2025-09-10, 05:23
  #15877
Moderator
Eerieyes avatar
Nu under natten har natoflyg skjutit skarpt mot något som sägs ha varit ryska drönare I polskt luftrum.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/poland-shoots-down-drones-its-airspace-during-russian-attack-ukraine-2025-09-09/

Vi får väl se vad som ligger bakom, eftersom det tydligen är flera drönare så är det nog inget tekniskt fel i a f...
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2025-09-10 kl. 05:27.
Citera
2025-09-10, 14:26
  #15878
Medlem
Brantforss avatar
Ett tjugotal mini-shaheder invaderar inte ett annat land bara så där. Precis som man inte felnavigerar in i Kielkanalen och börjar flyga drönare över tyska försvarsobjekt av misstag.

Årets ryska nyord: felinvasion.
Citera
2025-09-10, 15:24
  #15879
Medlem
HRTs avatar
Svaret från ryssland vi har INTE beskjutit mål i Polen, vi förnekar en drönare attack.
Vi är redo att hålla samtal med Polens försvarsdepartement säger ryssland.
Återigen lögner.
Om de sagt att de gjort fel, och beklagar händelsen hade relationerna varit mer förstådda och lättare att hantera. Istället ljuger man.
Citera
2025-09-10, 15:49
  #15880
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/expert-om-nedskjutningen-i-polen-bara-en-tidsfr%C3%A5ga/ar-AA1Mf478?ocid=msedgntp&pc=ACTS&cvid=68c1807481fd43 a2aeb21b419b9a50ab&ei=9

Om det var avsiktligt eller inte är enligt denna enligt mig balanserade åsikt oklart.
Men bra att drönarna sköts ned eftersom det markerar var gränsen går och den kommer hållas.
Citera
2025-09-10, 16:19
  #15881
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/expert-om-nedskjutningen-i-polen-bara-en-tidsfr%C3%A5ga/ar-AA1Mf478?ocid=msedgntp&pc=ACTS&cvid=68c1807481fd43 a2aeb21b419b9a50ab&ei=9

Om det var avsiktligt eller inte är enligt denna enligt mig balanserade åsikt oklart.
Men bra att drönarna sköts ned eftersom det markerar var gränsen går och den kommer hållas.

Avsiktligt var det nog men det är deniable. De ville väl komma åt mål i Ukraina samtidigt som man ville ge Nato långfingret. Dock, de allra flesta sägs ha skjutits ned.
Citera
2025-09-10, 17:26
  #15882
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
To broer på russisk side angripes med droner styrt via fiberoptikk. Det blir en bra smell ettersom russerne har lagret stridsvogn miner under broene.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1965094692175171698
Jag stoppade videon vid 0:35 och räknade. Det syns minst 50 minor i bilden där, sedan är nog en hel del dolda.
Citera
2025-09-10, 17:38
  #15883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/expert-om-nedskjutningen-i-polen-bara-en-tidsfr%C3%A5ga/ar-AA1Mf478?ocid=msedgntp&pc=ACTS&cvid=68c1807481fd43 a2aeb21b419b9a50ab&ei=9

Om det var avsiktligt eller inte är enligt denna enligt mig balanserade åsikt oklart.
Men bra att drönarna sköts ned eftersom det markerar var gränsen går och den kommer hållas.
Ja, och det är också i sig avsiktligt. Dvs, oavgörbarheten är den slutsats man ska komma till, det är avsikten och faktiskt kan det vara oklart även från ryskt håll, för poängen är att försvaga NATO utan att det leder till ett storkrig. Ryssland kan åstadkomma detta genom likgiltighet inför felfrekvens och misstag i måluttag, såväl som en välplanerad och högst avsiktlig kränkning. Geopolitiskt är de oskiljbara och det "sökta" resultatet det samma. Liminal krigföring, genom att attackera NATO under tröskeln för artikel 5, så försvagar man implicit NATO hela tiden. Det ryssen inte vill hamna i, är en situation där artikel 5 blir självklar för alla.

Lösningen är ganska enkel egentligen men oåtkomlig av politiska skäl, ej militära. NATO bör äga frågan om eskalering och eskalera in i kaklet. Strategin bör vara analogt med massive retaliation, MR, som var doktrinen innan "MAD" blev defacto-doktrin.

