2023-03-23, 18:09
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Är Ingvars trafikutbildning mutbara?
Nu är det inte medarbetare hos trafikskolan som godkänner teoriprov och uppkörning
utan det är personal hos Trafikverket som utför det...

Dock finns detta som ett möjligt alternativ:
"Anpassade teoriprov

Har du ADHD, ADD eller till exempel autism kan du ansöka om att få göra provet på ett sätt som passar dig. Vi kan anpassa teoriprovet för dig som behöver särskilt stöd när du ska läsa."

https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/anpassade-teoriprov/
Senast redigerad av Romper 2023-03-23 kl. 18:15. Anledning: .
Citera
2023-03-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Efter erkännandet sa hon att hon tyckte nu när Tove ändå var död (som att det inte var hon som mördade henne) då kändes det ”onödigt” att hennes och MHs liv också behövde förstöras. Men att slänga in en hjälpsam, ung granne som potentiell gärningsman har hon inga problem med. Hon bryr sig inte alls om att hon kan förstöra en oskyldig människas liv. Nej just det, för ingen annans liv är viktig förutom hennes. Hon anser även hon är någon form av gud som bestämmer vem som har rätt att leva eller inte.

Dessutom olustigt hur hon pratar om sexuellt motiv. Äcklas av hon kikat på en porrfilm dagarna innan mordet där en brunett lik henne själv tar strypgrepp runt en annan tjej som är rätt lik Tove.

Men gud vad vansinnigt att hon anklagar grannen!! Riktigt psyko,, alltså han som gav henne skjuts och allt och säkert varit god granne innan också. Fy fasen!
Citera
2023-03-23, 18:13
Medlem
euromixerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Är Ingvars trafikutbildning mutbara?
Vet faktiskt inte, men jag vet faktiskt en som jobbar där, känner bara hen väldigt väldigt ytligt. Får se om jag kan lyckas med något.
Citera
2023-03-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Om det varit omöjligt hade MH knappast åtalats för mord. Åklagaren har knappast en personlig vendetta mot MH. Han åtalar henne för mord för att bevisningen tyder på det.

Förklara gärna varför Rullman åtalar MH för mord om det bevisligen är praktiskt omöjligt?

Än är ju inte åklagaren riktigt i mål.
En utav de två har tagit död på Tove och det är ju inte så att båda två lagt var sin tumme på Toves hals. JJ är borde rimligen vara den som med rätta får hårdast straff. Just för att det var just hon som tog död på T0ve.
Men men. Vi får helt enkelt vänta och se vad rätten säger. Sedan är det ju ingen omöjlighet att det eventuellt blir något överklagande.

Min inte allt för avancerade gissning är att JJ får ett betydligt hårdare straff än MH. Men som sagt:
Än är inte åklagaren i mål.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-03-23 kl. 18:29.
Citera
2023-03-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Fetade: Ursäkta men jag måste påpeka att du har gravt fel här och det blir väldigt olyckligt om dessa gamla myter från 90-talet blir en trådsanning.

Jag har över 20 års erfarenhet av personer med autism. Allt från autism grad 3 + intellektuell funktionsnedsättning till autism 1 (jämförbart med vad som förr kallades Aspergers syndrom) med hög intelligens (och normal intelligens) och allt däremellan.

Personer med autism och låg begåvning kan absolut blåljuga.
Exempelvis i syfte att neka att de tagit en extra bulle eller vad som helst.
Många med austism 1 har en blomstrande fantasi och är konstnärliga. En annan gammal myt är att alla med autism har empatistörningar, vilket också är fel.

Jag tog mig tid att svara för det så olyckligt om utdaterade och felaktiga uppfattningar om autism gör att folk tror att M kunde inte det ena eller det andra pga autistiska drag.

Tack för bra och utförlig förklaring!
Citera
2023-03-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Jag håller helt med dig. Mkt löser sig om man tänker sig att MH inte "sitter" bredvid utan typ "halvt ligger", exempelvis på knä, böjd snett över Toves ben.

Så kan det vara. JJ kommer väl att ge en tydligare beskrivning för rätten än den markering hon gjorde på ritningen.
Citera
2023-03-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamrateri
Saker som talar emot att MH bara var passiv och rädd:

Fanns det inte en video från Nöjet där var MH som gick och letade efter T strax innan de stängde.

Den SMS-konversationen som länkats, där T skrev att hon var rädd och att hon kunde inte gå där ifrån för att "de är utanför". Jag tolkade det som att det skickats från JJs toalett. Eller var den SMS-kedjan från Nöjet, tidigare under kvällen?
M kan, trots att hon letade efter T på nöjet, ändå varit passiv vid själva mordet.
Citera
2023-03-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Fetade: Ursäkta men jag måste påpeka att du har gravt fel här och det blir väldigt olyckligt om dessa gamla myter från 90-talet blir en trådsanning.

Jag har över 20 års erfarenhet av personer med autism. Allt från autism grad 3 + intellektuell funktionsnedsättning till autism 1 (jämförbart med vad som förr kallades Aspergers syndrom) med hög intelligens (och normal intelligens) och allt däremellan.

Personer med autism och låg begåvning kan absolut blåljuga.
Exempelvis i syfte att neka att de tagit en extra bulle eller vad som helst.
Många med austism 1 har en blomstrande fantasi och är konstnärliga. En annan gammal myt är att alla med autism har empatistörningar, vilket också är fel.

