Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-20, 14:01
  #1285
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra information, tack. MyAsus måste nyinstalleras efter restore. Får ringa ASUS senare.
Nu är den odräglig.
Ominstallation tar mycket tid, hoppas jag slipper det.

Har Asus själv, My Asus är inte till mycket nytta. Det klarar man sig utan.

Prova först mina 2 senaste förslag, sedan en rep.installation innan du gör en nyinstallation. En sådan är en sista hands utväg.
Citera
2023-03-20, 14:10
  #1286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den blev faktiskt klar efter 8 timmar. Lika trög som tidigare. Nu är det t.o.m. fördröjning när jag skriver i detta formulär. De kommer säkert att svara att jag måste installera Win 10. Men jag skall ringa dem. De var bra senast.
Se där. Då börjar jag fundera på om problemet är bios eller laddare. Om du trycker på Ctrl+alt+Esc för att få fram Aktivitetshanteraren. Vad visar den i avsnitt Prestanda? Gällande CPU. Kommer CPU upp i nivå? Upp till 2-3 GHz eller högre. Eller har den fastnat på typ 0,79 eller 0,44 GHz. Iaf under 1GHz.
Vad händer om du kopplar ur laddare, blir det högre siffror då?
Citera
2023-03-20, 14:41
  #1287
Medlem
NAFOgenerals avatar
Du ska aldrig göra dessa uppdateringar. Skjut upp dom så länge som det går. Det enda uppdateringarna verkar göra är att slöa ner systemet. Troligtvis medvetet så man ska köpa nya grejer snabbare.
Citera
2023-03-20, 14:47
  #1288
Medlem
wwrs avatar
Nu lade även min bredbandsuppkoppling av! Det har den inte tidigare gjort under de 1.5 år som jag haft den. Jag kan bara nå internet via telefonen och mobilt bredband. Får ringa ISP till att börja med. Märkligt sammanträffande. De två största haverierna sedan jag skaffade både bredbandet och datorn, samtidigt.

Någon Poltergeist verkar härja just nu.

Exakt samtidigt som ISP svarade i telefonen så kom uppkopplingen tillbaka. Intressanta problem idag.

Ringde ASUS som har engagerad support. Kör på deras råd lite.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-20 kl. 15:05.
Citera
2023-03-20, 19:01
  #1289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NAFOgeneral
Du ska aldrig göra dessa uppdateringar. Skjut upp dom så länge som det går. Det enda uppdateringarna verkar göra är att slöa ner systemet. Troligtvis medvetet så man ska köpa nya grejer snabbare.
???
Säkerhetsuppdateringar ska du verkligen inte tacka nej till. Oroar du dig över hastigheten ska du fixa Windows 10/11 LTSC. Då är du otroligt efter med allt som inte har med säkerhet att göra, vilket bör göra OS:et snabbare.
Citera
2023-03-20, 19:27
  #1290
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu lade även min bredbandsuppkoppling av! Det har den inte tidigare gjort under de 1.5 år som jag haft den. Jag kan bara nå internet via telefonen och mobilt bredband. Får ringa ISP till att börja med. Märkligt sammanträffande. De två största haverierna sedan jag skaffade både bredbandet och datorn, samtidigt.

Någon Poltergeist verkar härja just nu.

Exakt samtidigt som ISP svarade i telefonen så kom uppkopplingen tillbaka. Intressanta problem idag.

Ringde ASUS som har engagerad support. Kör på deras råd lite.

Så vad sa de?
Citera
2023-03-21, 02:32
  #1291
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Jag skulle bara ha blåst om datorn ja.
Att "felsöka" stängd mjukvara som Windows innebär att rulla tärningen och chansa på olika testprogram. Linux var betydligt bättre. Där ligger data på en partition och sedan kan man enkelt bara lägga på ett nytt system. Programmen är små och installeras alla från en programcentral. Tyvärr verkar man dock medvetet begränsa Linux på persondatorsidan. Ubuntu Live-USB hängde upp sig i denna dator vilket jag aldrig sett förut.

Jag har nu varit i kontakt med ASUS support tre gånger. De är bra att kommunicera med. Men alla har ju bara en begränsad tid de kan ägna åt felsökning, speciellt när det tar en lång stund att bara starta kommandotolken eller starta om datorn, som fram till för ett par dagar sedan var "blixtsnabb". Så nu tar jag fasta på vad de sade tidigare. - "Windows 11 är en samling buggar". Datorn har garanti men det kräver att jag återinstallerar Win 10, tror jag.

