2023-03-20, 10:09
  #9877
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland gjorde offensiver på flera fronter men de misslyckades på de flesta platser. Jag tror inte de har satt in alla trupper de hade i beredskap för denna offensiv men p.g.a. att de inte har brutit igenom någonstans så har de ingenstans att sätta in de kvarvarande offensiva trupperna.

Kanske inte alldeles ny kunskap, men de som hade som arbete att studera rysk (sovjet)-doktrin förr i världen tittade på historik, rådande utbildningsprofil hos deras krigsmakt och korrelerade till vad som framkommit i diverse stridssituationer. Då hade man den rätt bestämda uppfattningen att lokala/slagfältsinitiativ och opportunistiska beslut inte var prioriterat och ledningens order i stort (och smått) skulle följas. Sk (modernt ord) micro-managment var förhärskande. Man ansåg också att framryckning på flera täter var en vanlig strategisk profil och att man förstärker enbart framgång, vilket ansågs motivera generalerna att driva på trupperna hårt. Kör man fast får man ingen förstärkning.

Hur detta liknar Wagner i Bakmuth kan man ju diskutera, men att ryssen har reserver tillhandss ifall Wagner bryter igenom kan man nog tänka sig, liksom att Wagner också måste bryta igenom för att få förstärkningarna.

Din tanke stämmer i så fall väl med hur analytikerna bedömde saken 1988 (typ).
Citera
2023-03-20, 10:17
  #9878
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kanske inte alldeles ny kunskap, men de som hade som arbete att studera rysk (sovjet)-doktrin förr i världen tittade på historik, rådande utbildningsprofil hos deras krigsmakt och korrelerade till vad som framkommit i diverse stridssituationer. Då hade man den rätt bestämda uppfattningen att lokala/slagfältsinitiativ och opportunistiska beslut inte var prioriterat och ledningens order i stort (och smått) skulle följas. Sk (modernt ord) micro-managment var förhärskande. Man ansåg också att framryckning på flera täter var en vanlig strategisk profil och att man förstärker enbart framgång, vilket ansågs motivera generalerna att driva på trupperna hårt. Kör man fast får man ingen förstärkning.

Hur detta liknar Wagner i Bakmuth kan man ju diskutera, men att ryssen har reserver tillhandss ifall Wagner bryter igenom kan man nog tänka sig, liksom att Wagner också måste bryta igenom för att få förstärkningarna.

Din tanke stämmer i så fall väl med hur analytikerna bedömde saken 1988 (typ).

Intressant, ja eftersom de inte haft någon riktig framgång att förstärka så fortsätter de små offensiverna. Ukraina hoppas nog att hela den nymobiliserade styrkan skall nötas ned i dessa anfall tills de inte längre har en stor styrka i reserv. Ungefär som det blev efter erövringen av Sieverodonetsk förra året. De fick ju senare flytta sina trupper från Kherson för att ha några offensiva trupper att tillgå.
Citera
2023-03-20, 10:54
  #9879
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Du lever verkligen i en drömvärld. Den ukrainske soldaten vid fronten håller inte med dig. Ukraina har slut på ammo till sitt artilleri, de kan inte skjuta tillbaka vid Bakhmut.

Denna lögn propaganda är farliga saker som kan få outbildade drömmare att åka till Ukraina och tro att Ryssland är så värdelösa som Aftonbladet skriver.

Det blir ett brutalt uppvaknande när de kommer till fronten. Bättre och vara ärlig och skriva sanningen, ryssarna har en modern försvarsmakt med massor av artilleri, raketer och drönare och mängder av Ukrainska soldater har dött.

Om någon trots det vill åka som Ukraina frivillig till fronten i öster så vet de vad de ger sig in i och posörer stannar hemma.
Mycket fin svenska. Nästan så att man skulle ha blivit lurad om det inte vore för följande punkter:
1. nyreggat konto
2. särskrivning
3. saknar förståelse för när att eller och ska användas
4. förstår inte trådens rubrik eller vad tråden handlar om
5. vet ej när man ska skriva i singular eller plural
6. slänger in stor bokstav på fel plats

Nu kör vi vidare i trådens anda. Stor smäll vid Bakhmut https://twitter.com/front_ukrainian/status/1637700499775340544

Switchblade https://twitter.com/front_ukrainian/status/1637732586981150720?s=20

Medvedev lipar https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/03/20/7394171/
Citera
2023-03-20, 19:18
  #9880
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland gjorde offensiver på flera fronter men de misslyckades på de flesta platser. Jag tror inte de har satt in alla trupper de hade i beredskap för denna offensiv men p.g.a. att de inte har brutit igenom någonstans så har de ingenstans att sätta in de kvarvarande offensiva trupperna.

Jag tror de gav allt runt omkring Bakhmut, nu har de inget kvar o ge i offensiva mått.
Nu blir det defensivt försvars (hålla ställningarna) ställningar.
Såg de förstört de fina stränderna på Krim, de fruktar Ukraina där.
Citera
2023-03-20, 19:20
  #9881
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Detta, samt det faktum att ryska stridsvagnar, men även exempelvis BMP-3, besitter ett "inbyggt problem" med ammunitionskarusellen till autoladdaren och det faktum att, främst, drivladdningar ligger "öppet" inne i vagnen. En eventuell penetration i tornområdet, eller i skrovet runt tornet, bidrar därför till en (i västerländska ögon sett) ohållbar risk för drivladdningsantändning och eventuell ammunitionsdetonation.

