kippinge ligger Stockholm enligt google kartorna.

Här fanns lite fakta från Köpenhamn
https://www.oresundsinstituttet.org/fakta-bostadsmarknaden-i-oresundsregionen-2-2/
Ägarlägenhet i Köpenhamn (q1 2022) 51552DKK (ca 78K Sek)/kvm
En bostadsrätt i Stockholm kostade (februari 2022) 86870kr/kvm enligt Svensk Mäklarstatistik
Sen tillkommer ju föreningslånen på BRF som saknas i ägarlägenhet. Räknar man på 5K där så blir lägenheten i Köpenhamn runt 18% billigare.

Kippinge ligger enligt google 51km från Sthlm. Karise ligger 68 km från Kph.

Jag har kollat på ett par ägarlägenheter i Stockholms innerstad (de få som faktiskt finns). De ligger kanske 30% lägre i pris än Brfer så det är ingen rak jämförelse.

Dock så är det logiskt att Stockholm är dyrare. Staden är glesbefolkad. Kph 40% mer tätbefolkad (se tidigare länk). I Stockholm hindrar man all byggnation som förtätar och på höjden. Stockholm har enorma grönområden mitt i stan/stadsnära som är förbjudna att bebygga vilket Kph saknar. Det driver upp priserna på det som ligger nära. Stockholm byggs på bredden. Inte höjden.

Klarar man av att lyfta.blicken en sekund utanför Stockholm och jämför tex Göteborg och Malmö med tex danska Århus så ät Århus MKT dyrare att köpa lgh centralt i.
Citera
2023-04-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
jämför tex Göteborg och Malmö med tex danska Århus
Ska du inte jämföra Manhattan och "Stockholm" nu när du ändå är varm i kläderna?
Citera
2023-04-02, 21:47
Medlem
Citat:
Kippinge ligger enligt google 51km från Sthlm. Karise ligger 68 km från Kph.

Jag har kollat på ett par ägarlägenheter i Stockholms innerstad (de få som faktiskt finns). De ligger kanske 30% lägre i pris än Brfer så det är ingen rak jämförelse.

Dock så är det logiskt att Stockholm är dyrare. Staden är glesbefolkad. Kph 40% mer tätbefolkad (se tidigare länk). I Stockholm hindrar man all byggnation som förtätar och på höjden. Stockholm har enorma grönområden mitt i stan/stadsnära som är förbjudna att bebygga vilket Kph saknar. Det driver upp priserna på det som ligger nära. Stockholm byggs på bredden. Inte höjden.

Klarar man av att lyfta.blicken en sekund utanför Stockholm och jämför tex Göteborg och Malmö med tex danska Århus så ät Århus MKT dyrare att köpa lgh centralt i.
Korrekt, men ursprungsinlägget rörde avståndet i tid och då ser Köpenhamn ut att vara närmare.

Problemet med ägarlägenheter i Stockholm innerstad är som du säger att utbudet är näst intill obefintligt. De jag har sett har typ legat på bakgator och varit 70-tals hus så svårt att jämföra. Har för mig nåt av Hagastaden projekten hade en etapp med ägarlägenheter och en med BRF dock

Byter vi till hus för att slippa ägarlägenhet/brf problemet så ser inte Göteborg ut att vara dyrare än Århus.
https://www.bolius.dk/se-huspriserne-i-din-kommune-de-sidste-20-aar-20536
Århus kvm q4 2022 27756DKK (ca 42k sek)
Göteborg 45416kr senaste 3 månaderna eller 50077kr senaste åretenligt Svensk Mäklarstatistik
Citera
2023-04-02, 21:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
"Varningen: Stort prisfall att vänta på bostäder"

"Flera tunga bostadsnyheter har kommit på sistone. Bostadsmarknadens rekordutbud leder enligt Danske Bank till större prisfall senare i år. Andra nyheter rör bluffbostäder och hyreshöjningar på i snitt 4 procent."

"Bostadsmarknaden är just nu motsägelsefull. Det syns inget prisfall under mars, men under ytan pågår en dramatisk utveckling, visar ny statistik."

Betalartikel, nyfiken, vad är det för ny statistik?

https://www.svd.se/a/y6VAjr/bostadspriserna-kan-falla-senare-i-ar-enligt-prognoser

Att marknaden är trööööög:

"Den senaste statistiken för vecka 12 avslöjar dock en extremt trög marknad. Försäljningstakten i Stockholms innerstad låg 44 procent lägre än vid samma tid i fjol, och för riket som helhet såldes 31 procent färre bostadsrätter."

Utbudet "göms" undan:

"Enligt Booli är en tredjedel av ”snart till salu”-objekten köpklara när en spekulant kontaktar mäklaren."

Gamla objekt som legat länge prissänks, säljs ändå inte:

"En ovanligt hög andel bostadsannonser har prissänkta objekt."

