2023-03-21, 04:31
  #9889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Detta med att bygga försvarslinjer vid kusten på Krim måste ju vara ett skämt? Mest troligt nån form av propagandagrej internt för att skrämma ryssarna själva eller kanske mer troligt ett sätt för nån lokal potentat att luckas sno åt sig skattemedel. Att Ukraina skulle försöka sig på nån form av landstigning på Krim är ju lika troligt som att dom skulle landa på månen närmaste åren


Men det är ju en fin tjänst för de soldater som bevakar en öde strand!
Citera
2023-03-21, 06:13
  #9890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Mycket fin svenska. Nästan så att man skulle ha blivit lurad om det inte vore för följande punkter:
1. nyreggat konto
2. särskrivning
3. saknar förståelse för när att eller och ska användas
4. förstår inte trådens rubrik eller vad tråden handlar om
5. vet ej när man ska skriva i singular eller plural
6. slänger in stor bokstav på fel plats

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/03/20/7394171/

Låter mest som vilken svensk tonåring som helst😂. Usel grammatik på grund av usel skolutbildning har slagit igenom rejält.
Citera
2023-03-21, 06:16
  #9891
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Enig.

Som jag förstått det, är det främst drivladdningarna som är det stora problemet. De antänds lätt, och den efterföljande drivladdningsbranden gör att även spränggranater eller pansarspränggranater antänds.

En snabb tryckökning nör dom börjar brinna kan ju detonera resten av drivladdningarna o därmed granaterna också
Citera
2023-03-21, 06:17
  #9892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Risken för ammunitionsbrand och detonation på T-64/72/80/90 går för övrigt att reducera genom att enbart ha kvar ammunitionen i karusellen (som Ukraina ofta verkar göra) eller genom att flytta den ammunition som inte får plats i karusellen i separata fack bakom tornet (T-90MS).

Om jag förstår dig rätt så har Ukraina enbart de 22 (har jag för mig) granaterna samt drivladdningarna i karusellen med sig i vagnen. De övriga (18 granaterna+drivladdning)som låg i andra interna fack har man tagit bort helt eller förvarar i externa fack utanför vagnen?
Citera
2023-03-21, 12:40
  #9893
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Ryssland håller just nu på att rekrytera grävlag för att bygga skyttegravar på Krim. Arbetarna är lovade att få 7000 rubel per dag, det motsvarar ungefär 90 dollar. Varför? Jag antar att RuAF förväntar sig att UAFs nästa offensiv kommer att ske i Zaporizhzhia Oblast, norr om Krim.

https://twitter.com/chriso_wiki/status/1637805016009396224?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g


Så kan det ju vara men en ukrainsk offensiv söderut från Zaporizhzhia måste ju då ta sig hela vägen till kusten på Krim och ryssarna sedan ställa sig i dessa värnen med ryggen mot vattnet för att dom ska ha nån som helst nytta? Ukraina har inte ens tillstymmelsen till flotta eller landstigningskapacitet för att landstiga i ryggen på ryssen på Krim. Detta är helt absurt
Citera
2023-03-21, 18:36
  #9894
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Om jag förstår dig rätt så har Ukraina enbart de 22 (har jag för mig) granaterna samt drivladdningarna i karusellen med sig i vagnen. De övriga (18 granaterna+drivladdning)som låg i andra interna fack har man tagit bort helt eller förvarar i externa fack utanför vagnen?

22 granater för T-72 och T-90 och 28 granater för T-64 & T-80.
För övrigt ammunition så handlar det om separata hållare för ammunitionen, lite överallt i tornrummet & bredvid föraren. I fallet T-90SM så talar om vi om 2 eller 3st utblåsbara fack i bakänden av tornet som bara kan nås ovanifrån.

Vad gäller Ukraina så verkar de i de flesta fall för det mesta köra med enbart de 22 eller 28 granaterna i karusellen. Jag vet att de har gjort det vid ett antal tillfällen & ukrainska T-64/72/80/90 verkar också (precis som T-90SM) vara mindre benägen till katastrofal ammunitionsbrand.
Citera
2023-03-21, 19:31
  #9895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
22 granater för T-72 och T-90 och 28 granater för T-64 & T-80.
För övrigt ammunition så handlar det om separata hållare för ammunitionen, lite överallt i tornrummet & bredvid föraren. I fallet T-90SM så talar om vi om 2 eller 3st utblåsbara fack i bakänden av tornet som bara kan nås ovanifrån.

Vad gäller Ukraina så verkar de i de flesta fall för det mesta köra med enbart de 22 eller 28 granaterna i karusellen. Jag vet att de har gjort det vid ett antal tillfällen & ukrainska T-64/72/80/90 verkar också (precis som T-90SM) vara mindre benägen till katastrofal ammunitionsbrand.

Aha, smart och säkerligen moralhöjande. Klart bättre att ha lite lite mindre tillgänglig ammunition men klart ökade chanser att överleva en träff än mer ammo men en "säker död" om man blir träffad. Man skall vara rädd om sin personal, det är den klart viktigaste resursen.
Citera
2023-03-21, 20:04
  #9896
Medlem
HRTs avatar
Ukraina ska ha sprängt ryska kaliber robotar som fraktades via järnväg.
De använde 5 drönare i attacken
Destination för robotarna var svartahavs flottan.
Lyckad operation sägs det, dock inte från ryska sidan som dementerar detta.
Citera
2023-03-21, 20:31
  #9897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ukraina ska ha sprängt ryska kaliber robotar som fraktades via järnväg.
De använde 5 drönare i attacken
Destination för robotarna var svartahavs flottan.
Lyckad operation sägs det, dock inte från ryska sidan som dementerar detta.

Ukraina kan förföra krig till exempel sprängning på robotar på järnväg på hemmaplan.

Ryssland nekade sprängning eller?
__________________
Senast redigerad av brakare 2023-03-21 kl. 20:40.
Citera
2023-03-21, 21:11
  #9898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ukraina ska ha sprängt ryska kaliber robotar som fraktades via järnväg.
De använde 5 drönare i attacken
Destination för robotarna var svartahavs flottan.
Lyckad operation sägs det, dock inte från ryska sidan som dementerar detta.

Det finns flera videos från operationen. Oklarheter kring vilken typ av drönare som användes. Någon som vet? Ljudet påminner om iranska Shahed-drönare, men att Ukraina skall ha tillgång till sådana ser jag som en omöjlighet. Det sägs att det kan ha varit kinesiska Mugin-5 UAVs.

https://twitter.com/chriso_wiki/status/1638237069267857412?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g

https://twitter.com/maria_avdv/status/1637911954063781889?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g

https://twitter.com/noelreports/status/1638083960445063168?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g
Citera
2023-03-21, 21:11
  #9899
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakare
Ukraina kan förföra krig till exempel sprängning på robotar på järnväg på hemmaplan.

Ryssland nekade sprängning eller?

ryssarna sa en butik och bostadshus träffat. Men inte järnvägen eller några robotar.
Däremot kommer allt fler rapporter om att just järnvägen och vapentransport träffats i internationell media
Citera
2023-03-21, 21:30
  #9900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ukraina ska ha sprängt ryska kaliber robotar som fraktades via järnväg.
De använde 5 drönare i attacken
Destination för robotarna var svartahavs flottan.
Lyckad operation sägs det, dock inte från ryska sidan som dementerar detta.
Jag läste att det small på Krim, men hur många robotar var det som small?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in