Nu blåser jag datorn med inställningarna "nedladdning från molnet och behåll personliga data". Den installerar förhoppningsvis Win 10 och uppgradering till Win 11 kommer att gå att neka. Den har nu hållit på i 8 timmar och nått steget installation 2% ...
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-21 kl. 02:44.
Citera
2023-03-21, 02:42
  #1292
Avstängd
Kalamitys avatar
Läst igenom hela tråden och även googlat runt för att se om jag hittar något om win11 slowing down system från senaste dagarna, dvs den här uppdateringen. Ingenting. Jag hittade en del gällande 2022H2-uppdateringen men inget sedan dess.

Jag får för mig att detta är orelaterat till Win11 och snarare relaterat till enbart TS enhet.

TS, har du porrsurfat nånting senaste dagarna? Laddat hem någon skit från Piratebay? Installerat någon programvara utöver Win11-uppdateringen? Ett spel eller program av något sort? Besökt osäkra webbplatser? Har du Windows Defender igång?
Citera
2023-03-21, 02:46
  #1293
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Läst igenom hela tråden och även googlat runt för att se om jag hittar något om win11 slowing down system från senaste dagarna, dvs den här uppdateringen. Ingenting. Jag hittade en del gällande 2022H2-uppdateringen men inget sedan dess.

Jag får för mig att detta är orelaterat till Win11 och snarare relaterat till enbart TS enhet.

TS, har du porrsurfat nånting senaste dagarna? Laddat hem någon skit från Piratebay? Installerat någon programvara utöver Win11-uppdateringen? Ett spel eller program av något sort? Besökt osäkra webbplatser? Har du Windows Defender igång?
Som jag skrivit sysslar jag inte med något sådant alls och använder normal antivirus. Tyvärr försöker skribenter som stöder företagen ofta lägga skuld för olika systemfel på de individer som drabbas. Den sedvanliga "blame the victim" som fyller forumen.

Datorn fungerade perfekt och detta kom efter en större uppdatering.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-21 kl. 02:53.
Citera
2023-03-21, 02:55
  #1294
Avstängd
Kalamitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Som jag skrivit sysslar jag inte med något sådant alls och använder normal antivirus. Tyvärr försöker skribenter som stöder företagen ofta lägga skuld för olika systemfel på de individer som drabbas. Den sedvanliga "blame the victim" som fyller forumen.

Detta kom efter en större uppdatering.
”Individer som stöder företagen”?

Jag struntar i både Microsoft och din ruttna porrsurfarmaskin. Jag försöker tänka utanför boxen eftersom det enbart verkar vara du som drabbats och när det enbart är en enda användare som drabbas av strul brukar orsaken sitta bakom tangentbordet snarare än i programvaran.

Men visst, jag ska avhålla mig från att komma med förslag i dina trådar fortsättningsvis.
Citera
2023-03-21, 05:28
  #1295
Medlem
wwrs avatar
"Hard reset" med 40 sek tryck på powerknappen verkar ha löst problemet. Borde ha testat det före ominstallationen, men behöver bara nyinstallera några program nu. Efter ominstallation från molnet med bibehållande av personliga data ("reset this PC") går den kvar i Win 11.
Citera
2023-03-21, 07:02
  #1296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att "felsöka" stängd mjukvara som Windows innebär att rulla tärningen och chansa på olika testprogram. Linux var betydligt bättre. Där ligger data på en partition och sedan kan man enkelt bara lägga på ett nytt system. Programmen är små och installeras alla från en programcentral. Tyvärr verkar man dock medvetet begränsa Linux på persondatorsidan. Ubuntu Live-USB hängde upp sig i denna dator vilket jag aldrig sett förut.

Jag har nu varit i kontakt med ASUS support tre gånger. De är bra att kommunicera med. Men alla har ju bara en begränsad tid de kan ägna åt felsökning, speciellt när det tar en lång stund att bara starta kommandotolken eller starta om datorn, som fram till för ett par dagar sedan var "blixtsnabb". Så nu tar jag fasta på vad de sade tidigare. - "Windows 11 är en samling buggar". Datorn har garanti men det kräver att jag återinstallerar Win 10, tror jag.

Nu blåser jag datorn med inställningarna "nedladdning från molnet och behåll personliga data". Den installerar förhoppningsvis Win 10 och uppgradering till Win 11 kommer att gå att neka. Den har nu hållit på i 8 timmar och nått steget installation 2% ...

Har du bootat datorn ifrån usb minne och det har gått 8 timmar och 2% in på installationen?
Då har det inget med Windows att göra det kan jag säga direkt.
Du har ett hårdvaru fel någonstans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback