Citat:
Ursprungligen postat av
Kellywoman
Det uppstår ofta frågor av både domare och nämdemännen. Domaren ber då om förtydligande och som nämndeman skickar man lappar till domaren om man har frågor som i sin tur tar upp det.
Ja det är ju det som jag var inne på, att rätten inte enligt omedelbarhetsprincipen måste sitta helt passiv och bara ta del av det som tas upp under huf.
Rätten får också, och ska också, interferera om det är något som framstår som oklart, som behöver förtydligas.
Och i det sammanhanget kan fup vara en källa att gå till. Och jag undrar då om det verkligen är så att rätten inte alls har någon tillgång till fup.
Menar att de borde få kolla i fup avseende sånt som åberopas (om det finns anledning därtill).
Från Lawline:
”Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rätten får grunda sin dom på. Rätten brukar dock inte läsa förundersökningsprotokollet innan förhandlingen.
Om vittnen avviker från vad de tidigare sagt under förhör får åklagaren hänvisa till förundersökningsprotokollet som då blir processmaterial.”
Tänker att rätten alltså under huf får läsa i fup om det hänvisas till den, att ett stycke ur fup blir processmaterial?
Sedan tror jag inte att nämndemännen behöver skriva lappar till domaren: det förfarandet framstår av flera anledningar som något mindre praktiskt.
De lär vara bemyndigade att själva få ställa frågor.