Jag tog mig tid att svara för det så olyckligt om utdaterade och felaktiga uppfattningar om autism gör att folk tror att M kunde inte det ena eller det andra pga autistiska drag.

Mycket bra belyst,
många fritids psykologer här som kan diagnostisera genom att endast läsa om personen ifråga och genast kan uttala sig om vilken form eller grad av störning personen har.
Citera
2023-03-23, 18:39
Medlem
argusmaximuss avatar
Ok, innan detta spårar ur.

Givet grannens vittnesmål går det 4-5 minuter från sparkar tills han träffar JJ i uppgång.
Dra bort 1-2 minuter för kontroll av puls, rekognisering etc.
Då tog mord i runda slängar 2-3 minuter.
Skulle säga det är nära omöjligt för en person att lyckas med givet de har samma muskelstyrka vilket vi kan anta.
Det blir ännu mer omöjligt då JJ inte visade några skador i form av rivsår eller liknande.
Citera
2023-03-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag tycker det är märkligt att ingen vuxen i JJs närhet reagerat på hatet som byggts upp inom henne. Hennes bror säger att de inte pratade om djupa saker. Tänker väl egentligen mest på hennes föräldrar. Att ingen reagerade på det.
JJ hade ju livet framför sig hon hade kunnat göra många roliga saker istället fastnade hon i ett uppbyggt hat som stackars T fick betala priset för.

Hörde en psykolog på radio som sa en gång att om man 'vill skapa' en psykopat ska man ignorera ett barn känslomässigt under uppväxten. Då ökar risken. Men JJs hat har nog byggts upp av andra orsaker.
Det blir fängelsepsykologens uppgift att ta reda på så att JJ den dagen hon släpps kommer ut som en bättre människa.
Minns inte om jag skrivit det innan eller bara tänkt det, men tycker hennes föräldrar verkat rätt frånvarande? Visst är hon en vuxen kvinna nu som bodde i egen lägenhet men får uppfattningen att hon är van att ”klara sig själv”, tror inte hennes föräldrar varit särskilt närvarande och speciellt efter skilsmässan verkar de inte haft riktigt koll. Reagerade också på hur hon ljög om hur nära hon var med sin familj. Hur nära hon är sin bror. Medan hennes bror sa något i stil med de knappt hade något gemensamt och inte pratade så ofta, eller djupt. Han verkade hon mest prata med för att få utköpt sprit. Vet någon om de har flyttat från Vetlanda? Rör de sig som vanligt runt i samhället? Någon som har sett dem eller vet hur hennes familj mår? Undrar samma med MHs familj.

Förresten är det vanligt i små byar att gå fram till en främling på en klubb och säga ”DU ser inte svensk ut”? Är från en större stad och tyckte det var konstigt. Man skulle tro befolkningen i lilla Vetlanda byn aldrig sett en svart människa i sina liv. Någon sa det är Twin Peaks känsla över staden. Håller med. Skumt att folk inte reagerar på exet H nästan dog om inte brandlarmet hade räddat honom. Man ryckte bara på axlarna och ”Äsch låter som något av Johannas verk. Hon är ju bara sån”. Samma när hon sagt i rätt neutral ton att hon ville kasta Molotovcocktails mot Tove och systern, plus att hon även försökte döda dem genom mordbrand. Det är ju allvarliga saker. Vi pratar inte om att hon pratar illa om folk bakom ryggen eller kastar ägg på deras hus. Människor hade bränts levande och mördats om hon hade lyckats med bränderna.
Citera
2023-03-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ok, innan detta spårar ur.

Givet grannens vittnesmål går det 4-5 minuter från sparkar tills han träffar JJ i uppgång.
Dra bort 1-2 minuter för kontroll av puls, rekognisering etc.
Då tog mord i runda slängar 2-3 minuter.
Skulle säga det är nära omöjligt för en person att lyckas med givet de har samma muskelstyrka vilket vi kan anta.
Det blir ännu mer omöjligt då JJ inte visade några skador i form av rivsår eller liknande.

Är det så givet att de hade samma muskelstyrka då? T var väl ganska liten till växten medan J enligt uppgifter i tråden är 180 cm lång. Även om båda var relativt vältränade så har ju den större personen ett fysiskt övertag.
Citera
2023-03-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det uppstår ofta frågor av både domare och nämdemännen. Domaren ber då om förtydligande och som nämndeman skickar man lappar till domaren om man har frågor som i sin tur tar upp det.

Ja det är ju det som jag var inne på, att rätten inte enligt omedelbarhetsprincipen måste sitta helt passiv och bara ta del av det som tas upp under huf.
Rätten får också, och ska också, interferera om det är något som framstår som oklart, som behöver förtydligas.
Och i det sammanhanget kan fup vara en källa att gå till. Och jag undrar då om det verkligen är så att rätten inte alls har någon tillgång till fup.
Menar att de borde få kolla i fup avseende sånt som åberopas (om det finns anledning därtill).

Från Lawline:
”Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rätten får grunda sin dom på. Rätten brukar dock inte läsa förundersökningsprotokollet innan förhandlingen.
Om vittnen avviker från vad de tidigare sagt under förhör får åklagaren hänvisa till förundersökningsprotokollet som då blir processmaterial.”

Tänker att rätten alltså under huf får läsa i fup om det hänvisas till den, att ett stycke ur fup blir processmaterial?

Sedan tror jag inte att nämndemännen behöver skriva lappar till domaren: det förfarandet framstår av flera anledningar som något mindre praktiskt.
De lär vara bemyndigade att själva få ställa frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in