Citat:
Ursprungligen postat av
argusmaximus
Tror så här.
JJs sista version är nog så nära sanningen vi kommer av den enkla anledning att hon har ingen anledning att ljuga där - hon säger att det är hon som stryper, ingenting annat i storyn är något som hon behöver dölja. Det enda försvårande som hon behöver skruva ner är tiden hon stryper TT.
Förutom stryptiden förlorar hon inte på att säga sanningen om vad som hände i lägenheten. Därför är hon trovärdig. Att hon pekar ut MH som medskyldig får också anses trovärdigt, dels på grund av att det är svårt att så snabbt mörda TT (det handlar om en, max tre, minuter) men också för att MH inte kan ge trovärdig förklaring till hennes tid i lägenheten.
MH däremot har många anledningar att ljuga. Dels för att hon inte, likt JJ, gör en helomvändning utan fortfarande blandar uppenbara lögner med spår av sanning. Hon har medhjälp att ljuga om. Det är därför vi får en helt hejdlös historia som slutar med att TT förmodligen är i walking closet, tyst och obemärkt, alternativt i förrådet. Naturligtvis spontana lögner tagna på volley.
JJ har ju ljugit konstant, men då är det välmotiverade lögner där hon försöker skydda sig själv. I senaste förhören har hon inte haft den pressen vad gäller lägenhetsvistelsen - därför tror jag polisen och åklagaren sätter stor tilltro till den.
Sedan ljuger hon, och spelar ner, andra delar, men där har hon anledning till det.
Jag har funerat över det där lite, om Johanna skulle ha ett skäl till att sätta Maja på plats vid strypningenm om det inte stämde?
Till synes ingenting, tänkte jag först.
Men sedan kom några tankar om att hon kan ha som syfte att förminska sitt onda uppsåt. Att det inte är bara hon som ville straffa Tove, och meningen var ju bara att straffa.
Johanna har ju enligt många vittnen uttalat både hat och dödshot mot Tove, förutom branden där. Hon vill inte uppfattas som hatsik och som en person som nu är ute efter att döda Tove, då ensam alltså. Hennes konflikt. Hon vill att det ska se ut som att det är tjafs mellan tjejerna, även Maja, som också blivit irriterad. Ett skäl kan jag tänka.
Det andra är att det även kan uppfattas som ett mycket mer aggressivt anfall av en ensam Johanna, och då mindre "olycka", mer uppsåt så at säga om hon är helt ensam om brottet. Om de är två, är det svårare att ha koll på allt som händer, och det var Maja som häll i armarna så att Tove inte kunde försvara sig när hon kräktes. Ungefär att det är inte bara JJs fel att "olyckan" skedde.
Lite svamligt uttryckt.
Men jag kan se att Johanna har anledning till att placera Maja där, för att rädda sitt eget skinn s a s.