Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-20, 11:02
  #1273
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.77...ta-ned-din-ssd

Det där hade jag helt glömt, men det kanske är det Ts fått som problem.

Vid en nyinstallation nyligen så gick det mesta i W11 riktigt riktig segt vid öppnande 1:a gången, men efter att ha öppnat det en 1:a gång så flöt allt på som vanligen. Detta skedde vid varje uppstart. Så det bör ha med cache att göra såsom det står i artikeln.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2023-03-20 kl. 11:10.
Citera
2023-03-20, 12:21
  #1274
Medlem
wwrs avatar
Jag är tacksam för alla förslag. Nu har den hållit på att återställa i 6 timmar. Den får väl stå på i natt också. Det var en stor uppdatering. Dioderna blinkar i alla fall oregelbundet så den jobbar kanske. SSD har den. I stort sett hela tiden har den skrivit att den återställer systemregistret

Om det löser sig får vi hoppas att det går att stoppa den uppdateringen enligt en tidigare länk som givits.

Jag provade ganska många gånger, och startade om, men felet bestod. Verkar mest handla om extremt långsam fönsterhantering. Jag tror filkopiering fungerade.

Jag fick intryck att det fanns nya thumbnails som visades när man flyttade objekt. Det tog i alla fall en evinnerlig tid att visa dessa när man klickade och drog.

ASUS support prickade ju helt rätt med förra frågan jag hade och de avrådde Win 11. Så någon gång när man har tid jag försöka ominstallera Win 10 och vägra uppgradering. Men det tar en hel del tid att ominstallera.

ASUS support var bra och datorn har varit OK, men HP har aldrig strulat för mig.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-20 kl. 12:36.
Citera
2023-03-20, 12:49
  #1275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Efter den senaste uppdateringen (Win 11 Home) av en bara drygt ett år gammal ASUS laptop har datorn blivit som sirap. Det tar i många fall 3-8 sekunder att bara öppna mappar eller byta flik i Chrome. Den verkar lägga en hel del jobb på att visa thumbnails av olika objekt man bara vill flytta eller öppna. Den lägger in och byter bilder i sökrutan etc.

Hur löser man detta?

Tidigare startade jag en tråd om hur datorn inte uppdaterade rätt och fläktarna rusade. Men det fixade sig helt med "hard reset" och att köra ASUS program för att föreslå drivrutiner för bl.a. BIOS. Åtminstone cred till ASUS svenska support. Så just nu går datorn helt "bra", men i slow motion! Windows upphör aldrig att konstra. (Måste också medge att de verkar ha knäckt Linux. Senaste Ubuntu går inte ens som Live-USB.) När jag diskuterade det tidigare problemet med ASUS sade de ungefär: "Om inte dessa åtgärder hjälper får du gå tillbaka till Windows 10. Win 11 är en hög med buggar." Men då löste det sig och just nu har jag inte tid att installera om.

Möjligen kan man säga att systemet går något mindre trögt efter ett dygn, men fortfarande extremt trögt.

Du borde väl ha ett program som heter MyAsus på datorn. Om inte så borde du enkelt googla fram det och installera.

I programmet ska det gå att välja prestanda-läge, standard-läge, tyst-läge eller motsvarande på engelska. Är den på prestanda- eller standardläget och segar ändå?
Citera
2023-03-20, 12:54
  #1276
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussianTank
Du borde väl ha ett program som heter MyAsus på datorn. Om inte så borde du enkelt googla fram det och installera.

I programmet ska det gå att välja prestanda-läge, standard-läge, tyst-läge eller motsvarande på engelska. Är den på prestanda- eller standardläget och segar ändå?
Jag kör nästan alltid på silent. Det skall fungera. Nu var den extremt seg inte bara trög. Gränsande till oanvändbar. Man kan byta med f5-tangenten. Jag skulle tro jag gjorde det medan jag testade. Brukar göra det efter omstart.

Det var MyAsus som hjälpte att hitta nya drivrutiner förra gången. Jag tror det var dess "one click diagnostics". Denna gång hittade den inga fel.

Nu väntar jag på återställning. 7 timmar har den hållit på.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-20 kl. 13:01.
Citera
2023-03-20, 13:04
  #1277
Medlem
Det kan inte vara att Windows installerat massa onödiga program efter uppdateringen.
Som körs i bakgrunden?

Jag har en gammal Asus som jag fick ordning på med pro versionen av CC Cleaner. Programmet patchar upp datorn så den blir snabbare och kan döda program som körs i bakgrunden. Har du en lite äldre dator märker man stor skillnad.
Citera
2023-03-20, 13:15
  #1278
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det kan inte vara att Windows installerat massa onödiga program efter uppdateringen.
Som körs i bakgrunden?

Jag har en gammal Asus som jag fick ordning på med pro versionen av CC Cleaner. Programmet patchar upp datorn så den blir snabbare och kan döda program som körs i bakgrunden. Har du en lite äldre dator märker man stor skillnad.
Det avråddes just från tredjepartsprogram i tråden. CCleaner kan skapa oväntat mycket utrymme i telefoner.

I detta fall är det inte problemet. Datorn fungerade perfekt fram till senaste uppdateringen. Man kan nästan säga blixtsnabbt.

