2023-03-23, 15:03
Medlem
Maja har säkerligen lovat J att för alltid hålla ihop. Maja är såpass manipulerad att hon inte förstår bättre.
Skulle inte förvåna mig om de två suttit i någon källare/gammal mörk vedbod eller liknande och svurit någon fjantig ed. Skurit varandra i pekfingret så där lagom fräckt och delat blod. Med löften om att alltid hålla ihop.

MH går säkerligen med på allt, utan möjligen självmord och kanske även det ?
För JJ var det kanske mest på skoj. Medan det för MH var på fullt allvar. Att svika en kompis gör man bara inte.

Detta kan låta både idiotiskt och barnsligt.
Men vad är mer idiotisk än att döda en Fd vän ?

Oavsett så ska JJ ha det absolut högsta straffet av de två. För MH tycks det finnas hopp. Men inte för JJ.
JJ är så full med hat att hon inte bör vara ute i samhället på många många år.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2023-03-23 kl. 15:07.
Citera
2023-03-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koping-king
Jag tror också att det kommer att bli problem för åklagaren.
Anledningen till att JJ säger att MH varit aktiv tror jag beror på att JJ won't go down alone.

Om M inte var inne i badrummet hade J inte haft några vittnen att oroa sig över. J hade kunnat dra vilken harang som helst för att förklara sitt agerande. T hotade att döda mig, T kom flygande med en knytnäve, T tog upp duschröret och skulle slå mig. Nu drog hon till med en halvlögn som förmodligen ligger ganska nära sanningen.

J vet dessutom att det hon säger i förhör kan föras vidare till M. J vill givetvis att M ska hålla tyst. Att då ljuga om hennes delaktighet och göra henne upprörd är som att be om en livstid. Jag ser det som mer troligt att hon tonat ner M s delaktighet än tvärtom.
Citera
2023-03-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag är väldigt fascinerad av hur människor blir som dom blir, och vad som får dom att begå hemska handlingar. Trots att det forskas mycket om det här, finns det inga entydiga svar. Orsaken till många personlighetsstörningar tros beror både på arv och miljö med slagsida för arv när det kommer till psykopati.

När det kommer till narcissism är det omvänt. Där tros miljön spela större roll som t.ex bli uppfostrad i en tävlingsinriktad familj, ha få nära vänner utanför familjen, överbeskyddande och övervärdering av barnet m.m. J s föräldrar separerade i en känslig ålder (7 år om jag minns rätt) och dom flyttade en del när hon var ung. Detta har säkert påverkat henne.

Autism är ovanligt medans adhd är betydligt vanligare hos barn. Maja verka lida av båda. Dessa diagnoser är vanligt att man utreder medans narcissism och antisocialt personlighetssyndrom/psykopati knappt existerar som diagnos hos barn. Min egen tolkning är att man fokusar väldigt mycket på hur barnet mår, och ser mellan fingrarna när det kommer till avvikande beteende som när barnet inte visar ånger, är orädd, ljuger mycket och stöter bort de som inte ger dem uppmärksamhet och beundran.

I mångt och mycket är en narcissist som ett stort barn. Dom jobbar hela tiden för att tillgodose sina egna behov.

Finns mycket att säga om detta, men jag siktar in mig på det fetade:
Man diagnosticerar inte barn och unga under 18 år som narcissist/psykopat. Däremot finns i stadie ett med mindre barn något som kallas Trotssyndrom.

När de blir tonåringar och detta beteende finns kvar eller eskalerar kallas det uppförandestörning

Att tonåringar i allmänhet beter sig som psykopater ibland, hör till åldern. Det vet väl de flesta föräldrar...men att det sen avtar med mognaden.

Därför sätts ingen diagnos före 18 års ålder. Om ens då. Psykiatrin öht är under all kritik sen Psykiatrireformen på 90-talet.
Citera
2023-03-23, 15:09
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Om M inte var inne i badrummet hade J inte haft några vittnen att oroa sig över. J hade kunnat dra vilken harang som helst för att förklara sitt agerande. T hotade att döda mig, T kom flygande med en knytnäve, T tog upp duschröret och skulle slå mig. Nu drog hon till med en halvlögn som förmodligen ligger ganska nära sanningen.

J vet dessutom att det hon säger i förhör kan föras vidare till M. J vill givetvis att M ska hålla tyst. Att då ljuga om hennes delaktighet och göra henne upprörd är som att be om en livstid. Jag ser det som mer troligt att hon tonat ner M s delaktighet än tvärtom.