Vi fortsätter att backa in i kriget i naiv tro att vi kan agressionsdämpa oss ur det, som om det funnit något att vinna med att vara försiktiga och avhållsamma.
Citera
2025-09-10, 17:46
  #15884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, och det är också i sig avsiktligt. Dvs, oavgörbarheten är den slutsats man ska komma till, det är avsikten och faktiskt kan det vara oklart även från ryskt håll, för poängen är att försvaga NATO utan att det leder till ett storkrig. Ryssland kan åstadkomma detta genom likgiltighet inför felfrekvens och misstag i måluttag, såväl som en välplanerad och högst avsiktlig kränkning. Geopolitiskt är de oskiljbara och det "sökta" resultatet det samma. Liminal krigföring, genom att attackera NATO under tröskeln för artikel 5, så försvagar man implicit NATO hela tiden. Det ryssen inte vill hamna i, är en situation där artikel 5 blir självklar för alla.

Lösningen är ganska enkel egentligen men oåtkomlig av politiska skäl, ej militära. NATO bör äga frågan om eskalering och eskalera in i kaklet. Strategin bör vara analogt med massive retaliation, MR, som var doktrinen innan "MAD" blev defacto-doktrin.

Vi fortsätter att backa in i kriget i naiv tro att vi kan agressionsdämpa oss ur det, som om det funnit något att vinna med att vara försiktiga och avhållsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Avsiktligt var det nog men det är deniable. De ville väl komma åt mål i Ukraina samtidigt som man ville ge Nato långfingret. Dock, de allra flesta sägs ha skjutits ned.
Svårt för oinsatta att avgöra men att det förr eller senare sker dylika misstag är som sagt i stort sett oundvikligt?

Om syftet nu var att luckra upp gränserna vilket jag inte tror så har man misslyckats då drönarna bekämpades, heder åt Polen.
Citera
2025-09-10, 18:11
  #15885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Svårt för oinsatta att avgöra men att det förr eller senare sker dylika misstag är som sagt i stort sett oundvikligt?

Om syftet nu var att luckra upp gränserna vilket jag inte tror så har man misslyckats då drönarna bekämpades, heder åt Polen.
Ja, och det finns även en poäng här när det finns en diskrepans mellan vad befolkningen uppfattar och vad politiker och militärer uppfattar. Det finns många exempel på signalpolitik där budskapet är kristallklart, men där man ändå kan förneka, så att en klyfta uppstår mellan politikerna och medborgarna. Ryssland älskar ju när befolkningen säger "nej till krig", så att politikerna i demokratier inte kan agera utifrån vad som faktiskt vore pragmatiskt utan måste ta hänsyn till opinion och inte utåt sett verka ta risker.

Misstag dyker absolut upp förr eller senare, vi har ju under hela kriget sett enstaka robotar i Polen och Rumänien då och då och även två i Tjeckien (varav en var från Ukrainska sidan). Åtta (eller 19, olika uppgifter) robotar på en dag låter inte som ett misstag dock. Fast, min poäng är som sagt att det spelar inte så stor roll. För alternativen är egentligen inte "misstag" och "medveten handling" utan snarare "likgiltighet inför misstag man vet kommer att ske" och "styrd mening". Enda skillnaden är om en enskild incident var planerad eller om bara de sporadiska "misstagen" är planerade.

Jag tror så här: Ryssarna har förlitat sig på misstag då och då, vilket skett. De har dock upptäckt att de inte får någon reaktion alls från väst, vilket motverkar syftet. Den reaktion ryssen vill ha är ståhej och debatt, uppmaningar om återhållsamhet och skepticism mot politiker. Något ska splittra inom NATO, koherens ska brytas upp. Osv. Det man inte vill se är "ingen bryr sig" eller "åberopa artikel 5 om kollektivt självförsvar". Artikel 4 är fine och spelar nog ryssarna i händerna. Varje gång det sker så framstår NATOs beslutsamhet som lite mindre. Dvs NATO försvagas. Det är den ryska strategin, att slå NATO politiskt. Militärt har man förstås inte en chans, men militärt kan heller inte bli aktuellt så länge NATO hela tiden flyr konflikten, inte vill ta tjuren vid hornen och fortsätter med icke-eskalering och uppmaningar om de-eskalering.

