Citat:
Ursprungligen postat av
Thehonestswede
Samma sak här. Här ger och leder förhörsledaren Maja in på en möjlig exit-förklaring till varför hon lämnar mobilen hos Johanna, trots att det är helt onödigt. Maja hade ju kunnat framstå som mer planerande om hon inte gavs den här dörren ut:
"FH: Eh, en fråga till där då när vi ändå pratar om Johannas mobil. Din mobil, var var den?
MH: Ja den var kvar i sängen då, i Johanna säng i hennes lägenhet.
FH: Ok, var det någon speciell anledning till att den var kvar där?
MH: Näe, inte från min sida i varje fall.
FH: Jag tänkte på det vi pratade om igår, att du sa igår när vi träffades, att du ibland valde att lämna telefonen i Johannas lägenhet.
MH: Ja
FH: När ni var på fest någon annanstans, var det så du tänkte den här kvällen, eller natten, också?
MH: Nej det gjorde jag inte, utan eh, jag, jag tänkte inte så mycket, eller jo jag tänkte ju mycket fast jag tänkte ändå inte alls, ja jag var i chock.
FH: Jo, men anledningen menar jag, var det inte att du inte ville att din pappa skulle se var du var, eller det bara blev så att mobilen inte kom med, är det så vi ska förstå dig?
MH: Mm.
FH: Då förstår jag"
Tror det mer har att göra med att de vill testa hur mycket och om vad MH egentligen ljuger. MH har i tidigare förhör sagt att hon lämnat mobilen hos JJ för att föräldrarna inte skulle veta ifall hon gick iväg på fester och så.
Sid 1150:
F: Att man delar sin värld med sina föräldrar. Hur har du haft det? Har du anförtrott dig till dina föräldrar?
M: Eh, både jag och nej.
När det kommer till mitt festande och vissa kompisrelationer så har jag inte anförtrott mig till dem.
F: Nej.
M: Eh, men annars så, ja så har jag anförtrott mig till dem.
F: Mmm. Det här med föräldrars kontroll över sina barn är också väldigt olika. Hur har det varit för dig?
M: Eh, nej men dom, alltså dom har ju inte varit helt extremt överbeskyddande men de har ändå varit ganska överbeskyddande skulle jag säga.
F: Hur har det yttrat sig?
M: Nej men de vill ha koll liksom på vart jag är, vilka personer jag umgås med. Hur de är och vad vi gör. Ja.
F: Mmm. De vill veta var du är och vilka du umgås med?
M: Mmm.
F: Och vad har de tyckt om dem du umgåts med och där du är så att säga?
M: Det är lika olika beroende på vilka, vilka jag tänkt att vara med just ja den dagen eller vad man ska säga. Eh, ja.
F: Vi har uppfattat att ni har någon slags, ja överblick så att ni vet var familjen är någonstans?
M: Yes.
F: Berätta.
M: Det är ju på mobilen, en app tror jag att det är där man kan se vart alla i familjen befinner sig just där och då.
F: Vad har det betytt för dig?
M: Hur menar du?
F: Alltså det här att ni har den här appen och kan veta var familjen är någonstans?
M: Jag är inte så ofta inne och kollar där. Det är mer mamma och pappa och jag har väl tyckt att det är, ja men det har känts jobbigt, att jag inte har känt mig liksom, att jag inte kan göra vad jag vill.
F: Hur länge har ni haft så?
M: Sen ja vi fick mobilerna.
Sid 1152:
BF: Nej jag knyter an lite det jag frågade tidigare, har du någon gång lämnat mobilen utan att ta med den på grund av det här?
M: Ja.
BF: Kan du berätta om det?
M: Eh, alltså hur menar du?
BF: Ja du vet ju att Jörgen och Camilla ser vart du är, har du någon gång valt att låta eller Caroline, har du någon gång låtit telefonen ligga kvar på ett ställer när du har befunnit dig någon annanstans?
BF: Kan du berätta om det?
M: Nej men det har varit när mamma och pappa, ja men vissa gånger när mamma och pappa har sagt nej du får inte ja men gå på den festen det blir för mycket och lite så där. Så då har jag lämnat mobilen, ja hemma hos Johanna och åkt och festat.
BF: Okej.
F: Så du har inte lämnat telefonen hemma utan du har lämnat den på någon annan plats då i sådana fall?