Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Detta förutsätter väl att man har pengar sparat så man kan köpa något för dem som man även måste låna till?
Det är det dumma som min sits innebär. Jag har en normal inkomst på ca +440k/år, har en trygg anställning, lån <30k men, och det ett sjukt stor betydelsefull MEN, minimalt sparat på banken. Sparpengarna på banken rör sig i summor om 80k.
Tillsammans tror jag att jag och min partner har runt 1 milj/årsinkomst.
Hur i hela fridens skall jag kunna kliva in på bostadsmarknaden nu, om/när den går ner om jag inte kan hosta upp kontantinsatsen? Tror iof att jag kanske kan skaka fram 200k om det vill sig men ändå.
Avsikten med krav på kontantinsats var att enskilda hushåll inte skulle vara högre belånade än vad kravet medger.
Och då innebär det att hushållen får spara ihop en tillräcklig kontantinsats innan dom köper.
Och om ni har en gemensam årsinkomst brutto på 1 MSEK så är det lite anmärkningsvärt om ni bara har en cash reserve på drygt en månadslön. Om det nu var 80k.
Det bör gå snabbt för er att spara ihop till en ansenlig kontantinsats. Så jag ser nog inte riktigt problemet här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Jag hoppas att priserna på bostadsmarknaden sjunker kraftig för även om då räntorna kraftigt stiger så kanske vi kan gå in gemensamt.
Då hoppas du att de som producerar bostäder skall sänka sin lön.
Redan nu med det prisfall som skett så blir det i stört sett stopp i bostadsproduktionen. Och i takt med att projekt färdigställs så lir folk arbetslösa. Pga för
låga priser.
Om man anser att priserna varit för höga så lär det innebära att man vet hur man själv kan driva en byggfirma och producera billigare bostäder.
Eller också vill man bo där andra anser det attraktivt, och där andra är villiga att betala extra för att bo. Men vad andra är villiga att betala för en adress har man ju inte med att göra. Det är ju deras beslut. Så på de platserna kan man inte knorra över höga bostadspriser.