Citat:
Ursprungligen postat av
kroppskultur
Svårt för oinsatta att avgöra men att det förr eller senare sker dylika misstag är som sagt i stort sett oundvikligt?
Om syftet nu var att luckra upp gränserna vilket jag inte tror så har man misslyckats då drönarna bekämpades, heder åt Polen.
Ja, och det finns även en poäng här när det finns en diskrepans mellan vad befolkningen uppfattar och vad politiker och militärer uppfattar. Det finns många exempel på signalpolitik där budskapet är kristallklart, men där man ändå kan förneka, så att en klyfta uppstår mellan politikerna och medborgarna. Ryssland älskar ju när befolkningen säger "nej till krig", så att politikerna i demokratier inte kan agera utifrån vad som faktiskt vore pragmatiskt utan måste ta hänsyn till opinion och inte utåt sett verka ta risker.
Misstag dyker absolut upp förr eller senare, vi har ju under hela kriget sett enstaka robotar i Polen och Rumänien då och då och även två i Tjeckien (varav en var från Ukrainska sidan). Åtta (eller 19, olika uppgifter) robotar på en dag låter inte som ett misstag dock. Fast, min poäng är som sagt att det spelar inte så stor roll. För alternativen är egentligen inte "misstag" och "medveten handling" utan snarare "likgiltighet inför misstag man vet kommer att ske" och "styrd mening". Enda skillnaden är om en enskild incident var planerad eller om bara de sporadiska "misstagen" är planerade.
Jag tror så här: Ryssarna har förlitat sig på misstag då och då, vilket skett. De har dock upptäckt att de inte får någon reaktion alls från väst, vilket motverkar syftet. Den reaktion ryssen vill ha är ståhej och debatt, uppmaningar om återhållsamhet och skepticism mot politiker. Något ska splittra inom NATO, koherens ska brytas upp. Osv. Det man
inte vill se är "ingen bryr sig" eller "åberopa artikel 5 om kollektivt självförsvar". Artikel 4 är fine och spelar nog ryssarna i händerna. Varje gång det sker så framstår NATOs beslutsamhet som lite mindre. Dvs NATO försvagas. Det är den ryska strategin, att slå NATO
politiskt. Militärt har man förstås inte en chans, men militärt kan heller inte bli aktuellt så länge NATO hela tiden flyr konflikten, inte vill ta tjuren vid hornen och fortsätter med icke-eskalering och uppmaningar om de-eskalering.
Så, jag tror att kränkningarna är helt avsiktliga, men bara "semiplanerade" eller "semimedvetet". Man justerar robotar, typer, måluttag, planering, osv, för att ha en viss bakgrundsnivå av misstag där varje enskild robot kan vara ett misstag. Dvs misstag man kvantitativ kan räkna på på förhand och planera inför, snarare än att man öronmärkt enskilda robotar för just specifika mål i Polen. Detta är alltså vad jag
tror. Det
kan förstås vara medvetna instyrningar mot mål i Polen (eller Rumänien, Moldavien, Baltikum, etc), men min poäng är att det inte
spelar så stor roll. Ryssen vill förstås att befolkningen ska fokusera på "ärligt misstag" och politikerna ska fokusera på "vi kan inte eskalera, för det var ju misstag". Kriget mot väst förs med kinetisk signalpolitik, helt enkelt. Lösningen är att svara kinetiskt, ta kinetiska initiativ och utdela explicita kinetiska hot. Exempelvis skulle man för länge sedan kinetisk ha bekämpat alla GPS-störsändare och gjort klart och publikt att vi inte tolererar dessa. Ryssland har aldrig någonsin gått upp tå i tå mot trovärdiga hot, samtidigt har Ryssland aldrig vikt ner sig så länge mobbarmentaliteten besvarats med undfallenhet. Eskalation från väst, är faktiskt den enda och snabbaste vägen ur denna konflikt. Men rysstrollen, Ryssland, fredsrörelsen, etc, jobbar duktig och hårt för narrativet att det skulle innebära ett fruktansvärt storkrig med kärnvapen blablablabla, osv, osv.
Edit: För att vara tydlig kring artikel 4 och 5, drömläget för Putin skulle vara om något land åberopade just artikel 5, och sedan händer....ingenting, därför att andra länder inte orkar, ser det som värt det eller vill svammel-förhandla sig ur konflikten. Syftet är att försvaga NATO inifrån på ett sätt som aldrig skulle funka militärt, då NATO givetvis (och Europa ensamt) faktiskt är så våldsamt mycket starkare än Ryssland.