Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-19, 01:40
Medlem
Det tar tid att få bort excessen i alla bubblor. På sikt ska antingen bostadspriserna ner eller lönerna upp.

De brukar mötas halvvägs innan en ny bubbla formas.
Citera
2023-03-19, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Riksbanken har EN uppgift, hålla inflationen på 2%

Bli inte förvånad om man reviderar det till 5%.
Citera
2023-03-19, 08:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag gör definitivt så. Eller åtminstone minskar nysparandet. Går till konditori, spa, eller restaurang, precis lika ofta som tidigare. Köper kött också...

De enda konsekvenserka "krisen" fått är att aktieportföljen numera är lite mindre riskfylld. Mer stabila och relativt konunturokänsliga bolag har fått större vikt.
Det är ju ekonomiskt rationellt att göra så, iom att sparande straffas så hårt.

Dock motsatsen till vad man skulle önska ur ett inflationsperspektiv. Där man tvärtom skulle vilja se minskad efterfrågan.
Konsekvensen blir att CB höjer räntan och att mer eller mindre går sönder i ekonomin.

(Detta inte sagt som kritik mot de som konsumerar utan mer ett sakligt konstaterande).

CB kan inte göra så mycket åt detta, annat än höja räntan trots de skador det orsakar.
Det ankommer på finanspolitiken att agera för att straffa sparandet mindre. Utsikterna för att detta skall ske är dock minimala givet en stor majoritet vänster i riksdagen.
Citera
2023-03-19, 08:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Jag har hela tiden sagt att räntan inte kommer göra någon skillnad alls förrän den är +10%.
Lägre ränta en 10% kommer inte ändra svenskens köpvanor.
Det stämmer dock inte iom att hushållens konsumtion påverkas nu redan vid 3%.
Dock har man inte fått den önskade minskningen i efterfrågan. Den kan i sig komma med tiden.
Citera
2023-03-19, 08:06
Medlem
När till och med SVTs-experter säger att vi är BLTs allihopa…

https://www.expressen.se/ekonomi/experten-om-bankfrossan-vi-ar-bolanetorskar-allihopa-och-det-vet-omvarlden/
Citera
2023-03-19, 08:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45

https://www.expressen.se/ekonomi/experten-om-bankfrossan-vi-ar-bolanetorskar-allihopa-och-det-vet-omvarlden/
”Experten” är en ekonomijournalist, han är väl lika mycket expert som någon här i tråden.
Ännu en med egenintresse av att räntan inte höjs för mycket så att den högbelånade bostaden på fina gatan inte rasar för mycket i värde. Tvärtom behöver fastighetsmarknaden i våra större städer få sig en omgång.
Citera
2023-03-19, 08:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Detta förutsätter väl att man har pengar sparat så man kan köpa något för dem som man även måste låna till?
Det är det dumma som min sits innebär. Jag har en normal inkomst på ca +440k/år, har en trygg anställning, lån <30k men, och det ett sjukt stor betydelsefull MEN, minimalt sparat på banken. Sparpengarna på banken rör sig i summor om 80k.
Tillsammans tror jag att jag och min partner har runt 1 milj/årsinkomst.

Hur i hela fridens skall jag kunna kliva in på bostadsmarknaden nu, om/när den går ner om jag inte kan hosta upp kontantinsatsen? Tror iof att jag kanske kan skaka fram 200k om det vill sig men ändå.
Avsikten med krav på kontantinsats var att enskilda hushåll inte skulle vara högre belånade än vad kravet medger.

Och då innebär det att hushållen får spara ihop en tillräcklig kontantinsats innan dom köper.

Och om ni har en gemensam årsinkomst brutto på 1 MSEK så är det lite anmärkningsvärt om ni bara har en cash reserve på drygt en månadslön. Om det nu var 80k.
Det bör gå snabbt för er att spara ihop till en ansenlig kontantinsats. Så jag ser nog inte riktigt problemet här.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag hoppas att priserna på bostadsmarknaden sjunker kraftig för även om då räntorna kraftigt stiger så kanske vi kan gå in gemensamt.
Då hoppas du att de som producerar bostäder skall sänka sin lön.

Redan nu med det prisfall som skett så blir det i stört sett stopp i bostadsproduktionen. Och i takt med att projekt färdigställs så lir folk arbetslösa. Pga för låga priser.

Om man anser att priserna varit för höga så lär det innebära att man vet hur man själv kan driva en byggfirma och producera billigare bostäder.

Eller också vill man bo där andra anser det attraktivt, och där andra är villiga att betala extra för att bo. Men vad andra är villiga att betala för en adress har man ju inte med att göra. Det är ju deras beslut. Så på de platserna kan man inte knorra över höga bostadspriser.
Citera
2023-03-19, 09:00
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45

De kanske försöker normalisera det onormala så kreti och pleti känner sig tryggare och inte får panik.

Dvs, kollektivet utgör det nya normala, och sitta i en rävsax är bara normalt.
Citera
2023-03-19, 09:09
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
De kanske försöker normalisera det onormala så kreti och pleti känner sig tryggare och inte får panik.

Dvs, kollektivet utgör det nya normala, och sitta i en rävsax är bara normalt.
Jäpp, snart sitter bolånetorsken och suger på samma knarkpipa som hyresvraket.

Alla får det lika dåligt, som i nordkorea.
Citera
2023-03-19, 09:13
Medlem
Epistemologens avatar
... och plötsligt förstod en ekonom att reporäntan måste höjas mycket mer innan den får en tillräckligt inflationsdämpande effekt.

https://www.svd.se/a/15rmQM/ekonomens-kritik-hoga-rantor-driver-inflationen

Underhållande att han talar om riksbankens "stategi" som om det fanns något alternativ. Så länge omvärlden höjer räntorna måste RB hänga på. Faktum är att deras strategi redan är att höja så lite det bara är möjligt. Det finns noll och intet utrymme för en mer duvaktig reporänta.
Citera
2023-03-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Jag har hela tiden sagt att räntan inte kommer göra någon skillnad alls förrän den är +10%.
Lägre ränta en 10% kommer inte ändra svenskens köpvanor.
Även för de som har mer är 3 miljoner i lån, 25 tusen i månaden är ju rätt mycket att betala i ränta men du menar att de fortsätter med Thailandsresa och Sälen-skidsemester som vanligt?
Citera
2023-03-19, 09:15
Citat:
20 000 till 40 000 per månad för nybyggd bostadsrätt – lägenheter osäljbara
https://cornucopia.se/2023/03/20-000-till-40-000-per-manad-for-nybyggd-bostadsratt-lagenheter-osaljbara/

Tufft, nu vete 17 om de blir fler nybyggen på några år?
40k finns det en del som klarar m marginal. Men då vill de nog ha bra läge, en vidunderlig utsikt och väldigt exklusiva material. Slänga in en vinkyl gills inte riktigt
Senast redigerad av lone star 2023-03-19 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in