Särskilt BMP-3 är helt horribel. Tunt aluminiumpansar och så sitter skytten och vagnchefen inuti karusellen till 10cm-pjäsen. Jag har sett bilder från Ukraina med BMP-3 som är så perforerade att de mest påminner om durkslag. Notabelt där är dock att alla hålen är gjorda inifrån & ut. Detta då en penetrerande fientlig projektil har detonerat 10cm-ammunitionen och splittren från dessa granater, har sedan gjort råbiff av besättningen, & därefter slagit igenom vagnens pansar inifrån.

Risken för ammunitionsbrand och detonation på T-64/72/80/90 går för övrigt att reducera genom att enbart ha kvar ammunitionen i karusellen (som Ukraina ofta verkar göra) eller genom att flytta den ammunition som inte får plats i karusellen i separata fack bakom tornet (T-90MS).
Citera
2023-03-20, 19:34
  #9882
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Särskilt BMP-3 är helt horribel. Tunt aluminiumpansar och så sitter skytten och vagnchefen inuti karusellen till 10cm-pjäsen. Jag har sett bilder från Ukraina med BMP-3 som är så perforerade att de mest påminner om durkslag. Notabelt där är dock att alla hålen är gjorda inifrån & ut. Detta då en penetrerande fientlig projektil har detonerat 10cm-ammunitionen och splittren från dessa granater, har sedan gjort råbiff av besättningen, & därefter slagit igenom vagnens pansar inifrån.

Risken för ammunitionsbrand och detonation på T-64/72/80/90 går för övrigt att reducera genom att enbart ha kvar ammunitionen i karusellen (som Ukraina ofta verkar göra) eller genom att flytta den ammunition som inte får plats i karusellen i separata fack bakom tornet (T-90MS).

Enig.

Som jag förstått det, är det främst drivladdningarna som är det stora problemet. De antänds lätt, och den efterföljande drivladdningsbranden gör att även spränggranater eller pansarspränggranater antänds.
Citera
2023-03-20, 19:38
  #9883
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Enig.

Som jag förstått det, är det främst drivladdningarna som är det stora problemet. De antänds lätt, och den efterföljande drivladdningsbranden gör att även spränggranater eller pansarspränggranater antänds.

Ja och ännu värre raketmotorer. Jag har för mig att britterna (som kör med delad ammunition i Challenger) har olika förvaring för drivladdningar och projektiler och även mellan pilproj och HESH.
Citera
2023-03-20, 20:38
  #9884
Medlem
HRTs avatar
Nu rekryterar Wagner på Pornhub!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQvXvp/wagnergruppens-annonserar-pa-pornhub

vad är nästa horhus? fattighuset?
I en annan galax?
Citera
2023-03-20, 20:44
  #9885
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag tror de gav allt runt omkring Bakhmut, nu har de inget kvar o ge i offensiva mått.
Nu blir det defensivt försvars (hålla ställningarna) ställningar.
Såg de förstört de fina stränderna på Krim, de fruktar Ukraina där.

Detta med att bygga försvarslinjer vid kusten på Krim måste ju vara ett skämt? Mest troligt nån form av propagandagrej internt för att skrämma ryssarna själva eller kanske mer troligt ett sätt för nån lokal potentat att luckas sno åt sig skattemedel. Att Ukraina skulle försöka sig på nån form av landstigning på Krim är ju lika troligt som att dom skulle landa på månen närmaste åren
Citera
2023-03-20, 22:08
  #9886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Detta med att bygga försvarslinjer vid kusten på Krim måste ju vara ett skämt? Mest troligt nån form av propagandagrej internt för att skrämma ryssarna själva eller kanske mer troligt ett sätt för nån lokal potentat att luckas sno åt sig skattemedel. Att Ukraina skulle försöka sig på nån form av landstigning på Krim är ju lika troligt som att dom skulle landa på månen närmaste åren

Ryssland håller just nu på att rekrytera grävlag för att bygga skyttegravar på Krim. Arbetarna är lovade att få 7000 rubel per dag, det motsvarar ungefär 90 dollar. Varför? Jag antar att RuAF förväntar sig att UAFs nästa offensiv kommer att ske i Zaporizhzhia Oblast, norr om Krim.

https://twitter.com/chriso_wiki/status/1637805016009396224?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g
Citera
2023-03-20, 23:56
  #9887
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Detta med att bygga försvarslinjer vid kusten på Krim måste ju vara ett skämt? Mest troligt nån form av propagandagrej internt för att skrämma ryssarna själva eller kanske mer troligt ett sätt för nån lokal potentat att luckas sno åt sig skattemedel. Att Ukraina skulle försöka sig på nån form av landstigning på Krim är ju lika troligt som att dom skulle landa på månen närmaste åren

Enig.

Ukraina har noll och ingen förmåga att genomföra en landstigningsoperation av sådan typ som skulle behöva genomföras mot Krim..
Citera
2023-03-21, 01:15
  #9888
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Detta med att bygga försvarslinjer vid kusten på Krim måste ju vara ett skämt? Mest troligt nån form av propagandagrej internt för att skrämma ryssarna själva eller kanske mer troligt ett sätt för nån lokal potentat att luckas sno åt sig skattemedel. Att Ukraina skulle försöka sig på nån form av landstigning på Krim är ju lika troligt som att dom skulle landa på månen närmaste åren

De har en kultur av att rapportera uppåt att de gör något. Vad de gör och varför är mindre viktigt. Antal meter skyttegravar är ett mått på produktion oavsett om det hjälper. Liksom antalet självmordsanfall över de ukrainska åkrarna är ett mått på produktion att rapportera uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in