2022-12-20, 17:26
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LECHUZA
Min data rullar bättre med tian

Win11 är i stort sett Win10 med ett nytt gränssnitt. 10 och 11 innehåller t.o.m. kod från Win7 som MS inte har orkat uppdatera, i Kontrollpanelen ser man att det står "Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)". Inte undra på att de ger en uppgradering gratis när det är samma operativsystem...
Citera
2022-12-21, 07:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Win11 är i stort sett Win10 med ett nytt gränssnitt. 10 och 11 innehåller t.o.m. kod från Win7 som MS inte har orkat uppdatera, i Kontrollpanelen ser man att det står "Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)". Inte undra på att de ger en uppgradering gratis när det är samma operativsystem...

Sist jag kollade så beror denna text på att du kan återställa backuper som skapats i Windows 7...
Citera
2022-12-21, 10:22
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Sist jag kollade så beror denna text på att du kan återställa backuper som skapats i Windows 7...

Poängen kvarstår att Win11 under huven i stort sett är Win10, så om 10:an går bra borde 11:an göra det också. Feature updates kan ju vara buggiga, så det kan bero på att det spökar där i och för sig.

EDIT: En uppgradering kan också prestera sämre än en nyinstallation.
Senast redigerad av Pust 2022-12-21 kl. 10:29.
Citera
2022-12-21, 15:22
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
1: Poängen kvarstår att Win11 under huven i stort sett är Win10, så om 10:an går bra borde 11:an göra det också.
2:Feature updates kan ju vara buggiga, så det kan bero på att det spökar där i och för sig.

3: EDIT: En uppgradering kan också prestera sämre än en nyinstallation.

1: Det är din åsikt.. Det mesta ser ut att funka bättre i 11...

2: Med tanke på att det är en dryg miljard datorer som uppdateras så är det relativt få datorer som får problem..

3: NEJ! Aldrig! Inte om du inte gör fel när du installerar...
Citera
2022-12-21, 16:04
Moderator
Pusts avatar
Citat:

2: Med tanke på att det är en dryg miljard datorer som uppdateras så är det relativt få datorer som får problem..

Han säger ju att 11:an gick sämre...

Microsoft har ju själva erkänt att deras senaste feature update var buggig och släpptes i för tidigt skede. Tex försämrade den prestandan i spelen.

https://www.pcgamesn.com/windows-11/...pu-performance

Det är väl trevligt om uppgraderingar fungerar bra för de flesta. Jag har själv erfarenhet av uppgraderingar som betett sig märkligt.
Citera
2022-12-22, 11:19
Medlem
Citat:
Poängen kvarstår att Win11 under huven i stort sett är Win10, så om 10:an går bra borde 11:an göra det också. Feature updates kan ju vara buggiga, så det kan bero på att det spökar där i och för sig.

EDIT: En uppgradering kan också prestera sämre än en nyinstallation.

Ja det var inte ens meningen att det skulle bli ett win11 utan det skulle fortsätta rulla på med uppdateringar under win10, men sedan ändrade de sig av oklar anledning. I det stora hela är det samma system ja.
Citera
2022-12-22, 11:25
Medlem
Citat:

Kan du utveckla vad du menar med det?

Citat:

Så kan man så klart se det. Men det innebär inte att det inte finns rätt många som får problem, som inte beror på handhavandefel utan att uppdateringen inte går som den ska.

Citat:

Nja, har använt Windows sedan 3.11 det är faktiskt inte bara en gång som en uppdatering fungerat sämre än en ren nyinstallation. Det var förvisso vanligare med det förr om åren.
Citera
2022-12-22, 20:34
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Kan du utveckla vad du menar med det?

Så kan man så klart se det. Men det innebär inte att det inte finns rätt många som får problem, som inte beror på handhavandefel utan att uppdateringen inte går som den ska.

Nja, har använt Windows sedan 3.11 det är faktiskt inte bara en gång som en uppdatering fungerat sämre än en ren nyinstallation. Det var förvisso vanligare med det förr om åren.

Det finns, i alla operativsystem, ett par saker som är bra att utföra innan man uppgraderar till ny version..
En av sakerna är att kontrollera att det inte finns någon skadlig kod som kan ställa till det..
en annan sak är att utföra en systemfils kontroll via dism och SFC...
Detta eliminerar till allra största del de flesta felkällor..

Sedan är är det en hel den saker som skall utföras av datorn i sig när du har uppgraderat din dator...
Den skall hämta Windows uppdateringar, den skall hämta och installera nya drivrutiner som passar den nya versionen i de fall dessa finns...