Så, jag tror att kränkningarna är helt avsiktliga, men bara "semiplanerade" eller "semimedvetet". Man justerar robotar, typer, måluttag, planering, osv, för att ha en viss bakgrundsnivå av misstag där varje enskild robot kan vara ett misstag. Dvs misstag man kvantitativ kan räkna på på förhand och planera inför, snarare än att man öronmärkt enskilda robotar för just specifika mål i Polen. Detta är alltså vad jag tror. Det kan förstås vara medvetna instyrningar mot mål i Polen (eller Rumänien, Moldavien, Baltikum, etc), men min poäng är att det inte spelar så stor roll. Ryssen vill förstås att befolkningen ska fokusera på "ärligt misstag" och politikerna ska fokusera på "vi kan inte eskalera, för det var ju misstag". Kriget mot väst förs med kinetisk signalpolitik, helt enkelt. Lösningen är att svara kinetiskt, ta kinetiska initiativ och utdela explicita kinetiska hot. Exempelvis skulle man för länge sedan kinetisk ha bekämpat alla GPS-störsändare och gjort klart och publikt att vi inte tolererar dessa. Ryssland har aldrig någonsin gått upp tå i tå mot trovärdiga hot, samtidigt har Ryssland aldrig vikt ner sig så länge mobbarmentaliteten besvarats med undfallenhet. Eskalation från väst, är faktiskt den enda och snabbaste vägen ur denna konflikt. Men rysstrollen, Ryssland, fredsrörelsen, etc, jobbar duktig och hårt för narrativet att det skulle innebära ett fruktansvärt storkrig med kärnvapen blablablabla, osv, osv.

Edit: För att vara tydlig kring artikel 4 och 5, drömläget för Putin skulle vara om något land åberopade just artikel 5, och sedan händer....ingenting, därför att andra länder inte orkar, ser det som värt det eller vill svammel-förhandla sig ur konflikten. Syftet är att försvaga NATO inifrån på ett sätt som aldrig skulle funka militärt, då NATO givetvis (och Europa ensamt) faktiskt är så våldsamt mycket starkare än Ryssland.
__________________
Senast redigerad av DjILY 2025-09-10 kl. 18:21.
Citera
2025-09-10, 19:59
  #15886
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Svårt för oinsatta att avgöra men att det förr eller senare sker dylika misstag är som sagt i stort sett oundvikligt?

Om syftet nu var att luckra upp gränserna vilket jag inte tror så har man misslyckats då drönarna bekämpades, heder åt Polen.

Det är ju en (relativt) smal sak att låta drönarna flyga över NATO-territorium innan de styr in sig mot målen i Ukraina. Man (Ryssen) riskerar inte personal, och kan under lång tid göra på detta sätt i skydd av att "skylla på misstag". Naturligtvis bekämpas drönarna efter förmåga, här uppstår inga tveksamheter som bygger på att "man dödar inte folk för ärliga misstag".

Steg för steg ökar Ryssland insatserna: Först, anfall för att "hjälpa frihetskämpar", sedan "avmilitärisering av Ukraina", nu "vi använder NATO-territorium för att anfalla Ukraina".

Naturligtvis kan det vara ett "ärligt misstag", men det är inte kongruent med tidigare ryska tilltag i detta krig.
Citera
2025-09-10, 21:59
  #15887
Medlem
HRTs avatar
Detta med drönare i polen är en ren provokation från ryssland. De testar hela tiden gränser vad kan vi göra, när agerar väst/nato vad kan de acceptera.
Hade för bara någon vecka sedan en diskussion med en av mina kontakter på SÄPO och man ser extremt mycket sabotage, nätverksattacker, el-avbrott, bränder, radio/master, sms utskick gällande fara för allmänheten, grova gps störningar i östersjön och runt om i EU.
Få rapporterar i EU rätt ut att det är ryssland , men alla vet att det är ryssarna eller andra nationaliteter som utför dessa uppdrag åt ryssarna. Man vill inte skrämma befolkningen
Men de jag pratar med säger alla samma sak
Det finns oro, över att det kan bli mer vidrigheter då ryssarna lider allt mer och mer pga kriget och sanktioner, man vill ge igen
De är fan helt cp i det landet,
Citera
2025-09-11, 07:06
  #15888
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är ju en (relativt) smal sak att låta drönarna flyga över NATO-territorium innan de styr in sig mot målen i Ukraina. Man (Ryssen) riskerar inte personal, och kan under lång tid göra på detta sätt i skydd av att "skylla på misstag". Naturligtvis bekämpas drönarna efter förmåga, här uppstår inga tveksamheter som bygger på att "man dödar inte folk för ärliga misstag".

Steg för steg ökar Ryssland insatserna: Först, anfall för att "hjälpa frihetskämpar", sedan "avmilitärisering av Ukraina", nu "vi använder NATO-territorium för att anfalla Ukraina".

Naturligtvis kan det vara ett "ärligt misstag", men det är inte kongruent med tidigare ryska tilltag i detta krig.

Jag funderar på om robotarnas navigationssystem kan ha störts ut så att de bara flugit västerut och inte girat in mot de mål som de var avsedda för. Det skulle kunna förklara varför det var så många robotar på en gång.

Det kommer vi aldrig att få reda på men ryssarna kommer garanterat att skylla på något liknande. Emellertid, Nato inklusive Sverige betraktar detta som en avsiktlig provokation och kommer att agera därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in