Men tacksam för alla tips.
Citera
2023-03-20, 13:18
  #1279
Medlem
Jag skulle bara ha blåst om datorn ja.
Citera
2023-03-20, 13:39
  #1280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kör nästan alltid på silent. Det skall fungera. Nu var den extremt seg inte bara trög. Gränsande till oanvändbar. Man kan byta med f5-tangenten. Jag skulle tro jag gjorde det medan jag testade. Brukar göra det efter omstart.

Det var MyAsus som hjälpte att hitta nya drivrutiner förra gången. Jag tror det var dess "one click diagnostics". Denna gång hittade den inga fel.

Nu väntar jag på återställning. 7 timmar har den hållit på.

Ska inte ta 7 timmar. Är det inte återställt och klart på 30-45 minuter då har det körts fast även här, alltså är problemet djupare. Jag hade nog framtvingat avstängning och sett vad som händer och nötit, nötit och nötit tills det är färdignött.

Men förra året säger du? Kanske köpte du i en fysisk butik och då har du fortfarande kvitto, garanti? Testa åka dit där du köpt.

Och under tiden på reservdatorn skapa ett live-usb med win11.

https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Du vill ha installation media.

Alternativt så gör du det med
Uupdump + Rufus
Citera
2023-03-20, 13:47
  #1281
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussianTank
Ska inte ta 7 timmar. Är det inte återställt och klart på 30-45 minuter då har det körts fast även här, alltså är problemet djupare. Jag hade nog framtvingat avstängning och sett vad som händer och nötit, nötit och nötit tills det är färdignött.

Men förra året säger du? Kanske köpte du i en fysisk butik och då har du fortfarande kvitto, garanti? Testa åka dit där du köpt.

Och under tiden på reservdatorn skapa ett live-usb med win11.

https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Du vill ha installation media.

Alternativt så gör du det med
Uupdump + Rufus
Den blev faktiskt klar efter 8 timmar. Lika trög som tidigare. Nu är det t.o.m. fördröjning när jag skriver i detta formulär. De kommer säkert att svara att jag måste installera Win 10. Men jag skall ringa dem. De var bra senast.
Citera
2023-03-20, 13:53
  #1282
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är tacksam för alla förslag. Nu har den hållit på att återställa i 6 timmar. Den får väl stå på i natt också. Det var en stor uppdatering. Dioderna blinkar i alla fall oregelbundet så den jobbar kanske. SSD har den. I stort sett hela tiden har den skrivit att den återställer systemregistret

Om det löser sig får vi hoppas att det går att stoppa den uppdateringen enligt en tidigare länk som givits.

Jag provade ganska många gånger, och startade om, men felet bestod. Verkar mest handla om extremt långsam fönsterhantering. Jag tror filkopiering fungerade.

Jag fick intryck att det fanns nya thumbnails som visades när man flyttade objekt. Det tog i alla fall en evinnerlig tid att visa dessa när man klickade och drog.

ASUS support prickade ju helt rätt med förra frågan jag hade och de avrådde Win 11. Så någon gång när man har tid jag försöka ominstallera Win 10 och vägra uppgradering. Men det tar en hel del tid att ominstallera.

ASUS support var bra och datorn har varit OK, men HP har aldrig strulat för mig.

Ms påtvingar uppdateringar som de anser ABSOLUT nödvändiga oavsett om man pausar etc. Så vitt jag vet, kan inga av deras verktyg för uppdateringar stoppa även dessa nämnda uppdateringar. Något många får trist erfarenhet av, liknande din nu.

3:dje parts program kan. Det här är väldigt vanligt använt av många datorkunniga - https://www.sordum.org/9470/windows-...-blocker-v1-7/. Använder man det så behövs ett annat Av eftersom även dess uppdateringar stängs. Har själv bara god erfarenhet av det.

En Ms-fix lär ju komma ganska snart.
Citera
2023-03-20, 13:56
  #1283
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ms påtvingar uppdateringar som de anser ABSOLUT nödvändiga oavsett om man pausar etc. Så vitt jag vet, kan inga av deras verktyg för uppdateringar stoppa även dessa nämnda uppdateringar. Något många får trist erfarenhet av, liknande din nu.

3:dje parts program kan. Det här är väldigt vanligt använt av många datorkunniga - https://www.sordum.org/9470/windows-...-blocker-v1-7/. Använder man det så behövs ett annat Av eftersom även dess uppdateringar stängs. Har själv bara god erfarenhet av det.

En Ms-fix lär ju komma ganska snart.
Bra information, tack. MyAsus måste nyinstalleras efter restore. Får ringa ASUS senare.
Nu är den odräglig.
Nyinstallation tar mycket tid, hoppas jag slipper det.
Möjligen snabbar den upp sig lite, den kanske måste fylla vissa chachar.

Men den väl ändrat grafiken. Det fanns väl inte flikar i file explorer tidigare? Definitivt ingen grafik i sökrutan etc Och det är ingen sneakvariant. En normal "home-gaming" standard, fast jag inte spelar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-20 kl. 14:01.
Citera
2023-03-20, 13:57
  #1284
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den blev faktiskt klar efter 8 timmar. Lika trög som tidigare. Nu är det t.o.m. fördröjning när jag skriver i detta formulär. De kommer säkert att svara att jag måste installera Win 10. Men jag skall ringa dem. De var bra senast.

Då ger de ett dåligt och okunnigt råd.

Prova - https://www.makeuseof.com/manually-u...ws-10-updates/. Alternativ 3 och 5. Går ju betydligt fortare än 8 timmar att prova dessa 2.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback