2023-03-21, 10:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ms påtvingar uppdateringar som de anser ABSOLUT nödvändiga oavsett om man pausar etc. Så vitt jag vet, kan inga av deras verktyg för uppdateringar stoppa även dessa nämnda uppdateringar. Något många får trist erfarenhet av, liknande din nu.

Särskilt trist om man har mycket lite data kvar, och MS rycker närmare 1Gb, bara sådär. Det förlåter jag dem aldrig.
Citera
2023-03-21, 10:25
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Har du bootat datorn ifrån usb minne och det har gått 8 timmar och 2% in på installationen?
Då har det inget med Windows att göra det kan jag säga direkt.
Du har ett hårdvaru fel någonstans.

Exakt! Det var precis min tanke!
Citera
2023-03-21, 10:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
"Hard reset" med 40 sek tryck på powerknappen verkar ha löst problemet. Borde ha testat det före ominstallationen, men behöver bara nyinstallera några program nu. Efter ominstallation från molnet med bibehållande av personliga data ("reset this PC") går den kvar i Win 11.

Gott att det har lösts.

Det här kanske är något för dig - https://www.easeus-software.com/campaign/2023-easeus-world-backup-day.html .
Citera
2023-03-21, 12:05
Medlem
brianmolkos avatar
Kanske redan nämnts men kan man inte stänga av en massa "flashiga" saker för få snabbare dator.
Citera
2023-03-21, 14:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kanske redan nämnts men kan man inte stänga av en massa "flashiga" saker för få snabbare dator.

Har man en riktigt klen dator finns det en del man göra som märks, annars är det svagt märkbart till inget alls som gäller. Det som har störst effekt generellt är att stänga av Ms Defender.

#1,6 och 7 brukar jag köra - https://www.askvg.com/guide-make-windows-11-super-fast-on-slow-or-old-hardware-devices/

Fast du kanske tänkte på flashigheter i webläsaren? I så fall är McAfee web boost ett bra tillägg, förutom en adblocker av något slag vilket jag tror du redan har.
Senast redigerad av 1FF 2023-03-21 kl. 14:18.
Citera
2023-03-21, 14:29
Medlem
Hmm. Flera bekanta och kunder som rapporterat liknande sedan senaste W11 update bland annat att musen hackar och hänger sig, och det inte går att öppna fönster eller att det går extremt segt???
Verkar som microsoft gjort en groda någonstans i grundsystemet/explorer...
Citera
2023-04-10, 12:01
Medlem
HemligaVargens avatar
När man tittar på win 11 bärbara datorer så är det många som har S läge. Är det något som win kommer köra mer med nu i framtiden? Att det är i S läge?
Citera
2023-04-10, 12:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaVargen
När man tittar på win 11 bärbara datorer så är det många som har S läge. Är det något som win kommer köra mer med nu i framtiden? Att det är i S läge?

Vem vet!?
Det begränsar ju en hel del vilket många ogillar, dessutom ökar ju säkerheten i Windows generellt så S-lägets betydelse minskar.

Så länge valfriheten finns att gå ur det, men även gå in, så har dess roll ringa betydelse.
Citera
2023-04-12, 14:22
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaVargen

S-läget innebär att du inte kan köra "vanliga program" utan begränsas till de appar du kan ladda ned från Microsoft STORE...
Där finns ju allt från office 365, VLC Media player, Zip-program, bild och video redigering, spel, Multimediadesign, Utvecklarverktyg, sociala medier m.m.
se: https://apps.microsoft.com/store/apps

Så egentligen kanske du inte "begränsas" så himla mycket, beroende på vad du använder datorn till..

Men som sagt, du kan alltid gå ut S-läget när du, vill varvid datorn blir en "vanlig" laptop..
Så du kan alltid prova att se om den "begränsar" dig.. och känns det som att du begränsas.. Då går du ur S-läget...
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-04-12 kl. 14:29.
Citera
2023-04-12, 14:26
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Hmm. Flera bekanta och kunder som rapporterat liknande sedan senaste W11 update bland annat att musen hackar och hänger sig, och det inte går att öppna fönster eller att det går extremt segt???
Verkar som microsoft gjort en groda någonstans i grundsystemet/explorer...

Nä! Har varken märkt av detta själv, eller hört något om detta av andra eller på jobbet...
Så det kanske kopplas till viss hårdvara, korrupt system eller liknande...

Be dessa som klagat att köra Dism och SFC Scannow om det inte redan löst sig...
Citera
2023-04-12, 14:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Njä! De saker jag själv och som ungarna har testat har inte gjort någon märkbar skillnad..
Windows har i dag en ruskigt bra hantering av minnet och av hårdvara så det där med att stänga av tjänster osv. inte riktigt fungerar så bra som man kan tro...

Då tjänar du mer på att se till att du inte installerar "extra tilläggsprogram" när du installerar de program du vill ha.. och att se till att program inte startas automatiskt vid datorstart/inloggning...
Citera
2023-04-17, 21:07
Medlem
Big Bosss avatar
Kan jag installera Windows 11 på en ny dator när jag har en Win 10 licens på en annan dator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in