Citat:
Ursprungligen postat av
argusmaximus
Har svårt att se att JJs straff reduceras pga MH-medhjälp. JJ kommer få livstid oavsett, är min gissning.
Tänker inte att JJ menar strafflindring.
Hon tänker nog mindre brott, inte mord. Inget uppsåt, utan vållande.
Hon är nog bara ute efter att minimera sin egen insats och få det att se ut som att hon själv knappt gjorde något, meningen var inte mer än att straffa Tove (tillsammans) och hon (JJ) gjorde lite upptill på halsen och MH gjorde lite på händerna, och så råkade det bli fel.
Till skillnad mot att bilden som JJ inte vill ska framträda; att hon (JJ) helt ensam slår omkull Tove med ett slag/knäar Tove, hoppar på henne, gränsle med knäna på armarna, samtidigt som hon stryper Tove. Trpots att Tove börjar kräkas, så släpper hon inte taget om kropp eller armar eller hals så att Tove kan kräkas ut kräkset. Låter och ser värre ut, och kan tolkas som mer aggressivt, särskilt som hon är den som har konflikten och därmed lättare kan tolkas som mord. Det vill kanske inte Johanna.
Detta med utgångspunkt från det du skrev att Johanna inte kunde (borde?) ha något skäl/motiv till att ljuga om att Maja var den som höll i armarna.
Så tänker jag att det finns ytterligare motiv för Johanna att säga att Maja deltog. En narcissist vill upprätthålla bilden av sitt perfekta jag. Både för sig själv, men framför allt utåt. Hon vill säkert oavsett inte se ut som en ensam förövare som dödat Tove, utan dela "olyckan med en till, Maja. Ser bättre ut att de gemensamt gjorde detta.