Precis, hade inte MH varit i badrummet hade JJ spelat ner sin roll betydligt.
Citera
2023-03-23, 15:16
Medlem
Citat:

Om det nu är så, och man tänker i dom banorna så skulle det ju iochmed det då även kunna stödja att JJ bara hållit i 10 sek och inte avsåg att döda TT, att peka ut någon för medhjälp skulle ju lätt kunna reta upp MH som då avslöjar att Nej JJ höll i minst 3 minuter. Jag hade ju i så fall på sin höjd sagt att Maja bara stod bredvid. Känns ju jävligt risky att dra in sin polare i själva dödandet om man vill tona ner sin egen betydelse.
Senast redigerad av anteanti 2023-03-23 kl. 15:19.
Citera
2023-03-23, 15:27
Medlem
Kamrateris avatar
Saker som talar emot att MH bara var passiv och rädd:

Fanns det inte en video från Nöjet där var MH som gick och letade efter T strax innan de stängde.

Den SMS-konversationen som länkats, där T skrev att hon var rädd och att hon kunde inte gå där ifrån för att "de är utanför". Jag tolkade det som att det skickats från JJs toalett. Eller var den SMS-kedjan från Nöjet, tidigare under kvällen?
Citera
2023-03-23, 15:31
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamrateri

Fanns det inte en video från Nöjet där var MH som gick och letade efter T strax innan de stängde.

Den SMS-konversationen som länkats, där T skrev att hon var rädd och att hon kunde inte gå där ifrån för att "de är utanför". Jag tolkade det som att det skickats från JJs toalett. Eller var den SMS-kedjan från Nöjet, tidigare under kvällen?

Sms:et var från ett helt annat tillfälle.
Citera
2023-03-23, 15:33
Medlem
Citat:

Det var vid ett tidigare tillfälle när T skrev till sin tränare. J och M stod utanför huset där hon var.
Citera
2023-03-23, 15:33
Medlem
Citat:

Nej, den konversationen var gammal, något år tillbaka, från ett helt annat tillfälle.
Citera
2023-03-23, 15:34
Medlem
sybels avatar
Citat:

Har M direkt förnekat att hon hållit i Ts armar eller har hon svamlat runt med att hon inte var där/sov whatever som svar på frågan? (Jag har inte hunnit till hennes förhör än.)
Citera
2023-03-23, 15:36
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:

Den var från tidigare, långt innan mordet.
Men ja, MH ville ju bevisligen också hitta och ta med TT till lght. Hon såg dessutom arg ut enligt vaktvittne (vilket iofs inte är ett brott).
Citera
2023-03-23, 15:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Tror så här.

JJs sista version är nog så nära sanningen vi kommer av den enkla anledning att hon har ingen anledning att ljuga där - hon säger att det är hon som stryper, ingenting annat i storyn är något som hon behöver dölja. Det enda försvårande som hon behöver skruva ner är tiden hon stryper TT.

Förutom stryptiden förlorar hon inte på att säga sanningen om vad som hände i lägenheten. Därför är hon trovärdig. Att hon pekar ut MH som medskyldig får också anses trovärdigt, dels på grund av att det är svårt att så snabbt mörda TT (det handlar om en, max tre, minuter) men också för att MH inte kan ge trovärdig förklaring till hennes tid i lägenheten.

MH däremot har många anledningar att ljuga. Dels för att hon inte, likt JJ, gör en helomvändning utan fortfarande blandar uppenbara lögner med spår av sanning. Hon har medhjälp att ljuga om. Det är därför vi får en helt hejdlös historia som slutar med att TT förmodligen är i walking closet, tyst och obemärkt, alternativt i förrådet. Naturligtvis spontana lögner tagna på volley.

JJ har ju ljugit konstant, men då är det välmotiverade lögner där hon försöker skydda sig själv. I senaste förhören har hon inte haft den pressen vad gäller lägenhetsvistelsen - därför tror jag polisen och åklagaren sätter stor tilltro till den.

Sedan ljuger hon, och spelar ner, andra delar, men där har hon anledning till det.

Jag har funerat över det där lite, om Johanna skulle ha ett skäl till att sätta Maja på plats vid strypningenm om det inte stämde?

Till synes ingenting, tänkte jag först.

Men sedan kom några tankar om att hon kan ha som syfte att förminska sitt onda uppsåt. Att det inte är bara hon som ville straffa Tove, och meningen var ju bara att straffa.

Johanna har ju enligt många vittnen uttalat både hat och dödshot mot Tove, förutom branden där. Hon vill inte uppfattas som hatsik och som en person som nu är ute efter att döda Tove, då ensam alltså. Hennes konflikt. Hon vill att det ska se ut som att det är tjafs mellan tjejerna, även Maja, som också blivit irriterad. Ett skäl kan jag tänka.

Det andra är att det även kan uppfattas som ett mycket mer aggressivt anfall av en ensam Johanna, och då mindre "olycka", mer uppsåt så at säga om hon är helt ensam om brottet. Om de är två, är det svårare att ha koll på allt som händer, och det var Maja som häll i armarna så att Tove inte kunde försvara sig när hon kräktes. Ungefär att det är inte bara JJs fel att "olyckan" skedde.

Lite svamligt uttryckt.

Men jag kan se att Johanna har anledning till att placera Maja där, för att rädda sitt eget skinn s a s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in