2023-03-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Vad är grejen med att Albin säger till JJ hej gumman och vill dra till badet tillsammans när han får veta att hans tjej blivit mördad? Sjuk snubbe som direkt hoppar över till en ny brud?
Det var jj pappa som skrev till jj.
Citera
2023-03-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Det där med att åklagaren lagt till alternativet medhjälp till mord har du hittat på själv va?

Läser man åtalet (fup första sidan) så står det klart och tydligt:
Brott
Grovt gravfridsbrott, Mord.
På både JJ och MH.

Fast jag är också ganska säker på att i ett av förhören med MH så är "alternativt medhjälp till mord" med när FL räknar upp delgivningarna?
Citera
2023-03-23, 16:52
Medlem
LeeVans avatar
Alltså det finns ju betänkligheter i bedömningen av den rättsmedicinska undersökningen.

Jag avser då främst tryckskadorna på armbågarna som anses vara förenliga med JJ beskrivning av MH medverkan.

Hur är det ens praktiskt möjligt att MH kan sitta bredvid TT på golvet och och trycka ner både vänster och höger armbåge i golvet så att tryckskador uppstår?? Hur har den ”arbetsställningen” sett ut??

Varför har ingen brottsrekonstruktion utförts??
Citera
2023-03-23, 16:55
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
sid 1012 Förhör med JJ:

"BF: Och vad menar du att dina tummar så att säga hamnade på Tove då?
J: Någonstans på halsen. Jag kan inte säga exakt var det var.
F: Har du någon uppfattning hur länge du håller i greppet så?
J: 10 sekunder kanske det var. Det var inte länge men 10 sekunder kanske."

Jag gör en jämförelse här med Marcus Jannes (Lurifax) som avslutade sitt liv via strypning.
Jag har för mig att hans kameraloop handlade om en stillbild vart 3:e eller 4:e sekund och då kan man ju dra slutsatsen att hans process tog minst 3 minuter eftersom tiden på hans film var på självaste "hängstrypningen" till att hans kropp var lealös var på ca 1 minut (stillbilden tills ambulanspersonal dyker upp och den tiden inräknat är inte med).

Slutlig slutsats, 10 sekunder räcker inte för att strypa någon och det underlättar för J att rättfärdiga påståendet "det var en olycka med adrenalinpåslag" genom att underdriva tiden som strypningen pågick.

Googlade lite snabbt om det och läser:

"Dr Catherine White berättade att det inte krävs lång strypning för att göra stor skada. Efter 6,8
sekunder kan man förlora medvetandet, efter 15 sekunder inkontinens i form av kiss, efter 30
sekunder avföring och efter 4-5 minuter hjärndöd."

Medvetslös blir man alltså snabbt, med döden inträffar alltså först efter flera minuter.
Citera
2023-03-23, 16:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Alltså det finns ju betänkligheter i bedömningen av den rättsmedicinska undersökningen.

Jag avser då främst tryckskadorna på armbågarna som anses vara förenliga med JJ beskrivning av MH medverkan.

Hur är det ens praktiskt möjligt att MH kan sitta bredvid TT på golvet och och trycka ner både vänster och höger armbåge i golvet så att tryckskador uppstår?? Hur har den ”arbetsställningen” sett ut??

MH har ett eller två knän på en arm vid armbågen och en eller två händer som trycker ned den andra armbågen, är det omöjligt?
Citera
2023-03-23, 17:03
Medlem
Citat:

Det fetade: Det är naturligtvis inte möjligt. Du har rätt.
Ja varför gjordes ingen rekonstruktion? Kanske det är gjort, men inget vi vet än så länge.
Citera
2023-03-23, 17:04
Medlem
Citat:

Ja jag trodde alltid man gjorde en rekonstruktion vid mord
Citera
2023-03-23, 17:05
Medlem
Citat:

JJ ska ha tecknat på bild hur de satt va ? Finns den skissen här i tråden ?
Citera
2023-03-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Googlade lite snabbt om det och läser:

"Dr Catherine White berättade att det inte krävs lång strypning för att göra stor skada. Efter 6,8
sekunder kan man förlora medvetandet, efter 15 sekunder inkontinens i form av kiss, efter 30
sekunder avföring och efter 4-5 minuter hjärndöd."

Medvetslös blir man alltså snabbt, med döden inträffar alltså först efter flera minuter.

TTs hade väl dessutom ett kraftigt tryck över bröstkorgen.
Citera
2023-03-23, 17:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
MH har ett eller två knän på en arm vid armbågen och en eller två händer som trycker ned den andra armbågen, är det omöjligt?

Teoretiskt möjligt om inte JJ samtidigt sitter ovanpå TT mage/bröst och med framsträckta armar greppar om TT hals. Nej jag tycker inte att detta går ihop.
Citera
2023-03-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Om det nu är så, och man tänker i dom banorna så skulle det ju iochmed det då även kunna stödja att JJ bara hållit i 10 sek och inte avsåg att döda TT, att peka ut någon för medhjälp skulle ju lätt kunna reta upp MH som då avslöjar att Nej JJ höll i minst 3 minuter. Jag hade ju i så fall på sin höjd sagt att Maja bara stod bredvid. Känns ju jävligt risky att dra in sin polare i själva dödandet om man vill tona ner sin egen betydelse.

När J berättade detta hade M redan avslöjat hur bortforslingen gick till. Det berättade fhl för J. J förstod alltså att M redan öppnat upp sig. Därför tror jag J s berättelse efter det är ganska sanningsenlig i stora drag. Hon beskriver M s del i både mordet och bortforslandet av kroppen i form av en medhjälpare.

Generellt anser rätten, att berättelser som inte gynnar uppgiftslämnaren får högre trovärdighet än om den hade gynnat. Det är skillnaden på J och M s berättelser.
Citera
2023-03-23, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade: Det är naturligtvis inte möjligt. Du har rätt.
Ja varför gjordes ingen rekonstruktion? Kanske det är gjort, men inget vi vet än så länge.

Det är väl bara möjligt i så fall att MH tryckte ned.den armen på den sidan som hon satt enligt JJ.
Och så tryckte JJ ned den andra själv med sitt ben för att låsa den.
Armbågarna hade olika skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in