Detta kan ta en stund, speciellt ifall användaren kastar sig över datorn och börjar gamea på direkten.. då kan dessa få för sig att saker och ting är sämre i den nya versionen än i den gamla.. (ett mycket vanligt missförstånd)..
osv. hade de manuellt kört Windows update till inga fel uppdateringar finns och startat om dator så kommer de i 99 av 100 fall inte uppleva några försämringar alls... Snarare tvärtom...

Jag gissar att du inte tillhör dom som gör det man skall....
Citera
2022-12-22, 20:37
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Han säger ju att 11:an gick sämre...

Microsoft har ju själva erkänt att deras senaste feature update var buggig och släpptes i för tidigt skede. Tex försämrade den prestandan i spelen.

https://www.pcgamesn.com/windows-11/...pu-performance

Det är väl trevligt om uppgraderingar fungerar bra för de flesta. Jag har själv erfarenhet av uppgraderingar som betett sig märkligt.

Och det problemet hade förstås funnits kvar efter att patchen släppts och blivit installerad???

Chansen är stor att detta bara var ett tillfälligt problem.. inte att det är fel i hela Windows 11 ...
Citera
2022-12-22, 21:17
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Och det problemet hade förstås funnits kvar efter att patchen släppts och blivit installerad???

Chansen är stor att detta bara var ett tillfälligt problem.. inte att det är fel i hela Windows 11 ...

Ja, det var ett tillfälligt problem och är fixat nu.

Jag bara spekulerade i att anledningen till att man tycker Win11 är sämre kanske är för att man hade oturen att installera det vid senaste feature update som innehöll någon bugg just då. Med det menade jag att man kanske borde avvakta med att kasta ut det och vänta tills detta har rättats till. Men det är ju bara en spekulation och trögheten kan väl lika gärna bero på något annat.

Om inget annat går så är en nyinstallation vad jag rekommenderar.
Citera
2022-12-23, 01:26
Medlem
Citat:
Det finns, i alla operativsystem, ett par saker som är bra att utföra innan man uppgraderar till ny version..
En av sakerna är att kontrollera att det inte finns någon skadlig kod som kan ställa till det..
en annan sak är att utföra en systemfils kontroll via dism och SFC...
Detta eliminerar till allra största del de flesta felkällor..

Sedan är är det en hel den saker som skall utföras av datorn i sig när du har uppgraderat din dator...
Den skall hämta Windows uppdateringar, den skall hämta och installera nya drivrutiner som passar den nya versionen i de fall dessa finns...

Detta kan ta en stund, speciellt ifall användaren kastar sig över datorn och börjar gamea på direkten.. då kan dessa få för sig att saker och ting är sämre i den nya versionen än i den gamla.. (ett mycket vanligt missförstånd)..
osv. hade de manuellt kört Windows update till inga fel uppdateringar finns och startat om dator så kommer de i 99 av 100 fall inte uppleva några försämringar alls... Snarare tvärtom...

Jag gissar att du inte tillhör dom som gör det man skall....

Du lägger i din argumentation alltså in att man ska göra annat/mer än vad som sägs i instruktionerna vid uppdateringen. Ja men då så...

Självklart kan man göra saker innan en uppdatering, men ska det vara så att man ska behöva göra det? Torde då inte Microsoft informera alla användare om det innan man påbörjar en uppdatering?

Självklart måste man vänta till uppdateringen är klar, inklusive övriga uppdateringar som tillkommer efter detta innan man börjar köra på som vanligt igen. I det har du helt rätt.

Jag uppdaterade till Win11 i november ifjol. Det tog fem månader innan datorn fungerade bra igen. Allt kan så klart inte skyllas på Microsoft i det läget eftersom AMD inte lyckades få till drivrutinerna till grafikkortet. Det påstods att MS och AMD tillsammans hade löst detta bara två veckor efter att Win11 började rullas ut. Men så var det sannerligen inte.

När Win10 släpptes tog det nästan ett år av uppdateringar innan systemet var stabilt. Precis som Pust är inne på har MS en förmåga att rulla ut uppdateringar innan de är riktigt färdiga för det. Sedan förväntar de sig att användarna ska ha överseende med buggar den första tiden.

Själv ledsnade jag ur på Win11 i somras och installerade Fedora istället. Ångrar mig inte en sekund.
Citera
2022-12-25, 17:20
Medlem
Om jag vill köra programmet/processen under högre prioritet, som jag kunde göra i windows10. Hur gör jag då?

Får inte upp alternativet i windows 11.

https://imgur.com/a/rrNdrSA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in