Overkligt att priserna inte faller:

"– Det framstår som nästan obegripligt att bostadspriserna trotsar tyngdlagen i ett läge där Riksbanken kommer att lyfta styrräntan till över 4 procent fram till sommaren och där reallönerna faller mer än väntat, säger Michael Grahn."

Men enligt lixom-fladders är det ATH snart igen Kanske när det säljs ett enda objekt till Qatars ambassadör på Strandvägen i juli.
Citera
2023-04-02, 22:03
Medlem
Citat:
Finns en ägarlägenhet i innerstaden till salu. 148780 kr/m²
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-kungsholmen-stockholms-kommun-igeldammsgatan-5-19554815
Ligger i St Görans området så är väl relativt jämlikt med Hagastaden där samma storlek men 2 våningar högre upp som BRF kostar 107317 kr/m²
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-hagastaden-stockholms-kommun-anna-stecksens-gata-15,-6-tr-19576481
Blir som att jämföra äpplen och päron men svårt med i stort sett obefintligt utbud av ägarlägenheter
Senast redigerad av DattMamon666 2023-04-02 kl. 22:06.
Citera
2023-04-02, 22:28
Medlem
Citat:
Korrekt, men ursprungsinlägget rörde avståndet i tid och då ser Köpenhamn ut att vara närmare.

Problemet med ägarlägenheter i Stockholm innerstad är som du säger att utbudet är näst intill obefintligt. De jag har sett har typ legat på bakgator och varit 70-tals hus så svårt att jämföra. Har för mig nåt av Hagastaden projekten hade en etapp med ägarlägenheter och en med BRF dock

Byter vi till hus för att slippa ägarlägenhet/brf problemet så ser inte Göteborg ut att vara dyrare än Århus.
https://www.bolius.dk/se-huspriserne-i-din-kommune-de-sidste-20-aar-20536
Århus kvm q4 2022 27756DKK (ca 42k sek)
Göteborg 45416kr senaste 3 månaderna eller 50077kr senaste åretenligt Svensk Mäklarstatistik
Sen ska man ha med att fastighetsskatterna är avsevärt högre i Danmark än i Sverige. Upp till 3 miljoner i taxeringsvärde betalar du 0,92% i fastighetsskatt (+ avgiften till kommunen som beräknas på värdet av marken) och 3% av taxeringsvärdet som ligger över 3 miljoner kr. Så det kan fort bli ganska saftigt om vi pratar lägenheter i Köpenhamn och Aarhus.
Citera
2023-04-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Lånelöftena är inte bindande. Så längden på deras giltighet är goddag yxskaft.

För centrala Stockholm har vi ett prisfall från April 2022 till Juli 2022. Sedan ligger prisnivån still.
Det med lånelöften och räntor har uppenbarligen inte med saken att göra. Ränteändringar och ändringar i lånelöften har efter Juli inte haft någon påverkan på pris.

Den kausalitet man försöker sig på måste ju ha överensstämmelse med mätdata från verkligheten också.
Jag tror att lånelöften justerades ner rätt nyligen. KALP-kalkylen justeras ju inte hela tiden. Därmed ännu inte riktigt haft effekt.
Citera
2023-04-02, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obs76
Sen ska man ha med att fastighetsskatterna är avsevärt högre i Danmark än i Sverige. Upp till 3 miljoner i taxeringsvärde betalar du 0,92% i fastighetsskatt (+ avgiften till kommunen som beräknas på värdet av marken) och 3% av taxeringsvärdet som ligger över 3 miljoner kr. Så det kan fort bli ganska saftigt om vi pratar lägenheter i Köpenhamn och Aarhus.
Sant. Å andra sidan har jag för mig att Danmark i de flesta fall inte har någon reavinstskatt på privatbostäder.
Citera
2023-04-02, 23:30
Medlem
Citat:
Sant. Å andra sidan har jag för mig att Danmark i de flesta fall inte har någon reavinstskatt.
Stämmer. Ingen reavinstskatt vid försäljning öht. Så gör du 5 miljoner i vinst får du 5 miljoner i fickan. Men du har ju då också fått betala en del mer i fastighetsskatt under tiden du har ägt bostaden.

Detta gäller dock inte för bostadsrätter. Här betalar föreningen endast skatt på värdet av marken som huset står på (dvs inte av värdet på huset/bostaden som i fallet med äganderätter). Å andra siden är bostadsrätter ganska svåra att komma i närheten av i storstäderna för att det är tak över priset så de maximalt får säljas till det pris som föreningen har fastställt.
Citera
2023-04-03, 01:29
Medlem
Citat:
Som det ser ut sedan juni 2022 kommer "kraschen" ta 30-40 år eller liknande.

Som det ser ut sedan juni 2022 så kommer bostadspriserna återhämta sig om 30-40 år. Ungefär lika tramsigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in